کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

تفاوت ازدواج سنتی و مدرن؟ کدام بهتر است!

کدام ازدواج بادوام تر است؟ سنتی یا مدرن
3.8/5 - (13 امتیاز)

یکی از مباحث روز جامعه تقابل بین ازدواج سنتی و مدرن است. در واقع یکی از اصلی ترین سوال هایی که برای جوانان و خانواده هاشون مطرح میشه اینه که کدوم نوع از این ازدواج ها بهتره. آیا باید منتظر جستجوی خانواده و بستگان باشیم تا فرد مناسب رو برای ازدواج با ما پیدا کنن یا بهتره بعد از یه رابطه عاشقانه ازدواج کنیم؟ باید بهتون بگم که هیچ نشانه روشنی از موفقیت و بهتر بودن ازدواج به سبک سنتی نسبت به ازدواج مدرن وجود نداره و البته بالعکس این موضوع هم صدق میکنه. اما قبل از پرداختن به هر موضوعی، لازمه بدونیم اصلا ازدواج سنتی یعنی چه؟

در واقع ازدواج سنتی ازدواجی مطابق با هنجارهای فرهنگی جامعه برای تشکیل یک واحد خانواده است. در این نوع ازدواج معمولا دو نفر به همدیگه معرفی میشن. مراحل ازدواج سنتی مثل مراسم های خواستگاری و برنامه های ازدواج فقط در چهارچوب خانواده انجام میشه. یعنی زوجین قبل از این مراسمات، آشنایی چندانی با هم نداشته اند.


بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج برای انتخابی عاقلانه است یا زندگی ای عاشقانه؟


ازدواج مدرن چیست؟

در فرهنگ ما ازدواج مدرن ازدواجیه که در اون نقش خانواده در معرفی زوجین به همدیگه کم رنگ تره یا اصلا خانواده نقشی نداره. یعنی ازدواج بر پایه عشق بین دو طرف شکل میگیره. این موضوع اصلی ترین تفاوت ازدواج سنتی و مدرن است. ازدواج با این سبک به شما این امکان رو میده که خودتون، شریک زندگیتون رو انتخاب کنین. این اتفاق تنها زمانی میفته که شما تحت تاثیر شخصیت یه نفر قرار بگیرین و این توجه و علاقه به یه احساس عاشقانه تبدیل بشه و در نهایت هم به ازدواج ختم بشه.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تفاوت ازدواج سنتی و مدرن؟ کدام بهتر است! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ازدواج سنتی چه معایبی داره؟

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، نمیتونیم به طور صد درصد بگیم ازدواج سنتی خوب یا بد است. چون هم معایب و هم مزیت های خاص خودش رو داره. برای توجیه این موضوع در ادامه چند تا از معایب و آنها را مورد بررسی قرار میدیم:

1.نداشتن شناخت کافی از همدیگه

از اونجایی که ازدواج سنتی بعد از معرفی بستگان و خانواده انجام میشه، دو نفر باید با همدیگه ملاقات هایی داشته باشن. یکی از معایب این نوع ازدواج اینه که در این ملاقات ها نمیشه خود واقعی طرف مقابل رو تشخیص داد.


بیشتر بخوانید: معیارهای ازدواج موفق از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی


ازدواج سنتی یا ازدواج مدرن

2. معمولا ازدواج سنتی بدون عشق است

قبلا هم عنوان کردیم که در ازدواج سنتی معمولا عشق زمینه ای وجود نداره که همین امر یکی از دیگه از معایب این نوع ازدواجه. البته در بیشتر مواقع بعد از آشنایی و ازدواج، مهر و عشق عمیقی بین زوجین شکل میگیره که نمیشه اون رو نادیده گرفت.

3. بعضی افراد ازدواج های به سبک سنتی را تحقیرآمیز میدونن

تعدادی از دختران و پسران جوان، ازدواج سنتی رو قبول ندارن. چون به نظر اونها در این نوع ازدواج نوعی نگاه تحقیر آمیز وجود داره. مثلا ممکنه این احساس بد در دختران به وجود بیاد که داماد و مادرش حق دارن او را از هر نظر چک کنن و بعد میتونن او را تایید یا رد کنن. پس اگه دختر یا پسر یا خانواده ها همدیگه رو نپسندن احساس بدی در هر دو طرف ایجاد میشه و میتونه روی اعتماد به نفسشون تاثیر منفی بگذاره.


بیشتر بخوانید: ازدواج با همکار + تمام نکاتی که باید بدانید!


ازدواج عاشقانه یا سنتی

4. انتظار برای پاسخ دردناک است

در ازدواج های سنتی معمولا بعد از اولین جلسه، دو طرف منتظر پاسخ هستن. اما وقتی یکی از طرفین هیجان زده تر و خوشحاله، شنیدن پاسخ رد میتونه ناراحت کننده باشه.

ازدواج های سنتی چه مزیت هایی دارند؟

اگرچه نبودن عشق در ازدواج سنتی یکی از معایب این نوع ازدواجه، اما بعد از مدتی اشتیاق بین دو نفر بیشتر و بیشتر میشه. در واقع برخلاف ازدواج مدرن، پیوند بین زوجینی که با روش سنتی ازدواج کردن، با گذر زمان محکمتر میشه. طبق تحقیقات روانشناسان، در ازدواج های به روش سنتی، عشق به تدریج رشد میکنه. در حالیکه این احساس در بین زوجینی که به شکل مدرن ازدواج کردن، در عرض 18 ماه شروع به کمرنگ شدن میکنه. از طرفی زوجین در ازدواج های سنتی، برای موفقیت ازدواجشون بیشتر تلاش میکنن. برخی افراد هم میگن که؛ ازدواج سنتی خوبه چون ثبات و دوام بیشتری داره.


بیشتر بخوانید: عوامل ازدواج موفق از نظر روانشناسی


مزایا و معایب ازدواج سنتی و ازدواج مدرن

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تفاوت ازدواج سنتی و مدرن؟ کدام بهتر است! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مزایای ازدواج های مدرن و امروزی

درحال حاضر ازدواجهای به سبک مدرن بیشتر مورد توجه جوانترهاست. چون به هر حال مزیت ها و جذابیت های خاص خودش رو داره. مثلا؛ یکی از بهترین اتفاقاتی که در ازدواج های مدرن میفته اینه که شما میتونید فردی رو پیدا کنید که بیشترین سازگاری رو با روحیات و شخصیت شما داشته باشه. چون شما دو نفر به شناخت کافی از همدیگه میرسین و تشخیص اینکه با هم دوام میارین یا نه کار سختی نیست.

همچنین در ازدواجهای عاشقانه، یه احساس مشترک دو قلب رو به همدیگه پیوند میده. این احساس متقابل باعث میشه که یه رابطه قوی شکل بگیره. رابطه ای که حتی در برابر بدترین طوفان ها هم مقاومت میکنه. در ازدواج های امروزی که بر پایه عشق صورت میگیرن، عشق باعث میشه که اشتباهات همسرتون رو بپذیرید و به جای بزرگتر کردن اشتباهات، راهی برای حل مشکلات پیدا کنید.

یکی دیگه از مزیت های این نوع ازدواج اینه که گاهی افراد از قشرهای مختلف جامعه با همدیگه پیوند برقرار میکنن.

معایب ازدواج به سبک مدرن

حتما بارها این جمله رو شنیدین که “عشق آدم رو کور میکنه” این جمله در خیلی از موارد واقعیت داره. چون هر کسی که عاشق باشه، واقعا عیب های معشوقش رو نمیبینه. این یکی از بزرگترین معایب ازدواج های امروزیه که میتونه نتایج بدی رو به دنبال داشته باشه. چون ازدواج نشان دهنده یه زندگی کامله که در اون دو نفر تمام جزئیات اخلاقی، روحی و… رو با هم به اشتراک میذارن.

یه عیب دیگه اینه که شما فقط با همسر آیندتون وقت گذروندید و شناختی از خانواده او ندارید. فراموش نکنین که خانواده یک جز جدا نشدنیه که در زندگی شما تاثیر مستقیم داره. پس علاوه بر طرف مقابلتون اطلاعات دقیقی از خانواده و دوستانش به دست بیارین و کورکورانه ازدواج نکنین.

حالا با در نظر گرفتن مطالبی که در بالا عنوان شد میتونید خودتون تصمیم بگیرید که چه نوع ازدواجی براتون بهتره. حتی میتونید با مشاوره ازدواج هم صحبت کنید تا نتیجه بهتری کسب کنین.

سوالات متداول

تفاوت ازدواج قدیم و جدید در چیست ؟

در ازدواج های قدیم بیشتر خانواده ها سبب آشنایی زوج میشدند و همه چیز با مدیریت خانواده ها پیش میرفت اما امروزه معمولا پس از آشنایی زوج ، اگر تصمیم به ازدواج با یکدیگر را داشته باشند یکدیگر را به خانواده ها معرفی میکنند .

ازدواج به سبک سنتی یعنی چه ؟

ازدواج سنتی یعنی ازدواجی که در آن رابطه قبل از ازدواج به صورت دوستی پسر و دختر وجود ندارد و شروع آشنایی دختر و پسر با اطلاع خانواده ها میباشد . ازدواج سنتی به معنای عدم دوران آشنایی نمیباشد بلکه این دوران با نظارت و اطلاع خانواده ها و رسمی می باشد .

ازدواج سنتی خوب است یا بد ؟

ازدواج سنتی اگر با اصول و منطقی پیش برود و خانواده ها و جامعه فرهنگ درستی را در برخورد با آن پیش بگیرند قطعا میتواند نتیجه مثبتی را داشته باشد .

ازدواج به سبک سنتی چگونه است ؟

در ازدواج سنتی ابتدا زوج توسط خانواده ها و یا آشنایان مشترک به یکدیگر معرفی میشوند آن گاه مدتی را تحت دوران نامزدی به شناخت یکدیگر میپردازند و سپس اگر دو طرف و خانواده ها نسبت به یکدیگر نظر مثبتی داشته باشند مراسم عقد و ازدواج صورت میگیرد .

ازدواج سنتی یا امروزی و مدرن ؟

اینکه کدام یک از این سبک های ازدواج بهتر است را نمیتوان با قطعیت گفت چرا که هر کدام مزیت ها و معایب خاص خود را دارند و بسته به شخصیت فرد ، شرایط زندگی ، موقعیت اجتماعی ، شرایط فرهنگی و . . . ممکن است سبک مناسب ازدواج برای هر فرد متفاوت باشد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره روانشناسی و خانوادهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره آنلاین ازدواجبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

براي مشاوره در زمينه تفاوت ازدواج سنتی و مدرن؟ کدام بهتر است!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 35 نظر:

  1. به نظرم هر دو زندگی غیر قابل تحمله چه ازدواجی که والدین راضی مرد ناراضی، و چه معکوسش اه اه آدم از هر دو می خواد در ره تو 1.عشق نیس، تو 2.پول نیس شخصا ازدواج ایده آل یعنی کل اعضای خانواده نفر. راضی باشند من خودم فرهنگ اجتماعی رو بلدم ولی به نظرم مرد آینده ام از 100 باید 60بگیره وقتی یه مرد با مادر خونه دار یا دیپلمه میاد ورم فک میکنم به خاطر چیزهای دیگه اس بیایم گول نزنیم نر پر فن نیست ، اختلاف سن مناسب بین همسن تا نهایت ۷ سال میدونم الانم بیان مشکلی ندارم هر چند فک کنم مردای دورم یا متاهل یا در شرفشن وقت نشناسی جزا

  2. به نظرم مطالب مفید کع راجب ارتباط با جنس مخالف هست رد بخونید و یاد بگیرید میتونه بهتون کمک کنه

  3. سلام
    من بین ازدواج با دوست پسرم و خاستگارم گیر کردم نمیدونم به کدوم جواب مثبت بدم
    هر دو ویژگی هاشون بهم میخوره و اوکیه
    کدوم به نظرتون میتونه آینده بهتر داشته باشه؟

  4. خودمم از دوران دانشجویی به ازدواج امروزی بیشتر تمایل داشتم ولی شرایط ازدواج رو نداشتم و کیس مناسبی هم نبود. مشکل دیگه ای ام که دارم اینه که احساس می کنم نمی تونم با جنس مخالف ارتباط برقرار کنم.طوری که در دوره دانشجویی از حد همکلاسی فراتر نرفتم. لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. به نظرم مطالب مفید کع راجب ارتباط با جنس مخالف هست رد بخونید و یاد بگیرید میتونه بهتون کمک کنه

  5. سلام بنده تا حالا دو جا خواستگاری رفتم و همین حالت که فرمودین ممکنه در صورت شنیدن جواب منفی برای پسر سخت باشه در اولین خواستگاری برای من پیش اومد.

  6. اینگه میگید تو ازدواج سنتی میشه خانواده ها شناست والا خانم هایی رو میشناسم که از دست اذیت های مادرشوهر و خواهرشوهر دیوانه شدن . چون تو ملاقات ها خانواده ها هم اون روی خوبشون رو نشون میدن.
    من خودم در حال حاضر با پسری دوست هستم که خدا بخواد قراره ازدواج کنیم کلی در مورد اخلاق و رفتار های خانواده هامون باهم حرف زدیم در صورتی که تو سنتی حتا خانواده ها رودررو قربون صدقه طرف مقابل میدن ولی مار خوش خط و خال هستن

  7. تو ازدواج سنتی دختر یا پسر می تونن نقش بازی کنن همرو فریب بدن اما تو مدرن به مرور صداقت یا فریب برملا میشه . بعدشم تو مدرن فرصت بیشتری برای شناخت و رفتن به مشاوره و … وجود داره ولی تو سنتی در حد 3 تا 4 ماه فرصت دارن تا بله بگن و برن بشینن سفره عقد . بعدشم تو سنتی بعد از ازدواج ممکنه عشق بوجود نیاد ریسک بزرگیه .
    ازدواج هایی که طرف به دل نمیشنه اخرش طلاق یا خیانت بجود میاد. نوشتید تو ازدواج سنتی میشه خانواده ها رو هم شناخت که حرف غلطیه. خیلی عروس ها بعدها با مادرشوهر و خواهرشوهر به مشکل بر میخورن که باعث اختلاف و دعوا میشه پس چرا این شناخت ها ایجاد نشده و دختر با اون خانواده وصلت کرده ؟؟؟

    1. آمارها نشون میدن که ازدواج های سنتی موفق ترند.
      این یه حقیقته و هیچکس هم نمی تونه منکرش بشه.

      1. درسته من به عینه دیدم حتی دختر خالم بعد اینکه پسری ک عاشقش بود گرفت الان ناراضی هست و فقط بخاطر وجدانش باهاشه

      2. حرف شما کاملا غلطه، کجا ثبت میکنن که ازدواج دو طرف سنتی بوده یا مدرن؟

  8. مادرم همش از یه پسره حرف میزنه که فامیل همسایمونه من تا حالا پسره و خانوادش رو ندیدم و هیچ شناختی ازشون ندارم خانواده هامون هم کلا سر جمع شاید سه بار اونم تو جشن عروسی بچه های همسایمون هم دیگه رو دیدن مادر پسره از من خواستگاری کرده و مادر منم حتی با اینکه هیچ شناخت کامی ازشون نداره فقط با تعریف هایی که همسایمون کرده تصمیم گرفته که خانواده ی خوبین و همیشه به من میگه خیلی پسر خوبیه و…. ولی حتی یک بار هم با هم رفت و آمد نداشتیم که همو بشناسیم نمیدونم چرا مادرم داره منو مجبور به همچین کاری میکنه من ۱۵ / ۱۶ سالمه و پسره ۲۴ سال مادرم میگه دو سه بار برید بیرون آشنا بشید بعد وقتی ۱۸ سالت شد ازدواج کنید 🙄 اونجوری که من از دور و اطراف شنیدم خانوادش و همینطور خود پسره که اینجورین که دختر باید حجابشو رعایت کنه و سنگین رنگین باشه و از این چرت پرتا ولی من کاملا برعکس ملاک های اونام من عاشق گردش با دوستامم و از جعمای فامیلی متنفرم خوش گذرونم و مخالف حجابم و مخصوصا خیلی شیطون و شلوغم و چیزی به اسم سنگین رنگین بودن حالیم نمیشه و مطمئنم تا آخر عمرم این شخصیتم عوض نمیشه
    من میگم وقتی همین الآن انقدر با ملاک هاشون تفاوت دارم چرا باید تن به همچین کاری بدم که بعدا به طلاق ختم بشه و مهر طلاق به پیشونیم بخوره؟
    لطفا کمکم کنید یه جوری به مادرم بفهمونم به پسره علاقه نداره و فقط و فقط قصد مهاجرت دارم
    لطفا یکی کمکم کنه دارم تو خونه روانی میشم

    1. سلام، به نظرم ازدواج در این شرایط اشتباه محض هست و اگر دختر و پسر معیارهاشون با هم متفاوت باشه هرگز نمیتونن زیر یک سقف باشند

    2. مهاجرت چی بشین زندگیتو کن درستو بخون اگر نمیخوای ازدواج کنی غربت والا خیلی سخته ما اومدیم داریم میبینیم دیگه.

    3. به نظرم به نظز مادرت احترام بذار و یک بار پسر رو ببین و این هارو بگو و در آخر اعلام کن که بهم نمیخوریم

  9. سلام من دارم سنتی ازدواج میکنم و عاقلانه بعد از تعداد زیادی خواستگار که برام اومد بلاخره یکی به دلم نشست و معیارهای اولیه رو داره.آشنایی زیادی نداریم و خیلی سریع جلو رفت.ولی احساس میکنم چه سنتی و چه مدرن باید شخص مطابق معیارها باشه چون عشق بعد از مدتی کمرنگ میشه و به خاطر همین مشکلات جلوه میکنه و میزان طلاق بالا میره.توی ازدواج مدرن هم مجبوری که مدت زیادی وقت و احساس خودت رو صرف افراد مختلف کنی تا اون شخص مورد نظر رو پیدا کنی که علاوه بر آسیب روحی ممکنه در آینده دردسر ساز بشه چون فرهنگ جامعه و به خصوص مردها با این مسئله کنار نمیان حتی اگر وانمود کنند که براشون اهمیتی نداره.به نظر من ازدواج سنتی بهتره چون عاقلانه است و منطقی و طبق معیارها.زندگی ای که قرار باشه سالها دوام بیاره به این فاکتور ها نیاز داره.

    1. تو ازدواج سنتی ممکنه بعد ازدواج عشق بوجود نیاد . شاید اولش فکر میکنیم طرف رو دوست داریم و کاذب باشه

  10. هردختروپسری معیارهای خودش رادارداگرفردی راکه برای ازدولج انتخاب می کنیدمطابق معیارهای خوددیدیدمدتی باهم معاشرت سالم داشته باشیدعاقلانه وعاشقانه ازدواج کنیدتادرزندگی موفق باشیدهرگزخانواده به تنهایی نمی تواندفردی رابرای فرزندشان انتخاب کنندتازمانی که به دل ننشیندباکسی ازدواج نکنید

  11. منو زن پسرعموی مامانم پسندیده برای پسرش که ۱۲ سال ازم بزرگتره خانواده خوب و باشخصیتی هستن بدی ازشون ندیدیم و نشنیدیم پسره رو خیلی نمیشناسم وضع مالیشون هم خیلی خوبه مامانم که موافقه ولی هنوز به بابام نگفتیم بعد خواستگاری مامان پسره هم خالم فوت کرد بخاطر همین پا جلو نذاشتن ولی بعد چهلمش فک کنم بازم خواستگاری کنن نمیدونم جواب چی بدم میشه راهنمایی کنید

    1. من در آستانه طلاق در ماه چهارم زندگیم هستم. بدلیل اینکه خونواده ها نذاشتن همدیگه رو حداقل یکی دو ماهی بیرون و دور از کنترل خونواده ببینیم و معاشرت کنیم عشقی بوجود نیومد.
      بقول فروید سکس جذابیت های ظاهری و مادی هیچ کدام تضمین کننده یک ازدواج پایدار نیستند.
      خواهش میکنم فاکتور علاقه رو بذار اول از همه

  12. فرقی نمی کنه ازدواج سنتی باشه یا مدرن بهتر دختر و پسر طی یه دوره ی 6 ماهه با هم در ارتباط باشن تا همدیگه رو بهتر بشناسن و مهمتر از اون هر دو باید همدیگه رو بخوان

    1. مگر در ازدواج سنتی، این مدتی که شما میگید امکان داره؟
      اگر پس از شش ماه یکی از طرف ها خواست فسخ کنه چی؟
      بدیهی یه که میان خانواده ها چ رنجش و مخالفت پیدا میشه

      1. تو آشنایی سنتی خانواده ها اجازه 6 ماه رو نمیدن و همه چی عجله ایه . مخصوصا خانواده پسر که سریع جواب میخوان .

  13. سلام.ازدواج سالم وموفق بایدسه عنصرداشته باشه تعهدومسولیت پذیری.جاذبه جنسی وتفاهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉