کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

فواید و آسیب های دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج، درست یا غلط؟
5/5 - (2 امتیاز)

دوستی هایی که به ازدواج ختم میشوند!!

امروزه ازدواج و تشکیل خانواده، تا حد زیادی از شکل سنتی فاصله گرفته است. بسیاری از جوانان دوستی قبل ازدواج را به ازدواج های سنتی که از سوی خانواده تعیین میشود، ترجیح میدهند. اما نباید این موضوع را فراموش کنید که رابطه دوستی قبل از ازدواج مجموعه ای از فواید و معایب است که مستقیما روی آینده و زندگی شما اثر میگذارد. از نظر بسیاری دوستی برای ازدواج یک امری ضروری است چرا که هر چقدر پیوند بین زوجین محکمتر باشد، در ازدواج هم موفق تر خواهند بود. اما در مقابل دیدگاهی وجود دارد که دوستی های قبل از ازدواج را رد میکند. و آنها را مخرب و آسیب زا میداند. حال در ادامه هر دو این دیدگاه ها را مورد بررسی قرار میدهیم تا در نهایت بتوانیم به نتیجه درست دست پیدا کنیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه فواید و آسیب های دوستی قبل از ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

فواید دوستی های قبل از ازدواج کدامند؟

دوستی هایی که به ازدواج ختم میشوند از بهترین تجربیات ازدواج های عاشقانه افراد است. افراد در این دوستی ها نسبت به سایر زوجین از یکسری نکات مثبت برخوردار هستند. که از آن جمله میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. رسیدن به شناخت کافی از یکدیگر

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزیت های دوران دوستی قبل از ازدواج این است که شما با چهره واقعی طرف مقابل آشنا خواهید شد. وقتی یک رابطه نسبتا طولانی شکل میگیرد که در آن دو نفر از جزئیات زندگی هم با خبر هستند، امکان شناخت بیشتر میشود. چرا که شما در موقعیت های مختلف در کنار هم بوده اید و با طرز برخورد طرف مقابل از جمله میزان صبر، آرامش، وضعیت مالی و… طرف مقابل با خبر هستید. که اینها همان چیزهایی است که برای زندگی موفق لازم است. برای خواندن مقاله نشانه‌ مردانی که قصد ازدواج دارند کلیک کنید.

پیامدهای دوستی های قبل از ازدواج برای دختر یا پسر

2. میتوانید خودتان باشید

خوبی دوستی به قصد ازدواج این است که صمیمیت بین دو نفر باعث میشود همه ی آن چیزی که هستید را به نمایش بگذارید و چون به شناخت کافی از هم دست یافتید یکدیگر را بهتر درک میکنید. درست مثل زمانیکه در کنار یک دوست قدیمی هستید.

3. آشنایی با خانواده و دوستان

همانطور که گفتیم شما از دوستی تا ازدواج مهلت دارید تا رفتارهای یکدیگر را آنالیز کنید. اما موضوع مهم دیگر این است که شما میتوانید در این زمان با دوستان و خانواده فرد موردنظر ملاقات کنید و آنها را بیشتر بشناسید. یادتان باشد که این افراد تاثیر مستقیمی روی زندگی شما در آینده دارند.

4. مهلت بیشتر برای تصمیم گیری بهتر

یکی دیگر از فواید تبدیل دوستی به عشق این است که شما این فرصت را دارید تا بهتر تصمیم بگیرید. چون در دوره دوستی تعهد محکمی شکل نگرفته است و شما میتوانید با توجه به شناختی که از هم پیدا کردید، وضعیت را ارزیابی کنید و از خودتان بپرسید آیا میتوانیم با یکدیگر کنار بیاییم؟ اگر پاسخ شما با قطعیت مثبت است پس در زندگی با مشکلات کمتری روبه رو خواهید شد. در غیر این صورت باز هم فرصت برای جبران دارید و مجبور نیستید حتما به ازدواج فکر کنید.

پس به طور کلی میتوان گفت: دوستی قبل از ازدواج به شما آزادی انتخاب بیشتری میدهد. به این ترتیب میتوانید در تصمیم گیری نهایی بهتر عمل کنید. مقاله تشخیص دختر خوب برای ازدواج را از دست ندهید.

رابطه دوستی قبل از ازدواج

آسیب های دوستی قبل از ازدواج

همانطور که قبلا هم گفتیم با وجود تمام مزیت هایی که برای روابط دوستانه قبل از ازدواج وجود دارد، اما برخی انتقادات هم به این نوع روابط وارد است. علی الخصوص که در کشور ما از نظر عرفی و دینی این نوع روابط رد میشوند. برخی از پیامدهای دوستی با جنس مخالفرا در ادامه آورده ایم:

1. احتمال جدایی زیاد است

وقتی شما تجربه روابط احساسی دیگری داشته باشید، این احتمال وجود دارد که بعد از ازدواج هم تحت تاثیر آن روابط باشید و توقعات شما از همسرتان بالاتر میرود. مثلا ممکن است دائم همسرتان را با روابط قبلی مقایسه کنید و فکر کنید او نمیتواند احساسات شما را درک کند. این نارضایتی میتواند زمینه ساز مشکلات بزرگتر و حتی جدایی باشد. علاوه بر این احتمال خیانت و بازگذشت به روابط گذشته در افرادی که تجربه دوستی ناموفق داشته اند، بیشتر است. همین امر میتواند پایه های زندگی مشترک را متزلزل کند. برای خواندن مقاله مردان نامناسب برای ازدواج کلیک کنید.

آسیب های دوستی قبل از ازدواج

2. روابط دوستی قبل از ازدواج روی روابط دیگر هم تاثیر منفی میگذارد

روابط قبل از ازدواج در بسیاری از خانواده ها پذیرفته نشده است. لذا بسیاری افراد مخفیانه وارد این روابط میشوند. به این ترتیب افرادی که در چنین روابطی هستند اغلب مجبور به پنهان کاری و دروغگویی میشوند. یادتان باشد اگر روزی این دروغ های شما فاش شود تبعات بسیار بدی را به دنبال دارد. مقاله زنان خطرناک برای ازدواج را از دست ندهید.

3. روابط قبل از ازدواج سلامت روانی شما را تهدید میکنند

یکی دیگر از پیامدهای روابط قبل از ازدواج، تاثیرات روحی و روانی منفی است. چون وقتی شما دائما مجبور به پنهان کاری و دروغگویی هستید، احساس سرخوردگی و عذاب وجدان به سراغتان میاید. ممکن است از خودتان ناامید شوید. در صورتیکه از انتخابتان مطمئن نباشید، این احساسات بد، شدت میابند.

4. دیدگاه شما نسبت به عشق تغییر میکند

زمانیکه شما وارد یک رابطه عاشقانه میشوید، اما طرف مقابل قلب شما را میشکند، بسیاری باورها و دیدگاه های شما نسبت به عشق تخریب میشود. ممکن است بعد از این شکست همه را با ظن و شک ببینید و اجازه ندهید فردی وارد زندگیتان شود. به این ترتیب شانس خود را برای یافتن عشق واقعی در زندگی از دست میدهید. خصوصیات یک مرد ایده آل از نظر زنان برای خواندن مقاله مرد ایده آل ازدواج کلیک کنید.

5. مورد قضاوت قرار گرفتن

همانطور که میدانید روابط قبل از ازدواج بین دختر و پسر در جامعه ما خیلی پذیرفته شده نیست. از آنجایی که جامعه از افرادی تشکیل شده است که هرگز نمیتوانند چنین رابطه ای را بپذیرند، مطمئنا مورد هدف اهانت ها و شایعات خواهید بود.

6. ممکن است شما با کوله باری از تجربیات ناموفق وارد زندگی مشترک شوید

وقتی در یک رابطه دوستی احساسی قرار میگیرید ولی به ازدواج ختم نمیشود، تجربیاتی‌کسب میکنید که تمام روح و روانتان را درگیر کرده است. وقتی در نهایت با فرد دیگری ازدواج کنید، این کوله بار را همراهتان دارید. ممکن است این احساس دردناک که چرا احساساتم را صرف فرد دیگری غیر از همسرم کردم، همیشه همراهتان باشد.

برای خواندن مقاله خصوصیات یک زن ایده آل برای ازدواجکلیک کنید.

فواید دوستی به قصد ازدواج کدامند؟ رسیدن به شناخت کافی از یکدیگر، آشنایی با خانواده و داشتن مهلت بیشتر برای تصمیم گیری بهتر از فواید این نوع روابط است.

تاثیر روابط قبل از ازدواج روی سایر روابط چگونه است؟ چون افراد مخفیانه وارد این روابط میشوند مجبور به پنهان کاری و دروغگویی هستید که میتواند روابط آنها را با خانواده تحت الشعاع قرار دهد.

تاثیرات روانی منفی روابط دوستانه قبل از ازدواج چگونه است؟ چون وقتی شما دائما مجبور به پنهان کاری و دروغگویی هستید، احساس سرخوردگی و عذاب وجدان به سراغتان میاید. ممکن است از خودتان ناامید شوید.

سوالات متداول

روابط پنهانی دوستی های قبل از ازدواج صحیح است ؟

طبیعتاً انسان چیزی را پنهان می کند که از لحاظ شرع عرف و یا قانون مشکلی داشته باشد . به همین خاطر اگر روابط قبل از ازدواج با آگاهی خانواده ها ، هدفمند و سالم باشد نیاز به پنهان کردن ندارد .

آیا دوستی های قبل از ازدواج کمک به شناخت زوجین می کند ؟

اصولا این رابطه باید با همین هدف یعنی شناخت و آشنایی از اخلاق و رفتار ، طرز فکر و عقاید ، اهداف و برنامه های زندگی ، خواسته ها و انتظارات ایجاد شود . اگر به شکل درست و با فرد معقول و مناسبی ایجاد شود می تواند همه این نتایج را هم داشته باشد .

مهمترین اشتباهات دوستی های قبل از ازدواج چیست؟

مهم‌ترین اشتباهات بیشتر نتیجه رعایت نکردن موازین و اصول شرعی است . زیاده روی در روابط عاطفی و جسمی و جنسی ، که گاهی باعث وابستگی های شدید روحی و یا آسیب‌ های جسمی می شود .

دوستی های قبل از ازدواج از منظر اسلام چیست ؟

از دیدگاه اسلام مرد می تواند همسر آینده خود را از لحاظ زیبایی شناختی و یا برخی ملاک ها بسنجد . اما هر آنچه که باعث انحرافات جنسی و روحی شود . یا از روی هوا و هوس باشد پذیرفته نمی شود .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره روانشناسی و خانوادهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

براي مشاوره در زمينه فواید و آسیب های دوستی قبل از ازدواج

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. اتفاقا اون رفتاری که معمولا قبل ازدواج طرفین نشون میدن، اون چیزی نیست که تو زندگی متاهلی نشون خواهند داد. چون نسبت دوستی میره کنار و نسبت همسری میاد جاش. آدما توقعاتی که از همسرشون دارند از دوستشون ندارند بنا بر این رفتارشون ممکنه مهربون تر باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉