کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

15 راه سنجش یک رابطه سالم|آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟

15 راه سنجش یک رابطه سالم|آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟
2.2/5 - (5 امتیاز)

در همه روابط سختی ها و مشکلاتی وجود دارد. طبیعی است که شما فکر کنید این مشکلات در طولانی مدت رابطه شما و همسرتان را با چالش هایی رو به رو میکنند. در طول سالهای زندگی مشترک، بارها و بارها با همسرتان بحث خواهید کرد و روزهای سخت زیادی را تجربه میکنید. در واقع این سختی ها و مشکلات بخش جدا نشدنی زندگی زناشویی شما است. ماندن در کنار یکدیگر در این لحظات سخت شرط داشتن یک رابطه پایدار و سالم است.

اما وقتی زندگی شما کمی سخت تر از حد معمول باشد، یا یک مسئله مدام برایتان مشکل ایجاد کند، خودبخود این سوال در ذهنتان ایجاد میشود که آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟ وقتی به این سوال میرسید مهم است که با وجود تمام مشکلات هنوز هم نشانه های رابطه پایدار را داشته باشید. روانشناسی رابطه پایدار، عنوان میکند که رابطه سالم، رابطه ای است که بر اساس وفاداری، اعتماد، ایمنی و ثبات ساخته شود.

وقتی به شریک زندگی خود اعتماد داشته باشید و شخصیت او را قبول داشته باشید، این رابطه پایه و اساس محکمی دارد. اگر به این احساس برسید، مهم نیست که در زندگی با چه سختی ها و ناملایماتی مواجه میشوید، زیرا شما یک رابطه پایدار و سالم دارید. در ادامه برخی ویژگی های رابطه سالم را بررسی میکنیم، اگر این ویژگیها در رابطه شما وجود دارد، حتی اگر شرایط در حال حاضر ناخوشایند باشد رابطه شما بادوام و محکم است.


بیشتر بخوانید: 13 راه برای اثبات عشق به همسر


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 راه سنجش یک رابطه سالم|آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. وجود نسبت پنج به یک در رابطه

یک رابطه سالم رابطه ای است که در آن نسبت پنج به یک رعایت شود. طبق این قانون، زن و شوهرهای خوشبختی که کنار هم می مانند برای هر لحظه سخت پنج لحظه خوب را تجربه میکنند. بنابراین یک روز معمولی خود را درنظر بگیرید. ممکن است چند اختلاف نظر یا بحث وجود داشته باشد. اما آیا اکثر اوقات شما با هم، لحظاتی شاد و آرام است؟ اگر چنین است، این یک نشانه عالی است که شما در یک رابطه با ثبات قرار دارید.

2. در هنگام رابطه جنسی احساس رضایت می کنید

یکی از نشانه های زندگی با دوام و پایدار این است که از برقراری رابطه جنسی با همسرتان احساس رضایت داشته باشید. یک رابطه درست با وجود هیجان انگیز بودن احساس امنیت و راحتی هم در شما ایجاد میکند. این نوع رابطه جنسی زمانی اتفاق میفتد که شما کاملا به یکدیگر اعتماد دارید که نشانه ثبات در رابطه است.

در هنگام رابطه جنسی احساس رضایت می کنید
ویژگی های یک رابطه سالم

بیشتر بخوانید: 9 راه برای انتقاد از همسر که حتما باید بدانید


3. مهم نیست حق با چه کسی است

همه زوجین بحث میکنند و این اشکالی ندارد. اما گاهی اوقات زوجین سعی میکنند تمام تقصیرات را گردن طرف مقابل بیندازند و ثابت کنند حق با آنها است. یکی از ویژگی های رابطه سالم این است که طرفین به این نتیجه برسند که مهم نیست حق با چه کسی است. وقتی زن و شوهر از این رقابت خارج شوند و در جهت سالم تر تلاش کنند به درک بهتری از دیدگاه های یکدیگر میرسند. بدین ترتیب امکان حرکت، درک و بینش و از همه مهمتر ارتباطات سالم را فراهم میشود.

4. دیدگاه های یکدیگر را درک میکنید

اگر وقتی در اوج بحث و مشاجره میتوانید دیدگاه های همسرتان را درک کنید و در کنار او بمانید تبریک میگویم شما در یک رابطه عاطفی سالم قرار دارید. در واقع وقتی شما حتی در میان اختلافات، قادر به درک این موضوع هستید که چرا شریک زندگی شما به طریقی خاص فکر می کند یا واکنش نشان می دهد. این نشانه بسیار خوبی است. زیرا می توانید نسبت به شریک زندگی خود احساس همدلی داشته باشید، که این یک کلید برای داشتن روابط پایدار و شاد است.

5. قادر به گفتگو با یکدیگرهستید

نحوه عملکرد شما پس از اختلاف نظر می تواند چیزهای زیادی را در مورد ثبات رابطه شما نشان دهد. یک علامت بزرگ برای تداوم و پایداری رابطه شما، این است که پس از مشاجره، با یک گفتگوی صمیمی و دوستانه قادر به ترمیم شکاف های به وجود آمده، هستید. هنگامی که شما قادر به مکالمه و برقراری ارتباط هنگام ناراحتی هستید، رابطه شما با دوام و امن است.

6. هر دو نفر شما قابل پیش بینی هستید

یکی از راه های حفظ رابطه سالم این است که زن و شوهر هر دو ثبات اخلاقی داشته باشند. درچنین شرایطی تمام رفتارهای شما برای طرف مقابل قابل پیش بینی است. اما منظور از قابل پیش بینی بودن، خسته کننده نیست. منظور این است که شما هر دو به یک ثبات شخصیتی رسیده اید. درواقع حتی وقتی شرایط سخت میشود، به یک سری اصول پایبند هستید. همسرتان هم این اصول را میشناسد. به طور کلی اگر شریک زندگی شما سازگاری شخصیتی را با گذشت زمان نشان داده است، پس روابط شما ممکن است پایدارتر از آن باشد که فکر میکنید.

وقتی بحث و جدل پیش میاید، با صبر و حوصله برخورد کنید
نشانه های رابطه سالم

بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟


7. دوست دارید برای آینده برنامه ریزی کنید

یکی دیگراز نشانه های رابطه سالم این است که پس از ناملایمات، همیشه امید دارید که باز هم کنار هم بمانید و برای آینده برنامه ریزی کنید. درواقع برنامه ریزی برای آینده با هم، به معنای تمایل به همراهی شریک زندگی با وجود تمام پستی و بلندی ها است. این کار با گذشت زمان به شما فرصت میدهد تا یاد بگیرید چگونه رابطه پایدارتری برقرار کنید.

8. وقتی بحث و جدل پیش میاید، با صبر و حوصله برخورد کنید

افرادی که در روابط پایدار هستند از داد زدن ، بی احترامی و سرزنش در هنگام مشاجره جلوگیری میکنند. در مقابل با استفاده از شوخ طبعی و صمیمیت اختلافات را کنترل میکنند. با انجام این کار، گام بزرگی در جهت حفظ رابطه سالم برداشته اید. شما میتوانید مقاله: 30 راه ویژه برای تشکر کردن از همسر را مطالعه کنید.

9. توجه به نیازهای طرف مقابل

توجه کنید اگر مشکلاتی در زندگیتان وجود دارد به پایان دنیا نرسیده اید. اما این مشکلات چیزی است که شما باید به عنوان یک زن و شوهر به آن پرداخته و روی آن کار کنید. در حقیقت وقتی زن و شوهر قادر باشند به نیازهای طرف مقابل توجه کنند و برای رسیدگی به این نیازها گام بردارند، این نشانه آن است که در مسیر درستی قرار گرفته اند. برای چنین رابطه ای لازم است هر وقت فرصت مناسبی یافتید نیازهای خود را مطرح كنید. همچنین احساسات منفی را كنار بگذارید و سعی کنید یکدیگر را بفهمید.

10. در تمام مراحل زندگی همراه همسرتان هستید

آیا شما در تمام مسائل همسرتان از جمله مباحث مالی، شغلی، دوستانه، تحصیلی و… درگیر هستید؟ اگر در یک رابطه پایدار هستید، از جزئیات زندگی شریک زندگی خود آگاه هستید. این بدان معناست که شما برای گوش دادن به حرفهای همسرتان وقت میگذارید و همواره در کنار او هستید. فراموش نکنید برای حفظ رابطه سالم به همسرتان توجه کنید و گوش شنوا داشته باشید.

در تمام مراحل زندگی همراه همسرتان هستید
نشانه های تشخیص رابطه سالم

11. شما دو نفر در یک تیم هستید

گاهی ممکن است افرادی خارج از رابطه شما، برایتان مشکلاتی را به وجود آورند. اما آنچه اهمیت دارد واکنش شریک زندگی شما در برابر آنها است. اگر شریک زندگی اتان پشت شماست، آنها باید آماده باشند تا در مقابل شما دو نفر بایستند. خصوصاً اگر شخصی در زندگی با شما رفتار بدی داشته یا به شما بی احترامی کند. در این حالت این نوع رابطه نیز یک رابطه سالم و با دوام است.

12. عادات و سنتهای مشترکی را خلق کردید

زن و شوهرهایی که در یک رابطه ناپایدار هستند، غالباً وقت و انرژی لازم برای ایجاد سنت های مشترک ندارند. بنابراین اگر شما دو نفر چند عادت مشترک دارید آن را به عنوان یک نشانه عالی در نظر بگیرید. روابط شاد، سالم و پایدار همه دارای آیین های مختلفی هستند که زوجین ایجاد کرده اند و آنها راحفظ می کنند. این آداب و رسوم برای هر زوج متفاوت است. مثلا ممکن است طبق قرار قبلی، یک تاریخ مشخص یا یک روز خاص شام را با هم بخورید. یا شما یک عادت ثابت را برای گذراندن تعطیلات آخر هفته داشته باشید. به طور کلی تا زمانی که هر دو نفر برای این عادت و سنت دو نفره ارزش قائل شوند، مهم نیست که این عادت چیست. هرچه این عادات بیشتر مشترک باشد، رابطه شما پایدارتر خواهد بود.

13. می توانید زمانی را جدا از هم بگذرانید

گذراندن زمان بدون نیاز به شریک زندگی، مستقل بودن و توانایی انجام کارهای خود، یکی از کلیدهای رابطه پایدار و سالم است. این نیز نشانه این است که همه چیز پایدار است، زیرا زوجینی که بیش از حد به هم وابسته اند، احساس ناتوانی دارند. این احساس ناتوانی و شکنندگی میتواند روی زندگی مشترک نیز تاثیرات منفی بگذارد.

عادات و سنتهای مشترکی را خلق کردید
اصول و راهکارهای یک رابطه سالم

بیشتر بخوانید: با فحاشی همسر خود چه کنیم؟


14. نیازهای شما برطرف میشود

به یاد داشته باشید اگر چه مشکلاتی در زندگیتان وجود دارد، اما همواره باید به رفع نیازهایتان توجه کنید. معمولا اگر هر دو شریک زندگی احساس كنند كه هر آنچه را كه می خواهند از شخص مقابل دریافت میكنند، رابطه احتمالاً یك رابطه پایدار است.

15. همه چیز برابر و منصفانه به نظر می رسد

لحظه ای که قدرت یکی از شما در زندگی مشترک بیشتر از دیگری است، رابطه خود را نابرابر و ناپایدار بدانید. اما اگر در روابط خود با همسرتان احساس تعادل و تساوی می کنید و نیازهای عاطفی هر دو نفر در اولویت است، احتمالاً در یک رابطه پایدار قرار دارید. حتی اگر شرایط زندگیتان در حال حاضر صد درصد عالی نباشد.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Thank you note to spouse examples)ترجمه و تالیف(سوسن رئوف)

براي مشاوره در زمينه 15 راه سنجش یک رابطه سالم|آیا در یک رابطه پایدار و سالم هستید یا نه؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. درود وسپاس به شما مطلب شناختعاشقی پایداراست تادرود دیگر بدرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉