کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن

خواب کودک
5/5 - (6 امتیاز)

خواب کودک

خواب کودک در روند رشدی او تاثیر زیادی دارد . در واقع خواب کودک علاوه بر رشد جسمانی در رشد فردی و روحی افراد نیز تاثیر بسزایی دارد . اگر خواب کودک ما صحیح و درست باشد و از اصول خواب کودک پیروی صحیح داشته باشد ، قطعا کودک ما در طول روز و در فعالیت های روزمره به مشکل بر نمیخورد . اما اگر مشاهده شد که فعالیت های جسمانی و در نتیجه آن فعالیت های روانی و اجتماعی کودک با مشکل رو به رو شده است ، قطعا میتوانید ریشه آن را در خواب کودک جستجو کنید . عدم رعایت اصول خواب کودک قطعا میتواند زمینه را برای به وجود آمدن انواع اختلال خوابدر فرزند شما فراهم کند . بعضی از اختلال ها هستند که زمینه آنها اختلالات دیگر خواب میباشد . مثل سندروم پای بی قرار که هم خود عامل اختلالات دیگر است و هم باعث به وجود آمدن اختلالات دیگر میشود .


بیشتر بخوانید:اختلال خواب در کودکان


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ساعت خواب کودک

ساعت خواب کودک از مواردی است که قطعا میتواند در آینده او تاثیر گذار باشد . چرا که ساعت خواب کودکان در واقع به شکل گیری الگوی خواب آنها می انجامد . یعنی شما میتوانید با تنظیم کردن ساعت خواب کودک خود آن را به عنوان یک فرد سحرخیز تربیت کنید . برعکس اگر ساعت خواب کودکان و توجه به آن جدی گرفته نشود و از کنار این مسئله به آسانی گذر کنید به احتمال زیاد نتیجه خوبی نخواهید گرفت . ساعت خواب کودکان باید به گونه ای باشد که کودک سر ساعت مشخصی به تخت خواب خود برود . البته در تنظیم ساعت خواب کودک باید به این نکته نیز دقت شود که ساعت بیدار شدن کودک نیز به اندازه خواب او حائز اهمیت است . نکته بعدی این است که ساعت خواب کودکان با ساعت خواب مناسب بزرگسالان کاملا متفاوت است . ساعت خواب کودک شما باید طوری باشد که فرزندتان به اندازه نیازش بخوابد .


بیشتر بخوانید:اختلال خواب ، درمان و عوارض آن


اختلال خواب و درمان آن

اختلالات خواب کودکان

اختلالات خواب کودکان گاهی با اختلالات خواب بزرگتر ها یکسان است . گاهی نیز اختلالات خواب کودکان اگر درمان نشود میتواند در بزرگسالی به مشکلات بزرگتری برای آنها تبدیل شود . اما چگونه بفهمیم که خواب کودکان با اختلال روبه رو شده است ؟ نیاز خواب کودکان در سنین مختلف کاملا متفاوت است و نمیتوان آن را در هر سن با یک سن دیگر مقایسه کرد . مثلا اگر نوزاد شما ۱۶ تا ۱۷ساعت در روز را میخوابد طبیعی است اما در صورتی که خواب کودکان مثلا ۱۰ساله به این میزان باشد میتوان احتمال بروز اختلالات خواب کودکان را داد . بعضی از اختلالات مثل اختلال خواب گردی میتواند هم حال کودک و هم آینده او را به خطر بیندازد . بنابراین اگر نشانه های اختلال را در فرزندانتان دیدید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .


بیشتر بخوانید:خواب آلودگی ، علت و درمان آن


میزان خواب کودک و علت بد خوابی کودکان

میزان خواب کودک شما همانطور که در بالا گفته شد باید از یک نظم خوب و هدفمند پیروی کند . میزان خواب کودک باید به قدری باشد که کودک فعالیت های روزمره را بدون کم آوردن انرژی به طور مطلوب انجام دهد . معمولا حدود ۸تا ۱۰ ساعت خواب برای یک کودک که در مقطع ابتدایی مدرسه است کافی میباشد . از طرفی عادت دادن کودک به خواب زیاد نیز میتواند او را مبتلا به خواب آلودگی کند . عوامل زیادی میتواند علت بد خوابی کودکان باشد اما از جمله مهمترین علت بد خوابی کودکان میتواند به شرح زیر باشد :

  • خوابیدن در طی روز که از عوامل اصلی بد خوابی در شب است
  • استرس و فشار روانی
  • تغذیه نامناسب مثل خوردن مواد غذایی کافئین دار قبل از خواب
  • وجود اختلالاتی مانند وحشت در خواب یا کابوس های شبانه
  • عوارض داروهایی که محرکی برای بیدار نگه داشتن فرد هستند .

    بیشتر بخوانید:درمان کم خوابی و مشکلات ناشی از آن


اهمیت خواب کودک

اهمیت خواب کودک شما خیلی بیشتر از آن است که بخواهید به سادگی از آن بگذرید . اهمیت خواب کودک وقتی مشخص تر میشود که بدانیم خواب و کیفیت آن هم بر قوای جسمانی کودک تاثیر مستقیم دارد هم بر فعالیت ذهنی و همچنین روحیه کودک موثر است . اگر بخواهیم مثالی برای اهمیت خواب کودکان بیاوریم میتوانیم به کودکی اشاره کنیم که به جای ۸ ساعت شب گذشته و همچنین شبهای قبل را به دلیل انجام بازی های کامپیوتری فقط شش ساعت خوابیده . بنابراین او در کلاس ورزش از توانایی و شادابی جسمانی لازم برخوردار نیست . وقتی که عدم تمرکز آن کودک را در کلاس ریاضی ، فیزیک و … مشاهده میکنیم به اهمیت خواب کودکان در مورد بهبود یا ضعف فرایند های ذهنی مثل تمرکز توجه و … نیز پی میبریم . پس والدین موظف هستند همان مقدار که به لباس ، غذا و… کودکان اهمیت میدهند روی خواب آنها نیز حساس باشند .


بیشتر بخوانید:خواب زیاد ، علت و درمان آن


خواب کودک

باز کردن راه تنفس مسدود شده

هنگامی که فردی به پزشک مراجعه میکند و آپنه خواب در او تشخیص داده میشود معمولا دستوراتی که برای خر و پف توصیه میشود برای فرد تجویز میشود . توصیه هایی از جمله کم کردن وزن و ورزش کردن دوری از مصرف الکل از جمله این موارد است . برای درمان مواردی که با نکات زیر درمان نمیشوند معمولا راههای تهاجمی تر مثل فشار راه هوای مثبت مکرر یا CPAP توصیه میشود . در این درمان معمولا یک ماسک روی بینی افراد میگذارند و گاهی اوقات آن ماسک را روی هر دو بینی و دهان فرد میگذارند . این ماسک با یک لوله به دستگاهی متصل است که شبیه به یک توستر میباشد که فشار تولید میکند . این فشار مانند وارد کردن هوا به یک بادکنک است . دیواره ها از هم باز میشوند و فشار وارده راه تنفس را باز میکند . این درمان یکی از مرسوم ترین راههای درمان خواب است .

آپنه و جراحی

گاهی اوقات cpap برای درمان آپنه خواب کارساز نیست . مثلا در مواقعی که دلیل این آپنه لوزه های بسیار بزرگ فرد میباشد . در این مواقع معمولا جراحی به بیمار توصیه میشود . این جراحی به جراحی ” تراکتومی ” مشهور است که مستلزم ایجاد یک سوراخ در زیر گردن و ناحیه نای فرد میباشد . فرد به جای نفس کشیدن از دهان یا بینی از راه این سوراخ تنفس میکند . تا سال ۱۹۸۰این عمل مرسوم بود و با وجود این که بسیار تهاجمی بود ولی در بسیاری از مواقع موثر بود . این جراحی آخرین راه چاره برای افرادی است که آپنه خواب آنها بسیار شدید است و درمان های دیگر بر روی آنها بی تاثیر است . البته باید تاکید کنیم که این درمان تهاجمی و تا حدی دردناک در مواقعی باید به کار گرفته شود که سایر درمان ها فایده ای ندارند .


بیشتر بخوانید:درمان ، دلایل و عوامل بی خوابی


درمان خواب آلودگی در آپنه

به این دلیل که افرادی ک آپنه خواب دارند نمیتوانند خوب در خواب نفس بکشند ،چرت زدن هم برایشان سرحال کننده نخواهد بود . گاهی اوقات این افراد میبینند زمانی که ایستاده چرت میزنند نتیجه و حال بهتری را از این مدل خوابیدن میگیرند . برای درمان خواب آلودگی ناشی از آپنه فردی که دچار این عارضه است باید دائما از cpap استفاده کند . در ضمن داروهای محرک و بیدار کننده برای درمان این اختلال توصیه نمیشود .بعضی از افرادی که آپنه خواب دارند و از cpap استفاده میکنند ممکن است هنوز مقداری خواب آلودگی داشته باشند . البته اخیرا fda داروی مودافینیل را مورد استفاده قرار داده تا افرادی که آپنه خواب دارند کمی راحت تر بتوانند بخوابند و زندگی راحت تری نیز داشته باشند . آپنه خواب در هر سطحی که باشد ، چه سطحی باشد چه عمیق و حاد میتواند زندگی فرد دارای این عارضه را مختل کند .

اختلال خواب و درمان آن

آپنه در دوران حاملگی

معمولا بعضی از خانم ها در دوران حاملگی دچار آپنه خواب میشوند . خانم هایی که دچار آپنه خواب در دوران حاملگی میشوند ، باید سریعا تحت ارزیابی و درمان قرار بگیرند. زیرا ممکن است در معرض فشار خون بالا یا عوارض شدید تر یعنی اکلامپسیا قرار داشته باشند . پزشکان این احتمال را میدهند که نوزادان این زنان معمولا از حد عادی کوچکتر هستند . در ضمن وقتی زن بارداری از آپنه خواب رنج میبرد به دلیل اینکه اکسیژن به خوبی جذب نمیشود ممکن است جذب اکسیژن برای کودک نیز با مشکل رو به رو شود . اگر زن حامله ای برای آپنه درمانی انجام ندهد هر چه از حاملگی او میگذرد کیفیت خواب پایین تری را تجربه میکند . برای زن بارداری که آپنه خواب دارد و آن را درمان نکرده بهترین کار این است که رانندگی را تا مدتی کنار بگذارد .


بیشتر بخوانید:راه حل بی خوابی چیست ؟


یائسگی و آپنه

زمانی که زنان به سنین بالاتری میرسند و دوران یائسگی فرا میرسد ، احتمال وقوع آپنه نیز بالاتر میرود . این بالا رفتن احتمال بروز دلایل زیادی میتواند داشته باشد . از جمله اینکه سطح بالای هورمون ها قبل از یائسگی باعث جلوگیری از بروز آپنه میشود . بعد از یائسگی ترشح این هورمون ها به طرز چشمگیری کاهش میابد . شاید یکی از دلایل دیگری که میتوان به این موضوع نسبت داد این است که در زمان یائسگی وزن زنان نیز افزایش میابد . بنابراین به خانم هایی که در این شرایط هستند پیشنهاد میشود که ورزش را به هیچ عنوان ترک نکنند . چون ورزش مداوم و منظم قطعا از بهترین راههای کنترل وزن میباشد . تغذیه مناسب نیز از دیگر عواملی است که به شما کمک میکند تا بدن سالم تر و شاداب تری در سنین بالاتر داشته باشید .


بیشتر بخوانید:چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دلایل اختلال نارکولوپسی

هنوز کسی به طور دقیق نتوانسته دلایل بیماری نارکولوپسی را به طور دقیق بررسی کند و به نتایج دقیقی برسد . اما خب این باعث نشده که محققان از فهمیدن دقیق آن ناامید باشند . همچنین سر نخ هایی هم از علائم و نشانه های تشخیص نارکولپسی برای ما به دست آمده است . بنظر میرسد که نارکولپسی ناشی از تنظیم غیر عادی خواب REM توسط مغز بوجود میاید . به طور طبیعی انسانها در هنگام خواب یا خواب رویا دار دچار فلج بدن میشوند . این در تمام پرندگان و پستانداران نیز در زمان خواب به جز در عضلاتی که برای حیات لازم هستند نیز صدق میکنند . افرادی که عادات و الگوی نامناسب خواب دارند نیز بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند .

خواب کودک

درمان نارکولپسی

هنوز محققان و متخصصین در حوزه خواب درمان قطعی و ۱۰۰%برای نارکولپسی پیدا نکرده اند . البته خواب آلودگی با درمان با کمک داروهایی محرک مثل آمفتامین ها قابل درمان است . دارویی که از چندی پیش ادعا و البته تایید بسیاری از درمانگران را دارد داروی xyrem است که به مبتلایان به این عارضه کمک میکند تا خواب آرام تر و با کیفیت تری را در شب تجربه کنند . این خواب با کیفیت مطمنا از شدت و اثرات حملات نارکولپسی جلوگیری میکند . داروی مودا فینیل دیگر دارویی است که در جهت بهبود این اختلال کمک میکند . این دارو به هشیاری و بیداری بیشتر فرد در طول روز کمک شایانی میکند .

بعضی افراد بخاطر اختلالاتی مثل افسردگی دچار خواب بی کیفیت در شب میشوند . آنها میتوانند با مراجعه به یک مرکز مشاوره و روانشناسیو قرار گرفتن در روند مشاوره روانشناسیافسردگی خود را بهبود ببخشند . در این صورت گام مثبتی نیز در جهت رفع اختلال خوابشان برداشته اند .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال خواب کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Sleep Disorders in Children: Symptoms and Treatments

براي مشاوره در زمينه خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉