کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه دیگران را ببخشیم؟ چرا بخشش و گذشت سخت است!

راه های بخشش و گذشت
5/5 - (1 امتیاز)

در زندگی برای هر فردی لحظاتی پیش آمده که از کسی ناراحت شود و شاید از او کینه به دل بگیرد. این ناراحتی و احساس تنفر نسبت به دیگری برای خود فرد نیز آزار دهنده خواهد بود و بر روی روان او تاثیرات منفی خواهد داشت. وقتی که ناراحت می شویم، ذهن ما به شدت آشفته و درگیر می شود. این آشفتگی و درد از نظر عاطفی و شناختی برای ما مشکل ساز خواهد بود و به روابط ما با دیگران آسیب می زند. بخشش یک داروی قوی برای حل این مشکل است.

وقتی کسی به ما ضربه میزند، هیچ چیز به اندازه بخشش و گذشت برای التیام زخم های عمیق موثر نیست. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی فواید بخشش و گذشت، راه های بخشیدن دیگران و… پرداخته اند. این مقاله به صورت تخصصی بر روی موضوع بخشش کار شده است. با مطالعه این مقاله می توانید یاد بگیرید هنگام ناراحتی چگونه دیگران را ببخشید و راه های بخشیدن دیگران را آموزش ببینید. اگر فراموش کردن بدی ها برای شما نیز سخت است پس حتما با ما تا انتهای این مقاله کامل و جامع همراه باشید.

بخشش چیست؟

تعریف بخشش در روانشناسی این گونه است: بخشش تصمیمی آگاهانه و عمدی برای رهایی از احساس رنجش یا انتقام نسبت به فرد یا گروهی است که به شما آسیب رسانده اند. بدون توجه به اینکه آیا واقعا مستحق بخشش شما هستند یا خیر.

درک این موضوع که بخشش چیست؟ بسیار مهم است و گام حیاتی در فرایند بخشش به حساب می آید. پس سعی کنید برای بخشش تعریف مشخصی داشته باشید که با باورهای مذهبی، خانوادگی و شخصی شما سازگار باشد.

وقتی شما کسی را می بخشید به معنای این نیست که اشتباه و خطایی را که در حق شما انجام داده است، انکار کنید. بخشش و گذشت نه به معنای فراموش کردن است و نه به معنای چشم پوشی و انکار خطای دیگران. بخشش شما را مجبور نمی کند که با شخصی که به شما آسیب رسانده است آشتی کنید. اگر چه بخشش می تواند به ترمیم یک رابطه آسیب دیده کمک کند. اگر بین شما و همسرتان تعارضاتی بوده است و شما تصمیم گرفته اید او را ببخشید و رابطه خود را بازیابی کنید. می توانید از جملات عاشقانه کمک بگیرید. مقاله جملات عاشقانه برای همسر به شما ناب ترین جملات عاشقانه برای همسر را یاد می دهد.

تاتثیر گذشت در زندگی شخصی

فواید بخشش و گذشت چیست؟

نگه داشتن درد و عصبانیت و فکر کردن به کسی که به شما آسیب رسانده است، برای خودتان نیز مفید نیست. نبخشیدن باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت جسمی و روانی فرد می شود. مشکلاتی مانند: مشکلات قلبی عروقی، ضعف سیستم ایمنی و افزایش اضطراب و افسردگی.

وقتی به جای تمرکز و فکر کردن به درمان آسیب هایی که دیگران برای ما بوجود آورده اند. به خود آسیب و کینه از دیگران فکر کنیم و این تفکرات منفی را بارها در ذهن خود تکرار کنیم باعث می شود درد، خشم و … برای ما دو چندان شود.

در صورتیکه اگر بتوانیم ببخشیم:

اگر ببخشید احساسات منفی و انرژی که برای تمرکز بر روی آنها صرف می کنید، پایان می یابد.

لذت بخشیدن دیگران برای رشد معنوی ضروری است و باعث بازگشت آرامش می شود.

وقتی بتوانید اطرافیان خود را ببخشید باعث بازگشت اعتماد و ایجاد روابط درست می شوید.

بخشش و گذشت می تواند بر سلامتی، آرامش و رفاه عاطفی شما تاثیر مثبت بگذارد.

پس به یاد داشته باشید که بخشش و گذشت بیشتر از همه برای خودتان سودمند است.

چرا بخشش سخت است؟

بخشش همیشه آسان نیست و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد. دلایلی زیادی وجود دارد که بخشش را به یک فرایند سخت و دشوار تبدیل می کند. کنترل خشم و درد، مقابله با میل به انتقام و جبران آسیب و … سخت است. بخشش زمانی سخت تر می شود که فردی که به شما آسیب رسانده است این موضوع را قبول نکند و زیر بار عذرخواهی نرود. بعضی از افراد بر این باور اند که بخشش کسی که به شما صدمه زده است، این اجازه را به او می دهد که مجدد رفتار خود را تکرار کند.

بخشیدن دیگران به زمان و تلاش نیاز دارد. شاید شما از دست والدین خود و یا همسرتان ناراحت شده باشید. یا در حالت بدتر شریک زندگیتان به شما خیانت کرده باشد و یا از طرف کسی مورد ظلم قرار گرفته باشید. در این حالت دست کشیدن از افکار انتقام جویانه و رها کردن تفکرات مربوط به آن سخت است. برخی به اشتباه بخشش و گذشت را فراموش کردن آنچه اتفاق افتاده، انکار کردن درد و آسیبی که ایجاد شده است و یا از سر گرفتن رابطه قبلی با شخص می دانند. در صورتیکه بخشش صرفا به این معناست که خشم، رنجش و میل به انتقام را رها کنید.

لذت بخشیدن دیگران

مراحل بخشش چیست؟

اگر فکر می کنید آمادگی لازم برای بخشیدن کسی که به شما آسیب رسانده را دارید. پس می توانید از مراحلی که در زیر گفته شده است برای بخشیدن دیگران استفاده کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه دیگران را ببخشیم؟ چرا بخشش و گذشت سخت است! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه دیگران را ببخشیم؟ چرا بخشش و گذشت سخت است! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

به فواید بخشش فکر کنید

برای خودتان مشخص کنید که بخشش چیست و چرا اهمیت دارد؟ همانطور که در بالا تعریف شد بخشش تصمیمی آگاهانه برای رهایی از احساس رنجش یا انتقام نسبت به کسی است که به شما آسیب رسانده است. فرمولی وجود ندارد که انسان سریع بتواند کسی را ببخشد. ببخش و گذشت یک فرایند زمان بر است و نیاز به تلاش دارد.بخشش در زندگی مشترک نیز بسیار اهمیت دارد. شما باید بتوانید روحیه از خود گذشتگی را در خودتان و همسرتان تقویت کنید. برای ساختن یک زندگی زناشویی عالی می توانید از مقاله راز خوشبختی در زندگی زناشوییکمک بگیرید.

دانستن مزایای بخشیدن باعث می شود که ما محکم تر در این مسیر گام بردارید.

بخشیدن را تمرین کنید

برای تمرین کردن بخشیدن، می توانید بر روی تغییرات مثبت دنیای درونی خود کار کنید. به آرامی قلب بخشنده خود را تقویت کنید. سعی کنید با بخشیدن آسیب ها و رنجش های کوچک، این فرایند را در زندگی روزمره خود شروع کنید. مثلا وقتی از صحبت های منفی و تحقیر آمیز در برابر شخصی که به شما آسیب رسانده است خودداری کنید. بخش بخشنده ذهن و قلب خود را تقویت کرده اید.

مهربانی و محبت کردن به دیگران در تمرین بخشیدن بسیار به شما کمک می کند. می توانید روز خود را با لبخند زدن به خانواده خود شروع کنید و به آنها محبت کنید. اگر در زندگی روزانه خود رفتارهای کوچک پر محبت و بخشش را تکرار کنید به شما کمک می کند تا در موقعیت های آسیب زا بتوانید دیگران را ببخشید. مثلا اگر همسرتان حال ندارد و یا پریود است او را درک کنید. به او محبت کنید و رفتارهای عاشقانه خود را در این دوران افزایش دهید. اگر در این زمینه سوالاتی دارید می توانید از مقاله نحوه رفتار با زنان در زمان پریودیکمک بگیرید.

تمرین بخشش باعث می شود حس انتقام شما کمرنگ شود.

 

دردهای درونی خود را برطرف کنید

والدین، خواهر یا برادر، همسر، همکاران و … می توانند باعث آسیب رساندن به شما شده باشند و شما را ناراحت کرده باشند. این آسیب ها، دردهای درونی برای شما ایجاد می کند که باید آن را شناسایی کنید.

انواع مختلفی از دردهای عاطفی وجود دارد. که برخی از آنها عبارتند از: اضطراب، افسردگی، عصبانیت ناسالم، عدم اعتماد، نفرت از خود، اعتماد به نفس پایین، عدم اعتماد به توانایی های خود برای تغییر و … . همه این آسیب ها را می توان با گذشت زمان و تمرین برطرف کرد. پس مهم است که نوع دردی را که از آن رنج می برید شناسایی کنید و آن را بپذیرید. اگر به تنهایی نتوانستید این کار را انجام دهید. می توانید از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید.

هرچه درد عاطفی شما عمیق تر باشد بخشش بیشتر اهمیت پیدا می کند.

 

از طریق همدلی به تقویت بخشش کمک کنید

دانشمندان بررسی کرده اند که گذشت و بخشش در روانشناسی به گونه ای است که وقتی کسی را می بخشید، فعالیت بیشتری در مدارهای عصبی مسئول همدلی اتفاق می افتد. این نشان می دهد که همدلی با ببخشش مرتبط است. شما با همدلی با دیگران و محبت به اطرافیان خود می توانید بخشش را در وجود خودتان تقویت کنید. شما با همدلی نسبت به کسی که به شما آسیب رسانده می توانید او را درک کنید. شاید او در کودکی خود مشکلی داشته است و یا در برهه ای از زمان دچار چالش های زیادی شده باشد. پس با توجه به شناختی که از او دارید و رویدادهای زندگی اش، او را نیز درک کنید. همیشه سعی کنید دیگران را متناسب با موقعیت هایی که دارند درک کنید. دست از قضاوت کردن و مقایسه اطرافیانتان مخصوصا همسرتان با دیگران بردارید. هرگز همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. این کار به او نشان می دهد که هیچ درکی نسببت به او ندارید. برای کسب اطلاعات کامل تر در زمینه مقایسه کردن همسر با دیگران می توانید مقاله مقایسه همسر با دیگرانمطالعه بفرمایید.

درک این موضوع که همه ما زخم هایی را در قلب خود داریم و آن ها ر ا تحمل می کنیم، می تواند به باز کردن دری برای بخشش کمک کند.

 

بخشش سخت است ولی غیر ممکن نیست

رنج خود را معنا کنید

وقتی رنج زیادی را تحمل کرده ایم، باید برای آن دلیل منطقی داشته باشیم. ما با تحمل رنج و عذاب ها رشد می کنیم یا سعی می کنیم یاد بگیریم اعمال بد دیگران را با خوبی پاسخ دهیم. سعی کنید بفهمید که تحمل رنج چه تاثیر مثبتی برای شما داشته است و کدام رفتار شما را اصلاح کرده است. برخی مردم می گویند عذاب و سختی ها باعث شده آنها انعطاف پذیرتر یا شجاع تر شده باشند. رنج و سختی ممکن است دیدگاه افراد را نسبت به زندگی و اهداف آنها تغییر دهد. یافتن معنا برای رنج و درد، به معنای کم کردن درد یا انکار آن نیست. فقط به ما کمک می کند تا بهترین استفاده را از تحمل رنج و سختی ها داشته باشیم.

شما باید همیشه سعی کنید دردهای خود را برطرف کنید، در غیر این صورت بخشش شما سطحی خواهد بود.

وقتی بخشش برای شما سخت است، ناامید نشوید

وقتی با بی عدالتی زیاد دیگران روبرو هستیم، بخشش همیشه سخت است. به یاد داشته باشید که اگر بخشش برای شما سخت است و با آن دست و پنجه نرم می کنید. به این معنی نیست که در بخشش و گذشت شکست خورده اید پس ناامید نباشید. بخشیدن دیگران فرآیندی است که به زمان، صبر و اراده نیاز دارد. سعی کنید نسبت به خودتان خشن نباشید و حس آرامش را در درون خود تقویت کنید. خودتان را دوست داشته باشید. سعی کنید شجاعت و صبر را در خودتان تقویت کنید.

اگر بخشش هنوز برای شما سخت است. از بخشیدن آسیب های جزئی شروع کنید.

 

اول خودت را ببخش

بسیاری از ما نسبت به خودمان سخت تر از دیگران رفتار می کنیم و تلاشی برای دوست داشتن خود نمی کنیم. اگر نسبت به خودتان و رفتارهایی که انجام داده اید، احساس خوبی ندارید. روی بخشش خود، کار کنید. در بخشش خود، شما به خودتان احترام می گذارید حتی اگر ناقص باشید. اگر از رفتارهایی که انجام داده اید ناراضی باشید به سمت خود بیزاری می روید. وقتی این اتفاق بیفتد از خودتان به خوبی مراقبت نمی کنید. ممکن است پرخوری کنید یا بیش از حد بخوابید و… . دلت را نسبت به خودت نرم کن. وقتی خودتان را بخشیدید از کسانی که به آنها آسیب رسانده اید نیز طلب بخشش کنید.

بخشش خود، صبر و فروتنی شما ر ا افزایش می دهد.

 

قلبی بخشنده ایجاد کنید

بخشش و کنترل خشم و مقابله با انتقام و … همه باعث می شود قلب ما سبکتر باشد و زندگی شاد تری را تجربه کنیم. اگر تلخی را دور بریزید و عشق و محبت را به جای آن بگذارید و این کار را برای افراد زیادی انجام بدهید، آرام تر می شوید و قلبتان پر از عشق می شود.

وقتی به رنج و خشم خود غلبه می کنید، درک کامل تری از فروتنی، شجاعت و عشق در دنیا را به دست می آورید.

فواید بخشش و گذشت

سخنی از مشاوران آویژه

شاید تمرین بخشش دشوار به نظر برسد. اما این مهارتی است که می توانید به آن دست پیدا کنید و آن را توسعه دهید. شاید احساس کنید بخشیدن ناعادلانه است چون آنها به شما آسیب رسانده اند. اما بخشش می تواند به شما کمک کند از این احساسات منفی عبور کنید و آرامش را پیدا کنید. بخشیدن اول از همه برای خودتان سود دارد و باعث جلوگیری از بیماری های روانی و جسمی می شود. پس تا جایی که ممکن است ببخشید تا زندگی خودتان نیز آرامشش را از دست ندهد. اگر شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید می توانید از مشاوره خانواده یا روانشناس برای بخشش درمانی استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا باید قدرت بخشش دیگران را داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانیم گناهان خود را ببخشیم، باید دیگران را ببخشیم. بخشیدن دیگران به ما امکان می دهد بر احساسات خشم، تلخی یا انتقام غلبه کنیم. بخشش می‌تواند زخم‌های روحی شما را التیام بخشد و آرامش و عشقی را که فقط خدا می‌تواند بدهد، به ارمغان بیاورد.

انواع بخشش کدام است؟

سه نوع بخشش عبارتند از: تبرئه، مدارا و شکیبایی، رهایی و بخشش.

براي مشاوره در زمينه چگونه دیگران را ببخشیم؟ چرا بخشش و گذشت سخت است!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 8 نظر:

  1. من هربار سعی می کنم خانواده همسرم و مادرشوهرم رو ببخشم و باهاشون خوش رفتاری کنم کمکشون کنم و… اما هر بار از اینکه بخشیدمشون پشیمون میشم چون آدم های دو رویی هستن با من میگن می‌خندن از اونور شوهرم رو پر میکنن که همش غر بزنه بهونه بگیره سرصدا کنه.همیشه هم سعی میکنن منو از خودشون جدا بدونن مثلا گاهی میگن تو جزو خونواده ما نیستی یا تو حق نداری در اینمورد چیزی بگی چون تو عروس خونه ای بعد هم همشون میخندن. بنظرتون جدا بشم یا بسازم؟ اینجور خانواده رو چ جوری ببخشم؟

  2. حقیقتا مثل پدرم نمی‌توانم مواقعی آدم ها را ببخشم چون باعث اختلاف بین پدر و مادرم خودم و همسرم شده اند ولی دقیقتر که نگاه میکنم خداوند ظلم نمی‌کند و نمی‌تواند ظالم باشد پس خودمان هستیم که همدیگر را نمیبخشیم و باعث بوجود آمدن قهر خدا می‌شویم چنان به انتقامی فکر می‌کنیم که از همان اول بس پایه و اساس بوده و دست آخر دنبال مقصر میگردیم و نقش خودمان و اینکه شیطان گول زده را فراموش می‌کنیم یا میشینیم و خسارات را محاسبه می‌کنیم یا هنوز سعی در انتقام داریم و خودمان را گول میزنیم و دست آخر تنها و تنها تر می‌شویم بایستی از لجاجت دست بر داریم اگر هم آدم های ضعیف را قربانی کارهایمان کرده اییم باید سعی کنیم تغییر کنیم و عوض شویم چوم یک روزی این دنیا را ترک می‌کنیم و خودمان هستیم و اعمالمان گذشت صبر و بخشش را از خداوند برای خودم و همه خواستارم

    1. سلام ولی شما ارزششو داری که برا آرامش خودتون این کارو انجام بدید

  3. سلام وقت بخیر
    مقاله کاملی بود
    به نکته ای توجه کردید که اکثر آدما توجه نمیکنن بخشش برای خود ماست
    نه دیگری بخشش به معنای نادیده گرفتن رفتار اشتباه دیگری یا ادامه ارتباط نادرست نیست بلکه بخشش به معنای رهایی از نشخوار فکری گفت و گو های درونی منفی با طرف مقابل و فکر کردن به فرصت انتقام
    بخشش برای ماست
    برای آرامش جسم و جان ما
    اما بخشیدن کسانی که همواره مجبوریم باهاشون زندگی کنیم تا زمانی که کاملا جدا شویم بسیار سخته مثل پدر و مادر یا همسایه هاو… گاهی اوقات برای راحت تر شدن بخشش اقدام عملی موئثری لازمه مثل مدتی تنهایی تا بتونیم به
    خودمون فرصت بدیم

    ممنون از عوامل سایت آویژه🌹

    امید است همه همدیگه رو ببخشیم
    و در نهایت از هر رنج و کینه ای رها شویم❤

      1. سلام میتونید افکار منفیتونو بنویسید تا ذهنتون از انباری بودن خارج بشه بعد شروع کنید ب تجزیه و تحلیل کردن افکارتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉