کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

وسواس پاکیزگی و نجسی چیست و چگونه درمان می شود؟

وسواس پاکیزگی و نجسی چیست و چگونه درمان می شود؟
3.7/5 - (3 امتیاز)

وسواس نجاستدرمان می شود؟

وسواس پاکیزگی نوعی وسواس فکری عملی به شدت آزاردهنده است که علاوه بر اینکه ذهن و فکر فرد را درگیر می کند، در عمل باعث تکرار یک کار می شود. در واقع ریشه وسواس تمیزی، اختلالات عصبی است. فرد بیمار، دچار ترس است. ترس از آلوده بودن یا نجس شدن. به همین دلیل مجبور است برای آرامش فکرش چندین بار عمل تمیز کردن را تکرار کند. تکرار این عمل به خاطر تکرار ندایی در افکارشان است. و آن هم این است : “هنوز تمیز نشده، دوباره انجامش بده”.

این افکار به شدت ناراحت کننده است و علاوه بر اینکه فرد را دچار مشکلات جسمی و ناراحتی های پوستی می کند، ذهن او را فرسوده کرده و او را به شدت افسرده و پریشان می کند. در این زمینه بهتر است بهمشاورهوسواس مراجعه کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه وسواس پاکیزگی و نجسی چیست و چگونه درمان می شود؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علت وسواس پاکیزگی چیست؟ چرا دچار وسواس می شویم؟

ریشه وسواس تمیزی، اختلالات هراس، اختلالات دوقطبی، ضربه روحی شدید در زندگی و اسکیزوفرنی و مشکلات عصبی است. به لحاظ پزشکی، عوامل محیطی و ژنتیکی، هردو باعث تکرار الگوهای رفتاری هستند.

همچنین پژوهش ها نشان می دهد علاوه بر عوامل محیطی، عامل مهم در وسواس پاکیزگی، نقص ژنیتک در سیستم پیام رسان مغز است. این اختلالات ژنتیکی هم به عوامل محیطی، افسردگی و مشکلات زندگی بستگی دارد.

علت وسواس پاکیزگی چیست؟ چرا دچار وسواس می شویم؟

نشانه های فردی که وسواس شستشو دارد چیست؟

این فرد از صبح که بیدار می شود، شروع به شستن می کند. تا جایی که اگر این کار را نکند، دچار استرس و اضطراب می شود. مخصوصا افرادی که دچار وسواس نجاست هستند، حال بسیار بدتری را تجربه می کنند.

نشانه های وسواس نظافت چیست؟

  • ترس از نجس شدن و جاهای دیگر را نجس کردن
  • ترس از آلوده شدن
  • ترس از خیس شدن دست یا لباس یا شلوار
  • شستشوی مداوم دست ها
  • افکار مشوش و اضطراب از اینکه به جایی دست نزنند.
  • بیماری های پوستی
  • عدم رابطه و تماس جسمی یا حتی دست دادن با دوستان از ترس آلوده شدن
  • طول کشیدن حمام و دستشویی آن ها ( ممکن است حتی ساعت ها حمام و دستشویی آنها طول بکشد و علاوه بر مشکلاتی که برای خود شخص دارد، باعث اصراف و هدر رفتن آب خواهد شد).
  • این افراد، افکار شدید جنسی را تجربه می کنند.

مشکلات جسمی که افراد وسواس با آن درگیر هستند چیست؟

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق بسیار شدید
  • خستگی و ضعف شدید به خاطر تکرار شست و شو

نشانه های وسواس نجسی و پاکی چیست؟

وسواس نجسی و پاکی نوعی از وسواس نظافت است که مغز و جسم فرد را به شدت درگیر می کند.

فردی که وسواس نجاست دارد، هر زمان که در دستشویی میرود احساس میکند که باید تمام بدن خود را بشوید. چون حس می کند که ادرار و مدفوع او روی بدن یا لباسش ریخته است. سپس ساعت ها در دستشویی می ماند تا لباسش را بشوید و بعد کل دستشویی را می شوید. خوب این کار هم برای فرد وسواس غیر قابل تحمل است و هم برای کسانی که با او زندگی میکنند.

وسواس جنسی از وسواسی های شایع وسواس نجاست است:

فردی که وسواس دارد حس میکند که هر چیزی که او را تحریک می کند حالش را دگرگون می کند و به همین دلیل نجس می شود. معمولا دخترها و پسرها بیشتر دچار این نوع وسواس می شوند و هر کدام از آنها واکنش متفاوتی از خود نشان می دهند. البته این موضوع در افرادی که مسلمان هستند بیشتر دیده می شود. به دلیل اینکه خود را ملزم به نماز خواندن می دانند هر لحظه حس می کنند که باید حمام بروند.

این افراد به هیچ عنوان نمی توانند از روابط جنسی خود رضایت داشته باشند و مدام حس می کنند که بدن آن ها نجس است.

نشانه های وسواس نجسی و پاکی چیست؟

عوارض وسواس نجسی و پاکی چیست؟

  • مهم ترین عوارضی که وسواس نظافت دارد، افسردگی شدید و انزوا است. شما نمی دانید در افکار این افراد چه می گذرد و هر ثانیه چه دردی را تحمل می کنند. علاوه بر این به خاطر کارهای عجیب و غریبشان، اطرافیان از آنها فاصله خواهند گرفت.
  • این افراد مدام در حال تمسخر شدن و سرکوفت شنیدن هستند. چون دیگران درکی از بیماری آن ها ندارند و نمی توانند علت این کارشان را بفهمند.
  • خطر خودکشی در این افراد بیشتر از دیگران است.
  • ممکن است برای آرام کردن خود به مواد مخدر یا مشروبات الکلی روی بیاورند تا شاید مدتی را در آرامش باشند.
  • اضطراب و استرس در آنها به اوج خودش می رسد.
  • همه کسانی که دچار وسواس هستند، یا قبلا افسرده بوده اند یا بعد از وسواسی دچار افسردگی شده اند.
  • به دلیل درگیری های فکری، بیقرار می شوند.

آیا وسواس نظافت درمان دارد؟

بله درمان های این نوع وسواس، به روش های غیردارویی و دارویی است.

درمان غیر دارویی:

درمان رفتاری یا رفتار درمانی:

در بعضی موارد، رفتاردرمانی بهتر از دارودرمانی جواب می دهد. اما به شرطی که روانکاو بتواند علت این وسواس را به درستی شناسایی کند. هر چه این آگاهی بیشتر باشد روند درمانی هم کوتاه تر است و فرد زودتر نتیجه می گیرد.

در این روش روانکاو در جلسات مکرر، از فرد وسواس درمورد زمان شروع وسواسی و جزئیات آن و کارهایی که باعث می شود استرس و اضطراب او بیشتر شود، سوالاتی پرسیده و به او می آموزد که چطور با افکار خود روبرو شود.

بی توجهی

بهترین راه درمان، بی توجهی به افکار منفی و عدم پاسخگویی به آنهاست. حتی اگر افکار ناراحت کننده ای دارید و نمی توانید نسبت به آنها بی تفاوت باشید اجازه دهید که افکارتان باقی بماند و آن را عملی نکنید. بی اعتنایی به عوامل وسواس، اولین گام برای شکست آن است.

آلوده سازی به عمد

کسانی که دچار وسواس شست و شو هستند، برای درمان وسواسی شان باید به عمد توسط دیگران خانه را آلوده کنند. نه اینکه نجس کنند. مثلا اگر به خیسی حساسند باید قسمتی از خانه را خیس کنند و با این استرس و اضطراب روبرو شوند.

با خود نجنگد بلکه بر افکارش دستور دهد

در این روش موثر، زمانی که افکار وسواسی به سراغتان آمد، ناگهان با خود بگویید ساکت شو! دهنت را ببند. من هیچ گاه از تو فرمان نمی برم. من بنده تو نیستم. من هر کاری که درست است را انجام می دهم. من تو را شکست می دهم. تو باید برده من باشی نه من برده تو.. البته نه اینکه این جملات را بلند بگویید، چون روی خوشی ندارد. بهتر است با خود و در تنهایی بیان کنید. زمانی که فکرتان فرمان داد چندین بار دستتان را بشویید، به افکارتان توهین کنید و تنها یک بار بشویید و بگویید که تمیز شده است.

عوارض وسواس نجسی و پاکی چیست؟

درمان های دارویی وسواس پاکیزگی :

یکی از مهم ترین عوامل در وسواس نظافت، کمبود سروتین در بدن است. این ماده شیمیایی اگر در مغز کم باشد به احتمال زیاد باعث افسردگی و اضطراب شخص خواهد شد. تجویز داروهای ضد افسردگی باعث می شود که این ترشح این ماده در بدن بالا رفته و بتوانید آرام باشید. داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود:

  • Sertraline با نام تجاری ( زولوفت Zoloft )
  • Fluvoxamine فلوکسامین
  • Fluoxetine فلوکستین

شایع ترین داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها در دسته داروهای مهار کننده بازجذب سروتین قرار میگیرند که برای درمان افسردگی، وسواس فکری، کاهش استرس و اضطراب کاربرد دارد. البته سایر داروها، نسبت به درجه وسواسی فرد متفاوت است و در دوزهای بالا یا پایین برای بیمار تجویز می شود.

نکته : عوارض این داروها، درد معده، خواب آلودگی، لرزش دست و کاهش میل جنسی است. به همین دلیل توصیه می شود حدالامکان با روش رفتاردرمانی مشکل را حل کنید.

درمان های خانگی درمان وسواس چیست؟

تا می توانید به خود آرامش دهید : هر کاری که باعث آرامش تان می شود بکنید. وسواسی انرژی زیادی از شما می گیرد. گاهی باعث می شود که تا سر حد ضعف و بیهوشی پیش بروید زیرا از طرفی استرس دارید و از طرفی به خاطر تکرار مکررات خسته شده اید.

روی کارتان نظارت داشته باشید

در این مرحله سعی کنید روی کارتان نظارت داشته باشید. تکرار را به دفعات کمتر کنید. اگر تاکنون 6 بار دست هایتان را می شستید به خود قول دهید که امروز 5 بار بیشتر نخواهم شست. این تمرینات را مدام ادامه دهید. اگر توانستید به قولتان عمل کنید، برای خود جایزه بگیرید.

اگر به موارد مذهبی اهمیت زیادی می دهید و نجس و پاکی برایتان بسیار مهم است به رساله کسی که از او تقلید می کنید رجوع کنید. معمولا در احکام آمده ، اگر عین نجاست روی لباس بریزد با یک بار ریختن آب جاری بر روی عین نجاست، آن قسمت پاک خواهد شد. خوب این مطلب را بارها تکرار کنید و در ذهنتان جا بیاندازید که این لکه با یک بار آبکشی پاک خواهد شد. یا دستتان با یک بار شستن با مایع دستشویی تمیز می شود.

علاوه بر این در احکام اسلامی آمده است تا زمانی مطمئن به نجاست نبودیم، آن چیز پاک است و نباید فکر کرد که نجس شده است.

از طرفی، وسواس در اسلام حرام است و هیچ دینی آن را تایید نمی کند.

این مسائل باعث می شود تا کمی دلتان را گرم کنید و به خود کمک کنید تا این واکنش را کنار بگذارید.

وسواس قابل درمان است. کافی است که شما بخواهید درمان شوید.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهدرمان وسواسبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: How is it possible to get rid of obsession with cleanness and uncleanness?

براي مشاوره در زمينه وسواس پاکیزگی و نجسی چیست و چگونه درمان می شود؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 35 نظر:

  1. کاش واقعا خانواده های ما مارو درک میکردن وقتی حالم بده یکی میومدم بغلم میکرد و می‌گفت به حرف هاشون گوش نده ولشون کن من هنوز ترو دوست دارم.بعضی وقت ها فکر میکنم چه گناهی کردم که به این روز افتادم.خدتیا تو که میبینی چرا کاری نمیکنی …..مگه آرزوی من چقدر بزرگه.ارزوی یک زندگی عادی مثل همه

  2. سلام
    یه پسر بچه دوازده ساله به تازگی وسواسی به کثیفی پیدا کرده ،طوری که بخواد به هر چیزی بزنه با نوک انگشتان میگیرش.

    امروز میخواست پیراهنسو عوض کنه با نوک انگشتان به زور دکمه ها رو باز کرد یا وقتی میخواد چیزی رو بلند که بخاطر همین کارش از دستش افتاده و خجالت کشیده.
    واقعا نمیدونم باید چطور باهاش برخورد کنم یا کجا ببرمش که جوابی بگیرم
    لطفا راهنماییم کنید
    ممنونم

    1. سریعا به پیش روانشناس با روانپزشک مراجعه کنید چرا که اگر به موقع درمان نشه عواقب بدی داره

  3. منم وسواس نجس و پاکی دارم دیگه خسته شدم دنبال چاره هستم تو شرکت فک میکنم میزم و ماوس و کیبوردم نجس هست

  4. از قارچ جادویی استفاده کنید البته ماکرو دوز
    و اگر واقعاً بخواید از دست این وسواس خلاص بشید با کمی تمرین میتونید . مجیک ماشروم خیلی کمک میکنه باز هم میگم ماکرو دوز و مداوم

  5. من فکر میکنم یکی از علل وسواس فراموشی است.یعنی من بعد از دستشویی دستهامو میشورم.ولی وقتی میام بیرون بعد از چند دقیقه یادم میره و شک میکنم که دستهامو شستم یا نه و دوباره میشورم.یکی از دوستانم میگفت علتش اینه که وقتی داری کاری رو انجام میدی به موضوع دیگه ای فکر میکنی و بعد ، انجام دادن اون کار یادت نمیاد.فکر میکنم علت اون مشوش و پریشان بودن افکار و عدم تمرکز بر روی کاری که داریم در اون لحظه انجام میدیم هستش

  6. با سلام من بهتون حق میدم ودرک میکنم حتما به روانپزشک مراجعه کنید یا دکتر معروف اعصاب هشتاد درصد نتیجه میگیرید یک مشاور در زمینه وسواس پیدا کنید خیلی آروم میشی

  7. سلام منم وسواس تمیزی دارم رولباس هام کسی به لباسم بخوره حس میکنم نجس شده یا مثلا به دستگیره در نمیتونم دست بزنم وقتی سرویس میرم حتما بعدش باید پاهامو بشورم همسرم دیگه بعضی وقتا عصبی میشه از دستم سرم داد میزنه ولی دست خودم نیست نمیتونم کنترل کنم بخدا خسته شدم بعضی وقتا دیگه گریه میکنم

    1. میتونی شکستش بدی تلاش کن همه چی دست خودته نا امید نشو اینا همش تو فکرته واقعی نیستش بهش توجه نکن حتما به روانشناس مراجع کن چون تاثیر داره بهت قول میدم.

  8. مم به نجاست حساسم، از وقتی کرونا اومد وسواسم بدتر شد، به خصوص وقتی پدر و مادرم و بر اثر کرونا هم از دست دادم همش فکر می کنم باقی عزیزانم هم خدایی نکرده از دست میدم
    آنقدر وسواس به خرج دادم که دیگه از کار خونه و شستن خسته شدم، پا درد و دست درد گرفتم، ریه ها و پوستم به خاطر استفاده از مواد شیمیایی و شوینده داغون شدند، اعصابم دیگه نمی کشه مدام با همسر و دختر ۵ سالم دچار تنش میشم، حس می کنم مهمون که میاد خونم همه جا رو نجس می کنه، دسشویی که میرن و میان لباسشون خیس باشه من می میرم و زنده میشم که همه جا نجس شده، لباس ها رو سه دور داخل لباسشویی میشورم، ظرف ها رو دو سری داخل ماشین ظرفشویی، را به را دست میشورم، اتومات داخل حموم و دسشویی وایتکس و دامستوس میریزم و بعضی روزها شده از شدت وسواس و خستگی مثل جنازه یه گوشه میفتم و دیگه حوصله هیچی و هیشکی و ندارم و به اینکه چرا زنده‌ام و نمی میرم فکر می کنم، کاش میشد یکی من و درک کنه، خسته شدم خسته و کمک لازم شدیدم

    1. عزیزم من تو را درک میکنم من مثل تو همین طور در عذابم هه خانواده از من خسته شدم

      1. من مدام شوهرم بهم حرف زشت میزنه و به دخترم میگه مامان دیوونه هست بیا دست به چیزی نزن که الان مامانت میشورتت دخترمم سرم داد میزنه و گرخاشگری میکنه میگم باخودم کاش میمردم دیگه کسی رو اذیت نمیکردم

          1. منم خسته شدن همه و مسخرم میکنن وداد و بیداد ک بدترم میشم😢😢

  9. سلام منم سالهاست که وسواس دارم و با دارو درمانی تا حد زیادی وسواسم کم شده اولین راه حل برای ترک وسواس به نظرم مصرف دارو زیر نظر روانپزشک هست من که تا حدودی نتیجه گرفتم

  10. دنیا به ما وسواسی ها یک جمله بدهکاره اونم اشکالی نداره همه چیز درست میشه هست
    کاش اطرافیانمون درک میکردن گاهی کارهای ما اصلا دست خودمون نیست گاهی خودمون هم دلمون برای خودمون میسوزه که مجبوریم حرف های اونارو تحمل کنیم مثل کارهای شیطانی انجام نده عادی باش مثل بقیه زندگی کن مرگ از زندگی تو بهتره

    1. دنیا یک بار زندگی عادی به ما وسواسی ها بدهکاره یک بار لذت بردن از خوشی ها یکبار زندگی کردن ما مرده ایم .مرده ای که هر لحظه دوباره میمیرد و سرکوفت میشنود.

    2. خیلی حس بدیه وسط مهمونی یه جای خلوت پیدا کنی که مغزت یه دستور داده میخوای انجامش بدی و یه کارای عجیبی میکنی که بقیه فکر میکنن دیوونه ای.
      من داشتم تو وسواس غرق میشدم رفتیم مسافرت مدارس هم تعطیل شد حدود یه هفته موندیم
      قبل از مسافرت یه وسواسی داشتم که موقع خوندن یه مطلب اگه کلمه های مقدس یا عددای خاصی رو میدیدم انقدر زل میزدم که آخرش یه فکر خوب بیاد تو ذهنم تا بلاخره بتونم جای دیگه ای رو ببینم. اوایل مسافرت انقدر وسواس سراغم میومد که همش تو این فکر بودم که وقتی برگشتیم خونه مغزم دهنمو میخواد سرویس کنه!! انقدر فکر کردم فکر نکردم به این فکر کردم بقیه چرا عادین من عجیبم که دیگه یه سری از وسواسای بیخودیو از بین بردم مثلا دیگه به کلمات و جمله ها یهویی خیره نمیشدم یا اگه این اتفاق میوفتاد بیشتر از ۱۰ ثانیه طول نمیکشید و یه سری از وسواسای بیدلیلمو حذف کردم ولی بازم برگشتم خونه وسواسای شدید دیگه ای اومدن سراغم که باید برم فلان کلمه رو بخونم فلان عددو ببینم فلان کلمه و جمله رو بگم بعدش فلان ذکر هارو بگم بعدش دوباره همون کلمات رو بگم و کلماتی که میخوامو ببینم و از این دسته افکار مزخرف. مغزم میگه تا وقتی اینارو انجام ندی تو نباید به گوشی دست بزنی و حرامه باید انجامشون بدی اگه ندادی دست زدی به گوشی باید دقیقا گوشیو به حالت قبلیش برگردونی. الان این وسواس لامصب اومده سراغم کمکم کنید چجوری درمانش کنم من چند ماهه شدیدا مغزم درگیر چیزای بیخود میشه که اگه رعایتشون نکنم بهم یه دستورایی میده که آزار دهندن. مثلا استفاده از خیییلی از کلمه هارو برام ممنوع کرده قبل از ذکر گفتن. بخاطر همین توی انجام دادن وظایف دینی خیلی مشکل دارممممم که باید کلمه پیدا کنم. کمکم کنید.
      دیدگاه تکراری چیه ارسال کن.

    3. چقدر حق گفتی
      منم همینجوریم و واقعا خسته شدم
      خودمم حالم بده بعد سر کوفت ها و حرف شنیدن از اطرافیان حالمو بدتر میکنه
      ولی متاسفانه کسایی ک وسواس دارند رو هیچ کس درک نمیکنه

      ای کاش یکم درک میشدیم
      خودمون ب اندازه کافی با خودمون درگیریم بقیه بدتر باعث بهم ریختنمون نشن

  11. خوبه ممنون که به فکر هستین و مارو می فهمین مامانم میگه من وسواسمولی من وسواس نیستم ولی از شستشو و نجست شدن خسته شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉