کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

آیا کمک مرد در کارهای خانه لازم است؟

کمک مرد در کارهای خانه
3.3/5 - (6 امتیاز)

کمک مرد در کارهای خانه امروزه یکی از مباحث جنجال برانگیز در خانواده های ایرانی شده است. زیرا هنوز فرهنگ جامعه ما نه کاملا سنتی است نه کاملا مدرن. کمک مرد در کارهای خانه از طرفی به خواسته های خانم ها برمیگردد که از نظر آنها خواسته ای برحق است ولی از طرفی دیگر آقایانی که هنوز نیم نگاهی به فرهنگ مردسالارانه گذشته دارند کمک مرد درکارهای خانه را برنمیتابند. اهمیت این موضوع به قدری است که ترجیح بر این است که در مشاوره خانوادهمطرح شود و نظرات دو طرف در میان گذاشته و به بحث گذاشته شود.

همکاری مرد در کارهای خانه در خانواده های امروزی به جزئی از تقسیم کار امور منزل تبدیل شده است. البته باید گفت کمک مرد در کارهای خانه صرفا محدود به فرهنگ جامعه مدرن نمی شود. بلکه روایت های بی شماری از اهل بیت و سیرت زندگی آنها بیان شده است که نشان می دهد که حتی ائمه اطهار نیز در کارهای خانه پا به پای همسران شان کمک می کردند. از امام صادق نقل شده است که حضرت علی (ع) در نظافت و حتی پخت و پز خانه مانند آسیاب کردن آرد و پختن نان به حضرت فاطمه (س) کمک می کرده است.

با توجه به تغییراتی که در جامعه صورت گرفته است، مانند اشتغال بیشتر زنان در خارج از خانه و همچنین اعتقاد به برابری حقوق زن و مرد برای اینکه مسئله کمک مرد در کارهای خانه به یک تنش تبدیل نشود میبایست زوجین بین خود این مسئله را به عنوان یک قراداد نانوشته حل و فصل کنند تا یکی از طرفین حس اضافه بار کاری را نداشته باشند. که اگر این اتفاق بیفتد قطعا بر صمیمیت زوجین تاثیر منفی خواهد گذاشت. و نمیگویند از کارای شوهرم خسته شدم!


بیشتر بخوانید: 10 دلیل کم حرفی مردان که لازم است بدانید


اهمیت همکاری مرد در کارهای خانه

همکاری مرد در کارهای خانه یک اجبار نیست. اهمیت همکاری مرد در کارهای خانه در مشاوره زناشویی برکسی پوشیده نیست زیرا زندگی مشترک در درجه اول یک شراکت پایاپای است. باید به این نکته توجه کرد که همکاری در انجام کارهای منزل یک هنر تقسیم وظایف است. زمانیکه یک زوجی زندگی مشترکی را تشکیل می دهند سرمایه اولیه آنها عشق به یکدیگر همچنین هدف مشترک آنها در رسیدن به تکامل مادی و معنوی است.

زندگی مشترک یک نوع شراکت است و این شراکت در همه زمینه ها باید خود را به خوبی نشان دهد. همکاری مرد در کارهای خانه باعث می شود که حس داشتن یک زندگی مشترک بین زوجین قوی تر شود. در نتیجه صمیمیت افزایش می یابد و خروجی این رویه رضایت از زندگی بیشتر است. در این حالت زوجین زندگی را متعلق به خود می بینند و به معنای واقعی کلمه زندگی ما در ذهن آنها به یک واقعیت ناگسستنی تبدیل می شود.


بیشتر بخوانید: چگونه دلخوری از همسر را بیان کنیم؟


مردان در کارهای خانه چگونه باید کمک کنند؟

اکثر آقایان در مورد چگونگی کمک مرد در کارهای خانه دچار سردرگمی اند. آنها ممکن است سوالاتی از این قبیل بپرسند:

  • چطور باید به همسرم در کارهای خانه کمک کنم؟
  • چه کارهایی را انجام دهم؟
  • چه کارهایی را انجام ندهم؟
  • چه کارهایی در شان من نیست؟
  • آیا همه کارهای خانه را باید انجام بدهم یا صرفا بعضی از آنها را؟

اکثر مردان در مورد کمک مرد در کارهای خانه دیدگاه نگران کننده ای دارند که آیا با انجام دادن کارهای داخل خانه از مردانگی من کم نمی شود. اصولا این قضیه به دو صورت متصور می شود:

  • مردانی که سمعا و طاعتا همه کارها را انجام می دهند و به قولی زن ذلیل هستند.
  • مردانی هستند که دست به سیاه و سفید نمی زندد و مرد سالاری در خانه آنها حاکم است و همسر آنها همیشه از این ماجرا شاکی است که من در همه کارهای خانه دست تنها هستم.
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آیا کمک مرد در کارهای خانه لازم است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

باور های منفی در مورد کمک مرد در کارهای خانه

ایجاد انگیزه برای کمک مرد در کارهای خانه

یکی از علل انجام رفتار در مردان لذتبخش بودن و ضروری بودن آن است بدین منظور که اگر مرد از انجام رفتاری لذت ببرد و برایش خوشایند باشد و یا حتی احساس کند ضروری است حتما به انجام آن ترغیب می شود و اگر احساس خوشایندی نداشته باشد و احساس کند کار ضروری و فوریت ندارد از انجام ان سرباز میزند. در مورد کمک مرد در کارهای خانه نیز این امر صادق است. پس خانم ها بدانید از نظر شوهران شما کارهای روزمره خانه ضرورتی ندارد و انجام آنها خیلی مهم نیست حتما بارها شده که وقتی به همسرتان میگید از کار خانه خسته شدم با این جمله مواجه شدید که مگه چیکار کردی و کار در خانه که کار نیست!!! وچقدر احساس بدی به شما دست میده!!


بیشتر بخوانید: پنهان کردن مسائل مالی چه عواقبی برای زندگی مشترک دارد؟


راهکار هایی برای ایجاد انگیزه برای همکاری مرد در کارهای خانه

خانم ها جدای از اینکه قبلا گفتم که یک مرد واجب و لازم است که در امورات خانه کمک کند یک زن نیز لازم است با انجام برخی رفتارها و با بیان برخی کلمات زمینه افزایش انگیزه شوهرانشان در انجام کارهای خانه را ایجاد کند.
پس در زیر چند راهکار برای این مساله عنوان میکنم:

اولا: چون مردان کل بین هستنداساسا خیلی از کارهای خانه رو نمیبینند پس باید حتما کارهای خانه به آنها گفته شود نه اینکه منتظر بنشینید تا اونا خودشون کار کنند

دوما: مردان به دنبال کسب اقتدار هستند پس باید به شیوه ای که این اقتدار رو به آنها تزریق میکنه با آنها حرف زد بر همین اساس به جای لحن خبری باید از لحن پرسشی از اونا درخواست بشه تا فلان کار رو انجام دهند

سوما: مردان به شدت حسابگر هستند و به هدف و حصول نتیجه و شروع و پایان کارخیلی اهمیت میدهند پس به جای اینکه با او کلی صحبت کنید و او حس کند که این امور روزمره هستند باید برای آنها اصطلاحا کار خونه رو در قالب پروژه تعریف کنید.
یادتان باشد مردان عاشق پروژه هستند یک پروژه هم آغاز و هم پایان دارد ولی امور روزمره خانه کلی است وآغازو پایان مشخصی ندارد.


بیشتر بخوانید: روانشناسی خانواده موفق چیست؟


راهکار هایی برای ایجاد انگیزه برای همکاری مرد در کارهای خانه

مثال هایی برای کمک مرد در کارهای خانه

در زیر چند مثال میاورم:
خانم ها به جای اینکه به شوهرتان بگید خیلی کار دارم بیا کمکم کن(که هیچ آغاز و پایان مشخصی ندارد و دستوری هم است و هیچ مساله مشخصی هم نشان داده نشده) و یا اینکه او را مورد هجوم و حمله قرار بدید که چرا به من کمک نمیکنی بهتر است بگوییم:
ممکنه امشب شام رو شما درست کنی؟
زحمت میکشی امروز کمک کنی لباس ها رو بشورم؟
میشه اتاق بچه ها رو مرتب کنی و وسایلشو جمع کنی؟
ممکنه ظرف های غذای امشب رو بشوری؟

در تمامی مثال های بالا کاری که به مرد گفته شده هم شروع و هم پایان مشخص داره و هم خود کار نشان داده شده و هم چون پرسشی مطرح شده به مرد اقتدار میدهد.
ذکر یک نکته نیز در اینجا لازم است که خانم ها بدانید اگر شوهر شما فکر کنه که این کار رو برای این داره انجام میده که چون شما توقع دارید و وظیفه اش تلقی میشه احساس خیلی خوبی نخواهد داشت ولی اگر احساس کنه بعد از انجام کار از او به نوعی تقدیر میشه حس خیلی خوبی خواهد داشت.
مثلا گفتن این جمله که :((ببخشید خیلی خسته بودی ولی ممنونم ظرفها رو شستی!!!)) خیلی به مرد حال خوب میره و انگیزه تکرار این رفتار رو در اون چند برابر میکنه.


بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم تقاضای پول کنم؟


عواقب عدم همکاری مرد در کارهای خانه چیست؟

عواقب عدم همکاری مرد در کارهای خانه بر زندگی زناشویی بسیار تاثیرگذار است. این موضوعی است که باید در آموزشمهارت های زندگی زوجین گنجانده شود.حال این را در نظر بگیرید که همکاری مرد در کارهای خانه شکل دیگری به خود بگیرد و مرد ترجیح دهد به آنچه درون خانه و کاشانه اوست توجهی نشان ندهد و تمام و کمال آنها را برعهده همسر خویش بگذارد. اینجا دیگر تقسیم کاری نیست. در نتیجه یکی از مسائلی که زوجین را بهم پیوند می دهد و حس همکاری را به وجود می آورد از بین می رود.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاورهزندگی مشترکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه آیا کمک مرد در کارهای خانه لازم است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 15 نظر:

  1. سلام
    لطفا ازدواج نکنید تا این مشکلات پیش نیاد
    نه شما گرفتار کارهای خونه بشید
    و نه ما بدبخت

  2. من خودم تا چند وقت پیش یک عقیده داشتم ولی الان به نظرم خب ما که تو گذشته زندگی نمی کنیم قبول دارم کار مردا سخته اما بیایم قبول کنیم : الان تکنولوژی پیشرفت کرده (پس خر حمالی یا کاری واقعا به اون شدت نیست و خستگی هم نیست مگر روانی که مردای حقیقی خودشون از خجالت هم بلدن در بیان)بعد هم زنا هم الان سر کار میرن به نظرم بی انصافی این حالت ، به هرحال کارهای سنگین در هر خونه بر عهده ی مرده نه زن 😊😊

  3. من که از زندگیم و از درک نکردن اعضا خانواده ام خسته شدم خسته ی خسته ی خسته
    چطور مرد خانه هر وقت به خانه ی پدریش میره کمک مادرش کار می کنه و متوجه خستگی مادرش میشه ولی همون مرد تو خونه خودش ، انگار زنش کلفتشه؟؟؟؟؟!!!!!
    آخه چجوری اینو بایستی بفهمونی که بهش بر نخوره ؟؟؟ واقعا کم آوردم

    1. قهر کن برو خونه بابات یاد میگیره! اگه نکرد برو طلاق بگیر خدایی ارزش داره وفادار موندی

  4. من که از زندگیم و از درک نکردن اعضا خانواده ام خسته شدم خسته ی خسته ی خسته
    چطور مرد خانه هر وقت به خانه ی پدریش میره کمک مادرش کار می کنه و متوجه خستگی مادرش میشه ولی همون مرد تو خونه خودش ، انگار زنش کلفتشه؟؟؟؟؟!!!!!
    آخه چجوری اینو لایستی بفهمونی که بهش بر نخوره ؟؟؟ واقعا کم آوردم

  5. فقط باید گفت متاسفم برای همه زنهایی که پسرانشان را اینطور تربیت میکنند که اصلا برای کار در منزل ارزش قائل نیستند و مدام میگن مگر چه کار میکنی اینها پسرانی هستن که مادرانشان انها را عزیز و شیر مرد خطاب میکنند و به جز یک مشت مرد خودخواه چیزی تحویل جامعه نمیدن اشکال از زنهاست کار از ریشه خرابه

  6. واقعا جای تاسف داره برای بعضی از آقایان که قادر به درک خستگی خانمشون نیستن!ازصب تاشب آشپزی وکارخونه ومراقبت وتربیت بچه….واقعا همه ی اینا زجرآورمیشه
    اگرهمسرهمدل نباشه وهمکاری نکنه
    ومتاسفانه نوع تربیت خانواده های ایرانی که پسرهاشون ودرخانه لوس بارمیارن تامبادا فردا پسرشون کمک حال خانمش باشه واین خیلی به صمیمیت زوجین لطمه میزنه
    خانمی که همیشه خسته باشه
    دیگه روحیه ای براش نمیمونه

    1. با سلام
      سپاس از دیدگاهتون انشالله که فرهنگ جامعه ما نیز رو به همکاری بیشتری میان زوجین داشته باشد

  7. سلام مطالبتون خیلی خوب بود خیلی روشن و واضح وبه زبان ساده وقابل فهم بیان کردید چطور باید رفتار کنیم.ایکاش تمام سایتها همینطور روشن و واضح وبا مثال توضیح میدادند.

  8. این مسخره بازیا چیه مگه فقط زن داره تو اون خونه زندگی میکنه مگه فقط خونه و زندگی زن هستش ؟؟؟!!! پس مگه مرد، زن رو کلفت آورده که فقط وظیفه ی زن بدونه و همه ی کارهای خونه رو بندازه گردن زنش و همش توقع کنه و دستور بده و خودش هیچ کمکی هم نکنه و زن هم ازش نخواد که یه وقت بهش بر نخوره !!! تو روسیه حتی به زنان خانه دار حقوق میدن و خانه داری یه شغل به حساب میاد به علاوه اموالی که مرد به دست میاره نصفش مال زن هستش و از اون گذشته اونها فرهنگ کمک به زن در کارهای خونه رو دارن و اینقدر طلبکار نیستن و تصمیماتی هم که برای زندگی شون می گیرن با مشورت هم می گیرن نظر همسرشون رو هم می پرسن برای زنشون ارزش قائل هستند … اما تو ایران مردها بلا نسبت بعضی هاشون پرر و فقط طلبکار هستند زبون خوشی هم که ندارند و قدرنشناس هستند …

    1. البته که کمک در منزل به همسر یه وظیفه هستش ولی در یک چهار چوبی شمایی که شوهرتون صبح نیزه سر کار آخر شب خسته و داغون میاد چه انتظاری داری آخه یه کسی که شبکار شیفته چطور کمک کنه فقط شعار ندید حالا یکی هست باره کارش سبکتره باید کمک کنه ولی در کل خانم ها هم با این تبلیغات که شوهر باید کمک کنه زندگی و خراب نکنین هر کسی شرایط زندگیش فرق داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉