کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال شخصیتی نمایشی؛ مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی چیست؟

ویژگی های شخصیت نمایشی
2/5 - (1 امتیاز)

مهم ترین ویژگی افرادی که به شخصیت نمایشی یا هیستریونیک مبتلا هستند، توجه طلبی افراطی است. انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و به همین دلیل همه‌ی ما نیاز به محبت و توجه اطرافیانمان داریم. اما بعضی از افراد فراتر از حد نرمال و طبیعی، انتظار توجه از طرف دیگران را دارند و اگر این انتظار برآورده نشود، خیلی سریع واکنش نشان داده و به شرایط اعتراض می‌کنند. در واقع این افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی هستند که ما قصد داریم در این مطلب به طور کامل به علائم، دلایل، ویژگی ها و راه های درمان اختلال شخصیت نمایشی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

شخصیت نمایشی یک اختلال شخصیتی از دسته دوم اختلالات شخصیتی است به طوری که فرد مبتلا به هیستریونیک، هرکاری را برای جلب توجه و تایید دیگران انجام می‌دهد. این افراد می‌خواهند به هر قیمتی که شده در مرکز توجه و تایید دیگران قرار بگیرند و هرکاری را برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهند. به طور مثال شاید شما با فردی روبه رو شوید که احساس می‌کنید در حال خودنمایی و نقش بازی کردن است و یا به هر شکلی که شده به دنبال جلب توجه شماست. معمولا افرادی که با اختلال هیستریونیک دست و پنجه نرم می‌کنند، تصویر ذهنی درستی از خود ندارند و عزت نفس خود را تنها از طریق تایید دیگران به دست می‌آورند.

علائم و نشانه های شخصیت هیستریونیک | این افراد را بشناسید

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی
نشانه های اختلال شخصیت نمایشی
  • افرادی که اگر به هر دلیلی در مرکز توجه دیگران نباشند، عصبی و یا افسرده می‌شوند.
  • معمولا این افراد در جمع و دورهمی ها با صدای بلند می‌خندند تا نظر دیگران را به خود جلب کنند.
  • لباس های خلاف عرف جامعه و تحریک آمیز می‌پوشند.
  • بعضی از مواقع می‌توانند تا هفته ها شاد و یا غمگین باشند.
  • البته نشانه ها و علائم اختلال شخصیت هیستریونیک در زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال یکی از نشانه های اختلال شخصیت نمایشی در زنان، آرایش بیش از اندازه است. این زنان با آرایش های غلیظ و نامتعارف به دنبال تایید دیگران هستند و بدون آرایش هیچ گاه در دورهمی ها حاضر نمی‌شوند.
  • خیلی سریع تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند و تلقین پذیر هستند.
  • در بروز احساسات خود بیش از اندازه غلو کرده و بزرگ نمایی می‌کنند.
  • روابطشان را خیلی صمیمی می‌دانند و به دنبال دوستی های متعدد هستند تا تایید بیشتری به دست آورند.
  • یکی از نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی در مردان این است که می‌خواهند اعتماد به نفس خود را به هر روشی به شما ثابت کنند. این مردان به دنبال برتری نسبت به سایر مردان هستند و به همین دلیل ممکن است ظاهر خود را تغییر داده و یا لباس‌های نامتعارف بپوشند.

مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی چیست؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیتی نمایشی؛ مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مدگرایی | زنان هیستریونیک دوست ندارند با یک لباس به دو مهمانی بروند

یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی، مدگرایی است. معمولا افراد نمایشی، مد را می آورند و به دنبال مد گرایی و جلب توجه هستند. این افراد نمی‌خواهند در دو مهمانی و یا مراسم، یک لباس بپوشند و به همین علت دائما به دنبال مد و لباس‌های خاص هستند. البته این ویژگی بیشتر در خانم ها دیده می‌شود.

آفتاب پرست | همیشه همرنگ جماعت هستند!

افراد مبتلا به این اختلال همیشه و در هر شرایطی خودشان را با دیگران وفق می‌دهند و به هر رنگی در می آیند. به این معنا که اگر این افراد در کنار استاد دانشگاه هم بنشینند، کم نمی آورند و یا اگر در حال تماشای فوتبال باشند به اندازه یک بازیکن، اطلاعات و مهارت فوتبالی دارند. در کل این افراد هیچ گاه کم نیاورده و همه چیز را می‌دانند.

افراد تجمل گرا | نظر دیگران بر نظر خودشان اولویت دارد

این افراد علاقه خاصی به تجمل گرایی دارند و معمولا با نوسانات خلقی زیادی رو به رو هستند. یعنی خلق و خوی خود را متناسب با شرایط بیرونی وفق می‌دهند. به طور مثال، وقتی فردی قصد خرید لباس را داشته باشد، معمولا انتخاب نهایی را با توجه به سلیقه و نظر خود انتخاب می‌کند در حالی که زنان هیستریونیک فقط به دنبال نظرات دیگران هستند که آنها چه فکری درباره او دارند.

تجمل گرایی از نشانه های شخصیت نمایشی
تجمل گرایی از نشانه های شخصیت نمایشی

بررسی علت و دلایل هیستریونیک | چرا به اختلال شخصیت هیستریونیک مبتلا می‌شویم؟

مسمومیت و خلاء عاطفی

منظور از مسمومیت عاطفی این است که در محبت درگیر افراط و یا تفریط هستند. یعنی افرادی که بیش از اندازه مورد محبت قرار گرفته اند و یا اصلا هیچ محبتی را از عزیزان خود دریافت نکرده اند بیشتر به این اختلال مبتلا میشوند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیتی نمایشی؛ مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

احساس طرد شدن و رهایی

فرزندانی که در خانواده های بزرگ که تعداد فرزندان زیاد بوده است به دنیا آمده اند، معمولا کمتر مورد محبت وتوجه والدین خود قرار گرفته اند. بیشتر این افراد درگیر تله رهاشدگی شده و به همین دلیل به مرور زمان به اختلال شخصیت هیستریونیک مبتلا می‌شوند.

طرد شدگی از دلایل ایجاد شخصیت نمایشی
طرد شدگی از دلایل ایجاد شخصیت نمایشی

برخورد اشتباه والدین

برخی از والدین ناخواسته با رفتارهای اشتباه خود بر روحیه فرزندان تاثیر منفی می‌گذارند. پدر و مادری که کودک خود را تنها به خاطر رفتارهای خوب تشویق و یا تنها به خاطر رفتارهای اشتباه کوچک ( مثل ظرف شکستن) تنبیه و سرزنش می‌کنند، کودک خود را در معرض بیماری های روحی مانند شخصیت اجتنابی قرار می‌دهند.

  • طلاق والدین و جدایی پدر و مادر از یکدیگر می‌تواند باعث سردرگمی و هیستریونیک در فرزندان شود.
  • رفتارهای غیر قابل پیش بینی والدین و دمدمی مزاج بودن آن ها
  • هر موردی که باعث خشم و ناراحتی در کودکان شود، این امکان وجود دارد که کودک در آینده به شخصیت هیستریونیک مبتلا شود.

عوامل ژنتیکی | داشتن سابقه خانوادگی

ژنتیک نقش به سزایی در ایجاد اختلالات شخصیتی دارد. خیلی از بیماری ها و اختلالات روانشناسی به داشتن سابقه بیماری و اختلال شخصیتی در خانواده فرد مربوط می‌شود. بنابراین مصرف مواد و یا داروهای خاص روانی می‌تواند منجر به ایجاد هیستریونیک در افراد شود.

ازدواج با شخصیت هیستریونیک

ازدواج با شخصیت هیستریونیک و برقراری رابطه عاطفی با فردی که به هیستریونیک مبتلاست با چالش های زیادی همراه است. چنین فردی دائما به دنبال تایید از سمت شماست در حالی که خودش تنها بر روی نیازهای درونی خود متمرکز است. در نتیجه بعد از مدتی شما احساس می کنید در مقابل انرژی زیادی که در رابطه می‌گذارید، پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنید. تداوم این موضوع به تدریج بر رابطه زناشویی شما تاثیر منفی گذاشته و میزان رضایت شما را کاهش می‌دهد. این افراد در رابطه عاطفی خود دمدمی مزاج بوده و ثبات اخلاقی ندارند. همچنین معمولا بیشتر دوستان افراد مبتلا به هیستریونیک را جنس مخالفشان تشکیل می‌دهد و همین موضوع می‌تواند باعث ناراحتی شما بشود. به همین دلیل اگر قصد ازدواج با شخصیت نمایشی را دارید؛ بهتر است حتما از مشاوره اختلالات کمک بگیرید.

ازدواج با شخصیت هیسترونیک
ازدواج با شخصیت هیستریونیک

با افراد مبتلا به شخصیت نمایشی چگونه برخورد کنیم؟

بهتر است در نحوه رفتار با شخصیت نمایشی به صورت زیر عمل کنید:

  • رفتارهای او را به معنای قصد و یا غرض خاصی نگذارید.
  • این افراد را نصیحت نکنید.
  • قبول کنید که تغییر شخصیت به تدریج و به مرور زمان اتفاق می‌افتد.
  • مبنا و دلایل رفتارهای افراد مبتلا به هیستریونیک را درک کنید.
  • حواستان باشد که شخصیت های هیستریونیک، شما را به بازی نگیرند.
  • برای تغییر جهان بینی و تغییر تفکر او، تلاش نکنید.
  • به دنبال توجیه رفتار آن ها نباشید چراکه این وظیفه شما نیست که به خاطر اشتباهات آنها، عذرخواهی کنید.
  • این افراد را به هیج وجه به خاطر طرز تفکرشان سرزنش نکنید و به دنبال راه های درمان شخصیت هیجانی نمایشی باشید. ما در ادامه به بهترین راه های درمان هیستریونیک اشاره می‌کنیم.

درمان شخصیت هیستریونیک | چگونه به درمان این افراد کمک کنیم؟

روان درمانی اختلال شخصیت هیستریونیک

روان درمانی و مشاوره روانشناسی به افراد مبتلا به هیستریونیک بر تغییر جنبه‌ای از شخصیت ناکارآمد بیمار تمرکز دارد. در این روش از درمان شخصیت نمایشی، روان درمانگر تلاش می‌کند تا با سبب شناسی اختلال شخصیتی نمایشی قبل از دوران بلوغ عاطفی، تعارضات به وجود آمده را در ناخودآگاه فرد حل کند تا او به درک بهتری از رفتارهایش برسد.

  • به این افراد کمک می‌کنند تا رفتار بهتر و سالم تری را در برخورد با دیگران داشته باشند.
  • روان درمانگر عزت نفس را در افراد مبتلا به شخصیت نمایشی بالاتر می‌برد.
  • در این نوع اختلالات، گروه درمانی و خانواده درمانی توصیه نمی‌شود چراکه این افراد دوست دارند در مرکز توجه باشند و به همین دلیل در اهداف درمان، اختلال ایجاد می‌کنند.

دارو درمانی | از دارو برای درمان شخصیت نمایشی کمک بگیرید

با اینکه بهترین راه درمان شخصیت نمایشی در روانشناسی، روان درمانی است اما گاهی اوقات بیماران ممکن است علائمی داشته باشند که نیاز به دارو درمانی داشته باشند. بعضی از این بیماران ممکن است شرایط عاطفی سختی را پشت سر گذاشته باشند تا جایی که درگیر مشکلات عاطفی، تغییرات خلقی شدید، عصبانیت و یا افسردگی شوند. در چنین شرایطی برای درمان شخصیت هیجانی نمایشی با توجه به نظر متخصص، بهتر است از دارو استفاده شود.

  • داروهای ضدافسردگی مانند دیسپرامین، فلوکستین، فلووکسامین
  • داروهای تثبیت کننده خلقی مانند لاموتریژین، کاربامازپین، توپیرامات، والپروات و لیتیوم
  • داروهای ضد روان پریشی مانند ریسپریدون، آریپیپرازول، اولانزاپین و هالوپریدول

سخن آخر

ممکن است خیلی از افراد مبتلا به شخصیت نمایشی در ظاهر نیاز به درمان خاصی نداشته باشند اما بهتر است بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. اگر این افراد درمان نشوند به مرور زمان به خود و اطرافیانشان ضربه روحی شدید وارد خواهند کرد. پس، معالجه این افراد را جدی گرفته و حتما از یک درمانگر کمک بگیرید.

سوالات متداول:

هیستریونیک چیست؟

افراد مبتلا به هیستریونیک دائما به دنبال جلب توجه هستند و به نظر دیگران درباره خود اهمیت زیادی می‌دهند.

تست شخصیت نمایشی چیست؟

تست شخصیت نمایشی شامل سوالاتی است که شما با پاسخ به آن ها، متوجه می‌شوید که دچار این اختلال هستید یا خیر.

چگونه شخصیت نمایشی در مردان بروز پیدا می‌کند؟

معمولا مردان با بیشتر نشان دادن اعتماد به نفس و برتری خود نسبت به دیگران، به دنبال جلب توجه دیگران هستند.

 

براي مشاوره در زمينه اختلال شخصیتی نمایشی؛ مهم ترین ویژگی های شخصیت نمایشی چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉