کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

10 راه برای قدردانی کردن از همسر

تقدیر از همسر بهتر است زبانی باشد یا رفتاری؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

چرا قدر دانی از همسر مهم است؟

قدرشناسی یکی از مهم ترین مباحثی است که در هر مشاوره روابط زناشویی باید به آن توجه شود. اما اتفاق متداولی که بعد از مدتی در بعضی از زوجها رخ میدهد بی توجهی به قدرشناسی از زحمات همسر است. لذا رفته رفته شخصی که روزگاری به خاطر کوچکترین کارها از او قدردانی میکردید این بی توجهی را احساس میکند و تبعات و نتایج آن به زندگی مشترک شما باز میگردد. اصلا با خودتان فکر کرده اید که چرا وقتی یک غریبه غذا یا نوشیدنی به شما تعارف میکند یا دری را به روی شما باز میکند، از او قدردانی و تشکر میکنید اماچرا گاهی این کار را در حق همسرتان انجام نمیدهید؟

نکته قابل توجه درباره اهمیت قدردانی از همسر این است که ابراز قدردانی و سپاسگذاری به نفع هر دو طرف است. چرا که وقتی از طرف مقابلتان قدردانی و تقدیر میکنید به همان اندازه و شتاید بیشتر احساسات خوب دریافت میکنید.

به گفته روانشناسان آن دسته از زوجهایی که تقدیر و تشکر از همسر را به یک عادت معمول تبدیل کرده اند، نسبت به زندگی مشترکشان احساس رضایت بیشتری دارند. اکنون 10 روش مهم و کاربردی برای قدردانی از زحمات همسر را با هم بررسی میکنیم:


بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 10 راه برای قدردانی کردن از همسر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. قدردانی برای کارهای روزمره را فراموش نکنید

وقتی همسرتان در کارهای خانه و امور روزمره به شما کمک میکند، از او قدردانی کنید و هرگز اینطور فکر نکنید که او در حال انجام وظیفه است. حتی اگر این کارهای، امور ساده ای مثل کمک در پختن غذا، بیرون بردن زباله ها، خرید موادغذایی، مراقبت از فرزندان و…. باشد. فراموش نکنید که همسرتان برای این کارها وقت و انرژی زیادی میگذارد پس شایستگی لازم برای تقدیر و قدرشناسی را دارد. در این لحظات توجه کردن به همسر بهترین کار ممکن است.

چگونگی قدردانی از همسر به شکل صحیح است؟
راه های قدردانی از همسر

2. به همسرتان بگویید که چرا از کار او قدردانی میکنید

یکی از نکاتی که درباره تقدیر کردن از همسر اهمیت دارد این است که دلیل قدردانی و سپاس خود را با همسرتان در میان بگذارید. چرا که مشخص کردن دلیل خشنودی و رضایت، باعث تکرار آن کار از سوی همسرتان میشود. علاوه براین بیان دلایل قدردانی، صداقت شما را در ابراز احساستان نشان میدهد. یک مثال ساده این است که وقتی همسرتان با بچه ها بازی میکند از او تشکر کنید و به او بگویید با این کار وقت کافی برای رسیدگی به سایر امور منزل را پیدا کرده اید. توجه داشته باشید که انتقاد کردن بسیار نکات ظریفی دارد ما به شما پیشنهاد میکنیم مقاله انتقاد از همسر را بخوانید.

اهمیت قدردانی از همسر در چیست؟
چگونگی قدردانی از همسر

3. در ابراز سپاسگذاری و قدردانی از همسرتان خلاق باشید

خلاقیت داشتن و ایجاد تنوع جزء جدا نشدنی زندگی مشتر ک است که درباره قدردانی کردن از همسر نیز صدق میکند. لذا سعی کنید سپاسگذاری و تعریف از همسر خود را در قالب عبارات و کلمات مختلف بیان کنید. به یاد داشته باشید که اگر مدام از کلمه “متشکرم” استفاده کنید، کم کم جذابیت و معنی خود را از دست میدهد. پس سعی کنید با خلاقیت بیشتر، کلمات بهتری را انتخاب کنید. مثلا بگویید من این کار تو را خیلی دوست دارم، من خدا را برای داشتن تو شکر میکنم و عبارات از این دست میتواند بسیار کمک کننده باشد.

4. از زمان و زحماتی که همسرتان کشیده قدردانی کنید نه فقط از نتایج

اکثر ما به اشتباه تنها به نتایج امور نگاه میکنیم و تلاشی که پشت هر کاری هست را نادیده میگیریم. اما توجه داشته باشید که اگر زمانی همسرتان قادر به انجام خواسته ها و انتظارات شما نیست باز هم از تلاش و وقتی که برایتان گذاشته، قدر دانی کنید. مثلا وقتی همسرتان بعد از بازگشت از خرید، چیزی را از قلم انداخته، یا غذا را سوزانده، باز هم از او سپاسگذاری کنید و تمام زحماتش را زیر سوال نبرید. میتوانید با یک جمله مثلا “چیز مهمی نیست”، “تو تمام تلاشت را کردی” و… اوضاع را به درستی مدیریت کنید و در عین حال گامی در جهت تقدیر و تشکر از همسر بردارید.

تشکر از زحمات همسر چگونه باید باشد؟
چگونگی قدردانی از همسر

5. در شرایط بد نیز به دنبال نکات مثبت باشید تا از همسرتان قدردانی کنید

وقتی در موقعیت ناخوشایندی قرار میگیرید، به دنبال نکات مثبت باشید و از همان نکات برای تقدیر و قدرشناسی از همسرتان استفاده کنید. مثلا وقتی همسرتان به شما میگوید “شب دیرتر برمیگردم” یا “باید این هفته به مادرم کمک کنم” و… به جای غر زدن به او محبت کنید که این موضوع را با شما در میان گذاشته و به شما اهمیت داده است. بدین ترتیب همسرتان تمام تلاش خود را برای پاسخ متقابل و جبران این رفتار محبت آمیز شما به کار میگیرد.

6. یادداشت های سپاسگذاری و قدردانی غافلگیرکننده بنویسید

نوشتن یک یادداشت کوچک و محبت آمیز برای قدرشناسی از زحمات یکی از ساده ترین کارهایی است که میتواند تاثیرات شگفت انگیزی در رابطه شما داشته باشد. مثلا میتوانید یادداشت را در لباس یا کیف همسرتان بگذارید، مطمئن باشید او بعد از پیدا کردن این یادداشت به وجد خواهد آمد. فراموش نکنید یک پیام ساده با مضمون” متشکرم” اتفاق کوچکی است که میتواند یک روز کاری سخت را برای همسرتان دلچسب تر کند.

7. به همسرتان بگویید که چقدر در موفقیت شما سهیم است

یکی از راه های سپاسگذاری از همسر این است که او را در موفقیت های خودتان شریک بدانید و به همین خاطر از او تشکر کنید. سعی کنید موفقیت هایتان در زندگی را لیست کنید و نقش همسرتان را در به دست اوردن آن موفقیت ها مشخص کنید. خواه این موفقیت ها در حوزه تحصیلی، شغلی و مالی باشد یا کار در اجتماع و رشد معنوی، همواره قدر همسرتان را بدانید.

چگونه شوهرم را قدردان محبت هایم کنم؟ (مشاروه خانواده)
هدیه دادن برای قدردانی از شوهر

8. در جمع از همسرتان قدردانی کنید

بسیاری افراد فکر میکنند که نیازی نیست در جمع از همسرشان تشکر و قدردانی کنند. اما گاهی تشکر از همسر در جمع بیشتر اهمیت دارد. چرا که سپاسگذاری از همسر در جمع باعث میشود که همسرتان اعتماد به نفس بگیرد و احساس کند فرد ارزشمندی است.

اما گاهی با موارد عکس نیز مواجه هستیم یعنی برخی از زوجین برای اینکه خوش اخلاقی خود را در جمع نشان دهند، از همسرشان تعریف و تمجید میکنند. این درحالی است که در خانه نه تنها خبری از سپاس و قدردانی نیست بلکه عادت به بددهنی هم دارند. اما فراموش نکنید مادامیکه قدرشناسی شما در تمام زمینه های زندگی مشترک ثابت و صادقانه باشد، تاثیر مثبت آن را در روابط خود خواهید دید.

روش درست برخورد با مرد قدرنشناس
قدردانی از همسر خوب است؟!

9. در صورت نیاز انتظارات خود را کم کنید

تا به اینجای کار با اهمیت قدردانی از همسر آشنا شدیم اما نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که قدرشناسی واقعی زمانی است که وقتی همسرتان به استراحت یا آرامش نیاز دارد، این فضا را برایش به وجود بیاورید. چرا که هر کسی ممکن است بعضی روزها احساس خستگی و کسالت داشته باشد. در چنین مواقعی توقعات خود را کمتر کنید و به جای غر زدن به همسرتان کمک کنید یا پیشنهاد دهید امروز شما وظایف او را به عهده بگیرید.

10. هدیه دادن بهترین را برای قدردانی از همسر

یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن قدرشناسی از همسر تهیه کادو، هر چند کوچک است. این هدیه میتواند گذراندن وقت، یک شاخه گل، یک جعبه شکلات یا یک شام دو نفره باشد. پس لازم نیست حتما به هدیه های گران قیمت فکر کنید. همینکه توجه و قدردانی خود را نشان دهید، کافی است.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره تلفنی خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.منبع: ( Appreciating And Valuing Your Spouse)

براي مشاوره در زمينه 10 راه برای قدردانی کردن از همسر

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉