کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

۲۰ نشانه دلزدگی از زندگی | ۷ علت + ۷ راهکار درمان دلزدگی زناشویی

دلزدگی از زندگی
2.6/5 - (5 امتیاز)

هر زندگی و رابطه ای فراز و نشیب های خودش را دارد. آیا شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که زندگی مشترک پر از عشق و نشاط برایتان کسل کننده و یکنواخت شده است؟ ترس از این دارید که عشق و علاقه بین شما و همسرتان کمرنگ شده باشد؟

دلزدگی از زندگی مشترک و کمرنگ شدن احساسات می تواند برای هر زوجی اتفاق بیفتد. شاید شما در زندگی مشترک خود بحث و دعوایی نداشته باشید اما همچنان احساس نارضایتی و خستگی کنید. پس دلزدگی از زندگی لزوما همراه با بحث و دعواهای زناشویی نیست. البته که می تواند یکی از نشانه های تعارضات زیاد زوجین باشد اما شرط لازم و کافی نیست.

به هر حال اگر دچار دلزدگی از زندگی مشترک شده اید اصلا نگران نباشید. متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه این مقاله را برای کمک به شما نگارش کرده اند. در این مقاله برخی از نشانه های زندگی کسل کننده و علائم دلزدگی مردان و زنان آورده شده است. همچنین مراحلی را برای رفع دلزدگی از زندگی برای شما پیشنهاد کرده اند. پس حتما با ما همراه باشید تا زندگی خسته کننده خود را بهبود ببخشید.

دلزدگی از زندگی مشترک

نشانه های دلزدگی از زندگی مشترک

مشاوران آویژه به بررسی برخی از علائم دلزدگی مردان و زنان پرداخته اند. اگر شما نیز این نشانه ها را در زندگی خود حس می کنید و یا همسرتان این ویژگی ها را دارد پس باید به فکر درمان آن باشید. علائمی که نشان می دهد شما در یک زندگی خسته کننده هستید عبارتند از:

مانند قبل به احساسات یا علایق شریک زندگی خود علاقه ای نشان نمی دهید.

به اندازه اوایل زندگی مشترک خود به یکدگیر توجه نمی کنید.

اشتیاقی به فکر کردن در مورد آینده و اهداف زندگی مشترک خود ندارید.

وقت گذراندن با همسرتان یا فرزندانتان برای شما کسل کننده است.

دوست دارید بیشتر با دوستان و یا آشنایان خود به تفریح بپردازید و این برای شما لذت بخش تر از جمع خانواده است.

در ذهن خود همیشه این جمله را دارید که ای کاش می توانستم شریک زندگی خود را تغییر بدهم.

احساس می کنید هیچ نقطه مشترکی با همسرتان ندارید.

صحبت کردن با همسر در مورد احساسات و نیازهایتان برای شما سخت است.

اغلب نسبت به شریک زندگی خود احساس عصبانیت یا ناراحتی می کنید.

دیگر جذب همسرتان نمی شوید و او برای شما جذابیتی ندارد.

برای یکدیگر احترام قائل نمی شوید.

سکوت بین شما و همسرتان حاکم است و صحبتی با هم ندارید.

قدر یکدیگر را نمی دانید و قدردان زحمات همسرتان نیستید.

اعتماد شما نسبت به یکدیگر کمرنگ شده است.

صحبت های شما همیشه به دعوا ختم می شود.

هنگام دعوا و بحث هیچ کدام برای آشتی کردن پیش قدم نمی شوید. یا نمی دانید چگونه پشیمانی خود را ابراز کنید به همین دلیل مدت زیادی در قهر به سر می برید. آیا شما نیز برای آشتی کردن با همسر خود مشکل دارید؟ نمی دانید چگونه با همسر خود آشتی کنید؟ به شما توصیه می کنم حتما مقاله چگونه با همسر خود آشتی کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

میل به داشتن رابطه جنسی ندارید و یا آن را یک عادت می دانید که باید سریع به آن پاسخ داد و تمام.

از در آغوش گرفتن همسرتان و یا لمس کردن او لذت نمی برید.

جملات عاشقانه بین شما و همسرتان کمرنگ شده است.

یکی از بارزترین نشانه های دلزدگی در ازدواج، احساس بی قراری در رابطه شماست.

خیلی سریع با کوچکترین بهانه ای عصبی می شوید.

پس به طور خلاصه می توان گفت: یک رابطه خسته کننده اغلب با از دست دادن علاقه، محبت و توجه مشخص می شود. بی حوصلگی می تواند نشان دهنده این باشد که رفتارها و عادت های شما و همسرتان باید تغییر کند.

دلزدگی زناشویی در روانشناسی

علت دلزدگی از زندگی مشترک چیست؟

دلزدگی زناشویی در روانشناسی علت های مختلفی می تواند داشته باشد و باید هر زن و شوهری با توجه به انتظارات، نیازها و فرهنگ خانواده خود به دنبال علت دلزدگی از زندگی باشند. اگر به دنبال یافتن علت دلزدگی از زندگی خود هستید، می توانید از مشاوره زندگی مشترک کمک بگیرید. در روزهای اولیه ازدواج، رابطه شما و همسرتان مسلما مملو از احساسات هیجانی و میل شدید برای کنار هم بودن است. شدت این احساسات با گذشت زمان و درگیری های ذهنی دیگر، مشغله های کاری، مشکلات زندگی و … کمرنگ می شود. این تغییرات گاهی طبیعی است و برای هر زوجی اتفاق می افتد که عشق پر شور دوران نامزدی و اوایل ازدواج به عشق روزانه و پایدار تبدیل می شود. اگر این عشق همچنان بین شما وجود داشته باشد که خوب است. اما اگر بین شما و همسرتان دیگر خبری از ابراز عشق و علاقه نباشد باید نگران شد. به طور کلی برخی از علت های رایج دلزدگی از زندگی زناشویی شامل:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ۲۰ نشانه دلزدگی از زندگی | ۷ علت + ۷ راهکار درمان دلزدگی زناشویی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ۲۰ نشانه دلزدگی از زندگی | ۷ علت + ۷ راهکار درمان دلزدگی زناشویی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

متفاوت بودن علایق شما با همسرتان

اگر سازگاری در علایق وجود نداشته باشد رابطه شما ممکن است خسته کننده شود. همسرتان به دنبال سرگرمی هایی می رود که شما به آنها علاقه ندارید و برعکس. اگر اهداف و علایق یکسانی نداشته باشید، پیدا کردن زمینه های مشترک برای حفظ ارتباطات مفید با همسرتان سخت خواهد بود. به همین دلیل با گذشت زمان مهر و محبت بین شما و همسرتان کمرنگ خواهد شد. اگر به دنبال افزایش و تقویت مهر و محبت بین خودتان و همسرتان هستید، خواندن مقاله راه های افزایش محبت بین زن و شوهر را از دست ندهید.

کمرنگ شدن ارتباط عمیق و معنادار

داشتن ارتباط مفید با همسر برای یک رابطه سالم بسیار مهم است. کمرنگ شدن گفت و گوهای عمیق و معنادار با همسرتان از مهمترین نشانه های دلزگی از زندگی است. اگر شما و همسرتان نتوانید به طور جدی و معنادار در مورد اهداف، احساسات، نظرات خود با همدیگر صحبت کنید به مرور زمان فاصله بین شما زیاد خواهد شد و دیگر حرف مشترکی با هم نخواهید داشت. این سکوت بین شما باعث یکنواختی زندگی می شود.

چشم پوشی از اهداف خود بخاطر دیگران

اگر شما از علایق، نیازها، رویاهای خود بخاطر دیگران چشم پوشی کرده اید و خودتان را فدای دیگران کرده باشید، بعد از گذشت مدت زمانی احساس ناامیدی و خستگی می کنید. سرکوب کردن نیازها و رویاهای خود باعث ایجاد احساس دلزدگی در انسان می شود. این رفتار در زنان بسیار مشهود است. زنان بعد از مادر شدن، تمام وقت و انرژی خود را صرف فرزندان می کنند. اغلب آنها از خواسته ها و اهداف خود برای پیشرفت و راحتی فرزندشان چشم پوشی می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما پیشنهاد می کنم مقاله اشتباهات رایج زنان در زندگی مشترکرا مطالعه بفرمایید.

از سرگرمی ها دوری کرده اید

اگر شما سرگرمی مناسبی نداشته باشید و یا علایق خود را دنبال نکنید به مرور دچار دلزدگی از زندگی می شوید. باید بر سرگرمی های خود خارج از زندگی زناشویی تمرکز کنید. این کار روحیه بالایی را برای شما ایجاد می کند و کمک می کند تا در مورد زندگی خود هیجان بیشتری داشته باشید.

تلاشی برای ابراز احساسات نمی کنید

شما و همسرتان باید هر روز علاقه و عشق خود را نشان دهید. علاقه، توجه، محبت و احساسات خوب باعث پر رنگ شدن زندگی شاد و روابط سالم می شود. نادیده گرفتن احساسات طرف مقابل، عدم گذراندن وقت باهم و نادیده گرفتن نیازهای یکدیگر به تشدید احساس کسالت و دلزدگی کمک می کند.

حضور نفر جدید در رابطه ها

در بدترین حالت، علت دلزدگی از زندگی مشترک می تواند خیانت باشد. ممکن است همسرتان با یک فرد جدید آشنا شده باشد و روابط تازه ای را تجربه کرده باشد. خیانت و حضور فرد جدید می تواند باعث دلزدگی از همسر شود.

حوصله ای برای حل کردن مشکلات ندارید

با کسالت ها و انرژی های منفی مبارزه نمی کنید. هنگامی که احساساتی مانند بی حوصلگی، خستگی، ناامیدی و سایر احساسات منفی را دارید بسیار مهم است که برای حل آنها اقداماتی را انجام بدهید تا همچنان شور و شادی زندگی خود را بدست بیاورید. می توانید سرگرمی های هیجان انگیز و یا کارهای جدیدی را با همسرتان انجام بدهید یا تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید تا این خستگی ها و بی حوصلگی ها پایان پیدا کنند.

علائم دلزدگی مردان

درمان دلزدگی از زندگی زناشویی

بی حوصلگی و دلزدگی می تواند تاثیرات به شدت منفی بر یک زندگی داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در ازدواج و زندگی خود احساس دلزدگی و بی حوصلگی را تجربه کرده اند، اگر توجهی به آن نکنند و به دنبال درمان نباشند، بعد از چند سال نسبت به خود و زندگی شان احساس نارضایتی و درماندگی می کنند. زمانیکه این بی حوصلگی و دلزدگی بسیار شدید شود باعث عدم رشد و توقف شما در زندگی می شود. این یک مشکل بزرگ قلمداد می شود که تاثیرات بسزایی در سلامتی روانی و جسمی شما و اطرافیانتان خواهد گذاشت. برای درمان دلزدگی در مردان و زنان می توانید از راه حل هایی که در زیر گفته شده است استفاده کنید.

می توانید از این راهکارها برای تزریق هیجان و انرژی به یک رابطه خسته کننده استفاده کنید. برای بهبود روابط خود و پایان دادن به دلزدگی ها بهتر است ابتدا این دو سوال از خودتان بپرسید:

آیا همیشه بی حوصله و دلزده هستم یا فقط گاهی حوصله ندارم؟

اینکه شما همیشه ناامید و دلزده باشید با اینکه گاهی حوصله کسی را نداشته باشید متفاوت است. در مورد انتظارات و زمان هایی که از زندگی خود دلزده هستید فکر کنید و علت آنها را پیدا کنید.

چه چیزی در رابطه و زندگی مشترکتان باعث غم انگیز بودن و بی حوصلگی شما شده است؟

دانستن این موضوع که چه چیزی برای شما مشکل ایجاد کرده است و یا کدام رفتار تاثیر منفی برای شما داشته است بسیار مهم است. فهمیدن این موضوع باعث می شود که بتوانید راه حل مناسب برای حل مشکلتان پیدا کنید.

هنگامی که مشکلات را پیدا کردید و به درک درستی از آنها رسیدید، می توانید متناسب با مشکلات خود یک یا چند راه حل زیر را برای از بین بردن آنها انتخاب کنید.

طرز فکرتان را تغییر بدهید

نحوه تفکر خود در مورد عشق و رابطه را، اگر غلط است، تغییر بدهید. بر روی ویژگی های مثبت شریک زندگی خود تمرکز کنید و به دنبال این باشید که این ویژگی ها چه کمکی به رابطه شما و زندگی مشترک شما کرده است.

روال زندگی خود را تغییر بدهید

یکی از دلایل بی حوصلگی شدید، توجه نکردن به آن و تلاش نکردن برای رفع بی حوصلگی ها و دلزدگی ها است. کارهای روزمره خود را برای پایان دادن به این دلزدگی ها، تغییر دهید. به جای غذا خوردن با بی حوصلگی و نا مرتبی، غذای خود و همسرتان را تزئین کنید و در طبیعت یا مکان جدیدی در کنار همسرتان آن را صرف کنید. سرگرمی های جدید و پرشور و نشاط برای اوقات فراغت خود و همسرتان پیدا کنید. مثلا روش های جدیدی را در رابطه جنسی خود وارد کنید.

سکوت چاره کار نیست!!

با همسرتان در مورد نیازها و انتظارات خود صحبت کنید. اگر فکر می کنید دلیل دلزدگی و ناراحتی شما مربوط به نیازها و انتظارات شما از همسرتان می شود پس سکوت فایده ای ندارد. او نمی تواند ذهن شما را بخواند و متوجه شود که رفتار شما به دلیل برآورده نشدن انتظارات تان است. در مورد نیازها و انتظارات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید. از او بخواهید تا خودش هم در مورد انتظارات و نیازهایش با شما صحبت کند.

منفی نگر نباشید

یکی از دلایل دلزدگی این است که همیشه نیمه خالی لیوان را در نظر می گیرید. سعی کنید تفکرات مثبت را در خود تقویت کنید. بر روی ویژگی های مثبت زندگی مشترک خود تمرکز کنید و سعی کنید آنها را گسترش بدهید. کم و کاستی در زندگی همه وجود دارد اینکه همیشه بخواهید از زندگی خود شکایت داشته باشید فقط به خودتان و زندگی مشترک با همسرتان آسیب می زنید. با انسان های مثبت اندیش رفت و آمد کنید و از انسان های منفی نگر دوری کنید.

کارهای جدیدی را امتحان کنید

عوامل زیادی می توانند در ایجاد دلزدگی و بی حوصلگی نقش داشته باشند. اما محققان دو مورد مهم را در زندگی زناشویی شناسایی کرده اند: عدم تحرک و عدم تازگی.

به دنبال تحرک داشتن و کشف سرگرمی ها و کارهای جدیدی باشید که می توانید با همسرتان انجام بدهید. می توانید از کارهایی که در این قسمت گفته شده است ایده بگیرید:

با هم ورزش کردن را شروع کنید.

برای یکدیگر وقت بگذارید و از مکان های جالب و سرگرم کننده دیدن کنید.

فیلم و یا سریال هایی که به علاقه های شما و همسرتان نزدیک است را برای دیدن در کنار هم انتخاب کنید.

به تماشای یک مسابقه یا رویداد فرهنگی بروید.

با هم به سینما بروید یا در یک کنسرت مورد علاقه خود شرکت کنید.

ساعتی را با هم به پارک بروید و قدم بزنید.

اگر برایتان مقدور است با همسرتان به یک سفر تفریحی بروید.

خاطرات شیرین گذشته را با هم مرور کنید.

مهمانی خانوادگی را ترتیب بدهید.

طبق تحقیقاتی که مشاوران آویژه انجام داده اند فعالیت های مشترک می تواند راهی موثر برای مبارزه با کسالت و دلزدگی از زندگی زناشویی باشد. پس برای درمان دلزدگی زناشویی از سرگرمی های مشترک غافل نشوید.

همکاری با همسرتان را افزایش بدهید

به یاد داشته باشید که هر دو نفر شما باید برای از بین بردن دلزدگی های زندگی تان تلاش کند. هر دو نفر باید به دنبال راه هایی برای درمان دلزدگی های زناشویی باشید. وقتی هر دو نفر به فکر پیدا کردن راه حل برای کاهش دلزدگی ها باشید، پس موثرتر عمل خواهید کرد.

از مشاوره کمک بگیرید

اگر احساس کسالت و دلزدگی شما به یک احساس عمیق تبدیل شده است و تاثیرات منفی زیادی را با خود به همراه داشته می توانید از یک مشاوره خانواده برای درمان دلزدگی استفاده کنید. مشاوره یک راه عالی برای بهبود ارتباطات شما با شریک زندگی و ساختن زندگی شاد است. اگر نگران این هستید که احساسات شما بیشتر از یک خستگی عادی باشد و فکر می کنید به سمت افسردگی، اضطراب و استرس و یا بیماری های دوقطبی پیش می روید حتما به یک روانشناس خوب مراجعه کنید.

درمان دلزدگی زناشویی

سخنی از مشاوران آویژه

اینکه شما گاهی دچار دلزدگی و کسالت می شوید کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. فقط نشان از این است که نیاز دارید تغییراتی را برای تقویت مجدد رابطه خود و ایجاد شادی در زندگی انجام دهید. برای ایجاد این تغییرات و برقراری ارتباط سالم و زندگی شاد، مطالعه مقاله راز خوشبختی در زندگی زناشویی را از دست ندهید. اما اگر این بی حوصلگی و کسالت همیشگی باشد و باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در زندگی شما شود و تاثیرات منفی بر روابط شما و همسرتان بگذارد. باید به دنبال درمان و مقابله با آن باشید. اولین کلید حل این مشکل برقراری یک ارتباط مفید و محکم با همسرتان است. در مورد احساسات و نیازهای خود صادقانه صحبت کنید. می توانید از مشاوره خانواده یا روانشناس برای حل مشکلات خود و ایجاد انگیزه برای زندگی کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که روابط و زندگی مشترک همیشه بی دردسر و عالی پیش نمی رود و زندگی مشترک عالی و روابط سالم نیاز به وقت و تلاش و مراقبت دارد.

سوالات متداول

آیا خستگی و دلزدگی در ازدواج طبیعی است؟

طبیعی است که زوج‌ ها در هر مقطعی از زندگی مشترک به خاطر مشغله های فراوان و فعالیت های روزانه زیاد خسته و بی حوصله باشند. به خصوص اگر مسئولیت های زیادی را داشته باشید پس خستگی، امری طبیعی است. اما نباید ادامه پیدا کند و نسبت به آن بی توجه بود.

چرا حوصله همسرم را ندارم؟

زوج هایی که زمان زیادی را با هم می گذرانند گاهی احساس بی حوصلگی یا حتی بدتر از آن، ناامیدی می کنند. سعی کنید سرگرمی های جدیدی برای خودتان پیدا کنید و به حریم خصوصی خود و همسرتان احترام بگذارید. چه زن و چه مرد گاهی نیاز دارند که تنها باشند و یا وقت خود را با دوستان هم نظر و هم جنس خود سپری کنند.

براي مشاوره در زمينه ۲۰ نشانه دلزدگی از زندگی | ۷ علت + ۷ راهکار درمان دلزدگی زناشویی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉