کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

روانشناسی تربیت کودک 1 ساله + رشد و تکامل فرزند شما در یک سالگی

روانشناسی تربیت کودک 1 ساله
3.9/5 - (29 امتیاز)

در طول 12 ماهگی و بین سنین 1 تا 2 سالگی، خواهید دید که کودک شما کمتر شبیه یک نوزاد و بیشتر شبیه یک کودک نوپا در حال بزرگ شدن است! هنگامی که کودک 1 ساله شما شروع به تسلط بر مهارت های حرکتی جدید می کند، این مهارت ها به او کمک می کند کمی استقلال پیدا کند. در یک سالگی شما شاهد یک دگرگونی فیزیکی در کودکتان خواهید بود و احتمالاً شخصیت منحصر به فرد او را خواهید دید.

در این مقاله کارشناسان مرکز مشاوره روانشناسی آویژه اطلاعات کاملی برای تربیت کودک یک ساله گردآوری کرده اند. برای کسب اطلاعات کامل و تخصصی در مورد روانشناسی کودکان در یک سالگی با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

در مورد روانشناسی کودک یک ساله باید گفت که: “شما در حال قدم گذاشتن به یک زمان زیبا اما چالش برانگیز هستید.”

نوزادان در این سن از محیط اطراف خود مهارت های مورد نیاز را یاد می‌گیرند. والدین و مراقبان الگوهایی برای کودک یک ساله هستند که با مشاهده و پیروی از آنها می‌ توانند درباره دنیای اطراف خود چیزهای زیادی بیاموزند.

 

یکی از دغدغه های والدین تربیت صحیح فرزندان است. شما با مطالعه مقاله تربیت کودک می توانید اطلاعات مفیدی برای تربیت مناسب کودک خود کسب کنید. همچنین دانستن نکات زیر به شما کمک می کند تا بتوانید کودک یک ساله خود را خوب تربیت کنید و از این مرحله زندگی نوزاد خود که یک مرحله انتقالی به دوران کودکی است لذت ببرید.

چگونگی تعیین مرزها

تشویق رفتارهای مثبت

کمک به آنها برای کشف محیط اطراف خود

نحوه و چگونگی تربیت کردن کودکان یک ساله

مهارت های شناختی و زبانی کودک یک ساله

در مورد رشد شناختی فرزندتان احتمالاً تغییرات بزرگی خواهید دید. بین 12 تا 24 ماهگی، کودک شما احتمالاً می تواند موارد نامگذاری شده اشیاء و افراد و حیوانات را تشخیص دهد، مانند گربه یا سگ.

در اینجا نگاهی به برخی از بزرگترین نقاط عطف رشد زبانی و شناختی کودکان یک ساله می اندازیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روانشناسی تربیت کودک 1 ساله + رشد و تکامل فرزند شما در یک سالگی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

پرحرف تر شدن

در پایان اولین سال تولد کودک شما، آنها همچنان به راهبردهای ارتباط غیرکلامی مانند اشاره کردن، ونگ ونگ کردن یا پرتاب وسایل متکی هستند.

اما صداها و فریادهای اولیه کودک جای خود را به صداهای متمایزی مانند «دا»، «با»، «گا» و «ما» می دهد. فرزند شما به آرامی شروع به جمع کردن آنها به صورت کلمات قابل تشخیص می کند و در تمام این مدت، بیشتر آنچه را که می گویید درک می کند.

قبل از دومین سال تولد فرزندتان، آنها احتمالاً می توانند جملات ساده با دو تا چهار کلمه را بیان کنند و هنگامی که آنها را نام می برید به سمت شان اشاره می کنند.

پیروی از دستورالعمل های ساده

در حدود 18 ماهگی، مهارت های فکری کودک نوپای شما به شدت بهبود می یابد. آنها می توانند با به خاطر سپردن وقایع گذشته، رفتار مورد نظر را تکرار کنند و تصاویر ذهنی را یاد آوری کنند.

با این حال، مفیدترین پیشرفت کودک یک ساله شما، توانایی جدید او برای پیروی از دستورالعمل های ساده است! آنها ممکن است خودشان به یاد نیاورند که قبل از بیرون رفتن کت خود را بپوشند، اما اگر از آنها بخواهید بروند آن را بیاورند، متوجه می شوند (البته ممکن است همیشه رعایت نکنند!).

مستقل تر شدن

کودک 1 ساله شما شروع به تلاش برای مستقل شدن از راه های مختلف خواهد کرد. آنها ممکن است اصرار داشته باشند که به تنهایی لباس بپوشند و ممکن است بخواهند مهارت های فیزیکی جدیدی را آزمایش کنند.

تا زمانی که فرزندتان 2 ساله شود، احتمالاً رفتارهای سرکشی را مشاهده خواهید کرد، زیرا آنها اصرار دارند آنچه را که خودشان می خواهند انجام دهند، حتی زمانی که شما «نه» می گویید.

در این سنین ممکن است کودک شما به یک کودک لجباز تبدیل شود که اصلا حرف های شما را گوش نمی دهد و اصرار دارد آنچه را که خودش می خواهد، انجام دهد. حتی اگر غلط بوده و یا خطرناک باشد. شما باید با رفتار صحیح و مناسب کاری کنید که کودکتان دست از لجبازی بردارد. به شما توصیه می کنم برای مقابله با لجبازی کودک خود حتما مقاله درمان لجبازی کودکان را مطالعه بفرمایید.

چگونگی رفتار کردن با کودکان یک ساله

نقاط عطف مهارت های حرکتی کودکان 1 ساله

علامت پایان 12 ماهگی کودکان احتمالاً منعکس کننده برخی تغییرات بزرگ برای فرزند شما خواهد بود. در مدت زمان کوتاهی، آنها احتمالاً از خزیدن به راه رفتن متمایل می شوند. مراقب باشید کودکان در این سن قبل از اینکه متوجه شوید، سعی می‌کنند از پله‌ها بالا بروند و بدون هیچ کمکی در خانه حرکت کنند.

در اینجا تعدادی از بزرگترین نقاط عطف حرکتی برای کودک 1 ساله شما آورده شده است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روانشناسی تربیت کودک 1 ساله + رشد و تکامل فرزند شما در یک سالگی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قدم های اولیه برای راه رفتن

برخی از نوزادان از 12 ماهگی شروع به راه رفتن می کنند، در حالی که برخی دیگر کمی بیشتر طول می کشد ( حدود 14 تا 15 ماهگی). مهم نیست چه زمانی این اتفاق بیفتد، علائم خاصی وجود دارد که نشان می دهد کودک شما برای برداشتن اولین قدم های زندگی خود آماده می شود:

بالا کشیدن خود با کمک یک تکیه گاه

نگه داشتن چیزی (مانند میز) در حین راه رفتن

ایستادن بدون حمایت

چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به کودک خود در یادگیری راه رفتن انجام دهید!

هنگامی که آنها ایستادن را یاد می گیرند، می توانید دست های آنها را در حالی که سعی می کنند راه بروند نگه دارید.

وقتی نوبت به انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای کودکان 1 ساله می رسد، اسباب بازی هایی که قابلیت هل دادن دارند می توانند بسیار سرگرم کننده باشند.

به دنبال وسایل محکمی باشید که به کوچولوی شما کمک می کند تا هنگام شروع آزمایش مهارت های حرکتی جدید تعادل خود را حفظ کند.

انجام بازی های متمرکزتر

بازی برای رشد کودک در این سن بسیار مهم است. مهارت جدید کودک 1 ساله شما، او را مشتاق می کند تا اشیاء نزدیک خود را بررسی کند.

تکان دادن یا کوبیدن اشیاء و بازی با اسباب بازی هایی که دارای اهرم، چرخ و قطعات متحرک هستند، همگی در این سنین محبوب هستند. بلوک‌ها و آجرهای بازی همیشه انتخاب خوبی هستند، به خصوص زمانی که فرزندتان برجی را که با هم می‌سازید، خراب می‌کند.

تسلط بر انگشت های دست

توانایی تسلط بر انگشتان به کودک نوپا شما برای برداشتن اشیاء با انگشت شست و سبابه کمک می کند. ممکن است متوجه شده باشید که آنها قبل از یک سالگی این کار را انجام می دهند. اما اکنون آنها در این مهارت حرفه ای هستند!

این مهارت به ویژه هنگام غذا خوردن و بازی با اسباب بازی ها مفید است. همچنین آنها را برای نگه داشتن یک مداد روی کاغذ آماده می کند!

فرزندپروری و روانشناسی کودک یک ساله

ارتباطات عاطفی و اجتماعی کودک 1 ساله

ممکن است متوجه شوید که کودک 1 ساله شما نسبت به غریبه ها کمی محتاط شده است، اما میل شگفت انگیزی برای تعامل با دیگران، به خصوص خواهر و برادرها و مراقبان خود نیز دارد. حتی کودک شما از دیدن کودکان دیگر هیجان زده می شود!

در اینجا برخی از نقاط عطف رابطه عاطفی و اجتماعی کودک یک ساله وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

علاقه به بچه های دیگر

در بیشتر موارد، کودکان یک ساله ترجیح می دهند در کنار بچه های دیگر بازی کنند، ولی نه با آنها! اما، در برخی مواقع شروع به وارد کردن بچه های دیگر در بازی هایش هم می کند.

البته، کودک 1 ساله شما معنای اشتراک گذاری را نمی فهمد و نسبت به اسباب بازی های خود حس مالکیت قوی دارد. اصرار نکنید که آنها را با بچه های دیگر به اشتراک بگذارند.

به احساسات دیگران واکنش نشان می دهد

متوجه خواهید شد که کودک 1 ساله شما در واکنش به شخص دیگری لبخند می زند و می خندد. از طرف دیگر، ممکن است وقتی کودک دیگری را ناراحت می بیند، گریه کند. اما این چیز بدی نیست!

تحقیقات مشاوره کودک نشان داده است که نوزادان خردسال می توانند همدلی نشان دهند، به این معنی که به درد دیگران طوری واکنش نشان می دهند که انگار برای خودشان اتفاق افتاده است.

از کتاب لذت می برد

در سن 1 سالگی، کودک شما دوست دارد با شما به کتاب نگاه کند. خواندن برای آنها فقط سرگرم کننده نیست، بلکه راهی عالی برای آماده شدن برای مدرسه است. چرا؟

زیرا کودکانی که در دوران نوپا بیشتر برایشان خوانده می شود، در مدرسه بهتر عمل می کنند.

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که بهترین تنبیه برای کودکان چیست؟ روش تنبیه کودک 1 ساله چگونه باید باشد؟ اگر می خواهید در زمینه تربیت کودک به روش صحیح اطلاعات کامل و مفیدی را کسب کنید. حتما مقاله بهترین روش تنبیه کودک را بخوانید.

با کودک یک ساله چگونه رفتار کنیم؟

نکات مهم تربیت کودک 1 ساله

در این قسمت نکات مهمی را بیان کرده ایم که باید در مورد تربیت و رشد کودک 1 ساله خود بدانید.

تغذیه سالم

در یک سالگی کودک شما توانایی خوردن غذای جامد را دارد، ممکن است از خود بپرسید که در این سن کودک باید چه تغذیه ای داشته باشد؟

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان و کودکان نوپا باید یک رژیم غذایی ثابت از چربی های سالم مانند چربی های موجود در آووکادو، روغن زیتون، ماهی، کره های آجیل و لبنیات داشته باشند. سعی کنید تا حد امکان از مصرف چربی های اشباع و ترانس از جمله غذاهای سرخ شده، فست فودها و بسیاری از غذاهای بسته بندی شده پرهیز کنید. کالری دریافتی روزانه کودک را باید در حدود 1000 کالری در روز نگه دارید. باید از تغذیه بیش از حد و افزایش خطر اضافه وزن کودک جلوگیری کنید.

اضطراب جدایی

این یک تجربه آشنا برای والدین کودک یک ساله است: شما فقط برای یک لحظه اتاق را ترک می کنید و کودک شما بی اختیار شروع به گریه کردن می کند. کودک 1 ساله شما بسیار وابسته می شود و این بخش طبیعی از رشد اوست.

لطفا وسوسه نشوید که وقتی مجبورید آنها را نزد یکی از اعضای خانواده، پرستار بچه یا مهد کودک بگذارید، مخفیانه دور شوید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با آنها خداحافظی کنید و به آنها اطمینان دهید که برمی گردید.

پرخاشگرتر شدن کودک

کودکان یک ساله از نظر فیزیکی قوی تر می شوند. از طرفی کودکان در این سن درک نمی کنند که افراد دیگر نیز احساساتی دارند، بنابراین ممکن است بدون اینکه بدانند به دیگری آسیب برسانند.

بسیاری از والدین می خواهند بدانند چگونه برخی از رفتارهای کودک یک ساله خود را مدیریت کنند. زیرا کودکان در این سن طغیان‌های عاطفی و لحظات چالش‌ برانگیزی را ایجاد می کنند.

کودکان در این سن ممکن است گاهی پرخاشگر و عصبی شوند. اگر کودک شما زود عصبی می شود و یا اشیا را با عصبانیت پرت می کند اصلا نگران نباشید. هرگز از تنبیه های سخت و یا کتک زدن کودک خود برای ترک این عادتش استفاده نکنید. پرخاشگری کودک یک ساله را چگونه مدیریت کنیم؟ علت حرص خوردن کودک یک ساله چیست؟ برای دانش بیشتر در این زمینه می توانید مقاله برخود با کودک پرخاشگر را مطالعه بفرمایید.

شیردهی را ادامه دهید

متخصصان و مشاوران روانشناسی توصیه می کنند در صورت امکان، حداقل تا یک سالگی به کودک خود شیر بدهید. اینکه آیا شما بیش از این زمان شیردهی را ادامه می دهید یا نه، یک انتخاب کاملاً شخصی است.

شیردهی فواید زیادی برای کودک شما دارد. تحقیقات نشان داده است که شیر دهی می تواند احتمال اسهال، عفونت گوش و مننژیت باکتریایی را کاهش دهد. همچنین تغذیه با شیر مادر از کودکان در برابر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، دیابت، چاقی و آسم محافظت کند.

اگر شما تصمیم دارید کودک خود را از شیر بگیرد، بهتر است با آگاهی تصمیم بگیرید. پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله بهترین زمان از شیر گرفتن کودک را بخوانید.

اسباب بازی های مناسب برای کودک یک ساله

چگونه با کودک 1 ساله خود رفتار کنیم؟

چگونه کودک 1 ساله خود را ایمن نگه داریم؟ اکنون که کودک شما به یک سالگی رسیده و بیشتر متحرک و مستقل شده است، نکات ایمنی خاصی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

ایمنی داخل منزل

کودک 1 ساله شما متوجه نمی شود که کدام اشیاء ثابت هستند و کدام یک قابل اتکاء نیستند. همانطور که آنها شروع به یادگیری راه رفتن می کنند، میزهای تاشو، وسایل شکستنی ظریف و اقلام روی هم که می توانند سرنگون شوند، همگی می توانند خطری جدی برای کودک شما ایجاد کنند. بنابراین مهم است که اشیاء ناپایداری را که کودک ممکن است برای حفظ تعادل استفاده کنند را بردارید. اکنون که کودکان توانایی راه رفتن را دارند، دسترسی به قسمت‌های مختلف خانه نیز آسان‌ تر شده است، بنابراین لبه های تیز و پریز برق ها را نیز بپوشانید، از جمله پوشش سوکت‌ های نور و لبه‌ های تیز روی مبلمان.

ایمنی خواب

برای تربیت کودک یک ساله مهم است که از دستور العمل های بهداشت خواب ایمن پیروی کنید. برای کودک 1 ساله، استفاده از پتوی سبک یا حیوان عروسکی کوچک اشکالی ندارد، اما باید از اسباب بازی هایی که بیش از حد بزرگ هستند اجتناب کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز ناامنی در نزدیکی گهواره او وجود ندارد که کودک شما بتواند آن را بگیرد یا به دور گردن خود بپیچد، مانند پرده، پنجره‌ ها، عکس‌ ها یا دیگر آویزهای دیواری.

ایمنی آب و حمام

احتمالاً کودک 1 ساله شما عاشق آب بازی است، مخصوصاً در روزهای گرم تابستان. این بسیار مهم است که هرگز آنها را در نزدیکی وان، سطل آب، استخر شنا تنها نگذارید، حتی برای یک لحظه. کودکان در این سن در معرض خطر خفه شدن در آب حتی به اندازه 2 اینچ هستند. همیشه کنار او در این مواقع بمانید! بنابراین اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از استخر خود در نظر بگیرید.

ایمنی صندلی ماشین

کودک خود را تا زمانی که به بالاترین وزن یا قد مجاز برای صندلی ماشین خود برسد، در ردیف عقب ماشین نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که خطر آسیب شدید یا مرگ ناشی از تصادف رانندگی در کودکان کوچک در صورتی که در عقب باشند در مقایسه با جلو، پنج برابر کمتر است.

حال که اطلاعات کاملی در مورد تربیت و رفتار با کودک یک ساله بدست آورید، اگر سوالاتی در مورد لجبازی کودک دو ساله، تربیت کودک دوساله و خصوصیات کودک دو ساله دارید، حتما مقاله روانشناسی کودک 2 ساله را بخوانید.

چه زمانی باید در مورد کودک یک ساله خود نگران باشید؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کنند اگر تا 18 ماهگی کودک شما:

نمی تواند راه برود

به شما اشاره نمی کند که چیزهایی را به شما نشان دهد

مهارت های قبلی خود را از دست می دهد

از دیگران تقلید نمی کند

حداقل شش کلمه نمی داند

کلمات جدیدی را یاد نمی گیرد

وقتی مراقبی از پیش او می رود یا برمی‌گردد، متوجه نمی شود یا اهمیتی نمی‌دهد

اگر کودک شما نقاط عطف خاصی را در رشد نرمال خود برآورده نمی کند یا اگر متوجه تاخیرهای رشدی احتمالی شدید، باید با یک مشاوره کودک صحبت کنید.

سوالات متداول

یک بچه 1 ساله چقدر می فهمد؟

در یک سالگی کودک می تواند 4 تا 6 کلمه ساده بگوید. در 18 ماهگی 10 تا 15 کلمه می گوید. در 18 تا 24 ماهگی، از عبارات ساده یا جملات 2 کلمه ای مانند “مامان بیا” استفاده می کند تا 2 سالگی، 100 کلمه یا بیشتر می تواند بگوید.

یک کودک 1 ساله باید چه کاری انجام دهد؟

در مورد روانشناسی کودک 1 ساله خود بدانید که کودکان در این سن فعال تر، کنجکاوتر و بیانگرتر هستند. در این سن، کودک شما ممکن است شروع به استفاده از کلمات کوچک بکنند. کودکان در یک سالگی باید بتواند روی پای خود بایستد و چند قدم بردارد. برای کمک به یادگیری و رشد کودکتان، برای فرزندتان کتاب بخوانید و بازی فعال را تشویق کنید.

مشاوره کودک آویژه

در این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه در خصوص تربیت کودک 1 ساله، نکاتی را بیان کردیم. اگر شما هم دیدگاه و نظراتی دارید و در این مقاله به آن پرداخته نشده است، از شما تقاضا داریم تا آن را در بخش دیدگاه های پست بنویسید تا دیگران هم از آن بهره ببرند و از سوی دیگر در مقاله دیگری در حیطه روانشناسی کودکان یک ساله به صورت اختصاصی به آن پرداخته شود.

برای نکات بیشتر در مورد تربیت کودک 1 ساله، لطفاً با مرکز ما تماس بگیرید. ما خوشحال می شویم به شما کمک کنیم!

براي مشاوره در زمينه روانشناسی تربیت کودک 1 ساله + رشد و تکامل فرزند شما در یک سالگی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉