کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

8 راهکار برای مدیریت رابطه با خانواده همسر

8 راهکار برای مدیریت رابطه با خانواده همسر
3.6/5 - (18 امتیاز)

ارتباط با خانواده همسر همیشه یکی از مسائلی بوده است که زوجین با آن مشکل داشته اند. بر اساس صحبت های مشاورین خانواده ( چگونگی رفتار با خانواده همسر) یکی از سوالات اصلی زوج ها می باشد.

وقتی که تصمیم به ازدواج می گیرید، ناخودآگاه تصوراتی از خانواده همسرتان در ذهنتان شکل می گیرد. با خود می گویید حالا من علاوه بر پدر و مادر خودم، پدر و مادر دلسوز دیگری هم دارم که می توانم از تجربه شان استفاده کنم و یا افراد جدیدی هستند که می توانم با آن ها وقت بگذرانم و حتی ممکن است در آینده تبدیل به بهترین دوستان من بشوند.

اما خب خوب است بدانید که چگونگی رفتار خانواده همسرمان با ما تا حد زیادی به نحوه رفتار ما با آن ها و رفتار ما با همسرمان بر می گردد. اگر خود ما حد و حدود ارتباط با خانواده همسر را بدانیم احتمال این که به مشکل بر بخوریم خیلی کمتر است. برخی از زوجین وقتی با خانواده همسرشان به مشکل می خورند به جای حل کردن مشکل خود به قطع رابطه با خانواده همسر می اندیشند که این موضوع کاملا اشتباه است. در ادامه چند راهکار برای رابطه با خانواده همسر اورده ایم. با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: نکات مشاوره برای اختلافات زناشویی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 8 راهکار برای مدیریت رابطه با خانواده همسر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. ارتباط درست با همسر

ارتباط موثر با خانواده همسر با حل کردن مشکلات بین شما و همسرتان شروع می شود. دکتر لوری روزاکیس در این باره می گوید: (تا وقتی که نتوانید مشکلات بین خودتان و همسرتان را حل کنید نمی توانید رابطه خوبی با خانواده همسر خود داشته باشید.) باید به یاد داشته باشید که شما و همسرتان در یک طرف هستید.

بزرگ ترین اشتباهی که در اینجور مواقع زوجین می کنند این است که همسرشان را در دوراهی انتخاب بین آن ها و خانواده اشان قرار می دهند.

اگر این چنین کنید در حقیقت همسرتان را در یک انتخاب غیرممکن قرار می دهید و طبیعتا نباید انتظار داشته باشید که نتیجه خوبی داشته باشد. علاوه بر این باید سعی کنید که شرایط همسرتان را درک کنید و اگر مشکلی وجود دارد باید با حمایت از همسر آن را حل کنید.

حتی اگر همسر شما خانواده ای از جنس شیطان هم داشته باشد باید به این نکته دقت کنید که هنوز خانواده او هستند!

ارتباط درست با همسر
نحوه ارتباط با خانواده همسر

2. مرز و محدودیت تعیین کنید

وقتی صحبت از تعیین محدودیت می شود باید دقت کنید که هدف از این کار قطع کردن ارتباط با خانواده همسرتان و بی احترامی به خانواده همسر نیست بلکه ما این محدودیت ها را تعیین می کنیم که نیازی به قطع رابطه با خانواده همسر نباشد. در این زمینه باید دقت کنید که وقتی دارید محدودیت ها را تعیین می کنید نباید قولی بدهید که عمل کردن به آن غیر ممکن باشد زیرا در این صورت شما نه تنها مشکلات خود را در رابطه با خانواده همسر حل نکرده اید بلکه یک مشکل دیگر به نام بدقولی بین زوجین را به وجود آورده اید.

به طور مثال یکی از محدودیت هایی که می توانید تعیین کنید این است که پول دادن به خانواده های یکدیگر را ممنوع کنید. دقت داشته باشید نوع این محدودیت ها تا حد زیادی مربوط به نوع فرهنگی است که شما و همسرتان در آن پرورش یافته اید.


بیشتر بخوانید: رفت و آمد با خانواده شوهر


3. مستقیما در ارتباط باشید

به هر صورت که ممکن است از ارتباط غیر مستقیم با خانواده همسرتان جلوگیری کنید. به طور مثال اگر در مورد یک چیزی می خواهید از خواهر شوهر خود سوال کنید از شوهرتان نخواهید که این کار را بکند بلکه خودتان حتی اگر شده با یک تماس ساده این کار را انجام دهید. حتی اگر چیزی شما را آزار می دهد صراحتا با آن ها در میان بگذارید زیرا ممکن است عمدی نباشد و یک سوتفاهم باشد. گاهی اوقات مشکلاتی که دارید فقط مربوط به تفاوت فرهنگ ها می شود.

مرز و محدودیت تعیین کنید
حدود رابطه با خانواده همسر چگونه باید باشد

4. برای دیگران زندگی نکنید

شکسپیر خیلی قبل این توصیه را کرده است که : خودتان را به آدمی که خانواده همسرتان می خواهد تبدیل نکنید. دیگران باید آن طوری که شما هستید شما را قبول کنند همانطور که همسر شما این کار را کرده است. مطمئن باشید نیازی نیست که برای این که از شما خوششان بیاید خودتان را تغییر دهید بلکه فقط کافی است با آن ها به درستی رفتار کنید.

5. آرامش خود را حفظ کنید

یاد بگیرید که آرامش خود را حفظ کنید. بسیاری از اوقات بهترین کار این است که هیچ کاری انجام ندهید. شما باید بدانید که هر چقدر در مورد یک چیز بیشتر واکنش نشان بدهید احتمال خطای شما بیشتر خواهد شد. بنابراین در اینجور مواقع انجام ندادن هیچ کاری عاقلانه تر به نظر می رسد. این موضوع به خصوص برای خانم ها بسیار مهم است زیرا در هنگام رفت و آمد با خانواده شوهر خود گاهی اوقات بر روی مسائل بسیار کوچک بسیار حساس می شوند و خیلی سریع و بیش از حد واکنش نشان می دهند.

انتظارات معقولانه داشته باشید
حد و حدود ارتباط با خانواده همسر

6. انتظارات معقولانه داشته باشید

پدر و مادر شما در هر شرایطی عاشق شما هستند انگار یک نوع قرارداد است که در هر صورت والدینتان شما را دوست دارند اما این موضوع در مورد پدر و مادر همسرتان صحیح نیست. باید قبول کنید که والدین همسرتان والدین شما نیستند و نمی توانید نحوه رفتاری که والدینتان با شما دارند از آن ها انتظار داشته باشید. باید سعی کنید نسبت به این موضوع متفاوت فکر کنید.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید بکنید این است که خودتان را جای خانواده همسرتان بگذارید و یا اینکه خودتان را در چند سال آینده تصور بکنید. زمانی که فرزندان شما بزرگ شده اند و شما عروس و یا داماد خواهید داشت. اگر در چنین شرایطی قرار بگیرید خود شما چگونه رفتار خواهید کرد؟

مطمئن باشید این روش بسیار به شما کمک خواهد کرد.

7. مهربان باشید

اگر حتی گاهی اوقات از روی خشم دندان هایتان را بر رو هم فشار می دهید سعی کنید یک جمله زیبا به زبان بیاورید. اگر واقعا شرایط برای شما بسیار غیر قابل تحمل است فقط ساکت باشید و لبخند بزنید.

اگر قرار باشد جواب بدی را با بدی بدهید مطمئن باشید سنگ روی سنگ قرار نمی گیرد.

روابط با خانواده همسر در دوران عقد 
راهکارهای تعامل با خانواده همسر

8. شوخ طبع باشید

هیچ کس از یک آدم خشک و بی روح خوشش نمی آید. مطمئن باشید وقتی که آدم باحال و شوخ طبعی باشید حتی اگر در برخی از شرایط اشتباه بکنید و یا برخی از اخلاق هایتان بد باشد باز هم در ارتباط با خانواده همسر از کسی که از شما بهتر است ولی آدم خشک و بی روحی است موفق تر خواهید بود.

یکی از روش های بیان مشکلات خود به خانواده همسرتان بدون این که ناراحتشان کنید استفاده از شوخ طبعی است البته باید مراقب باشید که به لودگی منجر نشود.

استفاده از شوخ طبعی می تواند یکی از راه های تعامل با خانواده زن باشد زیرا به طور معمول مردها بیشتر شوخ طبع هستند

رابطه درست با خانواده همسر چیزی نیست که در طی یک شب بدست بیاید بلکه شما باید بر روی آن کار بکنید و در این راه صبر داشته باشید زیرا چیزهایی که مربوط به نگرش دیگران نسبت به ما می باشد برای اصلاح شدن نیاز به زمان دارند.


بیشتر بخوانید: اختلاف با باجناق را چرا باید جدی بگیریم؟


روابط با خانواده همسر در دوران عقد

مدیریت روابط با خانواده همسر در دوران عقد به عبارتی پایه و اساس رابطه با خانواده همسر است. این شمایید که از همان اوایل جایگاه خود را در خانواده جدیدتان مشخص میکنید. اینکه در خانوداه همسر فردی محبوب و دوست داشتنی باشید یا عضوی که پذیرفته نمیشود تا حدود زیادی از اوایل رابطه یعنی دوران عقد معین میشود. شما باید یاد بگیرید رابطه ای برقرار کنید که برایتان خوشایند باشد و بر زندگی مشترکتان اثر مثبت داشته باشد. بهتر است از همان ابتدای عقد سعی کنید رفت و آمدها کنترل شده و معقول باشد. از اینکه هر روز خانه همسر خود باشید و از خود فردی عادی بسازید بپرهیزید.

اجازه بدهید خانواده همسر از دیدار شما خوشحال شوند و احترام خاصی قائل شوند. اشتباه نکنید قرار نیست شما برای آنها یک غریبه باشید و معذب باشید. کافی است رفت و آمدتان تکراری و خسته کننده نشود. سعی کنید در این رفت و آمدها روابط دوستانه و صمیمی را پیدا کنید. این صمیمیت باید حد و مرض داشته باشد تا از شما یک فرد با جایگاه خاص بسازد. در مورد خانواده ها و همسرانی که به هر دلیلی رابطه بسیار راحت و آزادی دارند بحث جدا است. اگر تیپ شخصیتی شما از این گروه نیست پس از همان ابتدا جایگاه ویژه ای برای خود بسازید. لازم نیست رابطه کم، خشک و غیر دوستانه ای داشته باشید. حتی اگر با آنها نمیجوشید سعی کنید یک رابطه کم و محترمانه داشته باشید.

حد و حدود رابطه با خانواده همسر

حد و حدود رابطه با خانواده همسر چیزی نیست که با رابطه با دوستان یا خانواده خود مقایسه کنیم. نباید خود را در معذورات قرار دهیم. اگر احساس میکنیم که واقعا آنها موج منفی بر زندگیمان دارند سعی کنیم در کمال منطق و رضایت با همسر خود صحبت کنیم و این رابطه را کاهش دهیم. نکته مهمی که متاسفانه به دلیل بی توجهی بسیاری از زوجین مشکل ساز میشود درک نکردن همدیگر است. اگر همسرتان تمایلی به رفت و آمد زیاد و یا موارد دیگری ندارد هیچگاه سعی نکنید با قهر، دعوا و تنش او را مجبور به همراهی کنید. این کار نه تنها باعث خوشگذرانی و درست شدن یک رابطه نمیشود، بلکه همسرتان را بیشتر زده میکند.

بگذارید همسرتان با میل و علاقه خود این رابطه را بخواهد. اگر او را به رابطه، احترام و علاقه نسبت به خانواده خود مجبور کنید نه تنها باعث موفقیت شما نمیشود؛ بلکه احساس های منفی را بیشتر در همسرتان تحریک میکند. حد و حدود رابطه با خانواده همسر هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد اما می تواند در چهارچوب اخلاق و موازین خوبی پیش برود .هر زوجی باید قدرت مدیریت و کنترل این رابطه را داشته باشد همان اندازه که زن به حضور خانواده اش در زندگی نیاز دارد مرد نیز باید وجود آنها را در زندگی احساس کند و از حمایت آنها برخوردار باشد. قطعاً داشتن یک رابطه سالم و دوستانه میتواند بسیار بر زندگی شخصی زوجین تاثیرات مثبتی بگذارد.

حد و حدود رابطه با خانواده همسر 
مشکلات ناشی از نحوه ارتباط با خانواده همسر

نحوه رفتار با خانواده شوهر

نحوه رفتار با خانواده شوهر هیچ قانون دقیقی ندارد. این خود زوج ها هستند که باید حد و مرزها و نوع رابطه را مشخص کنند و از آنجایی که هر زوج و خانواده ای معیارها، قوانین، اخلاق ها و رفتارهای خاص خود را دارند نمی توانیم نوع رابطه خود را با دیگران مقایسه کنیم و یا برای زندگی دیگران باید و نبایدهای تعیین کنیم. هیچ گاه سعی نکنید برای روابط با شوهر و یا خانواده او مانند کسی رفتار کنید. بلکه سعی کنید در زندگی الگوی خاص و صحیح خود را داشته باشید. شما در مرحله اول باید سعی کنید خلقیات، رفتارها، عقاید و نوع شخصیت همسر و خانواده اش را بشناسید.

اگر بتوانید به درک درستی از این موارد برسید، می‌توانید تفاوت ها و تفاهم های میان خود و آنها را بفهمید. اگر ما بدانیم با خانواده شوهر خود چه سنخیت ها و یا تناقض هایی داریم قطعاً می توانیم تا حدودی به رابطه ای که باید داشته باشیم دست بیابیم. نحوه رفتار با خانواده شوهر به عوامل بسیاری بستگی دارد. در مواردی می‌بینیم که خود همسر نیز تمایل چندانی به برقراری این رابطه ندارد و یا برعکس زوج هایی که هم دیگر را مجبور به این کار می کند. این یک عمل اشتباه است و نمیتوان انتظار یک نتیجه خوب را داشت. به طور کلی توصیه ما این است که در رابطه با خانواده شوهر تفاوت ها و تفاهم ها را بشناسیم و سعی کنیم در برقراری رفت و آمدها از این نقاط اختلاف نظر دوری کنیم و بیشتر از تفاهم ها استفاده کنیم.

سوالات متداول

آیا رابطه با خانواده همسر میتواند مفید باشد؟

قطعا وجود خانواده ها میتواند برای زوجین یک حامی و پشتوانه محکم باشد. از لحاظ مادی و معنوی به ما کمک کنند. در حل مسائل و مشکلات زندگی بهترین راهنما و دلسوز برای زوجین باشند.

آیا در صورت نداشتن تفاهم با خانواده همسر قطع رابطه درست است؟

به طور کل قطع رابطه راهکار مناسبی نیست. زیرا همین امر خود سبب بروز مشکلاتی در زندگی با همسر میشود. بهتر است رابطه خود را کم و محترمانه و با حد و مرز خاص خود پیش ببریم.

برقراری رابطه اجباری با خانواده همسر چه پیامدهایی دارد؟

اگر همسر خود را به رابطه و رفت و آمد مجبور کنیم نه تنها باعث بر قراری صلح و دوستی نمیشود. بلکه خصومت ها و بد بینی ها را افزایش میدهیم. رابطه ای درست و سازنده است که با میل و علاقه خود شخص باشد.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.منبع: (Good family relationships: tips & ideas)

براي مشاوره در زمينه 8 راهکار برای مدیریت رابطه با خانواده همسر

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉