کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟

علائم اختلال شخصیت افسرده
3.8/5 - (5 امتیاز)

اختلال شخصیت افسرده یا (Depressed personality disorder )از انواع اختلال شخصیت است که با افسردگی تفاوت دارد . اختلال شخصیت به بیماری های روانی گفته میشود که در آن رفتار فرد غیرقابل پیش بینی است که به آن سرطان خاموش هم میگویند . مشاوره روانشناسیاین افراد نشان میدهد که آنها دارای خوی افسرده هستند و به آن مقدار از افسردگی عادت کرده و جزئی از زندگی خود میدانند . براساس Dsm5 ده نوع اختلال شخصیت وجود دارد که در سه گروه تقسیم میشوند و اختلال شخصیت افسرده یکی از این اختلالات است . افسردگی در سنین مختلف کودکی نوجوانی میان‌سالی اتفاق می‌افتد که هر کدام نشانه‌های مختص به خود را دارد . فرد دارای اختلال شخصیت افسرده باور و اعتقادات محکم البته از نوع منفی دارد . این فرد به دلیل عزت نفس پایین از برقراری روابط عاطفی هم دوری میکند .

تعریف اختلال شخصیت افسرده چیست؟

تعریف اختلال شخصیت افسرده از نظر مشاوره خانواده آویژه شامل افرادی میشود که احساس غم و افسردگی همیشگی دارند و به انجام کارهایی که دیگران از آن لذت میبرند تمایلی ندارند . فرد دارای این اختلال احساس بی کفایتی و بی ارزشی نسبت به خود و دیگران دارد و خود را به شدت سرزنش میکند . این فرد به همه چیز بدبین بوده و عزت نفس پایینی دارد و همیشه دچار احساس گناه است . معمولا این افراد به لحاظ هیجانی بشدت در طیف ضعیفی قرار دارند چیزی آنها را هیجان زده و خوشحال نمیکند . این افراد نقاط قوت خود را کمرنگ و برعکس به نکات منفی خود توجه زیادی نشان میدهند . نگرش منفی این افراد به حدی زیاد است که تمام جوانب زندگی آنها را دربر میگیرد و آنها در هر جمعی باشند آن فضا فاقد هرگونه انرژی و نشاطی میشود .


بیشتر بخوانید: چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال شخصیت افسرده چیست؟

علائم اختلال شخصیت افسرده از نظر مشاوره روانشناسی شامل اختلالات خواب به صورت پرخوابی یا بی خوابی و همچنین خلق منفی میشود . از علائم دیگر میتوان انزوا و گوشه گیری ، نداشتن انرژی و احساس ناامیدی ، از دست دادن انگیزه و اختلال در اشتها مثل پرخوری یا کم خوری اشاره کرد . واکنش رفتاری شدید مثل پرخاشگری و اضطراب ، نداشتن تمرکز و اعتماد به نفس و داشتن یک شخصیت غمزده همیشگی میتوان اشاره کرد . تشخیص علائم اختلال شخصیت افسرده در کودکی بسیار سخت است اما انزوا طلبی ، درد های جسمی بدون علت و گریه زیاد همراه با بدخلقی را میتوان نام برد . افت تحصیلی ، تمرکز نداشتن روی درس و همچنین اشتها نداشتن و وابستگی شدید به والدین مخصوصا مادر از علائم اختلال در سنین دبستان و نوجوانی است .

ابتلا به اختلال شخصیت افسرده چگونه است؟

ابتلا به اختلال شخصیت افسرده معمولا حالت ژنتیکی دارد ابتلا به این نوع از اختلالات معمولا در خانواده ای رخ میدهد که بستگان درجه یک آنها مثل خواهر یا برادر دچار اختلالات خلقی مثل افسردگی مزمن یا دوقطبی هستند . این اختلال شخصیت با افسردگی تفاوت دارد و فرد مبتلا به هیچ وجه دچار حالت های شدید افسردگی نمیشود . به نوعی فردی که در محیط زندگی اش افراد افسرده زندگی میکنند به صورت فردی کج خلق و منفی باف رشد می کند . ریسک ابتلا به این اختلال در افرادی که با والد یا والدین افسرده زندگی میکنند بسیار زیاد است زیرا این افراد نشاط و هیجان را تجربه نمیکنند . مشاوره با این افراد نشان میدهد آنها معمولا واکنش های هیجانی پایینی دارند و به خودکشی فکر نمیکند اما در برابر مشکلات منزوی تر میشوند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن


مشکلات اختلال شخصیت افسرده

مشکلات اختلال شخصیت افسرده چیست؟

مشکلات اختلال شخصیت افسرده به دلیل داشتن شخصیت خود سرزنشگر و انتقادی این است که افراد نزدیک به خود را نیز دچار حس گناه و سرزنش میکنند . این افراد بشدت روحیه حساسی دارند مثلا اگر از همسر خود ناراحت شوند و همسرشان را ملامت کنند بخاطر واکنش همسر خود احساس گناه دوسویه پیدا می کنند . ازدواج با این افراد از نظر مشاوره ازدواج کاملا نادرست است به این دلیل که آنها برای کوچکترین تصمیمات هم به دیگران وابسته اند و همیشه نیاز به تایید گرفتن دارند . آنها همیشه احساس درماندگی و پوچی دارند ، همسر آنها هیچ وقت در زندگی زناشویی طعم نشاط و هیجان را نمیچشد . این افراد خواهان رابطه با دیگران میشوند اما همیشه نگران انتقاد و مورد تمسخر قرار گرفتن هستند و به همین دلیل ترجیح میدهند دور بمانند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید چه نوع بیماری است؟


درمان اختلال شخصیت افسرده ممکن است؟

درمان اختلال شخصیت افسرده با مراجعه به مشاوره خانواده و بررسی های تخصصی و کمک گرفتن از روان درمانگر میتوان تا حدی صورت گیرد . در مواردی که این اختلال کنترل نشود و تبدیل به افسردگی حاد شود برای درمان ازداروهای ضد افسردگی هم استفاده میکنند . قابل ذکر است که دارودرمانی به موازات روان درمانی باید انجام گیرد تا روی فرد تاثیر گذار باشد . درمان مؤثر برای این اختلال روان درمانی بینش گرا و شناخت درمانی است اما روش های درمانی دیگر نیز برای کاهش علائم اختلال شخصیت افسرده جواب میدهند . داروهایی که در درمان اختلال شخصیت افسرده مورد استفاده قرار میگیرند تا حد زیادی به داروهای درمان افسردگی شباهت دارد . استفاده از ضد افسردگی ‌ها وداروهای باز جذب کننده درکاهش حالت های افسردگی آنها تاثیر بسزایی دارد . اما از محرک های روانی مثل آمفتامین ها هم استفاده میشود .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


اختلال شخصیت افسرده در کودکان

ابتلا به اختلال شخصیت افسرده در کودکان با افراد بزرگسال متفاوت و کمی سخت تر است . شایع ترین رفتار ها در کودکان افسرده میتوان به چسبیدن به والدین و مربی یا پرستار و همچنین داشتن ترس شدید میتوان اشاره کرد . شرکت نکردن در فعالیت و بحث های خانوادگی و بی میل بودن نسبت به مدرسه از دیگر علائم این نوع از اختلال در کودکان است . میزان افسردگی در کودک با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد و میزان افسردگی در دختران بیشتر از پسران است . این اختلال شخصیت را میتوان با روان درمانی همراه با بازی درمانی درمان کرد ودر صورت لزوم از دارو درمانی برای کاهش خلق منفی استفاده کرد . پروزاک دارویی است که سازمان جهانی غذا و دارو برای بهبود افسردگی کودکان ۸ تا ۱۲ سال پیشنهاد کرده است .

درمان اختلال شخصیت افسرده

رابطه اختلال شخصیت افسرده با افسردگی چیست؟

تعریف اختلال شخصیت افسرده از نظر روانشناسی این است که فرد از کودکی تا بزرگسالی خلق منفی و شخصیت مرموز دارد . معمولا وارد رابطه ای نمیشود ولی ارتباطاتش در حد معمولی است در محل کار خود به انجام وظایف خود میپردازد و احساس کسالت موقتی نمیکند . فرد افسرده اما بر حسب اتفاق و با پیش آمد مشکل یا حادثه ای دچار احساس یاس و ناامیدی میشود و دیگر تمایلی برای برقراری رابطه با کسی ندارد . ممکن است فرد افسرده ماه ها از منزل خارج نشود و حتی حمام نکند اما افراد دارای اختلال شخصیت افسرده به همه امور خود میرسند . افراد افسرده بعد از مدتی درمان سلامتی خود را بدست می آورند و روی دیگران اثر مخرب ندارند . فرد مبتلا به اختلال افسرده اما بسختی درمان میشود و اطرافیان باید انرژی زیادی را برای درمان او بکار برند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟


سوالات متداول

فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چه ویژگی هایی دارد ؟

این افراد احساس بی کفایتی و بی ارزشی خود آموخته دارند ، نگاه منفی و بدبینانه ای به همه چیز دارند و چون همه چیز را پذیرفته اند تغییر باورشان به سختی امکان پذیر است .

رفتار فرد مبتلا به اختلال شخصیت افسرده با اطرافیانش چگونه است ؟

این افراد بشدت روابط هیجانی و عاطفی سردی دارند ، اطرافیانشان را مدام سرزنش میکنند و بعد خودشان به دلیل رفتار نادرست دچار احساس گناه میشوند و خود را هم سرزنش میکنند .

درمان اختلال شخصیت افسرده چیست ؟

معمولا به درمانگر مراجعه نمیکنند اما اگر مراجعه کنند از طریق روان درمانی به ریشه یابی و تغییر باورهای آنها میپردازند و ازداروهای ضد استرس برای کاهش اضطرابشان کمک میگیرند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Personality disorder

براي مشاوره در زمينه فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉