کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چه کسانی اختلال احتکار دارند؟

اختلال احتکار
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال احتکار یکی از انواع اختلال وسواس اجباری است. پس میتوان گفت کسی که دچار اختلال احتکار است به نوعی وسواس به شمار می آید. بوجود آمدن این اختلال تابع چند عامل میتواند باشد. ممکن است در اثر وارد آمدن یک استرس قوی به وجود بیاید. پس از یک سانحه یا اتفاق رنج آور پدیدار شود. رفتار اطرافیان در کودکی میتواند دلیل بروز این اختلال در سنین بالاتر باشد. یا در اثر همایندی با یک بیماری روحی – روانی بروز میکند و در نهایت ممکن است در اثر توارث به نسل بعد انتقال بیابد. اختلال احتکار زیر شاخه او سی دی یا وسواس اجباری است.

اختلال احتکار

این بیماری چون ریشه شناختی دارد مطمئنا به مشاوره روانشناسی نیاز دارد. ابتدا این بیماری باید ریشه یابی شود. لازم است درمانگر بداند منشا اختلال چیست تا بتواند هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام کند. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند در صورت مشاهده بروز این بیماری هر چه سریع تر مشاوره بگیرند. چون این اختلال ریشه در روح و روان دارد. یک فرد با روح بیمار نه تنها از یک زندگی ایده آل برخوردار نیست بلکه به دیگران نیز آزار خواهد رساند. او دیگر نمیتواند معاشرت اجتماعی خوبی داشته باشد و در نهایت این اختلال برای فرد منجر به اختلال شخصیت نیز خواهد شد.


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد


علائم اختلال احتکار

علائم اختلال احتکار کاملا محسوس است. این افراد در جمع آوری اشیا عطش دارند. عطشی که سیرابی ندارد. آنها هر چیزی را چه لازم باشد و چه سالیان سال بدون استفاده بماند جمع آوری میکنند. دور ریختن اشیا مانند جدا شدن بخشی از وجود آنها میباشد. در برخی مشاهده میشود حتی در کوچه و خیابان به دنبال اشیا میگردند. آنها حتی لباسهای پاره و فرسوده را نیز دور نمی اندازند. از علائم اختلال احتکار میتوان به دارا بودن شخصیت اسکیزوئید اشاره کرد افرادی که تمایل به ارتباط ندارند و در دنیای خیالی سیر میکنند.

از دیگر علائم اختلال احتکار میتوان به دارا بودن شخصیت پارانوئید اشاره کرد. اینگونه افراد به هر رابطه مشکوک میشوند. احساس میکنند از طرف دیگران مورد پذیرش نیستند. نسبت به روابط عادی بسیار حساس هستند. حتی اگر اطرافیان به آنها برای معاشرت ابراز علاقه نمایند باور نمیکنند. آنها فکر میکنند هیچکس علاقه ای به همصحبت شدن با آنها ندارد. هیچکس دوست ندارد با آنها معاشرت کند و حرفهایشان برای این است که دلش نشکند.


بیشتر بخوانید: اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کسانی اختلال احتکار دارند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تعریف اختلال احتکار

در تعریف اختلال احتکار میتوان گفت : اختلال رفتاری که به موجب آن در جمع آوری اشیا افراط میشود. این اختلال از دور ریختن هر شی مصرفی و غیر مصرفی بیمار را ناتوان میکند. مهم ریشه شناختی این بیماری است. در واقع میتوان گفت فرد برای مقابله با عامل بیماری روحی خود دست به چنین رفتاری میزند.عامل ممکن است سانحه، مرگ عزیزان و یا بیماریهایی مانند افسردگی و غیره باشد. در تعریف اختلال احتکار میتوان گفت تکانه های ناشی از یک استرس روحی شدید است که منجر به جمع آوری اشیا میشود. هر کسی برای مقابله با وسواس های فکری به وجود آمده به رفتارهایی پناه می آورد. برای تعریف اختلال احتکار میتوان یک مثال زد تا روشن تر بیان شود. کسی یک شی قیمتی شما را میشکند ذهنش یارای عذر خواهی ندارد. او در مقابله با این کارتند تند لباس های شما را مرتب میکند.

مرتب کردن لباسها در واقع همان تکانه هایی است که به موجب یک اتفاق پیش آمده است. فرد با این کار می خواهد ذهنش را تمرکز دهد و یا از شر حالت بدی که برایش پیش آمده رها شود. جمع آوری اشیا نیز در ارتباط با وسواس فکری چنین حالتی دارد.

تعریف اختلال احتکار


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس چیست


ابتلا به اختلال احتکار

ابتلا به اختلال احتکار دلایل مختلفی دارد. ممکن است یکی از اعضای خانواده به این اختلال دچار بوده و فرد بطور توارثی این رفتار را کسب کرده است. برخی در اثر یک واقعه طبیعی مانند زلزله، سیل و یا آتش سوزی که زندگی آنها را نابود کرده مبتلا میشوند. بعضی دیگر بعد از مرگ عزیزانی چون مادر، فرزند، پدر و یا همسر، محتکر میشوند. شدت وابستگی، بیماری شدیدتری را ایجاد میکند. ابتلا به اختلال احتکار در اثر رفتار ناخوشایند با کودک نیز بوجود می آید. نظم دادن شدید به کودک در جمع آوری وسایلش، داد زدنهای مکرر بر سر کودک و تنبیه بدنی.

نشانه های اختلال احتکار

نشانه های اختلال احتکار این است که خانه های آنها مانند انباری مملو از اشیا قدیمی و جدید است. اگر آنها را نصیحت کنید از شما فاصله میگیرند. آنها به خاطر وضعیت زندگی شان علاقه ای به مهمانی دادن ندارند. به امور زندگی به خوبی علاقه نشان نمیدهند. وقتی شما چیزی را میخواهید دور بیاندازید با وجود اینکه به آنها تعلق ندارد مخالفت میکنند. حتی ممکن است از شما بخواهند آن شی را به آنها بدهید. معمولا یا خیلی چاق میشوند یا خیلی لاغر و نحیف هستند. از دیگر نشانه های اختلال احتکار مشکوک بودن، عدم اعتماد به دیگران، سرد بودن در روابط و یا افسردگی است.


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کسانی اختلال احتکار دارند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشکلات اختلال احتکار

مشکلات اختلال احتکار ممکن است دامنگیر تمام افراد خانواده شود. خانه ای شلوغ که برای یافتن هر چیز ضروری باید ساعتها به دنبالش بگردند. کم آوردن جا برای زندگی . دست و پا گیر بودن وسایل اضافی. کم آوردن وقت برای زندگی. نداشتن نظم و ترتیب. رسیدگی نکردن به امور آشپزی، نظافت و مسائل اقتصادی. از مشکلات اختلال احتکار میتوان به کم توان شدن مالی اشاره کرد. تمام ذهن بیمار را اشیا اشغال میکنند و دیگر فرصت و توانی برای حل مشکلات اقتصادی باقی نمی ماند. به مهمانی نمیروند چون نمی خواهند کسی وارد دنیای آنها شود.

مشکلات اختلال احتکار


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس فکری چیست


درمان اختلال احتکار

درمان اختلال احتکار بستگی به منشا به وجود آمدن این بیماری دارد. در نوع توارثی با مشاوره قابل حل و درمان است و میتوان گفت راحت ترین راه درمان را دارد. مشکلی که در درمان اختلال احتکار وجود دارد عدم پذیرفتن اختلال توسط بیماران است. این افراد قبول نمیکنند که رفتارشان درست نیست و بیمار هستند. کارشناسان و روانشناسان ابتدا باید بیمار بودن افراد را برایشان توجیه کرده و به اثبات برسانند. بعد از این مرحله ریشه یابی بیماری است. پس از آن درمان توامان که شامل روانشناختی ، مشاوره و دارو درمانی است. در بخش روانشناسی باید کارشناسان بر روی روش زندگی بیمار تاثیر بگذارند. طرز تفکر و روش زندگی او. مشاوره، دارو درمانی و اهمیت دادن به روش زندگی و نوع تغذیه میتواند به درمان سرعت ببخشد. مرکز مشاوره آویژه برای شما شادی و نشاط آرزومند است.

سوالات متداول

توجیه مبتلایان به اختلال احتکار برای احتکارشان چیست؟

اینکه وسایلشان هنوز قابل استفاده است. ممکن است روزی به کار آیند. علاقه داشتن و وابسته شدن به مجموعه وسایلشان. مرور خاطرات غم انگیز و شاد با دیدن وسایل جمع آوری شده. عدم توانایی شکستن قالبهای ذهنی در ارتباط با اختلال.

چگونگی رفتار اعضا خانواده در درمان چه تاثیری دارد؟

آنها میتوانند با رفتارشان به بیمار اعتماد به نفس بخشیده و با بردن به مسافرت و مکانهای تفریحی از وابستگی بیمار به اشیا بکاهند و به او اطمینان خاطر ببخشند که همیشه در کنار او خواهند بود و نیازی نیست که برای روز مبادا احتکار کند. حمایت عاطفی و تا حدی مالی میتواند در درمان موثر باشد.

داروهای گیاهی چه تاثیری بر روحیه بیمار دارد؟

گیاهان آرام بخش میتوانند در کم شدن استرس، تنظیم خواب و آرامش بیمار موثر باشند البته همراه با روانشناسی و روانپزشکی. استفاده از هر نوع دارو چه گیاهی و چه شیمیایی باید با مشورت پزشک باشد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال وسواسبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Hoarding disorder – Symptoms and causes

براي مشاوره در زمينه چه کسانی اختلال احتکار دارند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉