کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

عوامل هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج

زندگی مشترک بدون ازدواج، عوامل، آسیبها و راهکارها
5/5 - (3 امتیاز)

چگونه بدون ازدواج زندگی کنیم؟

زندگی مشترک بدون ازدواج سبکی از زندگی است که در آن مرد و زن بدون عقد محضری و رسمی، مانند زن و شوهر در کنار یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند. این سبک از ازدواج در فرهنگ غربی در واقع اپیدمی شده و نوجوانان و جوانان همین که به سن بلوغ می رسند ترجیح می دهند زندگی مستقلی داشته باشند. در این نوع ازدواج زن و مرد هیچ وظیفه یا تعهدی برای تامین مخارج زندگی و مدیریت خانه ندارند. زن یا مرد هیچ ارثی از یکدیگر نمی برند. از لحاظ قانونی مرد هیچ حقوقی نسبت به زن ندارد و به راحتی می تواند بدون دادن مهریه از زن جدا شود. زن نیز موظف نیست از مرد تمکین کند.

در دهه اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و تامین نبودن شرایط و زیر ساخت ها برای ازدواج، متاسفانه بسیاری از دختر ها و پسر های ایرانی به هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج روی آورده اند. بعضی ازین افراد با راهنمایی مشاوره خانواده یا مشاوره قبل از ازدواج قانع می شوند که آسیب زندگی بدون ازدواج کردن از فوایدش بیشتر است و ترجیح می دهند که به ازدواج سنتی روی بیاورند. به همین دلیل مراجعه به مشاوره خانواده یا مشاوره قبل از ازدواج اهمیت بسیار زیادی دارد. در این میان نقش خانواده ها بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل به خانواده توصیه می شود جوانان و نوجوانان را با آسیب های زندگی مشترک بدون ازدواج بیشتر آشنا کنند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه عوامل هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

عوامل زندگی مشترک بدون ازدواج چگونه است؟

از عوامل زندگی مشترک بدون ازدواج همه گیر بودن و جهانی شدن این سبک از زندگی است. متاسفانه در عصر امروز اگر یک فرهنگ در میان جوانان رواج پیدا کند جوانان دیگر نیز ناخودآگاه به این سمت گرایش پیدا می کنند. این جهانی شدن فرهنگ غربی در زندگی سنتی و دینی ایرانی کامل تاثیرات منفی خود را گذاشته و باعث دگرگونی رفتارهای اعضای خانواده و تغییر سبک زندگی و تغییرات رفتاری در آن ها شده است. از عوامل دیگر زندگی مشترک بدون ازدواج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالارفتن سطح تحصیلات جوانان
  • آزادی دختران در حضور آن ها در عرصه های اجتماعی وبه دنبال آن آزادی روابط دختر و پسر
  • گسترش نرم افزارهای ارتباط جمعی مانند تلگرام و اینستاگرام
  • صنعتی شدن کشورها
  • آشنایی نوجوانان و جوانان با روابط پنهانی
  • بالارفتن سن ازدواج
  • نبود امنیت شغلی
  • بیکاری
  • وجود سایت های غیر اخلاقی
  • عدم مسئولیت پذیری جوانان
  • حس استقلال طلبی
  • رهایی از بند سنت ها و حدودیت های دست و پا گیر خانواده
  • علاقه و میل جوانان به تنوع جنسی
  • تغییرات ساختاری خانواده ها و گرایش آن ها به آزادی روابط دخترها و پسر های فامیل
  • کاهش اثر گذاری ارزش های دینی واسلامی

از مهم ترین عوامل زندگی مشترک بدون ازدواج در جوامع کنونی می باشد.

متاسفانه به دلایل مشکلات اقتصادی و جدی نگرفتن خانواده ها و کاهش مراجعات به رواندرمانگرانو نداشتن راهکار و برخورد مناسب با جوانان و نوجوانان و درگیر بودن پدرها و مادرها در تامین معیشت فرزندان و عدم توجه به تربیت درست آن ها، هر روز شاهد گسترش روابط نامشروع و فساد اخلاقی میان دختر ها و پسر ها هستیم. پیشنهاد ما البته این است که شما ابتدا باید بدانید که با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

زندگی مشترک بدون ازدواج، تصمیم چه کسانی است؟

هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج چیست؟

قطعا آسیب های زندگی مشترک بدون ازدواج از فواید آن بیشتر است. گاهی حتی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را نیز در پی داشته باشد. پس بهتر است در مورد آن بیشتر بدانید.

افسردگی و اختلالات روانی از مهم ترین آسیب های زندگی مشترک بدون ازدواج است. به دلیل نبود تعهد در این سبک از زندگی، معمولا دختر و پسر خصوصا زنان فشار روانی و عصبی بالایی را تجربه می کنند و بعد از مدتی از هم رضایت ندارند و هر آن می ترسند شریک زندگی شان آن ها را ترک کند. در نتیجه دچار افسردگی خواهند شد.

  • خشم و عصبانیت

معمولا پرخاشگری در ازدواج سفید بسیار بالاست. بی احترامی و بی عفتی و خشونت و رفتارهای بد در همان سال های اول در این روابط به چشم می خورد زیرا قبل از اینکه دختر و پسر زیر یک سقف بروند با هم دوست بوده اند و حرمت خیلی چیزها شکسته است.

  • حاملگی زنان

از مهم ترین آسیب های زندگی مشترک بدون ازدواج می توان به حاملگی ناخواسته در زنان اشاره کرد. علاوه بر اینکه دختر در این نوع رابطه بزرگترین آسیب را می بیند و به دلیل شرایط جسمی و فیزیولوژیکی اش دیگر دختر نیست خطر حاملگی نا خواسته نیز در او زیاد است.

  • مشکلات در زندگی زناشویی رسمی

علاوه بر آسیب های جسمی و روحی که فرد در ازدواج سفید متحمل می شود، در زندگی زناشویی رسمی اش نیز به مشکل بزرگی بر می خورد و آن هم اختلال در زندگی زناشویی رسمی است. این مشکل در مردان بیشتر دیده می شود. این مرد دیگر قادر به مسئولیت پذیری نیست و مدام سعی می کند از زیر آن شانه خالی کند. حتی در بعضی موارد هم دیگر تمایلی برای ازدواج رسمی ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تست تفاهم قبل از ازدواج لطفا کلیک کنید.

جذابیت های زندگی بدون ازدواج چگونه است؟

جذابیت های زندگی بدون ازدواج کار را کمی سخت تر کرده و باعث شده در ابتدای کار جوانان آسیب های فردی و اجتماعی ازدواج سفید را در نظر نگیرند. اولین جذابیت زندگی مشترک بدون ازدواج که توجه بسیاری از جوانان را به خود جلب می کند عدم تعهد مالی و معنوی است. در ازدواج سفید مرد هر وقت بخواهد می تواند زن دیگری را جایگزین کند بدون اینکه حتی ریالی پول بابت این موضوع بپردازد.

در رابطه با زنان آسیب های اجتماعی بیشتر است اما تنها جذابیت زندگی مشترک بدون ازدواج این است که اگر مرد مورد نظرش رفتار نامناسبی با او داشت به راحتی می تواند او را رها کند و بدون اینکه درگیر دادگاه و مراحل قانونی طلاق باشد به راحتی از مرد جدا شود. اکیدا توصیه می شود قبل از هرگونه تصمیم درباره ازدواج سفید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه شود تا علاوه بر آگاهی درباره این جذابیت ها به آسیب های آن نیز توجه شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد معیارهای ازدواج موفق لطفا کلیک کنید.

هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج

زندگی بدون ازدواج در ایران چگونه است؟

ازدواج سفید در ایران نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای زندگی توقعات و سخت گیری های خانواده ها در ازدواج و شیوع بیکاری روز به روز درحال افزایش است. در فرهنگ ایرانی دو نوع ازدواج دائم و ازدواج موقت وجود دارد. البته ازدواج دائم هنوز هم در میان ایرانیان رواج دارد و بسیاری معتقدند که ازدواج موقت یا حتی صیغه در شان و شخصیت جوانان نیست و با شرع و عرف و قوانین اسلامی-ایرانی ما کاملا متناقض است. به همین دلیل توصیه اکید ما به کارشناسان و مسئولین این است که این فرهنگ ناب در کشور پابرجا بماند. قطعا اگر زیرساخت های ازدواج فراهم باشد، درصد ازدواج سفید در ایران قطعا به کمترین میزان ممکن خواهد رسید. در این زمینه مراجعه مشاوره قبل از ازدواج یا مشاوره خانواده نقش مهمی در آگاهی جوانان دارند.

زندگی مشترک بدون ازدواج و تاثیر آن بر کیفیت زناشویی

زندگی مشترک بدون ازدواج در اروپا به چه شکل است؟

ازدواج سفید در اروپا و در کشورهای آمریکایی معمولا با اطلاع خانواده دو طرف صورت می گیرد. در این خانواده ها دختر و پسر پس از آشنایی یکدیگر معمولا دوستشان را با خانواده شان آشنا می کنند. پس از بررسی خانواده ها تصمیم گرفته می شود که با هزینه دو طرف خانه ای برایشان اجاره شود و تا مدتی هم هزینه آن ها بر عهده خانواده هایشان است. همین دلیل گفته می شود ازدواج سفید در اروپا در بعضی جهات با ایران متفاوت است. این نوع ازدواج در کشورهایی مثل نروژ (آزادی جنسی) به رسمیت شناخته شده است. عمر ازدواج سفید در اروپا معمولا بیشتر از ایران است و در ایران بیش از 4 سال دوام ندارد.

سوالات متداول

من مدتی است تصمیم گرفتم با دوستم بدون ازدواج زندگی تازه ای شروع کنیم.. آیا میتونم به او اعتماد کنم که همیشه با من بمونه؟

قطعا در این نوع ازدواج، اعتماد متقابل بسیار سخت به دست می آید و به دلیل آزاد بودن شما و دوستتون نمیشه گفت که فردا با کس دیگری نخواد رابطه برقرار کند.

آیا به لحاظ قانونی هم خانه من می تونه از من طلب حقوق کنه و آیا بعد از بازنشستگی حقوقی به او تعلق می گیرد یا خیر؟

در ازدواج سفید چه در زمان حیات و چه در زمان مرگ، زن و مرد هیچ حقی نسبت به هم خانه خود ندارند. چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ معنوی

آیا در ایران می توان ازدواج سفید داشت؟

خیر طبق قوانین اسلامی ایران جرم ازدواج سفید به منزله زناست و در صورتی که این جرم ثابت شود مجازاتش 99 ضربه شلاق است. در صورتی که مرد با زن شوهر دار هم خانه باشد حکم آن زنای محصنه است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهعوامل ازدواج موفقبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.

براي مشاوره در زمينه عوامل هم خانگی یا زندگی مشترک بدون ازدواج

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 3 نظر:

  1. من ۱سال ازدواج سفید داشتم با آقایی
    ولی تهش گفتم ازدواج کنیم گفت نه و رابطمون تموم شد کلا خیلی بده زن آسیب زیادی میبینه

  2. همه ناهنجاری های غیر اخلاقی در بی ثباتی اقتصادی جامعه طبقاتی است ومقصر سیاست های معیشتی دولتاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉