کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

13 نکته کلیدی نحوه برخورد با کودک لجباز + 4 نشانه لجبازی کودکان

نحوه برخورد با کودک لجباز
3.7/5 - (60 امتیاز)

اگر فرزند شما لجباز است، باید بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از والدین، کودکان لجبازی دارند و البته وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند لجبازی، غیر طبیعی نیست. اما روش برخورد با کودک لجباز، می تواند تفاوت بزرگی را در شخصیت بزرگسالی آنها ایجاد کند. مرحله رشدی کودک نوپا و نوجوانی سخت ترین مرحله برای برخورد با لجبازی فرزندان در نظر گرفته می شود.

والدین این نکته را باید درک کنند که لجبازی بخشی از شخصیت برخی از کودکان است. بنابراین، این وظیفه شماست که به کودکان خود راه های مختلفی را آموزش دهید که از طریق آنها بتواند استرس خود را کنترل کنند و احساسات خود را بیان کنند.

نشانه لجبازی کودکان

ویژگی های بچه های لجباز

در مشاوره کودک فقط به این دلیل که کودک شما برای انجام نظرات خودش سرسختی می کند، دلیل نمی شود که او لجباز باشد. مرز باریکی بین مصمم بودن و لجبازی کودک وجود دارد. در اینجا برخی از ویژگی های رفتاری بچه های لجباز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

بچه های لجباز تمایل دارند هر چیزی را زیر سوال ببرند.

آن‌ها انتظار دارند که کارهایشان تایید شود، که باعث می‌شود اغلب توجه شما را جلب کنند.

کودک لجباز تمایل به مستقل بودن و پرحاشیه بودن دارند.

خیلی سخت می توان آنها را به انجام کاری ترغیب کرد.

کودکان لجباز به طور مکرر کج خلقی می کنند.

بچه های لجباز دوست دارند رئیس به نظر برسند.

فرزند لجباز تمایل دارند هر کاری را با شیوه خودشان انجام دهند.

چطور با کودک لجباز برخورد کنیم

روانشناسی کودکان لجباز

تعریف لجبازی چیست؟ برای برخورد صحیح با فرزند لجباز خود، ابتدا مهم است که بفهمید چرا آنها این گونه رفتار می کنند و دلیل کارهای آنها چیست؟!. مصمم بودن فرزند شما یک چیز است و لجبازی یک چیز دیگر. قاطعیت به عنوان «داشتن اراده قوی برای رسیدن به هدف» تعریف می‌شود، در حالی که لجبازی «امتناع از تغییر فکر، رفتار یا عمل تحت هر گونه فشار خارجی» است.

چگونه با بچه های لجباز رفتار کنیم؟

سن لجبازی نوزادان، کودکان نوپا، نوجوان چه موقع است؟ لجبازی می تواند در هر سنی ظاهر شود و سپس تا بزرگسالی ادامه می یابد. به عنوان یک پدر یا مادر، مهم است که راه‌هایی برای برخورد با کودک لجباز خود بیابید، به گونه‌ای که بتوانید رفتار او را بدون ایجاد استرس در خانواده، محدود کنید. در اینجا چند تکنیک برای برخورد با کودک لجباز وجود دارد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 13 نکته کلیدی نحوه برخورد با کودک لجباز + 4 نشانه لجبازی کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بحث نکنید

کودکان لجباز همیشه آماده رویارویی یا مشاجره با شما هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. در عوض، به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و بحث و جدل را به یک گفتگو تبدیل کنید. وقتی نشان می‌دهید که آماده گوش دادن به طرف داستان آن‌ها هستید، این باعث می‌شود که آنها نیز به آنچه شما برای گفتن دارید گوش دهند.

دلیل لجبازی کودکان

با کودک لجباز ارتباط برقرار کنید

لطفا فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد، مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر می کند و بعد آنها دقیقاً کاری را انجام می دهند که نباید انجام دهند. بنابراین، اگر می خواهید فرزندتان تلویزیون تماشا نکند و به جای آن تکالیف خود را انجام دهد، سعی کنید مدتی با او تلویزیون تماشا کنید. این باعث ایجاد رفاقت بین شما می‌شود و پس از مدت کوتاهی، می‌توانید از فرزندتان بپرسید که آیا می‌خواهد تکالیف خود را انجام دهد.

چند گزینه برای انتخاب ارائه دهید

دستور دادن به یک کودک لجباز، راهی برای شعله ور کردن گستاخی و سرکشی اوست. در عوض، بیایید گزینه‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند، زیرا این باعث می‌شود آنها احساس کنند که بر زندگی خود کنترل دارند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند که دوست دارند چه کار بکنند یا نکنند!.

انتخاب ها را محدود نگه دارید تا فرزندتان گیج نشود و فقط دو یا سه گزینه ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر قرار است اتاق خود را تمیز کنند، از آنها بپرسید که آیا می‌خواهند ابتدا با تخت یا کمد شروع کنند به جای اینکه بگویند «از کجا می‌خواهی شروع کنی!؟»

نشانه های کودک لجباز

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 13 نکته کلیدی نحوه برخورد با کودک لجباز + 4 نشانه لجبازی کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

فرزندتان را درک کنید

از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه لجبازی می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. فرزند شما این اتفاق را فقط به عنوان یک بدقولی می بیند. اما با توضیح اینکه چرا نمی توانید بیرون بروید و با تعیین تاریخ بعدی برای گردش، می توانید او را راضی کنید.

آرامش خانه را حفظ کنید

مطمئن شوید که خانه شما مکانی است که کودک شما در آن احساس شادی، راحتی و امنیت کند. یادتان باشد که بچه ها با مشاهده کردن یاد می گیرند، بنابراین در خانه با همه افراد به خصوص همسرتان مودب باشید. آنها احتمالاً آنچه را که می بینند تقلید می کنند، بنابراین ضروری است که آرامش خود را حفظ کنید و از بحث و جدل و همچنین داد زدن و توهین کردن در مقابل کودک اجتناب کنید.

علائم کودکان لجباز

با کودک لجباز خود مذاکره کنید

کودکان لجباز وقتی چیزی را میخواهند، به سختی می توانند از آن اجتناب کنند. بنابراین، سعی کنید به جای وضع قانون، با آنها مذاکره کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان اصرار دارد به دو داستان قبل از خواب حتما گوش دهد، با او توافق کنید که می‌تواند یک داستان را برای امشب و داستان دیگر را برای فردا شب گوش کند.

رفتار مثبت را تشویق کنید

همیشه برای کودک لجباز الگو تعیین کنید و نگرش مثبتی ارائه دهید. اگر از کلمات «نه»، «نمی‌توانم» یا «نمی‌خواهم» زیاد استفاده می‌کنید، احتمالاً فرزندتان نیز همین کار را خواهد کرد!.

سعی کنید به لجبازی فرزندتان با دیدی مثبت نگاه کنید. سعی کنید با پرسیدن سؤالاتی از فرزندتان که پاسخ «بله» یا «خیر» را به همراه دارد، با آنها بازی کنید. سؤالات خود را به گونه‌ای طرح‌ کنید که بیشتر اوقات پاسخ آنها «بله» باشد. با این روش به فرزند خود این پیام را می دهید که به او توجه می شود و از او قدردانی می شود.

بهترین روش برخورد با کودک لجباز

برای ایجاد نظم برنامه ریزی کنید

پایبندی به برنامه های روزمره و همچنین برنامه های هفتگی می تواند به بهبود رفتار و همچنین عملکرد فرزند شما در مدرسه کمک کند. زمان خواب باید تعریف شود و باید به گونه ای باشد که استراحت کافی برای کودک شما فراهم کند. کم خوابی و خستگی می تواند منجر به مشکلات رفتاری در کودکان سه تا دوازده ساله شود.

قوانین پاداش و تنبیه وضع کنید

کودکان لجباز برای رشد به قوانین و مقررات نیاز دارند. بنابراین، مرزهای دقیقی را تعیین کنید و انتظارات خود را از او روشن کنید. از فرزندتان بخواهید که در مورد آنها، نظرات خود را ارائه دهد و بعد حتما از آنها پیروی کند. البته این مهم است که در مواقعی انعطاف پذیر باشید، مانند زمانی که در تعطیلات هستید یا در مواقعی که فرزندتان رفتاری مثبت و خوبی از خود نشان می دهد.

روش های برخورد با کودک لجباز

مشکلات تربیت کودک لجباز

تربیت کودک لجباز کار آسانی نیست. اگر سریع مشکل را حل نکنید، هر چیز کوچکی می تواند تبدیل به یک تنش بزرگ شود. ممکن است در مورد نحوه برخورد رفتار لجباز کودکان با توصیه های زیادی مواجه شده باشید، اما هر روز زندگی با کودک لجباز یک چالش جدید دارد. اما تنبیه یک کودک لجباز در همه موارد بهترین راه نیست.

غذا خوردن کوکان لجباز

بیشتر کودکان لجباز در مورد غذا و وعده‌های غذایی دمدمی مزاج و ایرادگیر هستند. سعی کنید قسمت های کوچکی از غذای مختلف را برای کودک خود سرو کنید و به او اجازه دهید انتخاب کند که از چه چیزی بیشتر می خواهد بخورد.

همچنین می توانید با تهیه دستور العمل های خلاقانه آشپزی، غذا را جالب و خوشمزه تر کنید. همچنین، سعی کنید کودک خود را در کارهای مربوط به غذا مانند چیدن سفره درگیر کنید. از طرفی پاداش دادن به آنها مانند یک دسر مورد علاقه برای تمام کردن وعده های غذایی آنها نیز می تواند مفید باشد.

شیوه برخورد با کودک لجباز

انجام تکالیف

ببینید آیا فرزند شما در انجام تکالیف محوله مشکل دارد یا از تکلیفی که باید بنویسد یا یاد بگیرد فرار می کند. اگر اینطور باشد، می توانید تکلیفش را به بخش های کوتاه تری تقسیم کنید تا در چند مرحله آنرا انجام دهد. استراحت های کوتاه در بین انجام تکالیف بسیار مفید است . گزینه دیگر انجام ترکیب تکالیف کودک با فعالیت دیگری است. به عنوان مثال، یادگیری املاء را می توان در حالی انجام داد که شما در حال آبیاری باغ هستید و کودکتان به شما کمک می کند.

لباس عوض کردن

یکی از مشکلات لجبازی کودکان این است که آنها هر بار می خواهد چیزی بپوشند که برای موقعیت یا آب و هوای بیرون مناسب نیست. یکی از راه‌های کاهش تنش این است که لباس‌های فرزندتان را مرتب کنید و هر دو هفته یکبار آنها را عوض کنید. همچنین، لباس های نامناسب فصل را در دسترس او نگذارید. هر زمان که می خواهید فرزندتان لباس عوض کند، دو یا سه لباس مختلف بچینید و از او بخواهید که انتخاب کند. به این ترتیب آنها از تصمیم گیری خوشحال می شوند و شما اعصابتان خورد نمی شود!

نحوه کنترل و برخورد با لجبازی کودکان

دعوا های قبل خواب

با نزدیک شدن به زمان خواب، کودک شما شروع به دویدن می کند و سعی می کند بازی کند، بنابراین به راحتی به خواب نمی رود. بنابراین، حدود 30 دقیقه قبل از اینکه چراغ خاموش شود، موسیقی آرامش بخش را پخش کنید و نور را کم کنید. تلویزیون را خاموش کنید. درست قبل از اینکه آنها را به سمت اتاق خواب بفرستید، چند دقیقه با کودک خود ارتباط برقرار کنید و از آنها بپرسید که آیا چیزی برای گفتن در مورد روز خود دارند؟ یا فقط یک سوال ساده مبنی بر اینکه روز خوب یا بد بوده است، بپرسید.

نکات مثبت لجبازی کودکان

داشتن فرزند لجباز چیز بدی نیست. در واقع، دیده شده است که کودکانی که این ویژگی ها را دارند اغلب در تحصیلات و همچنین در زندگی کاری خود موفق می شوند. آنها کمتر مستعد تسلیم شدن در برابر فشار همسالان هستند که به آنها کمک می کند از چیزهای اشتباهی که ممکن است دوستانشان درگیر آن هستند دوری کنند. تمرین نظم و انضباط مؤثر و تلاش برای درک فرزندتان می تواند به تبدیل شدن آنها به بزرگسالانی مسئولیت پذیر و با اراده قوی کمک زیادی کند.

سوالات متداول

چگونه لجبازی کودکان را کنترل می کنید؟

چند نکته وجود دارد که می تواند هنگام برخورد با لجباز کودک برای شما مفید باشد. 1. سعی کنید ارتباط با کودکتان دو طرفه باشد.2. با آنها ارتباط برقرار کنید ولی آنها را مجبور نکنید.3. به آنها گزینه هایی برای انتخاب کردن بدهید. 4.آرام بمانید. 5.به آنها احترام بگذارید. 6.با آنها کار کنید. 7.مذاکره کنید. 8.محیطی مناسب در خانه ایجاد کنید.

با یک کودک بسیار لجباز چه کنیم؟

بهترین راه حل برای مدیریت رفتار لجبازانه فرزندتان، منحرف کردن توجه اوست. در شرایطی که تنها چیزی که می شنوید یک “نه” بلند است. “به آنها دستور ندهید، گزینه هایی برای انتخاب بدهید.” سعی نکنید بچه خود را در حالی که لجباز می کند کنترل کنید.

مشاوره کودک آویژه

در این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه در خصوص تربیت کودک لجاز، نکاتی را بیان کردیم. اگر شما هم دیدگاه و نظراتی دارید و در این مقاله به آن پرداخته نشده است، از شما تقاضا داریم تا آن را در بخش دیدگاه های پست بنویسید تا دیگران هم از آن بهره ببرند و از سوی دیگر در مقاله دیگری در حیطه برخورد با لجبازی کودک به صورت اختصاصی به آن پرداخته شود.

برای نکات بیشتر در مورد لجازی در کودکان، لطفاً با مرکز ما تماس بگیرید. ما خوشحال می شویم به شما کمک کنیم!

براي مشاوره در زمينه 13 نکته کلیدی نحوه برخورد با کودک لجباز + 4 نشانه لجبازی کودکان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 72 نظر:

  1. لجبازی که اصلاح نشه و هر چه این راهکارها هست ،درست نشه،ذاتی است و انگار ارث میبرن ،و وقتی پدری خودش لجبازه،یا مادری،چه توقعی در اصلاح بچه ها هست .
    منم با دختر دومم درگیرم و نه سالش هست ،اما وقتی دقیق نگاهش می کنم ،سمت و سوی رفتارهای لجبازی پدر خانواده رو داره ،در بسیاری موارد که دیدم و درگیر هستم ،بزرگ ترها اول نیاز به اصلاح دارند بعد فرزندان.
    و الان سر صبحانه نخوردن و … محروم شد که تغذیه نبره ،فقط میوه میتونست ببره ،اونم انتخاب نکرد و با خودش نبرد و دقیق مادرشوهرم می‌گفت جناب همسر هم همین بوده حتی تا چند شب اگر به لج نیفتاده غذا نمی خورده و الان هم که قهر میکنیم کنار ما غذا نمیخوره ،بچه ی من میخواد واقعا چه الگویی بگیره
    خودمونو درست کنیم ،کمتر همو اذیت کنیم

  2. سلام پسر بزرگم ۱۰ ساله شه خیلی لجباز و عصبی هست حتی با محبت هم صحبت میکنم پرخاشگری میکنه همیشه برادرش که ۸ ساله است رو میزنه و دعوا و جیغ میکشه سرش
    انواع و اقسام روش ها رو پیاده کردم اما باز هم روزی نشده که منو دیوانه نکنه طوری که حتی گاهی بجای کتک زدنش شروع به زدن خودم میکنم بعد دیگه تا شب گوش به فرمانه
    ولی میترسم دیگه این روش هم جواب نده

    1. باید آن را رها کنید در عین حال جلوی آن بادیگران بسیار خوب باشید تا شما را ببیند

  3. سلام به همه مادرها و پدر ها که فرزندان لجباز دارند و نگران اونا هستند.
    به نظر من بچه های لجباز مانند شعله آتش هستند که باید با آب خاموش بشن.
    13 مطلب عنوان شده بسیار مؤثره من خودم قبلا تجربه کردم و جواب داده. اما گاهی چالش بزرگتری مانند فرزند و همسر لجباز کنار هم کار رو سخت تر می کنه و دخالت های بی مورد همسران روش های ذکر شده رو بی اثر میکنه.
    پس هنگامی که با فرزندتان تنها هستید فرصت را غنیمت بشمارید و از موارد عنوان شده استفاده کنید.
    در مقابل فرزندتان با همسرتان راهکارها را مطرح نکنید و از برنامه های خود در حضور کودکانتان صحبت نکنید. هماهنگی پدر و مادر بهترین راه برای تربیت فرزندتان است.

  4. سلام من ۳۲ساله هستم و چهارده سال داشتم که ازدواج کردم افغانی ام شوهرم بسیاربداخلاق بودواست همیشه کتک ودعواراه مینداخت توخونه فامیلامون می‌گفتند اگه بچه هات زیادباشندشوهرت اخلاقش خوب میشه منم بچه بودم وپشت سرهم بچه بدنیاآوردم تا اینکه شش تاشدندرفتاربدشوهرم سرهمه ی ماتاثیربدگذاشته خودم افسرده گی بچه هام همه لج باز ،حالا که فکرمی‌کنم چقدر دیوانه بودم که به حرفاشون گوش دادم وهم خودم راعصبی کردم وهم بچه هام را،ازخودم بدم اومده وقتی میبینم بچه هام لج میکنندشوهرم بداخلاق وعصبی بخداخسته شدم چندبارقبل از اینکه سه تا بچه داشتم ادعای طلاق گرفتم امامیگفتندسه تادیگه بیارخوب میشه شوهرت اما حالا هم میگندشش تاراکجامیخوای بزاری وبری خجالت بکش !!!!

    1. بنظر من شما باید رو بچه هایت ره بشانی پیشت و برشان بگویی که شما پسر های من هستید همه چیز من هستید شما باید در اینده افراد بزرگی شوید لیاقت شما خیلی بالاست تنها این حرف ها را همرایشان بزن یعنی شوهر ات نباشه تلاش کن خود را ضعیف و اونها را قدرتمند و کسی که میتونه مادر شه نجات بته از بدبختی نشان بتی همرایشان واضح گپ بزن صدر صد یکی از بچه هایت حرفت ره گوش خواهد کرد به امید یک زندگی خوش امید ات ره از دست نته و توکل ات به الله باشه
      بنده ابراهیم از کابل ،افغانستان.

    2. سلام خواهر محترمه
      من تمام نکات که نوشتی خواندم ..امید خود هیچ از دست ندهید با اولاد های ت وختی همسرت نیست با بسیار نرمی و آرام صحبت نمایید ..که برای شان بگوید امید های آینده تان هستند و از پدر تان لطفا تقلید ننمایید و در ضمن الله برای تان صبر و حوصله بدهد …پیمان از کشور اتریش

  5. من یه شاگردی دارم وقتی بهش میفهمانم که درست بنویسه لجبازی می کنه شش ساله هست چکار باید کنم

  6. سلام دختر من دوازده سالشه خیلی با خودم که مادرش هستم لج می کنه حرفهایی که به سنش نمی‌خوره میزنه بهم میگه بهت احتیاج نداریم خودم بزرگ شدم تو برو و خیلی کارای دیگه بهش میگم اتاقتو تمیز کن میگه تو خانه داری باید تو تمیز کنی اعصابمو بهم ریخته با این کاراش نمی دانم چکار کنم

  7. سلام من زری هستم دوتا بچه دارم، یه دختر 21ساله
    یه پسر 11ساله. 11ساله تنها بچه هارو بزرگ میکنم. تمام مطالب در مورد فرزند پسر 11ساله و فرزند لجباز رو خوندم، خیلی مطالب مفید بودن. از همین الان روشم رو تغییر میدم. لطفا در مورد ایجاد صمیمیت بین بچه هایی که اختلاف سنیشون زیاده هم مطلب بگذارید.
    الان پسر من اصلا قبول نمیکنه خواهرش خیلی بزرگتر از خودشه و همیشه حالت دستوری و تهاجمی با خواهرش حرف میزنه و دخترم هم عصبانی میشه در مقابلش، راهنماییم کنید ممنون میشم.
    خیلی ممنووووون برای مطالب مفیدی که گذاشتید.

  8. سلام ممنونم از مطالب خوبتون
    حقیقتش من با بچه لجبازم که 12ساله شه این مطالب را با هم مرور کردیم خیلی متاثر شد و اخلاقش 50 درصد بهتر شدو گفتش که ازین به بعد برای کارهای بد منفی می شم

  9. سلام به دوستان
    من همه پیام هارو خوندم و همینطوره نظرها
    من در کودکی خیلی سختی ها کشیدم از کتک و فحش پدرم و کتک خوردن مادرم توسط پدرم
    و…… خیلی خیلی
    الان دوتا بچه دارم… فرزند اولم وقتی کوچیک بود خیلی زود عصبی میشدمو میزدمش ولی بعد خیلی ناراحت میشدم میرفتم ت خواب بوسش میکردم گاهی از خواب بیدارش میکردم و عذر خواهی میکردم و سعی می‌کردم روز بعد باهاش خوب باشم و همینجوری میشد…و من خیلی رو شلوغی خونه حساسم عصبیم میکنه و بیکاری شوهرم اینا تاثیر گذار رو زندگی… ولی باید کنترل کنیم بچه ها هیچی نمیفهمن از چیزی چون خودم این موقعیتو تجربه کردم… من هرروز تا بتونم اینو انجام میدم چون واقعا تاثیر میذاره صبح بیدار بشه یک بغل و بوسش میکنم و خونه رو مرتب میکنم با تمام بی حوصلگیم باهاش نیم ساعت بازی می‌کنم تا شب آرومه و حرف گوش کن اگه بعد ظهر هم باهاش بازی کنید خیلی عالی میشه… منو همسرم همیشه احترام همدیگرو نگه میداریم همیشه با عشق با همدیگه صحبت میکنیم و جو خونمون متشنج نیست خداروشکر.،این خیلی رو رفتار کودک تاثیر گذاره هر چقدر جو خونه متشنج باشه کودک لجباز تر و تنها تر میشه و عصبی
    من رو خودم خیلی کار کردم تا کودکیمو فراموش کنم ولی بازم نمیشه خواب کتک خوردن از پدرم و کتک خوردن مادرم میبینم اون روزه بدی برام… و هرموقع یادم میاد گریه میکنم… و اینم بگم ارتباط برقرار کردن با اطراف برام مشکله و فکر می‌کنم لایق صحبت کردن با بعضی ها نیستم خودمو کوچیک میدونم
    اینا تاثیر اون زمانو داره…. چون بیرون نمی‌رفتم و فقط برای درس خوندن

  10. سلام خدمت شما
    میتونین باهاشون مخالفت نکنید و بعد بگین میتونه از رنگ ها موقت مانند گچ مو یا اسپری مو استفاده کنند و تاکید کنید در حرفتون که شما مجردی و میتونی از رنگ های موقت استفاده کنه که بدون استفاده از مواد دکلره هسش مانند گچ مو و اسپری مو

  11. سلام.دختر من دو سالش.متعجبم از این همه لجبازی تو این سن.میگید نور چراغ رو کم کن تلویزیون رو خاموش کن تا یواش یواش شروع ب خواب کنه؟؟!!!!!اگه این کارارو کنم ک محشره کبری میشه.ب هیچ کاری بله نمیگه.مجبور میشم ی کوچولو محکم بگیرمشو بزنم در پوشکش تا اروم بشه ک میشه ولی عذاب وجدان بدی میگیرم.نگران اینده ام.

    1. سلام منم یه پسردوساله دارم بشدت و بشدت لجبازو عصبی دیگه واقعاً کم اوردم بخدادرحدی آزارم‌میده که راظیم ببرم بزارم بیرون بیام

    2. سلام منم دختر 2سال و نیمه دارم اونم به شدت لجبازی نیکنه دیوونمون کرده پسر عموی 2 ساله اش رو میزنه اونم مظلومه هیچی نمیگه با بچه های بزرگتر خوبه بچه های همسنشو میزنه اگر چیزی بخواد و بگیم نه خودشو میزنه غذا خوب نمیخوره لباس عوض نمیکنه کلا دیوونه شدم از دستش بخدا به مرگ خودم راضی شدم دیگه همسرمم همراهی نمیکنه مدام حمایتش میکنه اصلا یه دلیل لجباز بودنش همسرمه واقعا کم آوردم یه وقتا میگم از دستشون خودمو بکشم یا ولشون کنم برم که مادر بودنم نمیذاره

  12. اون بچه نوجوانه حتی یه نوجوان با مادر خودش سخت رابطه برقرار می‌کنه . اون بچه اول باید به عنوان مادر و دوست به شما اعتماد کنه تا بتونه رابطه خوبی باهاتون داشته باشه .. و شما رو بعنوان مادر بپذیره … فقط محبت مادرانه کمک می‌کنه که شما باید اول بپذیرید نقش مادر بودن رو.. و به چشم بچه شوهر بهش نگاه نکنید

  13. مطالب خوبی بود گرچه از نظر من خیلی حاشیه رفته بودید و الکی کشناک شده بود مطلب.
    اما این رفتارهایی که شما گفتید منجر به تک فرزندی میشه چون طرف باید عمرش را بگذاره برای یه بچه.
    اتفاقا با کودک لجباز باید بحث کرد و باید عواقب لجبازیش را براش با گفتگو به تصویر کشید، از نظر من یه ♦وقتایی نه همیشه، زمانی که کارشون به ضرر سلامت جسمی میشه شما هم لجباز باشی و به هیچ وجه کوتاه نیایی.
    در کل کودک لجباز یک مادر ابرقدرت میخواد.

    1. سلام واقعا اینکه میگید یک مادر ابرقدرت میخواد خیلی درسته، من دختر بزرگم ۵ سالشه به شدددت لجبازه به هر راهی متوسل شدم چه جلوش کوتاه بیام چ نیام بی فایده بوده، از صبح که بیدار میشه تا شب هر کاری ک انجام میده با لجبازی من دیگه واقعا کم آوردم خیلی کتک میخوره انقد نگران آیندشم ک دیگه بعضی وقتا از شدت ناراحتی همش خواب میبینم مردم.از طرفی نگران دختر دومم ک ۶ماهشه هم هستم ک بحث و جدالای توی خونه معلومه خیلی اذیتش میکنه. بچه ی باره جیغ میزنه گریه میکنه😔😔😔

  14. باسلام من دختری دوازده ساله دارم که چنوقت گیرداده موهاشو رنگ کنه ومن وخانومم نمیدونیم چیکارکنیم.اگه کسی راهکاری داره ممنون میشم

    1. بنظرم بزارید رنگ کنه و حساس نشه چون موضوع براش بزرگ میشه و بیشتر مسر میشه برا انجامش ولی اگر بی تفاوتی شما رو ببینن برا خودشم‌ مساله پیچیده ایی نخواهد بود و با یک بار رنگ کردن موهاش چشم و دل سیر میشه دخترا دوست دارن ب نحو کاملی زیبا باشن سخت گیری زیاد و سهل گیری زیاد خوب نیست خیرالامور اوسطها بپذیرید نظرشون رو ولی کنترل از راه دورتونم رو هم داشته باشید!☺

  15. باسلام من دختری دوازده ساله دارم که چنوقت گیرداده موهاشو رنگ کنه ومن وخانومم نمیدونیم چیکارکنیم.اگه کسی راهکاری داره ممنون میشم

    1. سلام همه نظرات شما را قبول ندارم منم یک بچه لجباز دارم اینجوری که شما میگید باید کل زندگی رو تعطیل کزد برای کودک لجباز چون یک بچه دیگه هم دارم و واقعا خسته شدم هر کاری رو که بهش مربوط نیست انجام میده اون لحظه اصلا گوش هاش نمیشنوه هرچی صداش کنم نکن نکن اصلا کر میشه واقعا خسته شدم

      1. یکی باشه اطرافشو گلستون کنه بهتر از اینه که چندتا باشه و اطرافشو به گند بکشه

    2. سلام بهش اون اجازه رو بدیین دیگه تا اخر اجازه و اشتباهای زیاد ازتون میخواد قبول کنین

  16. منم دودختر دارم که یگیشون خیلی باهم بدهست ومنم مادر اندر خطاب میکنه و اون یکی دیکه از اون داه یاد میگیر ودر کارای خونه کمکم نمیکنن دایم دعوا داریم البته بچه هام ۳۲و۲۴ ساله ان اصلان تو کلر خونه همکاری ندارن برسر کار خونه دعوا داریم وهرچه بدبیراهه دختر بزرگم میگه میخوا م بیرونش کنم از خونه ام چون به تنگ امدم

  17. خداوند به مادرها صبر بدهد اول بخودم پسرم مرا نصف جون کرده دگه موندم چیکنم واقعا بخودکشی راضی شدم امیدم قطع شده مطمئنم درست نمیشه در آینده شاید من یک قاتل بدنیا آوردم لعنت بر شیطون پناه بر خدا

  18. سلام دختر من از بچگی لجباز بوده گفتم بزرگ میشه خوب میشه اما متاسفانه بدترمیشه الان ۷سالشه ومن عاجز وناتوان شدم به حدی رسیدم که از زندگی کردن بی زارم هررفتار مثبت ومنفی رو انجام دادم با قانون شرط تشویق تنبیه هر کاری میکنم دست از لجبازی بر نمیداره تنها راهی که آروم میشه اینکه کتک بخوره به خودش بیاد و این برای من واقعا غذاب آوره

    1. من یه داداش دارم حالم رو بهم زده هر روز میزنمش لجباز هست کوچیکه ولی میخوام بندازمش بیرون از خونم یه زره دیگه بزرگ شد

    2. من یه داداش دارم کوچیکه لجبازه هر روز میزنمش حالم رو بهم زده میخولم بندازمش بیرون از خونم یا بدمش به یکی

      1. برو پیش مشاور و تو ذهنت کارهای مثبتشو مرور کن‌.مطمئن باش بهتر میشه

    3. سلام اون لجبازی می کنه تا شما رو وادار کنه کتکش بزنید و در واقع جلب توجه منفی می کنه شما نباید وازد این سیکل بشین البته این نظر منه

  19. من فکر می کنم بچه ما خیلی خیلی لجبازه، ما با این مطالبی که اینجا نوشته بود سعی کردیم انجامش بدیم ، مطالبش خیلی خوب بود

    1. شما دخترت ۳ سالشه بس نیست بچه خودته من بچه خودم و رها کردم زیر دست نامادری داره بزرگ میشه .بچه شوهرم ۱۲ سالشه ۳ ماه نشده ازدواج کردم سخت پشیمون شدم

  20. من همسرم چند سال پیش فوت شده دوتا دختر بچه دارم ک به تازگی تقربا ۶ماهه ازدواج کردم دخترم از اولش لجباز و مغرور پرخاشگر بود الان بدتر شده به هرچیزی ایراد میگیره به غذاها به خونه به لباساش به لباس خریدن من اعصابمون خورد میکنه دیگ کسی میدونه چکارش کنم درس بشه همسرم میگه اونقدر هرچی گفته انجام دادی اینجوری شده

  21. به نظر من خیلی از این راهکار ها در واقع برای یه کودک معمولی هستن نه یک کودک لجباز
    من یه دختر پنج ساله بسیار لجباز دارم که حقیقتا این راهکارها در موردش جواب نمیدن، من بارها از انواع راهکارهای این چنینی استفاده کردم، دوره های فرزندپروری شرکت کردم ولی جواب نگرفتم

    1. نه با کتک هم نمیشه من این کار را هم کردم بدتر شد دیگه من روانی شدم ولی اون پاپس نکشید البته دوپسر یک دختر هرسه تا آخر خط اند.

      1. به نظر من‌ ما بزرگترها باید رفتار خودمون رو هم از دیدگاه بچه هاببینیم شاید ما فکر میکنیم اونها لجباز هستن و ما خوبیم در حالی که شاید اینطور نباشه من خودم بخاطر لجبازی پسرم داشتم مطالب رو میخوندم که بعد از مطالعه فهمیدم مقصر منم با این همه خستگی کار و زندگی و وقت نذاشتن برای بچه ها توقع رفتار مناسب از بچه ها داریم

    2. کتک هم بعد از یکی دوبار عادی میشه، باید باهاشون به توافق رسید تا این دوران رد شه. خاطرات کودکی و کتکهایی که زدی رو که نمیتونی از ذهنش پاک کنی. بزرگ میشه حسابی حالتو میگیره.

    3. وقتی برخورد درستی مقابل کودک لجباز انجام ندید و علت اون رفتار رو درک نکنید، یه شخص ضد اجتماع بار میارین. لازمه خودتون رو کنترل کنید.

  22. با سلام. من مربی تازه کار مهد هستم و واقعا نمی دونم با کودک لجباز چه کنم.
    روانشناس مهد گفته به رفتارهای کودک لجباز کلاس توجه نکن.
    اما رفتارهای کودک مذکور به قدری آزاردهنده ست و باعث حواس پرتی سایر کودکان از آموزش ها یا آسیب رسانی به محیط کلاس می شه، که نمی شه واکنش نشان نداد.

    این کودک 3 سال و نیمه ست و پنج ماهه که به مهد میاد و تازه وارد نیست که به محیط عادت نداشته باشه.
    اما هم چنان صبح به صبح با گریه و بهانه از ورود به ساختمان مهد امتناع می کنه، خودش از پله ها بالا نمیاد و باید یک مربی بره و کلی باهاش صحبت بکنه تا بیاردش سر کلاس. سر کلاس درحالی که همه رو به تخته می نشینند، این کودک پشت به کلاس می نشینه و اصرار داره یک صندلی اضافه بذاره سر میز مربی همکارم که مثلا مشغول درست کردن کاردستی برای ساعت آموزش خودشه. از شدت لجبازی به هیچ یک از فعالیت های جذاب و متنوع کلاس علاقه نشون نداده و ما نتونستیم بفهمیم به چه چیزی به جز لجبازی علاقه داره. کاردستی، قصه، خمیر، نقاشی، تمرین و آموزش، شعر خواندن… بارها ناچار شدم در کتابش عبارت “عدم همکاری کودک” رو بنویسم تا خانواده بدونند چرا همه کتاب های آموزشیش خالی هستند. گاهی به حال خود رهاش می کنیم تا خودش شاید به فعالیت جمعی با کودکان دیگه جذب بشه و بیاد جلو. اما ناگهان می بینیم که مثلا یک چسب رو برداشته و داره به کل دیوار چسب می ماله یا پایه ی میز رو خراب می کنه و….

    لطفا راهنمایی بفرمایید. مهد ما آموزشیه و ما زمان زیادی در حال آموزش هستیم ولی این کودک با کارهاش در آموزش سایر بچه ها اختلال ایجاد می کنه.

      1. پسر منم خیلی لجبازه هرکاریو میگم نکن بدتر انجام میده بعد ازش دلیل میپرسم میگه میخوام تورو اذیت کنم واقعا نمیدونم چیکارکنم ممنون میشم کمکم کنید

        1. بچه منم همینطور بود،همیشه هم‌کتک میخورد،یک روز که خیلی منو عصبی کرده بود،قبل از اینکه کتک بزنم،بهش گفتم پسرم بغل میخوای،بیا بغلم،اومد بغلم و آروم شد و تا شب هر کاری می گفتم انجام میداد،شما هم بیار این روش رو امتحان کنید.

          1. دختر من تقریبا هر روز صبح با نازو نوازش بیدار میشه، اما با این حال یه وقتایی انگار رگش میگیره و شروع میکنه به لجبازی

        2. دقیقامثل پسرمن ۷سالشه ازوقتی مدرسه رفته بدترشده توخونه وبیرون حکومت میکنه دستورمیده به همه میترسم ازآینده ش دخترموخیلی کتک میزدم بچه اولم بودولی گفتم دیگه بااین مهربون باشم دخترم۱۷سالشه خیلی ماهه ولی پسرم بااون همه عشق ومحبتی که بهش داشتم اخلاقش بدشده بزرگه روبه قصدکشت میزدم عالی تربیت شدکوچیکه رومحبت کردم گندش دراومد

    1. این بچه کمبود محبت شدید داره و حتما این کمبود از طرف مادرش و پدرش باید تامین بشه شاید به مادرش بگید بگه من همه کاری میکنم بگید منظور کارها و وظایف بچه داری نیست محبته خالصه منم پسرم همین مشکلاتو داره یه روانشناسه خوب خدا خیرش بده تکنیک داد خیلی بهتره پسرم اصلا مشکل اون نبود الان فهمیدم چقد من ایراد داشته برخوردم باهاش

    2. سلام به نظر من هر رفتاری ی علتی داره شاید در زندگی خانوادگی ی کمبود هایی داشته ،شاید دلش میخواد پیش مادرش باشه تا اینکه تو مهد با بچه ها باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉