کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم

10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم
4/5 - (3 امتیاز)

داشتن یک خانواده شاد و سالم همیشه دغدغه کسانی بوده است که به سلامت تک تک افراد خانواده اهمیت می دهند. در واقع اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع نگاه کنیم، هدف اصلی از تشکیل خانواده ایجاد فضایی است تا تمامی اعضای آن به رشد و بالندگی برسند و این هدف جز زمانی که شرایط ایجاد نشاط در خانه فراهم نشده باشد به دست نمی آید.

علاوه بر دید فردی نسبت به قضیه ایجاد عوامل نشاط در خانواده، ایجاد خانواده شاد و موفق از دید جامعه نیز بسیار مهم است. زیرا هرچه فضای یک خانواده نشاط بیشتری داشته باشد افرادی که در آن خانواده رشد می کنند سالم تر خواهند بود و وقتی نقشی را در اجتماع به عهده می گیرند می توانند به خوبی از پس آن بر بیایند و به بهترین نحو مسئولیت خودشان را انجام دهند. به همین دلیل است که تقریبا تمامی جامعه شناسان با این جمله که( خانواده بنیادی ترین ساختار هر جامعه است) موافق هستند. در ادامه چند راهکار برای ایجاد عوامل نشاط در خانواده آورده شده است که می توانید آن ها را اجرا بکنید و تغییر آن را در روحیه اعضای خانواده اتان ببینید.


بیشتر بخوانید:راه های بغل کردن همسر


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرید …. شادی مسری است

نکته مهمی که متاسفانه در دنیای مدرن امروزه خیلی نادیده گرفته می شه این هست که ما واقعا در جایی که هستیم حضور نداریم. وقتی در جمع خانواده خود نشسته ایم حواسمان به تلفن همراه و یا تلویزیون است. باید سعی کنیم وقتی با خانواده هستیم فقط حضور فیزیکی نداشته باشیم، بلکه تمام حواسمان نیز پیش خانواده باشد. سعی کنیم با یکدیگر ارتباط بگیریم و از لحظه لذت ببریم. تحقیقات نشان داده است که شادی مسری است یعنی اگر تو یک جمع یک نفر شاد باشد روی بقیه اعضا نیز تاثیر مثبت می گذارد.

2. بچه هایتان تا ابد بچه نمی مانند، از کوچک بودنشون لذت ببرید

باور نکردنی است که بچه ها چقدر زود بزرگ می شوند. انگار همین دیروز بود که تازه اولین کلماتشان را بیان می کردند ولی امروز میبینید که به سن جوانی رسیده اند و برای آینده اشان تصمیمات بزرگ و مهمی می گیرند. باید یاد بگیرید که تمام وقتتان را به فکر کردن درباره آینده زندگی و فرزندانتان اختصاص ندهید و حتما از سیر رشد فرزندانتان لذت ببرید. آن ها دیگر بچه نخواهند شد و شما نیز نمی توانید آن حس قشنگی که یک پدر یا مادر می تواند نسبت به بچه هایش داشته باشد را تجربه کنید. بنابراین یکی از راهکارهای خانواده شاد همین است که از هرچیزی که می دانید فقط یک بار می توانید آن را تجربه کنید لذت ببرید و آن را از دست ندهید.

لذت بردن از چیزهایی که دوست دارید


بیشتر بخوانید:با همسر لجباز چه کنیم؟


3. لذت بردن از چیزهایی که دوست دارید

گاهی اوقات خوردن شکلات مورد علاقه اتان در طول روز می تواند انرژی کل روزتان را عوض کند. ممکن است با مود بدی از خواب بیدار شده باشید ولی وقتی یک تکه از خوراکی مورد علاقه اتان را بخورید به کلی روحیه اتان عوض شود! بله درست است، به همین سادگی می توان شاد شد و اگر یادتان باشد گفتیم شادی مسری است و می توانید با این کار حس نشاط در خانواده خود ایجاد کنید. البته واضح است که تاثیر اینجور چیزها بر روی بچه ها بسیار بیشتر است و یک راه ساده برا شاد کردنشون این هست که خوراکی مورد علاقشونو درست کنید.

4. به شادی بچه هاتون اهمیت بدید

گاهی اوقات از دنیای برزگانه خودتون بیرون بیاین و به حرفای بچه هاتون اهمیت بدید. ببینید چه چیزی اونا رو خوشحال می کنه. دوچرخه سواری، شنا و یا حتی خیلی از اوقات این که اونا رو به پارک ببرید برای آن ها خیلی اهمیت داره. شاید خود شما از آب بازی خوشتان نیاید ولی می توانید به بچه اتان اجازه بدهید که آب بازی کنند و به جاش شما از آن ها عکس و فیلم بگیرید. علاوه بر این که این کار لذت بخش است، با این کار شما یک آرشیو خوبی از خاطرات درست می کنید که می توانید در آینده ساعت ها به این عکس ها نگاه کنید و لذت ببرید.

به شادی بچه هاتون اهمیت بدید


بیشتر بخوانید:علت کم حرفی شوهر چیست؟


5. با فرزندانتان عکس بگیرید

توی قسمت قبلی گفتیم که سعی کنید در هر موقعیت از بچه هاتون عکس بگیرید تا یک آلبون از خاطرات براشون تهیه کنید. ولی در این قسمت می خواهیم بگوییم که «با فرزندانتان» عکس بگیرید. تصور بکنید 40 سال آینده که فرزندتان با بچه هایش این عکس ها را نگاه کند چقدر خوشحال خواهد شد. با این کار در ایجاد نشاط در خانواده فرزندتان نیز سهیم خواهید بود!

6. جلوی بچه هایتان همسرتان را ببوسید و بغل کنید

شاید بتوان گفت یکی از بهترین راهکارهای داشتن خانواده شاد و سالم همین کار است. قدرت محبت به همسر را جلوی فرزندانتان دست کم نگیرید. وقتی شما این کار را می کنید فرزندتان نیز ناخودآگاه محبت به همسر را یاد می گیرد. با این کار شما به آن ها نشان می دهید که یک زندگی شاد و سالم باید چجوری باشد. وقتی که فرزندتان به سن ازدواج رسید و این صحنه ها و خاطرات به یادش آمد متوجه می شود که والدینش چه زندگی موفق و سالمی داشته اند و می داند که اگر بخواهد زندگی خودش هم اینگونه باشد باید چه کارهایی انجام بدهد.

جلوی بچه هایتان همسرتان را ببوسید و بغل کنید


بیشتر بخوانید: دکتر مشاور خانواده خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


7. نگرانی درباره ی چیزهای کوچک و بی اهمیت را رها کنید

اگر قرار است هر نکته ای را که توی این مقاله ذکر شده فراموش کنید ایرادی ندارد ولی هیچ وقت این نکته را فراموش نکنید. «هیچ چیز بیشتر از گیر دادن به چیز های کوچک و بی اهمیت روی اعصاب نیست» اگر اخلاق های خوب بسیاری داشته باشید ولی این اخلاق بد را داشته باشید مطمئن باشید هیچ وقت اخلاق خوبتان جایگزین این رفتار بد نخواهد شد.

اگر یک اتفاق خوب و مثبتی رخ می دهد هیچ گاه به دنبال نکات منفی آن نباشید. اجازه ندهید مسائل کوچک شادی شما را بر هم بزند بلکه دید کلی تری به قضیه داشته باشید. به این موضوع فکر کنید که اگر به این مسائل کوچک اهمیت ندهید بعد از مدتی حس خوبی نسبت به آن روز، آن موضوع و آن خاطره دارید در صورتی که اگر این چنین نباشد آن چیز کوچک همانند لکه سیاهی بر روی پارچه ای سفید خودنمایی می کند.

8. برای خانواده اتان وقت بگذارید

برای خانواده اتان وقت بگذارید، بقیه چیز ها صبر می کنند! گاهی اوقات از ما سوال می شود که چگونه محیط خانواده را شاد کنیم؟ من به شخصه از آن ها می پرسم که چقدر برای خانواده ات وقت صرف می کنی؟ جواب هایی که می دهند تعجب آور است زیرا بسیار کم است و من سوال بعدی را اینگونه مطرح می کنم که آیا با توجه به این وقت خودت می توانی شادی را تجربه کنی؟

بسیاری از ما حتی وقت کافی برای خانواده صرف نمی کنیم ولی به دنبال این هستیم که خانواده موفقی داشته باشیم. این امر غیر ممکن است زیرا تا وقتی که به حد نیاز با خانواده وقت نگذرانید نمی توانید شادی و نشاط را در خانواده گسترش دهید.

تا دیر نشده است سعی کنید با خانواده اتان باشید زمانی می رسد که می بینید به همه چیز رسیده اید ولی دیگر خانواده ای در کار نیست تا بخواهید با آن ها این لذت و شادی را تقسیم کنید.

9. عکس گرفتن خوبه اما زندگی کردن یادتان نرود!!

در قسمت های قبل گفتیم که عکس گرفتن باعث میشه برای خودتان و بچه هایتان خاطرات زیبایی را به جا بگذارید ولی باید حواستان باشد اینقدر درگیر عکس گرفتن نشوید که آن لحظه را به کلی از دست بدهید. هر چیزی به اندازه اش خوب است اگر زیاده روی بکنید از آن روز هیچ خاطره خوبی به همراه نخواهید داشت.

احساساتتون بروز دهید

10. احساساتتون بروز دهید

به عنوان نکته آخر باید بگویم یکی از شیوه های شاد بودن خانواده این است که ابتدا خودتان شاد باشید. البته به این هم نباید کفایت کنید، بلکه باید شادی اتان را نمایش دهید. اگر می خواهید خانواد شاد و سالمی داشته باشید باید ابتدا خودتان شاد باشید، اگر می خواهید لبخند بزنند باید ابتدا خودتان لبخند بزنید، اگر می خواهید ورزشکار باشند باید ابتدا خودتان ورزشکار باشید.

در دنیای شلوغ و پر سرعت امروزه باید از هر راهی استفاده بکنید تا بتوانید یک خانواده شاد و موفق داشته باشید، باید روانشناسی خانواده شاد را بدانید، باید با علم به این موضوع عمل کنید. ما فقط زمان کوتاهی را در زندگی فرزندانمان تاثیر گذار هستیم، بزرگ که شوند خودشان راهشان را پیدا می کنند پس بیایید از این زمان بهترین استفاده را بکنیم.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالاتکانال مرکز مشاوره آویژهرا مطالعه نمایید.

براي مشاوره در زمينه 10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. واقعا عالی بود و تمام نکات ذکر شده رو من اجرا میکنم چون من یه خانواده پنج نفره دارم خدا به من سه تا فرشته داده که همیشه قدردانش هستم و به خانم که همیشه کنارمه مطالبتون عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉