کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟ 10 راه مقابله با گاموفوبیا

دلایل ترس از ازدواج
3.6/5 - (5 امتیاز)

ترس از ازدواج و تعهد یک امر طبیعی است. ازدواج کردن یک تصمیم بسیار مهم است که تاثیر بسزایی در ادامه زندگی شما خواهد داشت. اما شما باید با منطقی فکر کردن در رابطه با ازدواج و زندگی آینده خود اجازه ندهید که این بخش از زندگی برای شما به یک کابوس و ترس بیش از اندازه تبدیل شود. افرادی که به شدت ترس از ازدواج کردن دارند، نمی توانند از روابط معنا دار و تشکیل زندگی مشترک خود لذت ببرند. اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که از فوبیای ازدواج رنج می برید و نمی توانید بر ترس خود غلبه کنید، با ما همراه باشید.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه تحقیقات جامع و تخصصی را در رابطه با دلایل ترس از ازدواج، درمان و راه های مقابله با ترس از ازدواج و … انجام داده اند. نتیجه این بررسی و تحقیقات را در این مقاله برای شما عزیزان نگارش کرده اند. پیشنهاد می کنم حتما این مقاله کامل و مفید را مطالعه کنید. تا از بهترین راهکارهای درمان ترس از ازدواج اطلاع یابید.

فوبیای ازدواج

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا همان ترس از ازدواج و تعهد است. افرادی که به گاموفوبیا مبتلا هستند برای ایجاد رابطه طولانی مدت، تعهد یا ازدواج کردن ترس بیش از حد و غیر منطقی را تجربه می کنند. این ترس به قدری شدید است که افراد اغلب داشتن روابط طولانی مدت را غیر ممکن و یا غلط می دانند. ترس از ازدواج باعث می شود ایجاد روابط با افراد دیگر دشوار شده و توانایی فرد برای داشتن عملکرد عادی در زندگی را مختل می کند. شاید برای شما نیز پیشنهاد ازدواج دادن یک مرحله سخت و پر استرس باشد. اگر به دنبال راهکارهایی برای خواستگاری کردن هستید، حتما مقاله چگونه پیشنهاد ازدواج بدهیم؟ را مطالعه بفرمایید.

(گاموس) یک کلمه یونانی است و به معنای ازدواج است. و (فوبوس) همان ترس معنا می دهد. فوبیا نوع شایع اختلال اضطرابی است. افرادی که فوبیا دارند ترس شدید و غیرمنطقی در مورد اتفاقات یا موضوعاتی که اصلا مضر و ترسناک نیستند را تجربه می کنند. مثلا گاموفوبیا یک اختلال خاص است. به این معنی که شما از یک موقعیت خاص مثل ازدواج یا تعهد به شدت می ترسید.

افراد مبتلا به گاموفوبیا:

نمی توانند روابط صمیمانه پایدار و طولانی مدتی را برقرار کنند.

آنها وقتی در یک رابطه هستند، دائم اضطراب و استرس شدیدی را تجربه می کنند. مدام نگران به پایان رسیدن و از بین رفتن رابطه ها هستند.

هنگامی که زوج های متعهد و خوشبخت را می بینند، اضطراب و استرس را در خود احساس می کنند.

به شدت منزوی هستند و دائم با رفتار و کردارشان افراد را از خود دور می کنند.

به دلیل ترس از وابستگی و طرد شدن، به طور ناگهانی و بدون دلیل به روابط خود پایان می دهند.

نشانه های گاموفوبیا

فوبیای ازدواج در زنان و مردان چیزی فراتر از محتاط بودن یا وسواس داشتن در مورد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است. افرادی که ترس از ازدواج دارند. حتی با فکر کردن به این موضوع که در یک رابطه متعهدانه قرار بگیرند و یا ازدواج کنند، ترس بسیار شدید و غیر قابل کنترلی را در خود احساس می کنند. مهم ترین علائم و نشانه های ترس از ازدواج عبارتند از: احساس فوری اضطراب، ترس یا وحشت زیاد، استرس غیر قابل کنترل و … . همچنین فوبیای ازدواج باعث می شود افراد اقداماتی را برای دوری از قرار گرفتن در موقعیت های مربوط به ازدواج انجام دهند مثل: فاصله گرفتن از دیگران، قطع ارتباط خود با شخص یا خانواده ای که درخواست ازدواج دادند، نپذیرفتن قرار ملاقات ها و … .

اگر شما ترس از این دارید که در دام ازدواج با یک مرد خسیس گرفتار شوید. نگران نباشید. شما با مطالعه مقاله ازدواج با مرد خسیسمی توانید از ویژگی ها و خصوصیات مردان خسیس مطلع شوید. در این صورت می توانید یک انتخاب سنجیده و به دور از نگرانی داشته باشید.

فوبیای ازدواج باعث می شود افراد علائم فیزیکی را نیز تجربه کنند مانند:

سرگیجه

حالت تهوع

درد قفسه سینه

ضربان قلب بالا

نفس نفس زدن

احساس این که عذاب وحشتناکی در حال رخ دادن است

احساس خفگی

عرق کردن بیش از اندازه

لرز

سبکی سر

سوء هاضمه یا ناراحتی معده

به طور کلی فوبیای ازدواج در مردان یا زنان می تواند علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری را با خود به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائم فیزیکی که در بالا گفته شد را در خود مشاهده کنند و یا پریشانی و افکار منفی را تجربه کنند. یا شاید برای دوری از تعهد و ازدواج دست به رفتارهایی بزنند.

علت ترس از ازدواج

علت ترس از ازدواج چیست؟

دلایل ترس از ازدواج می تواند ترکیبی از عوامل مختلف باشد. برخی از گزارشات نشان می دهد که اضطراب های مالی و هر موضوعی که به خواسته های اجتماعی مرتبط است می تواند به افزایش ترس از ازدواج کمک کند. برخی از مهم ترین علت های ترس از ازدواج عبارتند از:

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟ 10 راه مقابله با گاموفوبیا با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟ 10 راه مقابله با گاموفوبیا با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

داشتن تجربیات منفی در گذشته

تجربه های منفی و آسیب زا در گذشته می تواند احتمال ابتلا به گاموفوبیا را افزایش دهد. افرادی که در سنین کودکی خود شاهد دعوا و اختلافات زیاد پدر و مادرشان بوده اند. یا خشونت خانگی را تجربه کرده اند، احتمالا در بزرگسالی از ازدواج کردن و یا قرار گرفتن در موقعیت هایی که نیاز به تعهد دارد، می ترسند. همچنین روابط گذشته نیز می تواند دلیلی برای شروع ترس از ازدواج در افراد باشد. روابط سمی و ناپایدار، طلاق، خیانت، نداشتن زندگی مشترک خوب در گذشته و … همگی باعث افزایش ترس از ازدواج و تعهد می شوند. افراد از اینکه روابط جدیدی را آغاز کنند و مجدد با مشکل روبرو شوند، می ترسند. اگر شما خواستگاری دارید که قبلا ازدواج ناموفقی داشته و فرد بسیار معقول و مناسبی است ولی شما ترس از ازدواج با او را دارید. خواندن مقاله ازدواج با مرد مطلقهبه شما کمک می کند تا تصمیم درستی را بگیرید.

 

الگوهای دلبستگی نامناسب

سبک های دلبستگی نا ایمن و نامناسب در اوایل کودکی به ایجاد ترس از تعهد در بزرگسالی کمک می کنند. سبک های دلبستگی همان الگوهای رفتاری و پیوند های عاطفی هستند که در بین افراد شکل می گیرند. این موضوع که کودک با چه کسانی ارتباط دارد و الگوهای رفتاری او در کودکی چه کسانی هستند تاثیر بسیار زیادی در وابستگی های بزرگسالی افراد خواهد داشت. اگر در دوران کودکی پاسخ مناسبی به نیازهای افراد داده شود، بیشتر سبک های دلبستگی ایمن در آنها شکل می گیرد. در حالیکه کودکانی که نیازهایشان برآورده نمی شود، احتمال قرار گرفتنشان در سبک های ناایمن بیشتر است. به همین دلیل در بزرگسالی نمی توانند با اطرافیان خود ارتباط مفید برقرار کنند و در روابط خود احساس امنیت ندارند. آنها همیشه ترس از رها شدن یا طرد شدن را با خود به همراه دارند.

 

عواملی ژنتیکی و تاثیرات خانواده

ژنتیک در ایجاد انواع فوبیا و شرایط اضطرابی نقش دارد. ویژگی های ارثی فرد را به سمت ترس از ازدواج سوق می دهد. در کنار عوامل ژنتیکی می توان به تاثیرات خانواده ها و نوع رفتار، فرهنگ و طرز فکر آنها اشاره کرد. نگرش هایی که از طریق خانواده ها به فرزندان یاد داده می شود نیز نقش بسزایی در ترس آنها از تعهد و ازدواج دارد.

راه های مقابله با ترس از ازدواج

چگونه بر ترس از ازدواج غلبه کنیم؟

اگر متوجه این موضوع شده اید که نمی توانید به ازدواج و یا خواستگاری رفتن و یا جواب خواستگار دادن فکر کنید و با فکر کردن به این موضوعات دچار استرس و اضطراب شدید می شوید. پس حتما به دنبال راه های درمان و مقابله با این ترس باشید. برای درمان ترس از ازدواج در مردان و زنان شما می توانید از راهکارهایی که در زیر گفته شده است کمک بگیرید.

 

روابط شکست خورده و تجربیات منفی گذشته را ارزیابی کنید

همانطور که در بالا گفته شد یکی از دلایل فوبیای ازدواج تجربیات منفی در گذشته است. روابط شکست خورده خود در گذشته را مجددا ارزیابی کنید. چه اشتباهاتی انجام داده اید؟ چرا این اتفاقات رخ داد؟ ترس شما از تعهد چه تاثیریی بر روابط شما در گذشته گذاشته است؟ آیا کار اشتباهی انجام داده اید که موجب شکست یا طلاق شما شده است؟ مثلا شاید شما حاضر به سازش و فداکاری کافی نبوده باشید و به اشتباه روابط خود را پایان داده باشید. سعی کنید در خودتان تغییراتی را ایجاد کنید. همچنین اگر مشکلاتی در زمینه وابستگی مرد به مادرش در اززدواج قبلی خود داشته اید یا نگران این هستید که ازدواج با مردان وابسته به مادر را تجربه کنید. پس بر روی شوهران وابسته به مادر کلیک کنید و راهکارهای مقابله با این وابستگی را یاد بگیرید.

سعی کنید به تعهدات بلند مدت خود فکر کنید

یکی از دلایل رایج ترس از ازدواج این است که فرد ترس از اضافه شدن تعهدات طولانی مدت و بر عهده گرفتن مسئولیت ها را دارد. قبل از اینکه به ازدواج فکر کنید سعی کنید تعهدات زندگی خود را توسعه بدهید. این کار می تواند یک تمرین بسیار مفید برای قبول تعهدات طولانی مدت در ازدواج باشد. مثلا در رابطه با تعهدات شغلی خود و توسعه آنها فکر کنید. یا اینکه در قالب یک دختر یا پسر در برابر خانواده خود چه تعهدات بلند مدتی را دارید؟ اگر می خواهید از متعهد بودن و ازدواج کردن نترسید ابتدا باید در رابطه با مسئولیت پذیری و قرار گیری در تعهدات بلند مدت تمرین کنید.

 

یاد بگیرید که میزان تعهدات خود را افزایش بدهید

در شرایط سخت و هنگام روبرویی با مشکلات تمرین کنید که میزان تعهدات و مسئولیت پذیری خود را افزایش دهید. روی روابط خود سرمایه گذاری کنید و به یاد داشته باشید که مشکلات موقتی هستند. شما برای ایجاد روابط سالم و زندگی مشترک عالی باید در کنار همسر خود به مبارزه با سختی ها بپردازید.

مشخص کنید ترس از تعهد و ازدواج از کجا سرچشمه می گیرد

در اکثر اوقات ترس از تعهد به دلیل عدم اعتماد است که ناشی از تجربیات گذشته و سلب شدن اعتماد شما است. مثلا ممکن است شما خیانت کسی که دوستش داشتید را تجربه کرده باشید. یا به طور کلی ترس از مسئولیت پذیری در مقابل شخص دیگر، از دست دادن استقلال خود، از دست دادن خانواده یا شخص دیگر و … داشته باشید. که همگی منجر به ایجاد احساس ناتوانی در اعتماد کردن می شود. شما می توانید در این رابطه از مشاوره خانواده کمک بگیرید. مشاوره خانواده به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید ترس از ازدواج شما از کجا سرچشمه می گیرد.

به این فکر کنید که ترس از تعهد چه چیزی از شما کاسته یا به شما اضافه کرده است

از گوشه گیری و منزوی بودن و یا فرار از تعهد چه چیزی به دست آورده اید؟ شاید شما فکر کنید با این رفتارها از خود محافظت کرده اید و اجازه نداده اید کسی از شما سوء استفاده کند. این موضوع را در نظر بگیرید که همه افراد به دنبال سوء استفاده از شما و یا طرد کردن و کنار گذاشتن شما نیستند. دلایلی که باعث نبود روابط صمیمانه و پایدار برای شما شده است را در نظر بگیرد و اینکه آیا با انجام این کارها سودی برای شما حاصل شده است یا خیر؟ شما حق این را دارید که یک زندگی مشترک عالی را تجربه کنید. آیا این شانس را با ترس از تعهد از دست داده اید یا خیر؟

 

از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

اگر فوبیای ازدواج باعث ایجاد اضطراب و استرس در شما می شود، راهی برای آرام شدن بیابید. از تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا تمرکز حواس استفاده کنید. این تمرین ها می تواند به شما کمک کند تا با ترس خود کنار آمده و به مرور بر آن غلبه کنید. برای کاهش اضطراب و استرس خود:

مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید: این مواد می توانند تاثیر بسزایی در خلق و خو شما بگذارند.

به مقدار کافی بخوابید و ورزش کنید: ورزش کردن و داشتن خواب کافی برای سلامتی روح و جسم شما نیاز است. ورزش کردن به شما کمک خواهد کرد تا ترس و اضطراب خود را کاهش دهید.

 

دفتر خاطرات داشته باشید و افکار خود را یادداشت کنید

نوشتن افکار و ترس های خود می تواند یک راه عالی برای کشف دلیل ترس های شما باشد. همانطور که در رابطه با ترس های خود می نویسید سعی کنید راه حل های مناسبی را نیز برای آنها پیدا کنید. در رابطه با اینکه چرا می خواهید ازدواج کنید؟ و یا چرا از برقراری ارتباط با دیگران دوری می کنید؟ بنویسید. این کار شما را برای رسیدن به اهداف و غلبه بر ترس خود کمک می کند.

 

به نیازهای خود فکر کنید

این موضوع را در نظر بگیرید که آیا ترس شما باعث شده از آنچه که می خواهید دور شوید؟ شاید شما نیاز به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را در خود احساس کنید. اما به دلیل ترس از ازدواج نتوانید پاسخ مناسبی به نیاز خود بدهید. همچنین چیزی را که نیاز دارید و می خواهید را از دست بدهید. فکر کردن به نیازها باعث می شود تا شما قدم هایی برای رفع ترس خود و غلبه بر آن بردارید تا بتوانید یک رابطه سالم و پایدار را حفظ کنید.

 

وجود مشکلات و سختی ها در زندگی را قبول کنید

چه شما ازدواج کنید و چه مجرد بمانید، زندگی دوره های سخت و مشکلاتی را برای همه افراد به همراه دارد. شما، شریک زندگیتان و همه افراد روی زمین ویژگی های منفی و نقص دارید. دوره های مبارزه و سختی در زندگی اجتناب ناپذیر است. پس وجود مشکلات در زندگی را بپذیرید. به این موضوع فکر کنید که آیا می توانید با مشکلاتی که در زندگی مشترک ممکن است رخ بدهد روبرو شوید یا خیر.

 

با یک متخصص سلامت روان و یا روانشناس در مورد ترس از ازدواج خود صحبت کنید

اگر شما درگیر گاموفوبیا شده اید پس بهتر است هرچه سریع تر از یک مشاوره ازدواج یا روانشناس برای درمان ترس از ازدواج کمک بگیرید. ترس از تعهد و ازدواج می تواند مشکلات جدی را برای شما ایجاد کند و به زندگی شما آسیب برساند. پس اگر به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستید. باید حتما از روانشناس کمک بگیرید تا مشکلتان حل شود.

 

عوارض ترس از ازدواج چیست؟

اجتناب از برقراری ارتباط با دیگران، دوری از افرادی که دوستشان دارید و یا فرار از ایجاد روابط جدید می تواند تاثیرات به شدت مخربی برروی سلامتی جسم و روان شما داشته باشد. برخی از شایع ترین پیامدهای ترس از ازدواج عبارتند از:

افسردگی شدید

ایجاد افکار خودکشی در ذهن

اختلال نعوظ

اختلال اضطراب و ترس

مصرف مواد و یا الکل

از بین رفتن اعتماد به نفس

درمان ترس از ازدواج

سخنی از مشاوران آویژه

اگر شما نیز از فوبیای ازدواج رنج می برید حتما به دنبال راه های مقابله و درمان این بیماری باشید. شما باید ابتدا به دنبال نشانه های گاموفوبیا در خودتان باشید. تا متوجه شوید که آیا این میزان از ترس و استرس شما در ازدواج کردن امری طبیعی است یا خیر. اگر متوجه شدید که ترس و استرس شما فراتر از امری طبیعی است پس حتما به فکر راه چاره و از بین بردن این فوبیا در خودتان باشید. اجازه ندهید این ترس ها و استرس ها باعث شوند به نیازهای خود پاسخ غلط بدهید و یا آن ها را نادیده بگیرید. اگر در زمینه مشکلات ازدواج با فرد وسواسی سوالی دارید میتوانید از مقاله ازدواج با مرد خسیسکمک بگیرید.

سوالات متداول

چه فوبیای دیگری با فوبیای ازدواج مرتبط است؟

اکثر مردم بیش از یک فوبیا دارند. ترس ها معمولا پیوند مشترکی را با هم دارند. مثلا فردی که ترس از ازدواج دارد احتمالا فوبیاهای دیگری را نیز داشته باشد مثل: فیلوفوبیا (ترس از عشق)، پیستانتروفوبیا (ترس از اعتماد کردن به دیگران یا آسیب دیدن توسط کسی که دوستش دارد)، جنوفوبیا (ترس از رابطه جنسی یا صمیمیت جنسی)، ترس از رها شدن.

آیا ترس از ازدواج طبیعی است؟

هر فردی در مقطعی از زندگی خود ممکن است ترس از ازدواج و یا نگرانی از تشکیل زندگی مشترک را تجربه کند. در نتیجه احساس اضطراب داشته باشد. اما از طریق قدرت اراده می توان با این ترس مانند ترس های دیگر مقابله کرد. برای غلبه بر ترس از ازدواج، باید به دیگران اعتماد کنید و در عین حال اعتماد به نفس خود را نیز حفظ کنید.

براي مشاوره در زمينه چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟ 10 راه مقابله با گاموفوبیا

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. اینقدر بدم میاد از شوهر هایی که نازت نمی کشن خنگن قهر کن منت کش کرد ادامه با ادب اگه نه طلاق، مثل توهین به خانواده زنیکه اگه زن زندگی تحویلت ندادن، خیلی بیش از حد ولخرجه لات جوراب قارچ زگیل گه فحاشی مجاز تنه لش ها رفتن جوراب شور بدبخت کردن رفته ضمنا حالم ازت بهم می خوره نکبت وای خدا یه جوراب دیدم ریده به اعصاب ول کن معامله نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉