کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

15 ویژِگی همسر کنترل گر + دلایل و راهکارهای رفتار با شخصیت کنترل گر

همسر کنترل گر
3.3/5 - (6 امتیاز)

در یک رابطه سالم و یک زندگی مشترک موفق، هر دو طرف در همه کارها و تصمیم گیری ها به درک مشترکی می رسند. آنها به راحتی می توانند نظرات خود را به یک تصمیم مشترک تبدیل کنند. زن و شوهر باید بتوانند با مشورت و هم اندیشی تصمیمات مشترکی را بگیرند که هر دو طرف از انجام آن راضی باشند. با این حال، برخی از افراد شخصیت کنترل گری دارند. یک همسر کنترل گر همیشه می خواهد شما را از هر جنبه ای کنترل کند. اگر همسر یا خواستگار کنترل گر داشته باشید، تعادل زندگی مشترک مختل می شود. در این گونه موارد یکی از طرفین تسلط بیشتری بر زندگی مشترک پیدا می کند.

اگر احساس می کنید که همسرتان در هیچ شرایطی به شما گوش نمی کند و حرف خودش را قبول دارد. یا اگر فکر می کنید او همیشه نسبت به شما تسلط دارد و همیشه به راحتی می تواند نظر خود را به کرسی بنشاند، شما یک همسر کنترل گر دارید. پس به خواندن این مطلب ادامه بدهید. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه در این مقاله تخصصی به بررسی ویژگی و نشانه های همسر کنترل گر، تاثیرات زندگی با همسر کنترل گر و نحوه برخورد با همسر سلطه جو پرداخته اند. با ما همراه باشید.

ویژگی و نشانه های همسر کنترل گر

ویژگی و نشانه های همسر کنترل گر

احترام به خواسته های همسر و تلاش برای برآورده کردن نیازهایش از روی عشق و دوست داشتن با عمل و اطاعت از او فرق دارد. گاهی زن یا مرد به دلیل عشق و دوست داشتن زیاد به نیازهای همسر خود توجه ویژه تری خواهند داشت اما نباید این دوست داشتن و عشق موجب ایجاد یک شخصیت کنترل گر شود. در زیر چند نشانه و ویژگی ذکر شده است که به شما کمک می کند بفهمید آیا همسرتان یک شخصیت کنترل گر دارد یا خیر؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 ویژِگی همسر کنترل گر + دلایل و راهکارهای رفتار با شخصیت کنترل گر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دور کردن شما از اجتماع و آشناهایتان

آیا همسرتان شما را از دوستان و خانواده دور می کند؟ اولین قدم برای کنترل هر کس این است که ارتباط او را با دیگران قطع کرد. این کار آنقدر آرام و به مرور اتفاق می افتد که شاید خودتان هم متوجه فاصله ای که بین شما و دوستانتان قرار گرفته است نشوید!!!!

مخصوصا اگر شریک زندگیتان در ایجاد احساسات در شما مهارت داشته باشد، اصلا شما متوجه رفتار او برای دور کردن شما و منزوی شدنتان نمی شوید. گاهی ممکن است همسرتان شما را متقاعد کند که هر از گاهی دعوت به جمع دوستان و یا فامیل را رد کنید. در نهایت، به حدی این دوری افزایش می یابد که شما به ندرت دوستان و خانواده خود را می بینید و تنها زمانی می توانید با آنها به راحتی صحبت کنید و وقت بگذرانید که همسرتان در اطراف شما نباشد.

او اغلب از شما انتقاد می کند

زنان کنترل گر یا مردان کنترل گر حتی با کارهای کوچکی که شما انجام می دهید، مشکل دارند. افراد کنترل گر در هر کاری که شما انجام می دهید، به دنبال پیدا کردن یک ایراد می گردند. او همیشه تمام حواس و تسلطش بر روی شماست و این طرز فکر را دارد که شما را راهنمایی می کند تا مطمئن شود اشتباه نمی کنید. در حالیکه در واقعیت او میل به کنترل رفتار همسرش دارد. یک همسر کنترل گر دائم در حال انتقاد کردن از شما و دیگران است.

همسر کنترل گر می خواهد همیشه از مکان شما مطلع باشد

اگر همسر شما در روز چندین بار با شما تماس می گیرد تا بفهمد آیا خانه هستید یا جای دیگری رفته اید، او احتمالا یک فرد کنترل گر است. همسر کنترل گر شاید بارها از شما به خاطر دیر آمدن از خرید یا سرکار سوال کند. اطلاع از اینکه همسرش کجاست و چه می کند بد نیست و یک ارتباط کلیدی به شمار می رود. اما اگر این کار به یک رفتار آزار دهنده تبدیل شود و دائم از مکان شما سوال کند به شدت مشکل ساز خواهد بود.

دائم شما را چک می کند

شوهر کنترل گر همیشه با سوال کردن قانع نمی شود. او در نهایت به فکر این می افتد که شما را چک کند. همسر کنترل گر با چک کردن تلفن همراهتان، شبکه های اجتماعی که فعالیت دارید و یا گشتن جیب لباس هایتان به دنبال فهمیدن این است که وقتی او حضور نداشته شما چه کرده اید.

فکر می کند همیشه حق با اوست

او در بحث و جدل ماهر است و می داند که چگونه در هر بحث یا مناظره ای که با او شروع می کنید، برنده شود. حتی هنگامی که حق با او نیست و بی منطق ترین آدم روی زمین است، باز تسلیم نمی شود. آنقدر بحث را با شما ادامه می دهد تا شما اعلام کنید که مثل همیشه حق با اوست و شما اشتباه می کردید. قبول کردن حرف های بی منطق، جزء سخت ترین کارهایی است که یک انسان انجام می دهد. کوتاه آمدن در مقابل همسر کنترل گر تنها راه نجات از بحث هاست که به شدت نیز آزاردهنده است. همسر کنترل گر به شدت خودخواه است. او همیشه تصمیمات و حرف های خودش را در اولویت اول قرار می دهد. اگر شما نیز از زندگی با همسر خودخواه خسته شده اید حتما مقاله روش برخورد با همسر خودخواه را مطالعه بفرمایید.

همسر کنترل گر باعث می شود احساس گناه کنید

همسر کنترل کننده همیشه به دنبال پیدا کردن اشتباهات و خطاهای شماست. اگر در گذشته کار اشتباهی انجام داده باشید، شوهر کنترل گر از آن به نفع خود استفاده می کند. مخصوصا اگر به هر نحوی به او یا زندگیتان آسیبی رسانده باشید، او مدام آن را یادآوری می کند. اینکار باعث بوجود آمدن احساس گناه در فرد می شود.

ایجاد احساس گناه در شما راهی است تا شما را تسلیم خواسته هایش کند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 ویژِگی همسر کنترل گر + دلایل و راهکارهای رفتار با شخصیت کنترل گر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

او باعث می شود که شما احساس مدیون بودن کنید

همسر یک حامی است که می تواند تغییرات بزرگی را در زندگی شما ایجاد کند. اما وقتی شوهر کنترل گر یا زن کنترل گری داشته باشید هر کاری را که برای شما انجام می دهد یا کمک بزرگی که به شما می کند، در نهایت منت می گذارد و شما را مدیون خودش می کند. او دائم لطف خود را به شما یادآوری می کند. منت گذاشتن و مدیون کردن شما باعث می شود تا شما را وادار کند مطابق میل او عمل کنید.

شرطی کردن پذیرش و مراقبت

اگر همسرتان مرتباً به شما می گوید این کار را انجام بده تا بیشتر به تو اهمیت بدهم یا بیشتر دوستت داشته باشم. این نشانه آن است که او فردی بسیار کنترل کننده است. او از میل شما برای دوست داشته شدن و اهمیت دادن، برای کنترل رفتار و ظاهر شما استفاده می کند. همسر کنترل گر گاهی برای به کرسی نشاندن حرف ها و تصمیمات خود دروغ می گوید. برای فهمیدن این موضوع که همسرتان دروغ گو است یا نه، می توانید از مقاله نشانه های همسر دروغ گو کمک بگیرید.

احترام نگذاشتن به حریم خصوصی

هرکسی حریم خصوصی دارد و باید برای آن احترام قائل بود. افراد باید برای خود وقت داشته باشند حتی هنگامی که ازدواج کرده اند. شما و همسرتان باید هر کدام به علایق یکدیگر احترام بگذارید و حداقل زمان کمی را برای فرصت خلوت کردن با خود داشته باشید. اگر همسرتان نیاز شما به تنهایی و حریم خصوصی را درک نمی کند و برای آن احترامی قائل نیست، احتمالا یک فرد کنترل گر است. افراد کنترل کننده در متقاعد کردن شما به این که شما لایق حریم خصوصی نیستید، مهارت دارند. پس با احتیاط قدم بردارید و سعی کنید حریم خصوصی خود را حفظ کنید.

حسادت بیش از حد

یکی از دلایل بوجود آمدن اختلال کنترل گری این است که همسرتان واقعا از اینکه شریک زندگی خود را از دست بدهد، می ترسد. او ترس خود را از طریق حسادت کردن نشان خواهد داد. اگر زن یا شوهرتان یک فرد کنترل گر باشد احتمالا نسبت به ارتباط شما با هر زن یا مردی بسیار حسادت می کند. صرف نظر از اینکه آن فرد چه کسی است و چه نسبتی با شما دارد. این رفتار اغلب نشانه ای از سوء استفاده عاطفی و نشانه ای از وجود یک بیماری روانی مانند اختلال دو قطبی است.

او به شدت وسواسی است

آیا تا به حال به شدت با چیزی مخالفت کرده اید اما در نهایت مجبور شده باشید تسلیم شوید. چون همسرتان اصلا حاضر به قبول تصمیم شما نبود؟ یک همسر کنترل کننده باید آنچه را که می خواهد داشته باشد و گرنه زندگی را برای شما سخت خواهد کرد. بنابراین او هر تاکتیکی را امتحان می کند تا آنچه را که از شما می خواهد به دست آورد. او ممکن است در کنار ویژگی کنترل گری یک همسر وسواسی نیز باشد. وسواس فکری اش او را برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن هدایت می کند و نمی گذارد فرصت خطا یا اشتباه را به خود و دیگران بدهد.

او همیشه شما را برای انجام کارها تهدید می کند

اگر شما تصمیم به انجام کاری خلاف میل او داشته باشید و در آن کار با شکست رو برو شوید. همسر کنترل گر دائم شما را تهدید می کند. شاید او به شما زمان این را بدهد که کاری را انجام دهید که می خواهید. اما دائم شما را تهدید می کند که اگر اشتباهی رخ بدهد با موقعیت ناخوشایندی روبرو می شوید. اگر در کاری اشتباه کوچکی انجام بدهید با یک مرد بداخلاق روبرو خواهید شد. خواندن مقاله نحوه رفتار با مردان بداخلاق را از دست ندهید.

شوهر کنترل گر به شدت خودش را قبول دارد و به خود می بالد

فرد کنترل گر برای اینکه بتواند بقیه را وادار به انجام کاری کند که خودش می خواهد از راه حقارت و تحقیر وارد می شود. او باعث بوجود آمدن احساس حقارت در شما می شود. فرد کنترل گر در مورد خودش یا خانواده اش و دستاوردهایشان به خود می بالد، هر چند که آنها مهم نباشند. او این کار را انجام می دهد تا ارزش خودش را بالا ببرد. با این کار می خواهد شما احساس خوشبختی کنید که او را در زندگی خود دارید و خود را موظف بدانید که او را راضی نگه دارید.

فرد کنترل گر اصلا انتقاد پذیر نیست

اگر شما از کارها یا تصمیماتش ایراد بگیرید به شدت با شما برخورد می کند. همسر کنترل گر اصلا انتقاد پذیر نیست و به شدت خودش را قبول دارد. او نسبت به دیگران زیاد انتقاد می کند اما خودش انتقاد پذیر نیست. انتقاد کردن از فرد کنترل گر به شدت او را عصبانی می کند.

اگر اشتباهی انجام دهد خود را تبرئه می کند

حتی اگر کار اشتباهی از او رخ بدهد آنقدر مهارت دارد که شما را متقاعد کند او این کار را برای شما انجام داده است!!!! فرد کنترل گر می داند که چگونه ورق را برگرداند. او همه چیز را به نفع خود تمام می کند. همسر کنترل گر استاد تبرئه کردن خود است. اشتباه و خطا در هر فردی وجود دارد. مهم این است که فرد اشتباه خود را بپذیرد و مسئولیت آن را قبول کند.

تست شخصیت کنترل گر

نحوه برخورد با همسر کنترل گر چگونه است؟

آیا همسرتان آدم بدی نیست؟ اما برخی از ترس های او باعث می شود او شما را کنترل کند؟ در اینجا چند راه برای مقابله و رفتار با همسر کنترل گر گفته شده است. شما برای درمان کنترل گری همسرتان می توانید از این راهکارها کمک بگیرید.

با همسرتان صحبت کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با همسرتان صحبت کنید. با او در مورد رفتارهای اشتباهش و تاثیراتی که بر روی شما و زندگیتان گذاشته، صحبت کنید. در ابتدا ممکن است همسرتان حالت تدافعی به خود بگیرد و یا به شدت عصبانی شود. اما شما با آرامش و صبر به او بفهمانید که چگونه رفتار کنترل گر او باعث ایجاد آسیب و مشکل در زندگی مشترکتان شده است.

حد و حدود همه چیز را مشخص کنید

ایجاد مرزها یکی از گام های مهم در جلوگیری از کنترل همسرتان و حفظ حریم خصوصی شما است. برای خودتان حریم خصوصی تعیین کنید و یا در مورد اینکه هر دو در تصمیم گیری ها شریک باشید حد و حدود مشخص کنید. هر موقع که همسرتان حد و حدود را زیر پا گذاشت و یا از مرزهای تعیین شده عبور کرد با آرامش و شکیبایی به او یاد آوری کنید و از او بخواهید به عقب برگردد.

نگرش خود را تغییر دهید

اگر دلیل رفتار کنترل کننده همسرتان را می دانید، سعی کنید رفتار او را درک کنید. این بدان معنا نیست که شما تسلیم شیوه های سلطه جویانه او شوید، اما در جر و بحث و دعوا سعی کنید آرام باشید و با شرایط برخورد کنید. تلاش کنید عدالت را برقرار کنید و نگذارید با شما ناعادلانه رفتار شود. وقتی شما آرامش خود را حفظ کنید و از دعوا و کشمکش دوری کنید ناخودآگاه همسرتان نیز آرام می شود و منطقی تر می توانید تصمیم بگیرید.

از مشاوره کمک بگیرید

اگر تلاش های شما برای از بین بردن رفتار کنترل گر همسرتان فایده ای نداشت. از یک مشاوره خانواده و یا روانشناس خوب کمک بگیرید. یک مشاور خوب می تواند به همسرتان کمک کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کند. او می تواند بفهمد آیا چیزی در گذشته همسرتان وجود دارد که باعث ایجاد رفتار کنترل کننده در او شده است یا خیر؟ مشاور راهی برای کنترل این رفتار و از بین بردن آن پیدا می کند.

نحوه برخورد با هسر سلطه جو

علت بوجود آمدن شخصیت کنترل گر در افراد چیست؟

نیاز همسرتان به کنترل همه چیز در اطرافش شاید ناشی از برخی بیماری ها و مسائل روانی باشد. شاید همسرتان در گذشته با خیانت یا بد رفتاری رو برو شده باشد و این خیانت تاثیر ماندگاری بر او گذاشته و از نظر روحی او را تحت تاثیر قرار داده باشد.

عدم درمان این مشکل ممکن است باعث بوجود آمدن یک شخصیت کنترل گر در او شده باشد.

شاید همسرتان دوست نداشته باشد که به کسی وابسته شود. بخاطر ترس از وابستگی همیشه سعی می کند کارها را به روش خود انجام دهد و یا دچار وسواس فکری باشد. او ترجیح می دهد مسائل را در دست خود بگیرد تا اطمینان داشته باشد که آنها را به درستی انجام داده است.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا در گذشته کاری انجام داده اید که او فکر کند شما از اعتماد او سوء استفاده کرده اید؟ ممکن است برخی رفتار شما باعث ایجاد حس بی اعتمادی در همسرتان شده باشد. به دنبال راه هایی برای بازگشت حس اعتماد همسرتان به خودتان باشید. اگر می خواهید اطلاعات کامل تری در این زمینه کسب کنید. به شما پیشنهاد می کنم مقاله رفتار با همسر شکاک و بدبین را مطالعه بفرمایید.

تاثیرات زندگی یا ازدواج با شخصیت کنترل گر

زندگی با یک همسر کنترل کننده و یا ازدواج با شخصیت کنترل گر می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد. انتقادهای مکرر، دعواهای غیر ضروری و بی منطق، یادآوری مداوم اشتباهات گذشته برای ایجاد احساس گناه در شما، نگرش سرسختانه، تهدیدهای متعددی که شما را مضطرب می کند، همگی می توانند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارند. چنین رفتارهایی شما را در مورد ایده آل ها و باورهای خود زیر سوال می برد و می تواند اعتماد به نفس شما را متزلزل کند. همچنین به شدت سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

زندگ با مرد یا زن کنترل گر می تواند باعث شود که شما علاقه به روابط عاشقانه را از دست بدهید.

حرف های یک کلام و مسرانه همسر سلطه جو، رفتارهای تهاجمی و دعواهای بیش از حد او باعث آزار عاطفی شما می شود. این ناراحتی ها و دلسردی نسبت به همسر ممکن است فرد را به سمت خیانت و یا جدایی سوق دهد.

میل به کنترل دیگران

سخنی از مشاوران آویژه

هیچ رابطه ای کامل نیست و اکثر زوج ها، حتی در یک رابطه سالم، می توانند در زمینه های ارتباطی و عاطفی یا اقتصادی با مشکل روبرو شوند. برخی از این مشکلات نیاز به مراقبت بیشتر و کمک گرفتن از یک فرد متخصص دارد. زوجین باید برای هم احترام قائل باشند و به عنوان یک گروه موفق زندگی خوبی را بسازند. هنگامی که یکی از زوجین سعی می کند همه چیز را در مورد رابطه، خانواده و همسر خود کنترل کند، در این صورت این رابطه یک رابطه سمی است که باید درمان شود، به خصوص اگر رابطه طولانی مدت باشد. اگر خواستگار شما یک فرد کنترل گر است یا دوست پسر کنترل گر دارید می توانید از تست شخصیت کنترل گر استفاده کنید. تا تصمیم بگیرید آیا می توانید با او زندگی کنید یا خیر.

سوالات متداول

چرا همسرم اینقدر مرا کنترل می کند؟

تمایل همسر شما به کنترل همه چیز احتمالاً به دلیل برخی از مسائل مربوط به سلامت روان است. همانطور که در مورد اکثر افراد کنترل کننده وجود دارد. اغلب، به دلیل سوء استفاده عاطفی در گذشته یا وجود یک بیماری زمینه‌ای مانند اختلال وسواس فکری-اجباری یا دو قطبی است.

نشانه های یک همسر کنترل کننده چیست؟

1-انزوا از خانواده و دوستان. 2-باعث می شود احساس گناه کنید. 3-ایجاد احساس مدیونی 4-احترام نگذاشتن به حریم خصوصی. 5-حسادت. 6.انتقادات مکرر. 8.تهدیدات مکرر. 9. وقتی همه چیز بر وفق مراد خود پیش نمی رود، حال بدی داشته باشید.

براي مشاوره در زمينه 15 ویژِگی همسر کنترل گر + دلایل و راهکارهای رفتار با شخصیت کنترل گر

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 4 نظر:

  1. چرا مدام نوشتید شوهر کنترل گر ؟! در حالی که این یک خصیصه دو طرفه هست !؟ فمنیست یا مرد ستیزی قاطی یک مقاله علمی نکنید

  2. به نظرم کنترل تا یه حدی لازم وگرنه که فک میکنم هر گلی یه بویی داره وقتی یکی کنترلت نمی کنه یعنی عزیزم بندازم دور مابقی بچسب هات تر از منن منم میگه باشه عشقم برم لباشو ببوسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉