کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن
لطفا به این مقاله امتیاز دهید

اختلال شخصیت ضد اجتماعی جزو ده اختلال شخصیت طبقه‌بندی شده در DSM_5 است . مشخصه اصلی اختلال های شخصیت این است که قسمتی از شخصیت فرد نمی‌تواند با موازین جامعه سازگاری پیدا کند . رفتار آدم‌های دارای این اختلال غیر قابل انعطاف است به همین خاطر در بسیاری از موارد این اختلال تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند . در اختلال شخصیت ضداجتماعی فرد نمی‌تواند با قانون سازگاری پیدا کند و دائماً در پی شکستن قانون است . فرد دارای این اختلال ، برای کارهای خود احساس گناه و یا اضطراب ندارد انگار وجدانش به کلی خاموش شده باشد . اگر در مورد کارهای ضد اجتماعی اش از او بپرسید ، جوری نشان می‌دهد که انگار رفتارش ازسر بی فکری بوده اما درواقع کاملاً آگاهانه آن کارها را انجام میدهد . مشاوره خانواده آویژه میتواند اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما‌ بدهد .

تعریف اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

تعریف اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا Anti-social personality به این صورت است ‌نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد تقریبا در هیچ کدام از ابعاد زندگی ، حقوق دیگران را رعایت نمیکند و دائما در پی نقص قانون است . این رفتار ها تقریبا از ۱۵ سالگی شروع میشود . فرد دارای این اختلال فریبکار است و به شدت دروغ میگوید . ممکن است حتی نام خودش را دائما تغییر بدهد . از دیگران به روش های مختلف کلاهبرداری و سودجویی میکند و از این کار لذت میبرد . زودرنج ، تحریک پذیر و پرخاشگر است و به صورت مکرر دچار تهاجم فیزیکی میشود . فرد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولا در کودکی دارای اختلال سلوک بوده . البته ممکن است رفتارهای ضد اجتماعی به خاطر انواع دیگری از اختلال‌ باشد . برای تشخیص دقیق تر، می‌توانید از مشاوره روان‌شناسی کمک بگیرید .


بیشتر بخوانید:فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی حول چهار نشانه اصلی می‌گردد . اول خودمحوری یعنی این که فرد به مسائل و نیازهای دیگران اهمیتی نمی‌دهد و تفکراتش معطوف به خود و نیازهایش است . افراد دارای اختلال خودخواه ، بی‌رحم ، بی‌مسئولیت هستند و نمی‌توانند به کسی وفادار بمانند . دوم عدم وجدان یعنی افراد دارای این اختلال شخصیت برای آسیب‌هایی که به دیگران می‌زنند ، هیچ‌گونه احساس گناهی ندارند و ظاهرشان کاملاً خون‌سرد و بدون استرس است . سوم رفتارهای تکانشی دارند که این رفتارها براثر اضطراب‌های سرکوب‌شده ایجاد می‌شود آنها برای رسیدن به لذت آنی بدون فکر هر کاری می کند . روابط آن‌ها دائماً تغییر می کند بسیار اهل خشونتند و دائم از مدرسه می‌گریزند . جاذبه این افراد بسیار فریبنده است و از نیازها و ضعف‌های دیگران باخبرند و برای متقاعد کردن آن‌ها از این نقاط ضعف استفاده می کنند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید چه نوع بیماری است؟


ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی چگونه است؟

ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در گرو چندین عامل است . محیط خانوادگی و اجتماعی ، نارسایی‌های یادگیری و عوامل وراثتی . دیده شده پدر و مادری که دارای رفتارهای ضداجتماعی هستند این رفتار را به فرزندانشان هم انتقال می دهند . امواج مغزی افراد دارای این اختلال کمی کندتر از امواج مغزی افراد سالم است . امواج مغز آنها بیشتر شبیه به کودکان است بنابراین شاید بشود گفت رشد مغزی آن‌ها هنوز کامل نشده . شیوه تربیتی فرزند تأثیر مهمی در ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارد . روش های تربیتی خشن و بی‌ثبات موجب افزایش علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی می‌شود . معمولا افراد مبتلا دچار محرومیت هیجانی هستند و در خانه با والدینی با سخت گیری و آسان گیری همزمان روبرو هستند که افرادی بی رحم و پرتوقع و بد دهان بوده اند .

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

مشکلات اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیسـت؟

مشکلات اختلال شخصیت ضد اجتماعی اغلب جدی هستند . این افراد هنجار شکن‌های قوی ای هستند به همین علت ممکن است بیش از حد درگیر مسائل قضایی بشوند . افراد مبتلا به این اختلال به خاطر خشم زیاد و عدم رعایت حقوق دیگران آسیب‌های زیادی به دیگران وارد میکنند . این افراد در سن نوجوانی در مدرسه دردسرهای زیادی درست می‌کنند و بارها اقدام به فرار از مدرسه می‌کنند . این افراد ممکن است اقدام به خودکشی کنند برای همین نیازمند مراقبت شدید هستند . رانندگی در حین مستی یکی از کارهایی است که اغلب آن‌ها انجام می‌دهند و ممکن است منجر به اتفاقات ناگواری شوند. در زندگی زناشویی انسان های نامتعادل و بی مسئولیتی هستند و هیچ واکنش و تعهد عاطفی ندارند . ممکن است محدودیت های سختی برای همسرشان ایجاد کنند و دربرابر اعتراض او دست به فحاشی و کتک زدن بزنند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است؟

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی نیازمند استفاده از مشاوره روانشناسی است اما مشکل اصلی متقاعد کردن فرد برای انجام مشاوره است . برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً از روش‌های شناخت درمانی و رفتاردرمانی استفاده می‌شود و برای کنترل علائم نیز از دارو درمانی استفاده می شود . شناخت درمانی برای درمان این اختلال اثربخشی بالایی دارد . در درمان به روش شناختی باالگوهای فکری فرد مبتلا به اختلال شخصیت سروکار داریم . مشاور الگوهای فکری غلط را با الگو های فکری سالم جایگزین می کند ‌. در رفتار درمانی از شرطی سازی استفاده می‌شود بدین صورت که به رفتارهای صحیح فرد پاداش داده می‌شود تا تقویت شود و اینگونه رفتار فرد را با هنجارهای جامعه هماهنگ می‌کنند . استفاده از دارودرمانی در این اختلال بیشتر برای کنترل علائم است . داروهای ضدافسردگی برای تثبیت خلق و داروهای ضدصرع برای کنترل پرخاشگری تجویز می‌شود .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟


ملاک های تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

ملاک‌های تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی در DSM_5 به این صورت است که فرد از علائم نام برده شده در تعریف اختلال شخصیت ضد اجتماعی باید حداقل سه مورد را برای یکسال داشته باشد و در سه ماه گذشته هم حتما یک مورد از علائم در فرد دیده شود . برای کسانی که زیر هیجده سال سن دارند این اختلال تشخیص داده نمی‌شود . رفتارهای ضداجتماعی ممکن است ناشی از اختلال در مصرف مواد یا از علائم سایر بیماری های روانی مثل اسکیزوفرنی باشد . برای تشخیص دقیق و بهتر این اختلال باید سابقه بیماری‌های فرد بررسی شود . اغلب فرد مبتلا به این اختلال قبل از شروع پانزده سالگی مبتلا به اختلال سلوک تشخیص داده می شود . راه بهتر و دقیق‌تر تشخیص این اختلال مراجعه به مشاور و انجام مصاحبه‌های بالینی است .


بیشتر بخوانید: افراد دارای اختلال سلوک چه ویژگی هایی دارند؟


درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی چگونه است؟

شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بین مردان بیشتر از زنان است . در مجموع سه درصد از مردان و یک درصد از زنان به این اختلال دچار می شود . معمولا شیوع این بیماری در مناطق فقیر و پرجمعیت بیشتر است و همین امر میتواند مشکلات اختلال شخصیت ضد اجتماعی مثل بزهکاری و دزدی را بیشتر کند . دختربچه‌ها معمولاً قبل از سن بلوغ ، برخی از علائم شخصیت‌های ضد اجتماعی را دارند و پسرها ممکن است زودتر از این سن علائم را داشته باشند . ژنتیک تاثیر مهمی در این اختلال دارد . اگر کسی مبتلا به این اختلال باشد میزان شیوع این بیماری در بستگان درجه یک آن فرد پنج برابر بیشتر می‌شود .


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟


سوالات متداول

فرد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی چه ویژگی هایی دارد ؟

این افراد همیشه در فعالیت های خلاف قانون شرکت میکنند و رفتار کاملا تکانشی دارد که از درک عواقب آن ناتوان است . این افراد فاقد روحیه پشیمانی و عذرخواهی کردن هستند .

علت های ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را بیان کنید ؟

مهمترین علت این اختلال محیط و خانواده آشفته و پرخاشگری است که فرد در آن رشد کرده است . داشتنن والدینی که کودک را مدام تحقیر و تنبیه میکنند از علل مهم دیگر است .

روابط عاطفی افراد دارای اختلال شخصیت را توضیح دهید ؟

آنها به دلیل رفتار های پرخاشگرانه معمولا روابط عاطفی مناسبی با کسی نمیتوانند داشته باشند و اگر ازدواج کنند روابط پر از خشونت و ناپایداری را خواهند داشت .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:ANTISOCIAL PERSONALITY DISORDER – Antisocial

براي مشاوره در زمينه اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉