کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

۸ نشانه خودخواهی همسر + ۷ روش برخورد با شوهر خودخواه

طرز برخورد با شوهر مغرور و خوخواه
4/5 - (4 امتیاز)

آیا از زندگی با همسر خودخواه رنج می برید؟ نمی توانید راهکاریی برای کاهش خود خواهی همسرتان پیدا کنید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید. برخی از زوجین از خودخواهی و مسئولیت پذیر نبودن همسر خود شکایت می کنند و می گویند این خودخواهی باعث شده است که با مشکلات زیادی در زندگی خود مواجه شوند. وقتی در مورد مهم ترین بخش های رابطه سالم و زندگی خوب صحبت می کنیم، از خود گذشتگی رتبه بالایی را کسب می کند. متاسفانه ازدواج های زیادی بر سر خودخواهی طرفین به طلاق ختم شده است. اگرچه اکثرا فکر می کنند که مردان خودخواه هستند و زنان این گونه رفتار نمی کنند اما این تصور اشتباه است. زنان نیز تمایل به رفتارهای خودخواهانه دارند.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به بررسی دلایل خودخواهی و روش های برخورد با همسر خود خواه پرداختند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه با شوهر یا همسر خودخواه خود رفتار کنید. پس با ما همراه باشید تا راز موفقیت در از بین بردن خودخواهی همسر را برایتان بگوییم.

همسر خودخواه

نشانه های همسر خودخواه چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی زندگی شاد و رابطه سالم، از خود گذشتگی و دوری از خودخواهی است. اکثر زندگی های مشترک به دلیل وجود همسر خودخواه با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. همسر خودخواه کسی است که فقط به نیازهای خود رسیدگی می کند و همیشه خودش و خواسته هایش در اولویت اول قرار دارند. شوهر خودخواه یا زن خودخواه به ندرت احساسات و نیازهای همسرش را در نظر می گیرد. او همیشه می خواهد همه چیز مطابق با میل و نظر او پیش برود.

اگر شما نیز به دنبال نشانه های زن خودخواه یا نشانه های مرد خودخواه می گردید پس با ما همراه باشید. در این قسمت مهم ترین نشانه های همسر خودخواه را برای شما بیان کرده ایم. اگر این نشانه های خودخواهی را در همسر خود و یا خودتان پیدا کردید حتما به دنبال راهکار برای حل خودخواهی در رابطه باشید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ۸ نشانه خودخواهی همسر + ۷ روش برخورد با شوهر خودخواه با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بعد از دعوا عذرخواهی نمی کنند

مسلما بحث و اختلاف نظر و دعوا در هر زندگی مشترکی وجود دارد. مهم این است که وقتی آرام شدید بتوانید با آرامش مشکل را با همسر خود حل کنید. اما همسر خودخواه حتی اگر بداند که او اشتباه کرده است و شما درست می گویید، هرگز برای عذرخواهی از همسر پا پیش نمی گذارد. او همیشه منتظر می ماند تا شما برای عذرخواهی قدم بردارید. این یکی از آشکارترین نشانه های همسر خود خواه است. زن و شوهر هر دو باید در زندگی مشترک غرور را کنار بگذارند و برای داشتن یک زندگی عالی تلاش کنند. وقتی اشتباه می کنید، قدرت این را داشته باشید که از همسرتان عذرخواهی کنید.

هیچ کاری در خانه انجام نمی دهد

اگر می خواهید یک زندگی منظم و شاد و مسالمت آمیز داشته باشید، باید کارها را به درستی بین خودتان و همسرتان تقسیم کنید. اگر همسرتان هیچ کاری در خانه انجام نمی دهد و همیشه از شما انتظار دارد که همه کارها را انجام بدهید پس با یک همسر خودخواه مواجه هستید. همه مسئولیت ها گردن شما است و در نهایت از همسر خودخواه خود یک جمله تشکر کردن نیز نمی شنوید. اگر بچه دار باشید در مورد تربیت و نگهداری از آنها نیز اوضاع همین گونه است. شما باید به تنهایی مسئولیت فرزندان را به دوش بکشید. البته این به معنای آن نیست که او اصلا به فرزندان خود اهمیت نمی دهد اما همیشه کارهای خود را اولویت قرار می دهد. مثلا با دوستانش به تفریح می رود و از شما می خواهد از فرزندان نگهداری کنید با اینکه می داند شما سرکار هستید.

نسبت به علاقه های شما اهمیتی نمی دهد

یک همسر عالی همیشه سعی می کند شما را خوشحال کند. ممکن است کارهایی را امتحان کند که برای او جذاب نیست و فقط آنها را به خاطر عشق به شما انجام می دهد. اما یک همسر خودخواه همیشه به فکر رویاها، علایق و اهداف خودش است و به شما اهمیتی نمی دهد. همسر خودخواه همیشه انتظار دارد شما به علایق و نیازهایش احترام بگذارید در صورتی که خودش این گونه رفتار نمی کند.

همسر خودخواه اغلب بد اخلاق و بی حوصله است

شوهر دیکتاتور یا زن خودخواه اغلب با دیگران رفتار خوبی ندارد و بد اخلاق است. طبق روانشناسی مردان بد اخلاق و زنان بد اخلاق، یکی از دلایل بد اخلاقی، خودخواهی است. همسر خودخواه همیشه سعی می کند با بداخلاقی نظر خود را به شما تحمیل کند. اگر شما با او مخالفتی کنید یا درخواستی داشته باشید، با بد اخلاقی کردن و رفتار بد شما را از خواسته خود منصرف می کند. این بد اخلاقی ها در نهایت زندگی را برای شما سخت خواهند کرد.

تهدید می کند که شما را ترک خواهد کرد

در زندگی با همسر خودخواه، وقتی اوضاع آنطور که او می خواهد پیش نرود، همیشه از تهدید استفاده می کند. او با این کار در واقع از شما باج می گیرد تا هرچه که او می خواهد، اتفاق بیفتد. استفاده مداوم از تهدید به ترک شما، در نهایت احساس ناامیدی و ناامنی را برایتان ایجاد خواهد کرد. شما احساس می کنید هرکاری که انجام می دهید برای همسرتان کافی نیست. اگر نظر خود را به او بگویید و نظر او با شما یکی نباشد، احتمالاً شما را تهدید می کند که درخواست طلاق خواهد داد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ۸ نشانه خودخواهی همسر + ۷ روش برخورد با شوهر خودخواه با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

او به شما گوش نمی دهد

زوج هایی که به دنبال یک زندگی شاد هستند باید به حرف یکدیگر گوش بدهند. حتی اگر نظرات متفاوتی داشته باشند باید به یک تصمیم مشترک برسند. اما همسر خودخواه به هیچ وجه به حرف های شما گوش نمی دهد و توجه نمی کند. او اهمیتی نمی دهد که شما چه می گویید و حتی سعی نمی کند شما را درک کند. یکی از اشتباهات رایج زنان در رابطه و یا مردان، ارتباط ضعیف است. همسر خودخواه نیز ارتباط ضعیف با شما برقرار می کند چون فکر می کند هرچه که خودش بخواهد درست است. او کسی است که هرگز نظرات شما را در نظر نمی گیرد و هیچ وقت برای گوش دادن به شما وقت نمی گذارد.

همیشه نیازهای خودش در اولویت می داند

مردان یا زنان مغرور و خودخواه همیشه نیازهای خود را اولویت اول قرار می دهند. آنها به نیازها و انتظارات شما توجه چندانی ندارند. لذت و راحتی خودش برایش مهم ترین اولویت است. در صورتی که در زندگی مشترک باید از خودگذشتگی وجود داشته باشد و هر دو نفر برای برآورده کردن نیازهای یکدیگر تلاش کنند.

همیشه می خواهد تصمیم گیرنده باشد

آیا تمام تصمیمات زندگی مشترک شما را همسرتان می گیرد؟ او خواسته های شما را برای زندگی مشترک در نظر نمی گیرد؟ پس شما یک همسر خودخواه دارید. او همیشه به تنهایی برای مسافرت رفتن، تفریح، فیلم دیدن، غذاخوردن و … تصمیم می گیرد و اصلا از شما در این باره نظر خواهی نمی کند. او علاوه بر خودخواهی کم کم به یک همسر کنترل گر تبدیل می شود و فکر می کند که باید تمام فعالیت های شما را مدیریت کند.

خودخواهی در رابطه

دلایل خودخواهی همسر

همه افراد تا حدی خودخواه هستند و خودخواهی یک صفت در انسان ها است. اما باید آن را مدیریت کرد. وقتی زندگی دو نفره را آغاز می کنیم از خود گذشتگی برای کسی که دوستش داریم را تمرین کنیم. پس چرا برخی از افراد خودخواه هستند و می خواهند همیشه حرف، حرف آنها باشد؟ دلایلی که باعث می شود یک فرد به شدت خودخواه باشد عبارتند از:

دوران کودکی

دوران کودکی نقش مهمی در شکل دادن به شخصیت و ویژگی های افراد دارد. اگر همسرتان تک فرزند بوده است، شاید همیشه همه چیز بر وفق مراد او بوده است و او به خودخواهی عادت کرده است. یا اگر فردی تعداد زیادی خواهر یا برادر داشته باشد، ممکن است یاد گرفته باشد که با آنها رقابت کند و همیشه اولین باشد. همچنین ممکن است خودخواهی را از والدین خودخواه خود الگو برداری کرده باشد.

تاثیرات فرهنگی

در برخی از فرهنگ ها، مردان را برتر از زنان می دانند. در این نوع جوامع، مردان هیچ موقع کمک همسرانشان نمی کنند و بار زندگی بر دوش خانوم ها است. با این که آنها رفتارهای خودخواهانه را در برابر همسر خود دارند اما شاید هیچ موقع متوجه خودخواهی خود نشوند چون در فرهنگ آنها این یک رفتار طبیعی بوده است.

روابط شکست خورده در گذشته

یک رابطه عشقی شکست خورده باعث می شود افراد مراقب باشند کاری را که در رابطه قبلی انجام داده اند، انجام ندهند. اگر همسرتان رابطه ای را تجربه کرده باشد که از رفتار خیرخواهانه و ایثارگرانه او سوء استفاده شده باشد، او به یک فرد خودخواه تبدیل می شود. همسرتان تمام تلاش خود را برای خودخواهی به کار می برد تا دیگر کسی از رفتار خوب او سوء استفاده نکند.

شخصیت کنترل کننده

برخی از افراد به طور ذاتی ویژگی کنترل گر دارند و می خواهند همیشه دیگران را تحت کنترل خود درآورند. آنها دوست دارند راه خود را ادامه بدهند و نسبت به نیازها و خواسته های دیگران بی توجه هستند. همانطور که کنار آمدن با یک همسر بدبین و بددل سخت است، کنار آمدن با یک همسر خودخواه نیز سخت می باشد. اگر همسرتان به صورت ذاتی شخصیت کنترل گر و خودخواهی دارد، باید از مشاوره یا روانشناس برای درمان مشکل خود کمک بگیرد.

با شوهرخودخواه چکار کنیم

با همسر خودخواه خود چگونه رفتار کنم؟

همانطور که گفته شد خودخواهی می تواند یک رفتار ذاتی در فرد باشد و یا ممکن است از دوران کودکی با او وجود داشته باشد. پس تغییر همسر خودخواه یک شبه غیر ممکن است. شما باید طرز برخورد با شوهر مغرر و خودخواه را بدانید و تلاش کنید تا خودخواهی در زندگی مشترک شما کمرنگ شود.

او را در عمل انجام شده قرار بدهید

یکی از بزرگترین اشتباهات ما این است که دائم در حال شکایت کردن هستیم. درست است که همسر شما به شدت خودخواه است و شما را خسته و ناامید کرده است اما هرگز او را خودخواه خطاب نکنید. این کار شما فقط باعث می شود او حالت تدافعی به خود بگیرد و دائم بخواهد به شما بفهماند که خودخواه نیست. در عوض سعی کنید به آرامی رفتارشان را تغییر بدهید. مثلا اگر امروز نوبت همسرتان است که فرزندان را به کلاس شنا ببرد اما او این کار را به شما واگذار کرده و خوابیده است. او را بیدار کنید و از او تقاضا کنید خودش این کار را انجام دهد. چون شما یک قرار کاری مهم دارید و باید به محل کارتان بروید. منتظر جواب از او نباشید با یک بوسه خانه را ترک کنید. به طور خلاصه شکایت نکنید، او را در عمل انجام شده قرار بدهید.

نشان دهید اگر به شما اهمیت دهد، خوشحال می شوید

ممکن است 99 درصد از کارهای همسرتان این موضوع که او فرد به شدت خودخواهی است را ثابت کند. اما موقعیتی نیز پیش بیاید که او شما و بچه را در اولویت قرار دهد. این یعنی هنوز راهی برای تغییر او وجود دارد. به جای تمرکز و شکایت از رفتارهای خودخواهانه او، به رفتار مثبتش فکر کنید و او را بخاطر این کار تشویق کنید. همچنین گاهی از او برای اینکه شما و فرزندان را در اولویت قرار داده است تشکر کنید.

کاری کنید مسئولیت بر عهده بگیرند

شما ممکن است فردی توانا باشید که از عهده همه کارها بر می آیید و ناآگاهانه فرصت کمی به همسرتان می دهید تا کاری را تجربه کند. این کار ممکن است باعث شود آنها مسئولیت پذیری را درک نکنند. پس وظایف خود و همسرتان را به وضوح مشخص کنید و اجازه دهید همسرتان مسئولیت های مربوط به خودش را انجام دهد.

خواسته های همسرتان را جایگزین خواسته های خودتان نکنید

به خودتان اهمیت بدهید. چون همسرتان خودخواه است، شما مجبور نیستید تمام نیازها و خواسته های خود را نادیده بگیرید و خواسته های همسرتان را جایگزین خواسته های خودتان کنید. آنها این رفتار فداکارانه شما را یک وظیفه تلقی می کنند و رفتار خودخواهانه خود را تشدید می کنند. در حین انجام مسئولیت های خود در قبال خانواده، روی خواسته ها، آرزوها و شادی خود تمرکز کنید.

سکوت کردن را متوقف کنید

اگر رفتار و کارهای او باعث رنجش شما می شود، با او در این باره صحبت کنید. اینکه شما سکوت کنید و امیدوار باشید که همسرتان روزی تغییر کند اشتباه است. شاید همسرتان خودش نیز متوجه این نشده باشد که فرد خودخواهی است و به نیازهای شما توجه نمی کند. با قدرت ولی آرام و بدون جنجال، با همسرتان صحبت کنید. از سرزنش کردن و فریاد زدن استفاده نکنید. می توانید در حضور یک مشاوره حضوری خانواده صحبت کنید و از نیازها و ناراحتی های خود بگویید.

ریشه رفتارهای او را پیدا کنید

شاید این رفتار همسرتان یک دلیل اساسی داشته باشد. کمی عمیق تر به آن فکر کنید و تلاش کنید بفهمید دلیل این خودخواهی ها چیست؟ اینکه شما علت اصلی رفتار او را بفهمید به شما کمک می کند تا مشکل را بهتر حل کنید. گاهی همسرتان، این رفتار را به دلیل رفتارهای اشتباه شما انتخاب کرده است تا به شما بفهماند که اشتباه کرده اید. یا شاید از رفتارهای خوب او سوء استفاده شده باشد و او دیگر نخواهد کسی از او سوء استفاده کند.

آیا می توان رفتار همسر را تغییر داد یا نه؟

اگر روش برخورد با شوهر خودخواه یا زن خودخواه را نمی دانید، می توانید از مشاوره خانواده برای حل این مشکل کمک بگیرید. اگر شما تمام تلاشتان را برای تغییر رفتار همسرتان انجام داده اید اما فایده نداشته است و درمانده شده اید. می توانید از مشاوره خانواده برای تصمیم گیری در مورد زندگی خود راهنمایی بگیرید. آنها به شما خواهند گفت که آیا می توان رفتار همسرتان را تغییر داد یا باید به فکر جدایی از او باشید.

خودخواهی در زندگی مشترک

سخنی از مشاوران آویژه

سعی کنید با همسر خودخواه خود ارتباط سالم برقرار کنید. همیشه گله مند نباشید و از هر موقعیتی برای سرزنش کردن و شکایت از رفتارهایش استفاده نکنید. با رفتار محبت آمیز و صحبت کردن می توانید به او بگویید که رفتارهایش شما را اذیت می کند. شاید تغییر خودخواهی فرد سخت باشد اما غیر ممکن نیست. پس وقت بگذارید و برای بازسازی روابط خود و ساختن یک زندگی عالی به دور از خودخواهی تلاش کنید. حواستان باشد بی مورد همسرتان را خودخواه خطاب نکنید. اینکه او یک بار می خواهد با دوستانش به تفریح برود یا از فرط خستگی نتوانسته به شما کمک کند و خوابش برده است اصلا نشانه های خودخواهی نیست. پس هر رفتاری را خودخواهی قلمداد نکنید.

سوالات متداول

چگونه خودخواهی می تواند ازدواج را خراب کند؟

خودخواهی دشمن زندگی زناشویی شاد است. این ویژگی بر ارتباطات، مسئولیت های خانه، حل تعارضات و زمان صرف شده با هم تأثیر می گذارد. خودخواهی به جای اینکه اجازه دهد زن و شوهر با هم رشد کنند، به طور مداوم بین همسران فاصله ایجاد می کند و تا حد زیادی به روابط زناشویی آسیب می رساند.

آیا طبیعی است که از شوهر خودخواه خود متنفر باشید؟

طبیعی است که شوهرتان را به خاطر خودخواه بودن دوست نداشته باشید. همچنین ممکن است به خاطر رفتارش از او ناراحت شوید. به هر حال، روابط یک خیابان دو طرفه است. در برخی موارد، شما نیاز دارید که دیگری مراقب خواسته های شما باشد و عشق و مراقبتی را که شایسته آن هستید به شما نشان دهد.

براي مشاوره در زمينه ۸ نشانه خودخواهی همسر + ۷ روش برخورد با شوهر خودخواه

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 5 نظر:

  1. سلام شوهرم بهم میگه من تو کارای خونه بهت گیر نمیدم و توهم نباید تو کارهای من دخالت کنی من نظرمو میگم اون میگه دخالت نکن یا به تو ربتی نداره

  2. سلام خانوم من خودخواه وکنترل گر بود من نتونستم درست مدیریت کنم به تما خواستهاش تن دادم چون وااقعا خسته شده بودم ازبحث کردن باهش اخر بهم گفت تو جنم ندارط شخصیت ضعیف وبهم گفت طلاق میخوام من گفتم نه ولی اخر گرفت رفت ولی راحت شدم ازدستش یک بار تو ۲ سال عقد بهم نگفت دوست دارم .می گفت دوست داشتن من مشروط که به خواستهای من توجه کنی !!!

  3. چرا همه جا شوهر را مثال زده ؟، این خصوصیات در مورد زنها نمیتونه باشه ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉