کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر + 6 راهکار برای زندگی با خانواده شوهر

زندگی در کنار مادر شوهر
4.4/5 - (5 امتیاز)

آیا تصمیم دارید با خانواده همسرتان زندگی کنید؟ یا از زندگی با خانواده شوهر به ستوه آمده اید و می گویید از زندگی با خانواده شوهر خسته شدم؟ این موضوع که تصمیم بگیرید با خانواده همسر خود زندگی کنید بسیار مهم و حیاتی است. اگر به خلقیات و رفتار خود و خانواده همسرتان در هنگام تصمیم گیری توجه نکنید واقعا با مشکل روبرو می شوید. قبل از اینکه تصمیم قطعی در مورد زندگی با خانواده همسر بگیرید حتما از مزایا و معایب زندگی با خانواده شوهر آگاهی کامل بدست بیاورید.

اگر به دنبال این معایب و مزیت ها هستید حتما مقاله جامع و تخصصی مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه را مطالعه کنید. ما به شما کمک می کنیم بهترین تصمیم را بگیرید. اگر با خانواده همسر زندگی می کنید و به دنبال خوشبختی و فرار از مشکلات هستید. این مقاله کلید فرار از مشکلات و زندگی شاد را در کنار خانواده شوهر به شما خواهد داد. با ما همراه باشید.

زندگی با خانواده همسر

چرا زندگی با خانواده همسر؟

اوایل ازدواج و شروع زندگی مشترک زمان خوشی برای زوج هاست. با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ های هر اقلیت و منطقه ای شروع زندگی مشترک برای افراد متفاوت خواهد بود. بعضی از زوجین به دلایل مختلفی تصمیم می گیرند که زندگی مشترک خود را در کنار خانواده همسر شروع کنند. گاه این تصمیم از سر اجبار و پذیرش مشکلات زندگی و جامعه است. گاه این کار یک عادت و رسم خانوادگی تلقی می شود. برخی از این دلایل که باعث می شود زن و شوهر تصمیم به زندگی با خانواده شوهر بگیرند عبارتند از:

نداشتن خانه مستقل

مشکلات مالی که سبب می شود نتوانند اجاره خانه جداگانه ای را بپردازند.

وابستگی زیاد شوهر به خانواده

زندگی با خانواده شوهر در یک خانه در بعضی از جوامع یک اصل و روال عادی تلقی می شود.

تنها بودن پدر یا مادر همسر

داشتن مسئولیت نگهداری از پدر یا مادر یا خواهر و برادر

وابسته بودن خانواده شوهر به پسرشان

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر + 6 راهکار برای زندگی با خانواده شوهر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشکلات زندگی با خانواده شوهر

در اوایل ازدواج، زوج ها همچنان در حال شناخت یکدیگر از نظر رفتاری، اخلاقی، فرهنگ و عادت ها و… هستند. هر زن و شوهری در اوایل ازدواج نیاز دارند که بیشتر یکدیگر را بشناسند و به یک تفاهم برسند. پس مسلما شروع زندگی مشترک دارای چالش های جدید است.

برخی از زوجین، زندگی مشترک خود را در کنار خانواده همسر شروع می کنند. گاهی زن و شوهر مجبور به پذیرش این تصمیم هستند و گاهی نیز اصلا اجباری وجود ندارد. هر چه پدر و مادر شما انسان های خوبی باشند، همچنان معایب زندگی با خانواده شوهر را نمی توان انکار کرد. در این قسمت چند مورد از مهم ترین معایب و مشکلات زندگی با خانواده شوهر را برای شما آورده ایم.

مشکل در حفظ حریم خصوصی

همه زوج ها باید بتوانند که اوقاتی را به صورت خصوصی باهم بگذرانند. مخصوصا هنگامی که تازه عروسی کرده اند. نیاز به حریم خصوصی در اوایل ازدواج به شدت احساس می شود. اما وقتی شما زندگی با خانواده همسر را انتخاب کنید، ممکن است دیگر نتوانید زمان با کیفیتی را با همسرتان در خانه سپری کنید. از طرفی اینکه از خانواده همسرتان تقاضای حفظ حریم خصوصی را داشته باشید به شدت سخت است. چون شما در حال حاضر در خانه آنها زندگی می کنید و نمی توان به پدر یا مادر همسرتان بگویید زمانی را به بیرون از خانه بروند.

دردسر های صمیمیت و ارتباط بیش از حد

صمیمیت و ارتباط بیش از حد می تواند باعث از بین رفتن احترام و تحقیر شدن می شود. همیشه بهترین گزینه این است که فاصله و حد و حدود رابطه با خانواده شوهر حفظ شود. در اوایل ازدواج ممکن است شما را یک همسر خوب و عروس عالی خطاب کنند و از بودن شما در کنارشان ذوق داشته باشند. اما به مرور این احتمال وجود دارد که گاهی به اشتباه شما را قضاوت کنند. یا با کلمات خود، ناخواسته یا عمدا، سبب تحقیر شما یا بی احترامی به شما شوند. مثلا اگر یکبار به دلیل مشغله یا بیماری نتوانید خانه را مرتب کنید یک عروس تنبل خطاب می شوید. شاید به آشپزی یا غذاهای شما ایراد بگیرند و مطابق با میل آنها نباشد.

از شما انتظار دارند که با قوانین آنها زندگی کنید

همسر شما هر سنی که داشته باشد همچنان برای والدینش یک فرزند بی تجربه خواهد بود. آنها سعی می کنند در مواقع مهم و یا مشکلات زندگی مشترک، او را کنترل کنند. یا به او امر و نهی کنند که چه باید بکند. شما در خانه آنها زندگی می کنید پس این یک روند طبیعی برای آنها خواهد بود که در مورد همه چیزها نظر بدهند. اما اگر نظر یا قوانین آنها برای شما مهم نیست پس این مشکل برای شما کمرنگ تر خواهد بود.

آزادی و قدرت انتخاب شما کم رنگ می شود

زندگی با خانواده شوهر در مقایسه با زندگی در خانه جداگانه آزادی و قدرت انتخاب کمتری را برای شما خواهد داشت. شما گاهی مجبور می شوید آنچه را که خانواده همسرتان انتخاب می کنند بپذیرید. حتی اگر مطابق با میل شما نباشد. ممکن است از مهمانی رفتن یا مهمانی گرفتن زیاد خوشتان نیاید ولی چون در خانه پدر و مادر همسرتان زندگی می کنید دائم رفت و آمد و مهمانی برقرار باشد. گاهی ممکن است با همسرتان دعوا کنید، در صورتی که اشتباه از سمت همسرتان است اما خانواده او شما را به معذرت خواهی از همسر وادار کنند.

دخالت والدین همسر در تربییت فرزندان

اگر شما بچه دار شوید، مشکلات زندگی با خانواده همسر برای شما دو چندان می شود. آنها شما را یک مادر و یا پدر بی تجربه می بینند و می خواهند همیشه در مورد تربیت و رشد و خوراک و… فرزندانتان نظر بدهند. ممکن است به خودتان بیایید و ببینید به جای شما خانواده همسرتان فرزندانتان را تربیت می کنند و شما هیچ دخالتی در تربیت فرزند خود ندارید.

انتظارات و فرهنگ های نامتعادل

اگر والدین از شما و همسرتان انتظارات زیاد و نامعقولی داشته باشند زندگی با آنها سختتر خواهد شد. اگر شما و همسرتان اعتقادات و عقاید مختلفی نسبت به والدین او داشته باشید تفاوت های زیادی در نحوه مدیریت خانواده و یا تربیت فرزندان وجود دارد. درک این تفاوت ها و کم کردن انتظارات از یکدیگر واقعا سخت است و باعث ایجاد استرس و کشمکش بین شما و خانواده همسر و یا بین زن و شوهر می شود.

صمیمت جنسی و فیزیکی کمرنگ می شود

هنگامی که در کنار پدر و مادرشوهر خود زندگی کنید نمی توانید از نظر جنسی و فیزیکی آزادی زیادی داشته باشید. در آغوش گرفتن، لمس و نوازش همسر و … همه در نهایت به اتاق خواب شما ختم می شود. زن و شوهری که در خانه جداگانه زندگی می کنند صمیمیت فیزیکی بیشتری دارند. مثلا وقتی همسرش از سرکار می آید می توانند او را در آغوش بگیرند و ببوسند. یا هنگام تماشای فیلم می توانند همسر خود را نوازش کنند اما ایجاد چنین فضاهایی در کنار خانواده همسر سخت و گاهی غیر ممکن خواهد بود. نبودن صمیمت جنسی و فیزیکی باعث ایجاد احساس دلزدگی از زندگی، یا کمرنگ شدن ارتباط موثر با همسر می شود.

مشکلات عروس با خانواده شوهر

مزایای زندگی در کنار خانواده همسر

پدر و مادر هر دو دلسوز فرزندان خود هستند و برای اینکه فرزندانشان زندگی شادی داشته باشند، تلاش می کنند. زندگی در کنار خانواده همسر درست است که مشکلاتی را به همراه دارد اما خالی از لطف نیز نیست. شما باید خودتان تصمیم بگیرید که معایب و مشکلات را بیشتر در نظر می گیرید یا مزیت های زندگی با خانواده همسر را ؟ ما در کنار معایب، مزیت ها را نیز گفته ایم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر + 6 راهکار برای زندگی با خانواده شوهر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شناخت تعاملات خانواده شوهر

زندگی با خانواده شوهر فرصت خوبی است تا شما ببینید همسرتان چگونه با خویشاوندان خود که هر روز آنها را می بیند رفتار می کند. شما می توانید به خصوصیات اخلاقی شوهرتان در کنار خانواده و در اجتماع پی ببرید و بدانید که او دقیقا چه نوع شخصیتی دارد. حتی می توانید ویژگی های بیشتری از او را بفهمید و این کار با سوال پرسیدن از خواهر یا برادرش امکان پذیر است. چرا که آنها سالیان زیادی را در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و از اخلاق و خلقیات هم باخبر هستند.

استفاده از تجربیات والدین در تربیت فرزند

اگر شما برای اولین بار است که مادر یا پدر شدن را تجربه می کنید. زندگی با خانواده همسر این کمک را به شما می کند تا از تجربه های والدین برای تربیت و رشد نوزاد خود استفاده کنید. شما تجربه اولتان است شاید خیلی از مواقع حتی دلیل گریه های نوزاد خود را نیز ندانید. ولی والدین همسرتان به راحتی می توانند فرزندتان را ساکت کنند. می توانید از آنها برای نگهداری از کودکتان کمک بگیرید تا به کارهای دیگرتان برسید.

ایجاد فرصت تعامل با افراد بیشتر

ازدواج کردن و شروع زندگی مشترک، خانواده و بستگان شما را دو برابر می کند. شما دیگر علاوه بر خانواده خودتان با خانواده همسرتان نیز آمد و شد دارید. زندگی در خانه پدری همسرتان در کنار خانواده اش به شما این موقعیت را می دهد که بهتر و بیشتر بتوانید ارتباط سالم برقرار کنید. آنها را مانند خانواده خود دوست داشته باشید. این یک فرصت است که قلب رابطه شما رشد کند.

کمک به یادگیری مهارت های زندگی

اگر مادرشوهر شما یک زن کد بانو و زرنگ باشد شما می توانید از مهارت ها و تجربیات او در زندگی مشترک نهایت استفاده را ببرید. او می تواند یک معلم آشپزی خوب برای شما باشد و یا مهارت های مورد نیاز برای زندگی مشترک را به شما آموزش بدهد.

کمک به برطرف کردن مشکلات زندگی مشترک

اگر خانواده همسر شما انسان های عالی و با شخصیتی باشند نه تنها باعث جدایی شما از همسرتان نمی شوند بلکه به برقراری یک ارتباط مفید و زندگی شاد به شما و همسرتان کمک می کنند. ممکن است شما و همسرتان بر سر مسائلی باهم قهر باشید. آنها با شیوه ای درست و رفتاری به جا و محترم باعث آشتی با همسر و ایجاد آرامش و شادی در زندگی شما می شوند.

زندگی با خانواده شوهر دریک خانه

چگونه با خانواده همسر زندگی کنیم؟

شاید شما نیز جزء آن دسته از زوج هایی باشید که به ناچار مجبور هستید با خانواده همسر زندگی مشترک خود را آغاز کنید. ممکن است این موضوع بسیار شما را آشفته کرده باشد، ولی راهی برای فرار از زندگی در کنار مادر شوهر نداشته باشید. پس اول از همه این واقعیت که مجبور به پذیرش زندگی در کنار خانواده همسر هستید را قبول کنید. همانطور که در بالا گفته شد زندگی با خانواده همسر نکات مثبتی را نیز با خود به همراه دارد ولی باید بدانید که چگونه رفتار کنید و چگونه از رویارویی با مشکلات زندگی با خانواده شوهر دوری کنید.

حد و مررزها را مشخص کنید

مشخص کردن حد و حدود رابطه با خانواده شوهر، مهمترین نکته برای یادگیری نحوه زندگی با مادرشوهر و پدرشوهر است. مشخص کردن مرزها و حد و حدودها نه تنها برای زوجین بلکه برای روابط با اطرافیان نیز ضروری است. وقتی حد و مرزهایی مانند در زدن قبل از ورود به اتاق خواب، دخالت نکردن در مشاجرات، دخالت نکردن در تربیت فرزندان و … را تعیین می کنید، باعث می شود تجربه زندگی با پدر و مادر همسر برای شما خوشایند باشد. برخی از این حد و مرزها را می توان به صورت مستقیم و با صحبت کردن و برخی را نیز به صورت غیر مستقیم تعیین کرد.

از ورود به مشاجرات خانوادگی آنها دوری کنید

این یک نکته مهم است؛ سعی کنید از دعواهایی که بین خانواده همسرتان رخ می دهد دور بمانید. نظر ندهید و به دخالت در دعوا یا مشاجره فکر نکنید. سعی کنید در این موقعیت ها فاصله خود را حفظ کنید حتی اگر دعوا بین مادرشوهر و همسرتان است دخالت نکنید. قبل از اینکه شما زن او شوید، او پسر مادرش بوده است. پس خودشان دو نفر بهتر می دانند چگونه باید مشکلات و دعواها را حل کنند. یا اگر پدر و مادر همسرتان باهم بحث می کنند طرف هیچکدام را نگیرید و نسبت به این موقعیت ها خنثی باشید.

اولویت بندی های خود را مشخص کنید

ممکن است شما و خانواده همسرتان تفاوت های زیادی در سیستم اعتقادی و یا زندگی داشته باشید. در این موقعیت اولویت بندی کردن کلید حل مشکلات است. گاهی باید شما کنار بیایید و گاهی نیز باید برخورد کنید. مثلا ممکن است آنها عادت داشته باشند صبح زود از خواب بیدار شوند ولی این برای شما سخت باشد اما چاره ای نیست و باید کنار بیایید چون اولویت های مهم تری دارید. ممکن است عادت نداشته باشند هنگام ورود به اتاق شما در بزنند. خب این شما را به شدت آزار می دهد و ممکن است خط قرمز شما باشد. موضوعی را که بیشتر شما را اذیت می کند انتخاب کنید و به آن اولویت بدهید. هرچیزی که شما را آزار می دهد و در اولویت های شماست مطرح کنید و به دنبال راه چاره باشید.

کارهای خانه را به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای داشتن تجربه‌ ای خوشایند از زندگی با خانواده شوهرتان، تقسیم کردن کارهای خانه است. اینکه شما در خانه آنها زندگی می کنید دلیل بر آن نیست که تمام مسئولیت های خانه با شما باشد. متناسب با سن و سال مادرشوهرتان و مراعات او به عنوان بزرگتر، کارهای خانه را تقسیم کنید. این یک راه عالی برای تعامل و انجام فعالیت مشترک است و باعث می شود باری از دوش شما و همسرتان برداشته شود. ایرادی در تقسیم مسئولیت های خانه وجود ندارد.

فضای کافی برای صمیمیت ایجاد کنید

برای اینکه اجازه ندهید شرایط زندگی جدید تأثیر منفی بر زندگی شما و روابط تان بگذارد، بسیار مهم است که زمان کافی را برای صمیمیت با همسر خود اختصاص دهید. با وجود حد و مرزهای سالم در مورد حریم خصوصی، فضای کافی برای ایجاد صمیمیت جنسی و فیزیکی وجود دارد.

قاطعیت داشته باشید

اگر مجبور هستید با خانواده همسر خود زندگی کنید، دفاع از ارزش ها، زندگی مشترک و ازدواجتان، اخلاقیات و اعتقادات خود در برابر جبرهای خانواده همسر، ضروری است. البته حواستان باشد این کار به روش مناسب و زبان نرم و آرام انجام بدهید. از دفاع تهاجمی و یا منفعل و همراه با داد و بیداد دوری کنید. اینکار فقط احترام بین شما و خانواده همسرتان را از بین می برد. اگر در برقراری ارتباط یا دفاع از حریم و اعتقادات خود با مشکل روبرو شدید می توانید از یک مشاوره حضوری کمک بگیرید.

مزایا و معایب زندگی با خانواده شوهر

سخنی از مشاوران آویژه

هدف از زندگی مشترک رسیدن به تکامل و ساختن یک زندگی عالی و شاد در کنار یکدیگر است. اگر قبول کرده اید با خانواده همسر زندگی کنید پس دیگر نباید به خود انرژی منفی بدهید. به دنبال راهکارهایی برای حفظ خوشبختی و روابط سالم خود باشید. شاید زندگی در کنار خانواده شوهر سخت باشد ولی غیر ممکن نیست و شما می توانید بهترین ها را بسازید شک نکنید. حتی گاهی این یک ایده خوب برای پس انداز کردن و شروع به ساختن یک خانه مستقل است. اگر همچنان شک دارید و یا نتوانسته اید روابط درستی با خانواده همسر برقرار کنید می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا زندگی زوجین با پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده معمول است؟

طبق تحقیقات اکثر زنان بیشتر تمایل دارند با همسر و شریک زندگی خود در یک خانه مستقل زندگی کنند. حتی آن دسته از خانواده هایی که زندگی با خانواده شوهر را یک رسم و عادت می دانند نیز دخترانشان اکثرا تمایل به زندگی جداگانه با همسر خود دارند. مگر اینکه از نظر اقتصادی و یا شرایط زندگی و خانواده مجبور باشند زندگی با خانواده شوهر را بپذیرند.

آیا زندگی با والدین در ازدواج تاثیری دارد؟

مسلما زندگی با والدین همسر برای روابط و زندگی مشترک زوجین بی تاثیر نیست. طبق تحقیقات، زوج هایی که رابطه نزدیک تری با هم داشته اند و یکدیگر را بهتر درک می کنند و برای هدف مشخصی زندگی می کرند بهتر توانسته اند با زندگی با خانواده همسر مواجه بشوند.

براي مشاوره در زمينه مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر + 6 راهکار برای زندگی با خانواده شوهر

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. سلام من چهار سال می‌شود که عروسی کردیم در این چهار سال خانه مستقل داشتیم و دو فرزند دارم حالا فامیل شوهرم میخاین با ما زنده گی مشترک را آغاز بکنن اما مه نمیتانم همرایش زنده گی خوبی بسازم نمیفامم راه حلش چی است میشه معلومات بتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉