کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

دلایل غذا نخوردن کودک چیست؟

غذا نخوردن
5/5 - (1 امتیاز)

غذا نخوردن کودک یکی از دغدغه های اصلی مادران جوان است. تربیت کودک در رابطه با غذا نخوردن کودک راهکارهایی را ارائه کرده است که با استفاده از این راهکار ها و استفاده از مشاوره خانواده میتوانید علت غذا نخوردن کودک خود را دانسته و آن را برطرف نمایید. غذا نخوردن یکی از شایع ترین اختلال های رفتاری کودکان است. البته گاهی غذا نخوردن نشانه ی مشکلات دیگری است و کودک مشکلات خود را با پرخوری یا غذا نخوردن بروز میدهد. مشکلاتی مانند نگرانی و استرس. گاهی هم ممکن است بدغذایی کودک نشانه ی انواعی از بیماری های جسمی باشد. این مشکل اگر در زمان مناسب برطرف نشود ممکن است باعث ایجاد مشکلات بزرگترین برای کودک شما شود. پس در اولین فرصت، علت را جویا شوید و به دنبال برطرف کردن آن باشید. در برخورد با این مسئله اجبار را کنار گذاشته و از روش های اصولی استفاده کنید.

علت غذا نخوردن کودک

علت غذا نخوردن کودک میتواند متفاوت باشد. در بعضی موارد دلیل خاصی وجود ندارد و کودک از روی بازیگوشی علاقه ای به غذا خوردن ندارد اما در صورت تکرار این قضیه و طولانی شدن بدغذایی کودک باید جویای علت آن شوید. موارد زیر از شایع ترین علت های غذا نخوردن است.

  • کودک از نوع غذا خوشش نیاید.
  • کودک برای ابراز احساسات مثل لجبازی و عصبانیت از غذا نخوردن استفاده کند.
  • مادر از روش های مناسبی برای تغذیه ی کودک استفاده نکند.
  • بی اشتهایی مربوط به یک بیماری باشد یا حالت ژنتیکی داشته باشد.

علت غذا نخوردن کودک هرکدام از موارد بالا که باشد راهکار های متفاوتی برای حل کردن آن وجود دارد. والدین برای حل این موضوع اول باید علت اصلی را پیدا کنند و با استفاده از مشاوره کودک راهکارهای مناسب و اصولی برای درمان بی اشتهایی و بدغذایی کودک را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید:نکات مهم مشاوره روانشناسی برای زندگی چیست؟


کودک

غذا نخوردن کودک یک ساله

غذا نخوردن کودک یک ساله مسئله ی جدی تر است. کودک در این سن از لحاظ جسمی ضعیف تر است و ممکن است در اثر سوءتغذیه آسیب های بیشتری ببیند. برای پیدا کردن علت بدغذایی کودک یک ساله ی خود ابتدا آزمایش های لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که کودکتان از لحاظ جسمانی سالم باشد. کودک در این سن ارتباط وسیعی با دنیای اطراف خود ندارد و جهان پیرامونش حول ارتباط او با مادرش شکل گرفته است پس برای نشان دادن مشکلات خود و نارضایتی هایش تنها راهی که پیش رو دارد قطع ارتباط با مادر از طریق غذا نخوردن است. در برخورد با این مسئله اولین نکته ای که وجود دارد این است که شما باید آرام باشید و آرامش از دست رفته ی فرزندتان را به او بازگردانید و تا زمانی که فرزندتان درخواست غذا نداشته به او غذا ندهید.


بیشتر بخوانید:مشاوره خانواده تلفنی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه دلایل غذا نخوردن کودک چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

راهکار برای بد غذایی کودک

راهکار برای بد غذایی کودک باید متناسب با علت آن باشد. برای اینکه بهترین راهکار را پیدا کنید ابتدا باید با کمک یک مشاور با تجربه، از علت بدغذایی کودک خود مطلع شوید. مهم تربن نکته در برخورد با بدغذایی کودک این است که از انجام رفتار هایی که باعث ایجاد لجبازی درکودک میشود خودداری کنید. رفتارهایی مثل به زور غذا دادن به کودک و دنبال او رفتن نه تنها تأثیری در بهبودی وضعیت ندارند، بلکه این رفتار را در فرزندتان تبدیل به یک عادت غلط میکند. در کل مناسبترین راهکار برای بد غذایی کودک میتواند موارد زیر باشد.

  • اجازه دهید کودک در تهیه ی غذا مشارکت کند.
  • به ظاهر غذا اهمیت دهید وغذا را تزئین کنید.
  • نظر کودکتان را درمورد نوع غذا جویا شوید.
  • هنگام غذا خوردن نسبت به کودکتان بی تفاوت باشید.

بیشتر بخوانید:مرکز مشاوره کودک تلفنی


غذا نخوردن

به زور غذا دادن به کودک

به زور غذا دادن به کودک میتواند بدترین راه حلی باشد که شما به عنوان والدین کودک انتخاب میکنید. به زور غذا دادن به کودک میتواند باعث بروز لجبازی شود و همینطور کودک را عصبی کند. همچنین این کار موجب بروز عادت رفتاری غلط در کودک میشود. به عنوان یک پدر یا مادر باید بی تفاوتی را در برخورد با رفتارهای فرزندتان بیاموزید. اجازه دهید درمورد زمان غذاخوردن، خودش تصمیم بگیرد و هر زمان که مایل بود غذا بخورد. حساسیت های بیش از حد کودکتان را به فردی لجباز و یک دنده تبدیل میکند. به زور غذا دادن به کودک راهکاری موقتی است که مشکل اصلی را برطرف نمیکند و مشکلات دیگری هم به مشکل اصلی اضافه میکند. بهترین کار این است که از مشاوره کمک بگیرید و به راهکار های اصولی آنها اعتماد کنید.

کودک

علت کم غذایی کودک

علت کم غذایی کودک در درمان آن بسیار تأثیرگذار است. در مرحله ی اول باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و کودکتان را از نظر جسمی بررسی کنید‌. اگر کودک شما از نظر جسمی سالم باشد، ینی به بیماری مبتلا نباشد و ویتامین های مورد نیاز بدنش متعادل باشد، ممکن است کم غذایی او منشأ روانی داشته باشد. استرس یکی از هیجانات ناخوشایندی است که کودک شما ممکن است با آن درگیر باشد. کم غذایی میتواند یکی از پیامدهای ناگوار استرس باشد. گاهی بدغذایی کودک مسئله‌ای ارادی است و کودک برای نشان دادن هیجانات منفی خود یا به منظور لج کردن از غذا خوردن امتناع می‌کند در این مواقع کسی که می‌تواند به شما و کودکتان کمک کند یک روان‌شناس یا مشاور است. شما می‌توانید با کمک یک مشاور علت کم غذایی کودک را متوجه شده و آن را برطرف نمایید .


بیشتر بخوانید: نکات روانشناسی کودک که باید حتما بدانید


کودک

مناسبترین برخورد با بدغذایی کودک

بهترین برخوردی که میتوانید در مقابل این رفتار انجام دهید، بی تفاوتی است. نادیده گرفتن حرکات لجبازانه ی کودک، از تکرار آن رفتار ها جلوگیری میکند. سعی کنید در زمان های خارج از زمانی که کودکتان از غذا خوردن امتناع می کند، با او در این باره صحبت کنید و برای او توضیح دهید که غذا نخوردن می‌تواند آسیب‌هایی به جسم او وارد کند. سعی کنید سیستم بدن و چگونگی کارکردش را برای او توضیح دهید و او را متوجه این قضیه کنید که بدن او به غذا خوردن نیاز دارد و او با امتناع از این کار خود را بیمار می‌کند. می‌توانید در رابطه با این موضوع برای او داستان تعریف کنید و در نتیجه گیری داستان ها اورا به غذا خوردن تشویق کنید اما یادتان باشد هرگز از مقایسه کردن و سرزنش کردن استفاده نکنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه دلایل غذا نخوردن کودک چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

راهکارهای مناسب برای کودک کم اشتها

سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که ظاهر زیبایی داشته باشند. رنگ ها در جذب کودکان نقش مهمی دارند. از رنگ های شاد برای ظروف غذا و وسایل سفره استفاده کنید. هنگام پختن غذا از کودکان‌تان کمک بگیرید. مشارکت کردن در پخت غذا به آن‌ها انگیزه می‌دهد. سعی کنید غذاهایی که دوست دارند را بیشتر بپزید و حتماً غذاها را تزئین کنید. در پخت غذا از موادی استفاده کنید که اشتها آور باشد و از دادن تنقلات مخصوصاً خوراکی های قندی قبل از وعده ی غذایی به کودکتان خودداری کنید. درمورد زمان غذا خوردن نظر فرزندتان را بپرسید و اورا در انتخاب زمان تا حد امکان آزاد بگذارید. یادتان باشد از به زور غذا دادن به کودک جداً خودداری کنید. غذا خوردن تمام افراد خانواده کنار هم، باعث بهتر غذا خوردن کودک می‌شود پس سعی کنید هنگام غذا خوردن همگی کنار هم باشید.


بیشتر بخوانید: راهکار های مشاوره برای نوجوانان چیست؟


رژیم غذایی مناسب برای کودک کم اشتها

برای کودکان کم اشتها باید از غذاهایی استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی داشته باشند. مواد غذایی که کودکتان دوست ندارد را از لیست غذاها حذف کنید یا سعی کنید آنها را با روش جدیدی درست کنید تا طعم و ظاهر متفاوتی داشته باشد. روش های جدید را در آشپزی به کار بگیرید. غذاهای پروتئین دار را در لیست غذایی خود قرار دهید. مصرف سبزیجات و میوه میتواند به بهبود گوارش کودکتان کمک کند و شاید اشتهای او را تا حدی بیشتر کند. فراموش نکنید که ظاهر غذا اهمیت بیشتری نسبت به طعم آن دارد. استفاده از جوانه گندم، ماست و سیب زمینی میتواند برای تغذیه ی کودکتان مفید باشد. در آداب غذا خوردن زیاد از حد حساس نباشید، حساسیت بیش از حد نسبت به نوع غذا خوردن کودک میتواند او را از غذا خوردن زده کند.

دلایل غذا نخوردن

سوالات متداول

راهکار های مناسب برای کودک بدغذا چیست؟

اجازه دهید کودک در تهیه ی غذا مشارکت .به ظاهر غذا اهمیت دهید وغذا را تزئین ک نظر کودکتان را درمورد نوع غذا جویا شوید. هنگام غذا خوردن نسبت به کودکتان بی تفاوت باشید.

متداول ترین دلایل بدغذایی کودک چیست ؟

از نوع غذا خوشش نیاید. کودک برای ابراز احساسات مثل لجبازی و عصبانیت از غذا نخوردن استفاده کند. مادر از روش های مناسبی برای تغذیه ی کودک استفاده نکند. بی اشتهایی مربوط به یک بیماری باشد یا حالت ژنتیکی داشته باشد.

راهکار های مناسب برای حل بی اشتهایی کودک چیست؟

سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که ظاهر زیبایی داشته باشند. از رنگ های شاد برای ظروف غذا و وسایل سفره استفاده کنید. هنگام پختن غذا از کودکان‌تان کمک بگیرید. مشارکت کردن در پخت غذا به آن‌ها انگیزه می‌دهد

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Why Won’t Baby Eat?

براي مشاوره در زمينه دلایل غذا نخوردن کودک چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉