کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چه کسانی مبتلا به بدشکلی بدن هستند؟

علائم اختلال بدشکلی بدن
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال بدشکلی بدن یا BDD باعث میشود فرد اکثر ساعات روزانه را جلو آینه باشد. او مرتب سایز خود را چک میکند. دور سینه ، دور باسن و حتی قد آنها را اندازه میگیرد . اختلال بدشکلی بدن باعث میشود او مرتب یا در سالنهای بدنسازی باشد یا در مطب ها و کلینیک ها ی زیبایی . او هر جا که میرود فکر میکند همه به نقص خیالی او می اندیشند . در صورتیکه این نقص شاید آنقدر کوچک باشد که حتی دیده نشود و یا مهمتر اصلا چنین نقصی وجود نداشته باشد . البته در دنیای امروزی چون برای استخدامی و برای ازدواج به ظاهر اهمیت فراوانی داده میشود . نمیتوان گفت هر کس به ظاهر خود رسیدگی بیشتر میکند دارای اختلال است. کسانی که بیش از اندازه به این موضوع می اندیشند و زندگی روزمره آنهامختل شده نیاز به درمان دارند .

در اختلال بدشکلی بدن فرد کمالگرا میشود . یعنی خود را بدون کوچکترین نقص میخواهد . سایز خود را با هنرپیشه ها و مانکن ها میسنجد و در نهایت راضی نمیشود . چون نگرانی بیش از اندازه دارد آن قسمت را با لباس یا شیی تزیینی میپوشاند . آرایشهای غلیظ که بیشتر گریم هستند تا یک نظافت ملایم و زیبا نشانگر این اختلال است . البته این اختلال شدت و ضعف دارد . مشاوره خانواده با اطلاع رسانی به مردم سعی دارد اعتماد به نفس جامعه را بالا ببرد . مشاوره روانشناسی میتواند در رفع این اختلال موثر باشد . اینگونه افراد شخصیت ثابتی ندارند چون ذهنشان مدام درگیر یک موضوع است کمالگرایی در بدن . لذا ممکن است دچار اختلال شخصیت نیز بشوند .


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟


علائم اختلال بدشکلی بدن

علائم اختلال بد شکلی بدن عبارتند از : عدم اعتماد به نفس ، استرس ، پرخاشگری و داشتن ظاهری غیر معمول . آنها چون از نازیبا بودن خیالی خود رنج میبرند سعی میکنند با پوشیدن لباسهای غیر معمول باعث توجه دیگران شوند . یا از زینت آلات غیر معقول استفاده میکنند . ظاهری شلوغ دارند و در عین حال بازهم احساس رضای

ت نمیکنند . از علائم اختلال بدشکلی بدن میتوان به ایرادگیری از دیگران اشاره کرد . آنها حتی از زیباترین هنرپیشه ها و یا مانکن ها ایراد میگیرند . از دیگر علائم اختلال بدشکلی بدن میتوان از حسادت وافر یاد کرد . آنها ممکن است ظاهری زیبا داشته باشند اما از این زیبایی هیچگاه لذت نمیبرند و مدام در عذاب هستند .

تعریف اختلال بدشکلی بدن

درتعریف اختلال بدشکلی بدن یا بادی دیسمورفیک دیسوردر (بی دی دی) گفته میشود : اختلالی است که فرد گمان میکند دارای نقص است . در صورتیکه این نقص خیالی و یا بسیار اندک میباشد . اما فرد همیشه از وجود این نقص عذاب میکشد و هر شکست یا پذیرفته نشدن را به حساب داشتن این نقص میگذارد . این فکر تمام ذهن فرد را اشغال کرده و هرروز به آن می اندیشد . با تعریف اختلال بد شکلی بدن تا حدی با این اختلال آشنا شدید . خود زشت انگاری نیزشامل تعریف اختلال بدشکلی بدن میشود.


بیشتر بخوانید: چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟


ابتلا به اختلال بدشکلی بدن

ابتلا به اختلال بدشکلی بدن

ابتلا به اختلال بدشکلی بدن مانند همه بیماریهای روحی – روانی زمینه شناختی دارد . ابتلا به اختلال بد شکلی بدن ممکن است در اثر افسردگی حاد و اضطراب باشد . یا تغییرات هورمونی همراه با تغییر در ارگانیزم جنسی بدن در دوران بلوغ . نوع تربیت والدین نیز بی تاثیر نیست . وقتی والدین در هر کاری از فرزند میخواهند بی نقص باشد اوکمالگرا بار می آید . و این کمالگرایی به اموری که پرداخت آنها در توان خودش نیست نیز تعمیم پیدا میکند . چون فرد قادر به پرداخت و ترمیم این امور نیست دچار استرس و اضطراب همایند با اختلال زشت انگاری میشود . یک لک کوچک در صورت یا کمی مرتب نبودن ردیف دندانها به او صدمه وارد میکند . قد بلند نبودن یا کوچکترین انحراف در بینی یا لب باعث آزار روحی کودک ، جوان یا بزرگسال میشود .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کسانی مبتلا به بدشکلی بدن هستند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نشانه های اختلال بدشکلی بدن

نشانه های اختلال بدشکلی بدن عبارتند از : آرایشهای غلیظ در حد گریم ، پوشاندن نقاط ضعف که در نظرشان نقص دارد .از دیگر نشانه های اختلال بد شکلی بدن اجتناب از صحبت در باره ارگانیزم بدنشان میباشد . اگر کسی از زیبایی آنها تمجید کند عصبانی شده و فکر میکند مورد تمسخر قرار گرفته اند . آنها از رفتن برای مصاحبه حضوری امتناع میکنند چون میپندارند به خاطر نقصی که دارند پذیرفته نخواهند شد. آنها اگر پسر باشند به مراسم خواستگاری نمیروند و اگر دختر هستند از پذیرفتن خواستگار امتناع میکنند . اگر هم به نحوی راضی شوند که در این مراسم شرکت کنند اول از نقصشان میگویند . « من یک ایراد دارم لبهام خیلی باریک هستند شما این نقص من رو میپذیرید ؟ » که شاید با شنیدن این حرف طرف مقابل به خنده بیوفتد . چون اصلا این نقص یا وجود ندارد یا در حدی نیست که از آن یاد شود .


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال احتکار دارند؟


مشکلات اختلال بدشکلی بدن

مشکلات اختلال بدشکلی بدن واضح است . مهمترین مشکلات اختلال بدشکلی بدن عدم اعتماد به نفس درجامعه و آزار روحی است فرد هر روز آنرا به خود وارد میکند . در نظر بگیرید آستین لباس شما در مسیر محل کارتان پاره میشود . شما تا به محل کار میرسید برای همه توضیح میدهید که در مسیر پاره شده . تمام روز تا وقتی به منزل میرسید موذب هستید . حال مقایسه کنید با شخصی که هر روز با این حس در جامعه ظاهر میشود . این فرد از آرامش درونی برخوردار نیست . هر پچ پچی را بشنود گمان میکند در مورد نقص او صحبت میشود . هر صدای خنده ای رابشنود فکر میکند اورا به سخره گرفته اند . و این حس نا بجا و بی مورد او را آزار میدهد .


بیشتر بخوانید:علائم و درمان اختلال اضطرابی


درمان اختلال بدشکلی بدن

درمان اختلال بدشکلی بدن

درمان اختلال بدشکلی بدن ابتدا باید از روح و روان فرد آغاز شود . او بپذیرد که یا اصلا نقصی ندارد یا اگر هست آنقدر که او فکر میکند جالب توجه نیست . رو ش مواجهه سازی میتواند در درمان اختلال بد شکلی بدن موثر باشد . دراین روش میتوان تصویر اورا در برنامه هایی مانند فتوشاپ از آنچه که هست معیوبتر کرد اما بطوریکه خیلی مشخص نباشد سپس به او یاداوری کنیم که حتی اگر اینگونه هم باشد بازهم قابل قبول و زیبا است . یا فردی را که عضوی از بدنش استاندارد نیست ولی مورد توجه و محبوب مردم است را به او بنمایانیم . میتوان از فوتبالیستها یا خوانندگان و هنرپیشه ها استفاده نمود . دیگر تجویز دارو توسط روانپزشک است که اگر بیماری همایندی نیز دارد آنرا درمان کند . مشاوره با روان درمانگر موثرترین راه درمان اختلال بد شکلی بدن میباشد .


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد


سوالات متداول

آیا همیشه یک نقطه معیوب یا دارای نقص موجب ایجاد اختلال زشت انگاری میشود ؟

خیر برخی اوقات یک عضو بسیار زیبای بدن بیمار مورد وسواس قرار میگیرد . او دوست دارد این عضو کوچکترین ایراد نیز نداشته باشد . و در کل این افکار خیالی هستند و در واقع هیچ عضو معیوب یا نازیبا وجود ندارد .

چه عوامل دیگری باعث بروز بدریخت انگاری میشود ؟

عوامل فرهنگی و نژادی نیز موجب این اختلال میشود . مثلا رنگ پوست در کشورهای نژاد پرست . یا رنگ چشم در برخی اقوام که به رنگ خاصی تعصب دارند . مثلا چشمان درشت و سیاه را مظهر زیبایی و چشمان سبز را شور چشم میدانند .

وظیفه والدین در بوجود نیامدن این اختلال در فرزندان چیست ؟

والدین باید به فرزندشان یاداوری کنند که تمام زیبایی انسان به بی نقص نبودن چهره خاتمه پیدا نمیکند بلکه انسان با رفتار نیک و داشتن مدارج علمی و شعور بالا میتوالند هر نقص ظاهری را جبران کند . دیگر اینکه در مورد تغییرات جنسی زمان بلوغ برای نوجوانان توضیح بدهند تا نوجوان دچار استرس نشود . از مسخره کردن ظاهر کودکشان جدا بپرهیزند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:

 

براي مشاوره در زمينه چه کسانی مبتلا به بدشکلی بدن هستند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉