کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال خواب ، درمان و عوارض آن

اختلال خواب ،
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال خواب

اختلال خواب از موضوعاتی است که این روزها زیاد در مورد آن شنیده میشود . اختلال خواب این روز ها خیلی از انسان ها را درگیر خود کرده است . همه انسان ها با هر نژادی در هر اقلیمی و از کودک و نوجوان تا افراد کهنسال ممکن است نوعی از اختلال خواب را تجربه کنند . زمانی که زندگی عادی و روزمره شما طبق استاندارد زندگی یک انسان به دلیل خواب نامنظم و بی کیفیت مختل شود میتوان نتیجه گرفت اختلال خواب در فرد روی داده است .

حال این مسئله میتواند سطحی باشد و با خود درمانی مرتفع گردد . ابن احتمال نیز وجود دارد که اختلال خواب فرد به قدری عمیق باشد که برای درمان آن نیاز به کمک پزشک داشته باشد . اختلال خواب هم میتواند ریشه در مشکلات جسمی داشته باشد و هم میتواند ریشه در روح و روان فرد آسیب دیده داشته باشد .


بیشتر بخوانید: درمان ، دلایل و عوامل بی خوابی


درمان اختلال خواب

درمان اختلال خواب گاهی میتواند توسط خود فرد انجام شود . برای مثال فردی را در نظر بگیرید که به هر دلیل اینکه شب ها را تا صبح در فضای مجازی و اینترنت میگذراند دچار عدم تمرکز و خستگی در طول روز است . این مورد به احتمال فراوان با تغییر سبک زندگی و خواب به موقع و کافی میتواند رفع شود . اما درمان اختلال خواب گاهی به روند پیچیده تر و سخت تری نیاز دارد .

برای مثال فردی که به مواد مخدر صنعتی مثل شیشه اعتیاد دارد قطعا دچار بیداری های طولانی در شب که از عوارض مصرف شیشه است خواهد شد . قطعا فرد مرد نظر برای درمان اختلال خواب خود نیاز به پزشک دارد . فرد معتاد اول باید به یک مرکز مشاوره و روانشناسی و بعد به یک کلینیک ترک اعتیاد برای پاک سازی خود مراجعه کند . بعد از پاکسازی جسمی نوبت یک روانشناس برای ادامه درمان اختلال خواب است .

درمان و عوارض آن

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال خواب ، درمان و عوارض آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دلایل اختلال خواب

دلایل اختلال خواب میتواند بسیار زیاد و متنوع باشد . اما اگر بخواهیم که از لحاظ فراوانی دلایل اختلال خواب و بیشترین عوامل به وجود آمدن این اختلال به آن نگاه کنیم میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • سبک زندگی افراد و عدم خواب کافی برای داشتن فعالیتی با کیفیت در طول روز از موارد گزارش شده پر تکرار است .
  • اضطراب نیز در بسیاری از مصاحبه های بالینی از طرف مراجعه کننده هایی که از عوارض بی خوابی شکایت میکنند گزارش داده میشود .
  • اعتیاد به بعضی مواد مخدر ماننده آمفتامین های گوناگون دارای عوارضی است که خواب خوب و مکفی را از بیمار میگیرد .
  • در بعضی از بیماران که داروهای مختلفی را مصرف میکنند ممکن است اختلال خواب به عنوان عوارض مصرف دارو رخ نماید . این مختل شدن خواب در افراد سالمند بیشتر از جوانان محتمل است .

گاهی نیز مشکلات جسمانی میتواند از دلایل اختلال خواب باشد .


بیشتر بخوانید:راه حل بی خوابی چیست ؟


تعریف اختلال خواب

تعریف اختلال خواب همانطور که گفتیم میتواند بسیار گسترده باشد . اما درمان اختلال خواب بسیار بستگی به تشخیص درست نوع اختلال بیمار دارد . شما میتوانید با مراجعه به پزشک مشکل اختلال خواب خود و نوع آن را بفهمید ‌و پزشک متناسب با دلیل بروز مشکل خواب در شما درمان مفید را به شما ارائه میدهد . حال ممکن است دلایل بی خوابی یا کم خوابی شما ریشه در مشکلات روحی و روانی داشته باشد . در این صورت شما باید به یک مرکز مشاوره و روانشناسیمراجعه کنید و توسط یک روانشناس ماهر در رونده یک مشاوره روانشناسیمشکل خواب خود را بررسی کنید .

تعریف اختلال خواب از نظر روانشناسی نیز مبنا و مفهوم جدا و مجزایی دارد . بعضی افراد معتقد هستند که خودشان میتوانند مشکلات و اختلالات خوابشان را حل کنند . این در صورتی است که اختلالات خواب گاهی به قدری عمیق هستند که به تخصص برای درمان نیاز دارند .

اختلال خواب ،

علل اختلال خواب و اختلال خواب چیست ؟

علل اختلال خواب را در بالا بررسی کردیم . پیدا کردن علل اختلال خواب ما برای این مهم است که در روند درمان مشکل ما بسیار کمک کننده است . اگر ما بدانیم که به چه دلیل درگیر اختلال خواب شده ایم پزشک متخصص و مربوط به این حوزه بهتر میتواند در درمان ما نتیجه مثبت بگیرد . برای مثال اگر بی خوابی و اختلال خواب ما به دلیل مصرف مواد مخدر باشد نحوه درمان ما بسیار متفاوت تر از زمانی خواهد بود که کم خوابی یا بی خوابی ما به دلیل اضطراب است .

برای اینکه بهتر و دقیق تر بدانیم که اختلال خواب چیست ؟ ، و یا از وجود بیماری و اختلال روحی خود مطمئن شویم میتوانیم از مشاوره روانشناسی کمک بگیریم . در ابتدا باید توجه کنیم که یک مرکز مشاوره و روانشناسیمطمئن پیدا کنیم . روانشناس هم دقیق به ما میگوید که اختلال در خواب چیست و هم آن را درمان میکند .‌

نارکولوپسی

نارکولوپسی یکی از معروف ترین اختلالات خواب میباشد . این اختلال معمولا در دهه دوم زندگی افراد اتفاق می افتد . نارکولوپسی با افزایش سن انسان به مرور کمتر و کمتر میشود . از علائم این عارضه میتوان به فلج خواب یا خواب آلودگی در طول روز اشاره کرد . توهم های دیداری و شنیداری در افرادی که از این عارضه رنج میبرند دیده میشود . شل شدن ناگهانی عضلات بدن نیز از نشانه های تشخیص این اختلال خواب در افراد است .

گاهی نوجوانانی که دارای این اختلال هستند را به عنوان یک فرد تنبل یا یک فرد با نشانه های افسردگی تشخیص میدهند . از این رو به خانواده ها توصیه میشود در صورت بروز علائم فوق در فرزندشان حتما او را تحت نظر متخصص قرار دهند . چرا که ممکن است با یک تشخیص اشتباه و به دنبال آن یک راه درمان اشتباه زندگی فرزند خود را در معرض آسیب های زیادی قرار دهند .


بیشتر بخوانید:چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


سندروم تاخیری خواب

افرادی که از این بیماری رنج میبرند بسیار دیرتر نسبت به افراد دیگر به خواب میروند . این افراد معمولا ساعات اولیه شب را بدون خستگی و نیاز به خواب سپری میکنند . معمولا افرادی که دارای سندروم تاخیر در خواب هستند ساعت دو تا چهار صبح به خواب میروند . بنابراین فردای آن روز را تا ظهر میخوابند و این روند مدام تکرار میشود . ساعات خواب در این دسته افراد نیز متناسب با سن تغییر میکند .این بیماران معمولا بدون هیچ مشکلی و بدون وقفه خواب پیوسته ای را تجربه میکنند . درمان هایی که برای این بیماری پیشنهاد میشود نور درمانی و کرونوتراپی و یا استفاده از داروی ملاتونین میباشد .

درمان و عوارض آن

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال خواب ، درمان و عوارض آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

کابوس خواب

کابوس یکی از اختلالات خواب است که شاید اکثر انسان ها آن را کم یا زیاد تجربه کرده باشند . همه ما این حالت را تجربه کرده ایم که ناگاه در رخت خواب از خواب میپریم و بیدار میشویم . اما ترس واقعی بودن تصاویر نا خوشایندی که در خواب دیدیم و باعث وحشت ما شده اند را تا مدتی ما را رها نمیکند . کابوس دلایل زیادی میتواند داشته باشد که یکی از آنها اضطراب احتمالی شماست . زمانی که درگیر یک مسئله ای هستید که به شما فشار روانی وارد میکند احتمال اینکه شب در هنگام خواب کابوس به سراغتان بیاید بسیار زیاد است .

از این رو اگر احساس کردید که فشار روانی وارده بر شما زیاد است و نمیتوانید اضطراب خود را حل و فصل کنید حتما به یک مشاور و روانشناس خوب مراجعه کنید . زیرا با حل شدن مشکل شما مسئله خواب شما و کابوسها نیز خاتمه پیدا میکند .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال خواب ، علت و درمان آنبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Current Treatments for Sleep Disturbances in Individuals …

براي مشاوره در زمينه اختلال خواب ، درمان و عوارض آن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉