کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + 9 راهکار روانشناسی

از شیر گرفتن کودک
3.9/5 - (17 امتیاز)

زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک چه زمانی است و بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ برای توصیه های عملی روانشناسی از شیر گرفتن کودک تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در این مقاله متخصصان مرکز مشاوره آویژه سعی کرده اند تا اطلاعات کاملی درباره بهترین زمان از شیر گرفتن کودک در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

هنگامی که شروع به شیردهی فرزندتان کردید، چه مدت باید ادامه دهید؟ سه ماه؟ شش ماه؟ یک سال؟ یا چندین سال؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سایر ارگان های بهداشتی توصیه می کنند که نوزادان در شش ماه اول زندگی خود به طور کامل از شیر مادر تغذیه شوند و مادران حداقل تا سن دو سالگی در کنار سایر غذاها «غذاهای مکمل» به شیر دادن به کودکان خود ادامه دهند.

شیر مادر فقط یک غذا نیست. اگر کودک شما نگران یا خسته است، شیردادن باعث آرامش‌ او می شود. همچنین شیر مادر تقویت‌کننده سیستم ایمنی نوزاد است.

روانشناسان زمان مناسب از شیر گرفتن کودک را حتی بالاتر از دو سال تخمین می زنند. با نگاه به عواملی همانند رشد دندان، وزن بدن و شواهد علمی، سن از شیر گرفتن کودک از نظر روانشناسی ممکن است دو تا چهار سال باشد، در حالی که برخی دیگر معتقدند اجداد ما ممکن است تا سن شش یا هفت سالگی با شیر مادر تغذیه شده باشند.

توصیه هایی برای از شیر گرفتن کودک برای مادران

چه زمانی برای از شیر گرفتن کودک مناسب است؟

از شیر گرفتن فرآیندی است که در آن تغذیه کودک با شیر مادر متوقف می شود. اولین قدم برای از شیر گرفتن کودک، انتخاب غذاهای مکمل در کنار شیر مادر در حدود سن شش ماهگی است. روند از شیر گرفتن کودک تا زمانی ادامه می یابد که شیر مادر به طور کامل با سایر غذاها و نوشیدنی ها جایگزین شود.

بعد از شش ماهگی، کودک نیاز به مواد مغذی خاصی مانند، آهن، روی و ویتامین‌های B و D دارد که نمی‌تواند تنها از شیر مادر دریافت کند.

در مورد بهترین سن برای از شیر گرفتن کودک متاسفانه، مادران فکر می‌کنند وقتی کودکشان شروع به خوردن مواد جامد کرد شیر مادر دیگر مهم نیست. اما در واقع چیزی بهتر از شیر مادر برای کودکان وجود ندارد.

فرآیند از شیر گرفتن می‌تواند تا زمانی که مادر و نوزاد بخواهند طول بکشد. بهترین زمان از شیر گرفتن کودک، به انتخاب شماست.

چگونه کودک خود را از شیر بگیریم؟

هر زمان که تصمیم گرفتید کودک خود را از شیر مادر جدا کنید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. قطع ناگهانی شیردهی می تواند باعث گرفتگی، انسداد مجاری یا ورم پستان شود. از شیر گرفتن ناگهانی ممکن اسن منجر به تضعیف سیستم گوارشی و ایمنی بدن کودک شما شود. همچنین ممکن است از نظر عاطفی برای مادر و فرزند سخت باشد.

اصول صحیح از شیر گرفتن کودک

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + 9 راهکار روانشناسی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

از شیر گرفتن کودک قبل از شش ماهگی

تا شش ماهگی، کودکی که فقط با شیر مادر تغذیه می شود، به چیز دیگری نیاز ندارد. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که حداقل یک سال به کودک خود شیر بدهید. اگر نمی‌توانید شیردهی را تا پایان شش ماهگی ادامه دهید و می‌خواهید کودک خود را از شیر بگیرید، با قطع یک نوبت شیردهی در روز و جایگزینی آن با یک بطری شیر خشک شروع کنید.

در حالت ایده‌آل، با خوراک وسط روز شروع کنید. نکته: بچه ها با هوش هستند و می توانند بوی شیر مادرشان را در همان نزدیکی تشخیص دهند، بنابراین از شریک زندگی یا یکی از بستگان خود بخواهید که شیشه شیر او را در حالی که شما در اتاق دیگری هستید به نوزادتان بدهد.

ممکن است کودک شما در یک دوره 24 ساعته کمتر از شیر مادر تغذیه کند. او را مجبور نکنید بیش از آنچه می‌خواهد شیر بخورد.

در ابتدا احتمالاً متوجه می‌شوید که سینه‌هایتان پر و حساس می‌شوند، زیرا بدنتان برای تولید شیر کمتر درحال سازگاری است. اگر این حالت ناراحت کننده است، سعی کنید کمی، فقط به اندازه ای که ناراحتی را تسکین دهید، به کودک شیر بدهید. بدون اینکه بدن خود را تحریک کنید تا شیر بیشتری تولید کند.

معمولاً بعد از چند روز بدن شما به این حجم جدید تولید شیر عادت می کند. در این صورت سعی کنید هر روز غذای جدید دیگری را جایگزین کنید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که دیگر شیر نمی دهید و کودک شما کاملا از شیر گرفته شده است.

اگر می خواهید صمیمیت و مزایای سلامتی شیردهی را حفظ کنید، اما باید آن را کاهش دهید، از شیر گرفتن نسبی استفاده کنید، یعنی فقط برخی از مواقع وعده های غذایی با شیر خشک جایگزین می شوند.

از شیر گرفتن کودک بعد از شش ماهگی

همانطور که کودک شما در حدود شش ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، متوجه خواهید شد که شیر خوردن به طور طبیعی با گذشت زمان کمتر می شود. ظرف یک سال او احتمالاً چند بار در روز غذا می خورد که با وعده های غذایی و میان وعده های سالم باید تکمیل شود. با این حال، اگر می‌خواهید این کاهش را بیشتر کنید، این کار را به تدریج انجام دهید.

در هر نوبت تغذیه، سینه را زودتر از دهان کودک درآورید و به جای آن به کودک شیر خشک بدهید. برای تغذیه با شیر گاو باید حداقل تا یک سالگی صبر کند.

روش های صحیح از شیر گرفتن کودک

نحوه از شیر گرفتن کودک

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + 9 راهکار روانشناسی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

برای از شیر گرفتن کودک برنامه ریزی کنید

شما باید به تدریج شیر دهی را کاهش دهید، نه اینکه بلافاصله شیردهی را متوقف کنید. بر اساس مدت زمانی که تعیین کرده اید و سپس تعداد دفعاتی که به کودک خود در روز می دهید، می توانید بفهمید که چگونه کودک خود را به بهترین نحو از شیر بگیرید.

مهم است که از شیر گرفتن کودک را به آرامی شروع کنید. کودک باید به شیر نخوردن عادت کند، و بدن شما باید تولید شیر خود را متوقف کند.

از شیر گرفتن می تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار سخت باشد، از نظر ذهنی برای یک چالش عاطفی و جسمی آماده باشید.

تغذیه با شیشه شیر را شروع کنید

ساده‌ترین راه برای دور کردن کودک از وابستگی به شیردهی این است که او را به شیر خشک خوردن از شیشه شیر عادت دهید. اگر کودکتان آماده به نظر می رسد، می توانید شیر خشک را با فنجان به او بدهید.

یکی از تغذیه های روزانه را با یک بطری به او بدهید.

تغذیه را با غذا های مورد علاقه او شروع کنید.

خودتان به کودک غذا ندهید

برای تغذیه بطری از اتاق بیرون بمانید. نوزادان می توانند بوی شیر را حس کنند و متوجه شوند که شما نزدیک هستید. در صورت امکان از شخص دیگری بخواهید که تغذیه را انجام دهد.

استرس و عذاب وجدان نگیرید

عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر و فرزند را به یک مسئله بزرگ تبدیل نکنید. نوزادان می توانند در نهایت شیر خوردن را متوقف کنند. اگر سینه را از کودک خود دریغ می‌کنید و او با اشاره به آن میل خود را نشان می‌دهد، ممکن است عذاب وجدان بگیرید. سعی کنید در این مواقع حواس خود را به فعالیت های دیگری پرت کنید.

روی حذف تدریجی تغذیه شبانه کار کنید

شیر دادن به نوزاد در شب و صبح زود اغلب سخت ترین عادت هایی است که می توان آن ها را ترک کرد. برای بسیاری از نوزادان خوابیدن بلافاصله پس از شیردهی یا خوردن بلافاصله پس از بیدار شدن بسیار دوست دارند.

برخی از کودکان ممکن است به راحتی به جای سینه به از شیشه شیر بخورند، اما بسیاری از آنها در مقابل تغذیه با شیشه شیر مقاومت می کنند.
سعی کنید کودک خود را در همان حالتی که با سینه شیر می دهید از شیشه شیر بدهید.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک

از شیر دادن برای خواباندن کودک استفاده نکنید

یک روال جدید قبل از خواب شروع کنید. به جای اینکه شیر دادن برای خواباندن کودک، به راه های دیگری فکر کنید که می تواند فرزندتان را آرام کند. برخی از راه هایی که می توانید برای خواباندن کودک خود امتحان کنید عبارتند از:

برای کودک خود آواز بخوانید

کتاب خواندن برای کودک

دست زدن به پشت نوزاد

غذاهای مکمل برای تغذیه کودک خود پیدا کنید

اگر کودک شما بیش از شش ماه سن دارد، وقت آن است که غذاهای جامد را شروع کنید. قبل از این، سر و گردن نوزادان به اندازه کافی قوی نیست که از بلع مواد جامد پشتیبانی کند. برخی از غذاها به ویژه هنگام از شیر گرفتن نوزاد مفید هستند. هدف اصلی از تغذیه با این غذاها:

الف) ایجاد طعم و تنوع در رژیم غذایی کودک.

ب) تامین مواد مغذی “از دست رفته”

ج) آموزش مهارت های بلع، جویدن و غذا خوردن به نوزاد.

د) عادت دادن کودک به طعم و مزه غذاهای خانگی.

تغذیه کودک را با مایعات شروع کنید، سپس به سراغ غذاهای نیمه جامد و در نهایت به غذاهای معمولی خانگی بروید. در سن ده ماهگی، کودک باید یک رژیم غذایی تقریبا کامل داشته باشد.

انتظار نداشته باشید که کودک غذای زیادی بخورد

کودک هنوز در حال یادگیری جویدن/بلعیدن غذا است. مواقعی پیش می‌آید که به نظر می‌رسد کودک از غذا خوردن «امتناع» می‌کند، یا حتی آن را بیرون می‌اندازد، در حالی که در واقع، او فقط نمی‌تواند دهان خود را هماهنگ کند. و حرکات زبان به اندازه کافی برای قرار دادن غذا در داخل دهان مناسب نیست.

فقط با یک تا دو قاشق غذاخوری غذای جامد شروع کنید و به مرور زمان با میل بیشتر کودک، آن را افزایش دهید.

فرآیند از شیر گرفتن را فقط با یک غذا شروع کنید

این غذا را در سه تا چهار روز اول به صورت روزانه میل کنید. اطمینان حاصل کنید که او می تواند آن را بخورد، هضم کند و از هرگونه علائم آلرژیک مانند سرفه، حرکات شل روده یا بثورات مصون بماند. پس از گذشت حدود چهار روز، با یک مورد جدید دیگر شروع کنید.

در مواردی که خانواده هایی با سابقه آلرژی غذایی دارید، غذاهای جدید را با احتیاط امتحان کنید.

چگونه بچه را سریع از شیر بگیریم؟

اگرچه بهتر است شیردهی را به طور ناگهانی قطع نکنید، اما گاهی اوقات به دلایل سلامتی یا به این دلیل که شما و کودکتان نمی توانید با هم باشید، لازم است. اگر کودک شما تا این مرحله از شیر مادر تغذیه کرده است، تقریباً به طور قطع نیاز به دوشیدن شیر برای جلوگیری از ورم سینه هایتان دارید. سینه‌های شما ممکن است در ابتدا متورم و حساس شوند، اما سازگار می‌شوند. مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند به تسکین درد کمک کند (اگرچه ایبوپروفن برای مبتلایان به آسم منع مصرف دارد).

اگر بخواهم دوباره باردار شوم آیا می توانم به شیردهی ادامه دهم؟

در حالی که شیردهی یک پیشگیری کننده طبیعی از بارداری است، اما بعید است بعد از شش ماه موثر باشد. این بدان معنی است که شما می توانید در حالی که هنوز به کودک خود شیر می دهید باردار شوید. تغذیه پشت سر هم از دو کودک در سنین مختلف مطمئناً امکان پذیر است و هنگامی که نوزاد جدید شما وارد می شود، بدن شما برای هر یک از نیازهای آنها شیر تولید می کند. اگر قبلاً زایمان زودرس، سقط جنین یا خونریزی داشته اید، اگر می خواهید در دوران بارداری به شیردهی ادامه دهید، باید از متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشاوره بگیرید.

 

براي مشاوره در زمينه بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + 9 راهکار روانشناسی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 31 نظر:

  1. سلام.دخترم الان۴سال ونیمشه دوسالگی ازشیرگرفتمش اینجوری که بجای شیرآبمیوه میدادمش ازاون موقع تاحالابدجوربه آبمیوه عادت کرده وروزی چندبارباجنگ ودعوابراش شربت درست میکنم میخوره خیلی هم لجبازونق نقوشده اصلاگوش نمیده،بگیدچیکارکنم

  2. سلام برای ازشیرگرفتن ازعطاری یاداروگیاهی فروش هاگیاهی به اسم صبرزردبگیریدیک قاشق غذاخوری بریزیدتوآب داغ حل بشه البته تبش بایدخیلی کم باشه مثلااندازه دوتاقاشق وقتی یکمی حل شدتلخ تلخ حسابی بمالیدبه نوک سینه هابعدبزاریددهن بچه ببینه تلخ نمیخوره اگرم بازاومدوخواست همین کاروبکنیدتاانشاالله یادش بره واینکه این داروبچه رویکم صبورمیکنه وکمک میکنه بهش واینکه سوره یاسین بخونیدهدیه کنیدبه حضرت زهراوازایشون کمک بخوایدتاآرامش به بچه تون بده

  3. سلام دختر من ۱۸ ماهشه و خیلی کم غذا و لاغره بهم میگن از شیر بگیری خوب میشه ولی خودم میگم حداقل ویتامین شیدم بهش برسه بنظرتون چیکارکنم زود نیست ؟

  4. سلام خسته نبتشید.پسر من ۱ سال و سه ماهشه.دو هفته ی پیش افتاد و زبانش پاره شد و مجبور شدیم که زبونشو بخیه کنیم چند روزی درد داشت هرچه سمتم می اومد و سینمو تو دهنش میذاشت دردش میگرفت و گریه میکرد و ول میکرد و نمیتونست بخوره. بعد از چند روز سینمو تو دهنش میذاست و فقط گاز میگرفت، انگار که ترسیده بود سینمو مک بزنه. بعد از چند روزشم کلا دیگه سینه مو دهنشش نذاشت. الان بعد از دو هفته هرچی تلاش میکنم که سینمو بخوره ولی نمیخوره و اصلا سمتم نمیاد. تو طول روز هروقت خوابش میبره دهنش میزارم میخوره ولی تو بیداری اصلا نمیخوه. من خیلی خیلی ازین شرایطی که پیش اومد ناراحتم. میخواستم دوران شیردهیشو کامل کنم ولی اینجوری شد. چیکار کتم که دوباره سینمو تو دهنش بذاره و بیاد سمتم برای اینکه شیر بخوره. وثتوروخدا یه راهنمایی بهم بکنید.

  5. سلام خوبین من پسرم دوساله دوماه کم الان داره از امروز دارم از شیرمیندازمش یه راهکاری بهتون میگم یه هم پرده از موهاتون بچینیم به اندازه ای که سر سینتون قشنگ مویی کنین موهاتون پخش پلا کنین چسب سیاه بزنین بچسبونینرو موهابه اندازه ای موها بچسبند ولی موها معلوم باشن خاست شیر بخوره پیراهن بدین بالا بترسونش بگین لولویه هر وقت خاست بخوره به سرعت بیارینش که خودش بترسه نیاد سراغ سینتوم امتحان کنین امیدش به خدا از من داره جواب میده

    1. وای این چه کاریه بچه میترسه یکم رب بزنیدبگم اه اه یا داروی مخصوص بگیرید گناه دارن بترسونیم

  6. سلام دختر من ۲سالش تموم شده می‌خوام از. شیر بگیرم مادرشوهرم میگه هوا گرمه اذیت میشه نمی‌دونم چیکار کنم اصلا غذا نمیخوره

  7. سلام من دخترم ۲۰ ماهش و ۸روز ک از شیر گرفتمش حالا پس از ۷ روز دیدم شینم سنگین شده و هم اینک قرمز شده باید ب دکتر مراجعه کنم؟ممنون میشم ک راهنماییم کنین

  8. سلام خسته نباشید من سه روزه بچما از شیر گرفتم از شب دوم تب کرده چیکار کنم

    1. منم پسرم بعد سه روز تب کرد وابریزش بینی گرفت و بیقراری زیاد میکنه

  9. سلام خسته نباشید من سه روز پسرمو از شیر گرفتم ولی ی شبه وقتی گریه میکنه شیشه شیر رو شیر معمولی میریزم میدم میخوره زود می‌خوابه این ایرادی داره؟؟

  10. طبق نظریه روانشناسان امریکایی سن درست از شیر گرفتن نوزاد بین ۱۲ تا ۱۴ ماهگیه نه حتی بیشتر از دو سال!!!!

  11. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه کاربران عزیز و دوستان گرامی اميدوارم که حالتون خوب باشه مطالبی هم که گذاشته بودین خیلی خوب و عالی بود میخواستم در مورد بهترین زمان از شیر گرفتن کودک باهاتون صحبت کنم و مطالبی رو خدمتتون عرض کنم در مورد بهترین زمان از شیر گرفتن کودک موقعییه که برای آخرين بار به بچه شیر داده باشیم و یا شیر بدیم و قشنگ بچه رو سیر سیرش کنیم که اگه دوباره خواست از سینه شیر بخوره یا درخواست شیر خوردن کرد بهش بگیم شیر مامان دیگه تموم شده مامان دیگه شیر نداره شیر مامان اوف شده بهترین زمان هم برای از شیر گرفتن بچه زمانیه که بچه خوابه یا زمانیه که ما مامانا تو حمومیم و داریم خودمونو تو حموم میشوریم میتونیم وقتی که تو حمومیم قشنگ سینه هامونو فشار فشور بدیم که هرچی شیر تو سینه هامون هست از سینه هامون خارج بشه و سینه هامون خالی بشه که اگه دفعه بعد بچه شیر خواست و میخواست از سینه هامون شیر بخوره بهش بگیم که سینه های مامان دیگه شیر نداره و سینه های مامان اوف شده. باتشکر

  12. سلام پسرم دوساله دوهفته ازشیرگرفتمش ولی دوشب دوباربیقرارگریه بازشروع کرده به شیرخوردن بایدچکارکنم خیلی اذیتم میکنه چکاربایدکنم

  13. سلام.دختره من هفت روزه بعد میره تو نه ماهگی شیره خودمو بهش میدم ولی دوهفته ای میشه ک دیگه شیر نمیخوره.چیکارکنم زود نیس از شیر بگیرمش

      1. سلام برین داروخانه یه تابلیت است به اسم کبرگولین0,5ملی گرم باشد هفته یه دونه بخور شیر خشک میشه بعد هرچه بخوره نمیاد دیگه خودش ول میکنه البته از دکتر مشوره بگیرین

  14. سلام بچمو میخوام از شیر بگیرم از چیز میکنم نمی شه کسی هست کمکم کنه توضیح میخوام

    1. سلام خوبین من پسرم دوساله دوماه کم الان داره از امروز دارم از شیرمیندازمش یه راهکاری بهتون میگم یه هم پرده از موهاتون بچینیم به اندازه ای که سر سینتون قشنگ مویی کنین موهاتون پخش پلا کنین چسب سیاه بزنین بچسبونینرو موهابه اندازه ای موها بچسبند ولی موها معلوم باشن خاست شیر بخوره پیراهن بدین بالا بترسونش بگین لولویه هر وقت خاست بخوره به سرعت بیارینش که خودش بترسه نیاد سراغ سینتوم امتحان کنین امیدش به خدا از من داره جواب میده

  15. سلام بچمو میخوام از شیر بگیرم از چیز میکنم نمی شه کسی هست کمکم کنه توضیح میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉