کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اجازه گرفتن زن از شوهر چرا لازم است؟

اجازه گرفتن زن از شوهر در زندگی مشترک چه اثراتی دارد؟
3.6/5 - (9 امتیاز)

اجازه گرفتن زن از شوهر یکی از تعهداتی است که زن هنگام ازدواج آن را قبول می کند و برعهده اوست. خانم های عزیز شاید سوال کنند چرا باید از همسرمان اجازه بگیریم؟ مگر نه اینکه زن و مرد باید حقوق برابری داشته باشند؟ چرا فقط زنان باید اجازه بگیرند؟ خوب اینکه مردان نیز در کارها از همسرشان صلاح و مشورت می خواهند بسیار عالیست. به طور کلی در ازدواج موفق اینگونه است. این موضوع باعث احترام متقابل زوجین خواهد شد. اما می دانید که زن از دیرباز جنس لطیف و شکستنی بوده و ممکن است خارج از چارچوب خانه خطرهایی او را تهدید کند.

از طرفی مسئولیت های خانه بر عهده مرد است و مرد حق دارد که از برنامه همسر و فرزندانش خبر داشته باشد. علاوه بر این ازدواج یعنی تعهد مرد و زن. زن و مرد ملزم هستند که تمام نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. از طرفی یکی از وظایف زن، برطرف کردن نیازهای جنسی مردان است. همین نیاز مرد باعث می شود بیشتر مراقب همسرش باشد و او را از گزند خطرهای اجتماعی حفظ کند. به همین دلیل گفته می شود اجازه گرفتن زن از شوهر یکی از ملزومات ازدواج است زیرا معمولا زنان مورد تجاوز قرار می گیرند نه مردان. اگر فکر میکنید که هنوز با این صحبت ها قانع نشده اید بهتر است سری به مشاوره زناشویی بزنید.


بیشتر بخوانید: با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟


اجازه گرفتن زن از شوهر از دیدگاه اسلام چیست؟

در اسلام درباره اجازه گرفتن زن از شوهر تاکید بسیار شده است. خصوصا اینکه احکام اسلامی، حامی زنان بوده و برای حفظ پاکدامنی زنان احکامی دارد که حدالامکان آن ها را از خطر ها حفظ می کند.

خداوند در قران می فرماید: “لهن مثل الذی علیهن بالمعروف”. یعنی برای زنان، همانند وظایفی که بر روی دوش آن هاست حقوق شایسته ای قرار داده شده است. خوب از این آیه متوجه می شویم که همانطور که وظایف مرد تامین نیازهای خانه است، زن هم موظف است از شوهرش اطاعت کند. زن موظف است که همه چیز را به شوهرش بگوید و مطیع او باشد.

در اسلام اجازه زن از شوهر در چه مواردی جایز است؟

اگر زن به طور رسمی به عقد مرد در آمده باشد در این امور باید از مرد اجازه بگیرد:

  • بیرون رفتن از خانه
  • دیدار با خانواده، دوستان و فامیل
  • مسائل مهم مربوط به زندگی ( اتفاقات و تصمیم های مهم در زندگی)
  • اجازه گرفتن در مسائلی که به فرزندان مربوط می شود.
  • تصرف در اموال یا پول دادن به دیگران ( در صورتیکه آن پول را مرد تامین کرده باشد)

اگر سوالی در این مورد دارید می توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: علت دعوای زیاد زن و شوهر چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اجازه گرفتن زن از شوهر چرا لازم است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

اجازه زن از شوهر هنگام خروج از منزل لازم است؟

قانونا اجازه زن از شوهر در زمانی که قصد خارج شدن از منزل را دارد ( مگر در موارد خاص) لازم است. یعنی خانم عزیز شما باید قبل از اینکه از خانه بیرون بروید همسرتان را در جریان بگذارید.اگر همسرتان بفهمد که بیرون رفتید و او مخالف بیرون رفتن شما باشد به راحتی می تواند از شما شکایت کند. مگر اینکه با خروج شما از منزل مشکلی نداشته باشد و این موضوع را از قبل حل کرده باشد. اصلا فارغ از مسائل قانونی، وقتی شما از شوهرتان اجازه می گیرید یعنی ” همسرم من به تو احترام می گذارم و تو برایم خیلی مهم هستی”.

اجازه گرفتن زن از شوهر در چه مواردی باید انجام شود؟

چرا یک زن باید از شوهرش اجازه بگیره؟

دیدگاه مشاوره خانواده:

یکی از مسائل چالش برانگیزی که امروزه گریبانگیر بسیاری از خانواده هاست اینه که خانم ها میگن چرا ما باید برای رفتارهامون از شوهرمون اجازه بگیریم و در بیان علل انجام ندادن این رفتار دلایلی از قبیل اینکه: مگه شوهر ما کیه و یا مگه به من شک داره و یا مگه من زندانی ام و یا منم مثل اون دارم کار میکنم و یا این کار مال دخترای بی دست و پاست و یا مگه شوهرم از من اجازه میگیره و یا … رو بیان میکنند.

درجواب باید بگم یکی از دلایل وجود تفاوت در زن و مرد ایجاد لذت در اوناست تقریبا هیچ زن و مردی از اینکه طرف مقابلش مثل خودش باشه و یا مثل خودش رفتار کنه لذت نمیبره و اصلا حاضر نیست با یکی مثل خودش ازدواج کنه تنها انتظاری که زن و مرد از هم دارند درک کردن یکدیگر است و این یعنی من رو بشناس و بدان چگونه ام و از نگاه من به زندگی نگاه کن این رو میگن درک یکدیگر که نتیجه آن میشه تفاهم و با شبیه هم شدن کاملا متفاوته.

حالا یک سوال دارم از خانم ها و اون سوال اینه:
آیا مایل هستید همسرتون تمام رفتارهاشو از شما اجازه بگیره؟؟؟
مثلا به شما بگه اجازه میدی برم برای خودم لباس بخرم و یا اجازه میدی برم ماشینم رو تمیز کنم و یا اجازه میدی برم سرکار!!!!
حتما وقتی تصور کنید شوهرتون این رفتارها را انجام بده حس خیلی بدی خواهید داشت و یا حتی تنفر پیدا میکنید.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم


اجازه یا اطلاع رسانی مسئله این است!

حال اگر همسرتون مطالب بالا رو این شکلی بیان کنه که:
امروز میخوام یک شلوار بخرم یا میخوام ماشینو تمیز کنم و یا دارم میرم سرکار حتما حستون بهتر شد و یا حتی حس خوبی خواهید داشت!!
اگر دقت کنید در مرحله اول شوهر شما در حال اجازه گرفتن از شما بود و در مرحله دوم ایشون در حال اطلاع دادن به شما!

خوب شما مرحله دوم رو ترجیح دادید یعنی دوست دارید ایشون همه رفتارهاشو به شما اطلاع بده. حالا اگه شما هم این کار رو بکنید یعنی فقط رفتارهاتون رو اطلاع رسانی کنید چون این رفتار شبیه رفتارهای مردانه است در همسر شما ناخودآگاه حس بدی بوجود خواهد آورد و اونو وادار به رفتارهایی میکنه که شما از اون به کم توجهی به خودتون بیان میکنید و یا حتی اگه این رفتارشما یعنی اطلاع رسانی همزمان بشه با یک دلخوری دیگه قطعا پا از یک رفتارکم توجهی شوهرتون نسبت به شما فراتر میره و حتی ناخودآگاه رفتاری شبیه شک و یا توهین و یا تهمت به شما زده میشه و شما رو در بهت عجیبی فرو میبره!!!


بیشتر بخوانید: 17 مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اجازه گرفتن زن از شوهر چرا لازم است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رفتاری متفاوت با رفتار همسرتان انجام دهید

شما در این حالت دو گزینه پیش رو دارید.
اول اینکه هیچ رفتارتون رو به ایشون نگید که خوب طبیعتا باعث بوجود امدن دلخوری میشه و عکس العمل خوبی رو از شوهرتون نخواهید دید پس این رفتار اصلا توصیه نمیشه.

اما کار دیگه ای که میتونید انجام بدید اجازه گرفتن قبل از انجام رفتارهاتون هست.
جالبه بدانید وقتی شما این کار یعنی اجازه گرفتن رو انجام میدید حداقل دو حس خوب به همسرتون میدید.

  1. اول اینکه به او اقتدار میدید که قبلا توضیح دادم هدف همه رفتارهای مرد کسب اقتداره و از هر چیز و هر کس و هر جایی که بهش اقتدار بده خوشش میاد و به اون توجه میکنه.
  2. دوم اینکه وقتی یک زن شکل گفتارش رو از اطلاع دادن به پرسش تبدیل میکنه این رفتار وقتی با تن صدای نازک و تن و جسم ظریف زن همراه میشه اصطلاحا رفتار زن رو ناخودآگاه تبدیل به نوعی ((ناز و طنازی)) میکنه که فوق العاده برای شوهرش جذاب و دوست داشتنی هست و به اون حس خوبی میده.

اجازه گرفتن زن از شوهر چگونه باید باشد؟

سوالات متداول

در چه شرایطی اجازه زن از مرد هنگام بیرون رفتن از خانه لازم نیست؟

طبق قانون تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته باشد، لازم نیست از همسرش اجازه بگیرد مگر اینکه زن عقد دائم باشد و همسرش با بیرون رفتن زن مشکل داشته باشد.

آیا زن برای رفتن به خانه پدرش هم نیاز به اجازه مرد دارد؟

از لحاظ قانونی بله. دقت کنید اگر ترک خانه طولانی باشد مرد می تواند علیه زن طرح دعوای عدم تمکین نماید و نفقه را ندهد و حتی در شرایطی او را طلاق دهد. قانون اینطور حکم می کند به همین دلیل توصیه می شود که حتما از همسرتان اجازه بگیرید.

حکم قانونی ترک منزل توسط زن چیست؟

طبق ماده 115 قانون مدنی، زن باید در منزل حضور داشته باشد. ترک منزل بدون عذر موجه، به منزله ناشزه بودن زن است. عواقب ناشزه بودن زن عبارت است از :

نفقه به زن تعلق نمی گیرد.

مرد می تواند دوباره ازدواج کند.

مهریه به زن تعلق نمی گیرد.

مرد می تواند از زن شکایت کند و به راحتی و بدون اینکه مهریه ای به او تعلق بگیرد طلاق زن را بدهد.

البته به شرطی که بتواند این مساله را ثابت کند.اما در صورتیکه ماندن باعث ضرر بدنی به او شود و در خانه شوهر امنیت جانی نداشته باشد یا مشکلی در خانه برایش پیش آمده باشد که نتواند در منزل بماند و بتواند این مساله را ثابت کند، می تواند از خانه بیرون برود و درخانه پدرش بماند. در این صورت نفقه به او تعلق خواهد گرفت.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه اجازه گرفتن زن از شوهر چرا لازم است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 29 نظر:

  1. سلام به همه ..من موندم شما خانمها چراازدواج کردید والان همه طلاق مهریه و نفقه واسه مرددرمیارید.بخداکل قانون چه قدیم وچه الانه مال شماست و بوده الانه آقایون فقط امضای طلاق دست خودشه اینم اگه دوست داریدبهتون بدیم ..ببینیدخانمهای محترم من نمیگم طلاق حق زن نیست چراحق شما هست ولی اوژدانن دیدم خودم که بعضی از زنها ببخشیدخانمها بی دلیل طلاق میگیرن آخه چرامیذاریدهرچی بلا خدامیخوادسرماناظل کنه آمارطلاق توایران توکشورمون رکوردشکونده شماخانمها مشکلتون طلاق نیست …شما اول مشکل خودتون روباخودتون حل کنیدبعدبریدببینیدزن شوهرداربامردمتاهل رل میزنه وقتی بین خودتون هیچ رحمی نیست دیگه خودتون قضاوت کنیدمطمین باشی هیچ مردی اینوقسم میخورم اگه زن پانده هیچ مردی نزدیکشم نمیشه الان طلاق بریدبگیریدمهریتون هم خداروشکرکه قسطی هم میشه دادتااون موقع شماالانه که ۲۵یا۳۰ هستیدمیشید۶۰ساله وسلام

    1. همینه دیگه مساله اینه ک همه زن رو فقط مقصر میدونن هر دو مقصرن،خودتون میگید زن شوهر دار با مرد متاهل رل میزنه جدای از اینکه شدیدا با این موضوع مخالفم و کسی ک متعهد شده حتی فکرشم نباید درگیر این مسائل بشه ولی این جمله رو از اینور دیگه هم بخونید چرا مرد زن دار با زن متاهل رل میزنه؟؟؟چرا مرد به خودش اجازه میده بره سراغ زن دیگه ای ؟؟؟یعنی انقد مرد متزلزله ؟؟ قسم میخورم اگه مرد پا نده هیچ زنی نزدیکش نمیشه ….!!!

    1. بانوی ایرانی مادر دو فرزند هستم یک انسان بالغ وکامل و عاقلی هستم هر وقت اراده کنم میرم بیرون اصلا اجازه نمیگیرم چون حق منه هروقت اجازه گرفتم احساس حقارت بهم دست میده ولی با شوهرم مشورت میکنم ک میخوام فلان کار انجام بدم فلان جا برم نظر شما چیه حتی اگر هم عقیده نباشیم نظر خودم مهمتره وانجامش میدم در غیر اینصورت زن برده ای بیش نیست

      1. اونوقت مهریه نباید بگیری باید نصف نصف چول دربیاری بری بیرون زیر گرما کار کنی نفقه نباید بگیری همه چی برابر همه چیییی

      2. قرار نیس که یه نفر کوتاه اومده از آبروش میترسه و چیزی نمیگه همه اینجوری باشن، خواهشا با این پیشنهادات و پستها زندگی مردم و به نزنین ممنون

  2. زن بیرون بره فقط یه اطلاع بده که خدایی نکرده مشگلی برای خودش پیش نیاد وگرنه زن اسیر نیست اما دروغ گفتن به قصد رفتن مثلا خرید و سر از چای خانه با دوستان در بیاره این خیانته نه اجازه نه چیزی دیگ.یه زره آدم باشیم هم زن هم مرد احترام و اطلاع و راستگو و خدایی صاف باشن همه چیز دروسته.خواهر زنم سر کار بود یهو شوهرش وسط چهاراه سوار ۲۰۶ یه مرد غریبه دید و بعد کلی درد سر گفت مامور برق بوده و تا مقصدی رسونده همسرش رو !!!!!دورغ شاخ داره ووووهمسر خودم ته جیبش سیگار بود میگم این چیه میگه نمیدونم از کجا تو جیب من اومده اونم جیب شلوار جین تنگ که دست به زور توش میره .این کثافت بازیا همش خیانته خیانت

  3. اگر قرار باشه هرکسی بخاطر این موانع ازدواج نکنه که می دونید چه گل و بلبلی میشه
    شاید واقعیت غیر این باشه الله اعلم

  4. یه دفعه بگید زن اسیره. ازدواج نکنیم راحت تره. مردی که نفقه ی نصفه میده چرا باید ازش اجازه گرفت. مزخرف حرفاتون

    1. سلام اون موقع که توی محضرخانمها واقایون ده ها امضامیزنن وعابد از خانم وکیل بودنش رامیپرسه ومیگه شمارا دربرابر چند صد سکه وشیربها به عقد دایم در بیارم آن موقع خانمها باید حواسشون باشه چون تمام اختیارات خود رابه مرد میده توی قرآن سوره نساء تماما وظیفه مرد وزن را واظح خداوند عنوان کرده

  5. ببینید خانم محترم شما چرا حق داری مهریه بگیری اما اختیارت هم دست خودت باشه واقعا خیلی نوبری

    1. همینکه میگی حق داری مهریه بگیری

      ولی تا همینکه زن حرفی از مهریه بزنه،ک تنها حق مسلمشه
      جوری همون مرد نگاهش میکنه ک انگار گناه کبیره مرتکب شده
      این چ عدالتیه ک همه میگن مهریه حق زنه،ولی کمن زنایی ک ب این حق شون برسن
      اگ هم برسن موقع طلاق و جداییه اونم با هزار منت و دادگاه و شکایت

      واقعا مسخرس
      متنفرم از مردایی ک اینطوری با زنا زفتار میکنن ک زنا از زن بودن خودشون بدشون بیاد
      و یا حتی از اسلامی ک اینجور قوانینی برای زنا وضع کرده

  6. سلام ی جا اشتباه نوشته بودی اونم این بود که زن ناشزه در هرصورت مهریه بهش تعلق میگیره فقط نفقه ازش گرفته میشه

  7. عالی بود👌 اگه واقعا همه ی زن ها اینجوری از همسرشون اجازه میگرفتن و بدون مشورت با همسر کاری نمیکردن هیچ وقت مشکلی براشون پیش نمیومد. الان تو این دوره زمونه زن ها اصن مرد حساب نمیکنن ی جوری رفتار میکنن انگاری اونامرد خونن.

    1. اشتباه میکنید همه اینطوری نیستند هنوزم هستند مردابی که هر طور خودشون دوست داشته باشند همون باید بشه

  8. اگه در زمان عقد که مرد مخارج همسرش رو نمیده اون وقت هم اجازه لازم است همه مخارج بر عهده پدر و مادر دختر است و فقط عقد دائم شدن و دختر در منزل پدرش هست؟؟؟
    هی

      1. زنها وقتی کار خطایی انجام میدن میگن یادت هست 20سال پیش این کارو کردی فقط میخوان توجیه کنن که من خطا ی نکردم هر جا که روی زه دست زن خونه زن شریک شیتونه بی وفایی اسونه وفا براش سخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉