کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

بهترین سن ازدواج از نظر اسلام

بهترین سن ازدواج از نظر اسلام
3.9/5 - (16 امتیاز)

سن مناسب برای دختران و پسران از نظر اسلام

سن و سال مناسب برای ازدواج همیشه یه موضوع چالش برانگیز بوده. اهمیت این موضوع تا جایی هست که در دین اسلام هم به آن اشاره شده و ما به عنوان افراد مسلمان باید نظر دین اسلام درمورد سن ازدواج رو بدانیم. بر خلاف تصورات خیلی از افراد، دین اسلام هیچ سن خاصی رو برای ازدواج تعیین نکرده. تنها پیشنهاد کرده که افراد در سنین جوانی ازدواج کنند تا از گناه و آلودگی در امان بمونند. به طور کلی و بر اساس روایات میشه گفت که سن ازدواج از نظر اسلام، بعد از رسیدن به بلوغ است. همانطور که ازدواج ائمه بعد از رسیدن به سن بلوغ بوده است.

مفهوم سن بلوغ برای ازدواج در اسلام

همونطور که عنوان کردیم سن ازدواج از نظر اسلام، زمانیه که فرد به بلوغ رسیده باشه. اما منظور از بلوغ چیه؟

مثل بقیه موجودات زنده، انسان هم روند تغییر و رشد مداومی رو طی میکنه. این روند کلی طبیعی رو میشه به طور مشخص در قد، وزن، عادات، مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و عاطفی مشاهده کرد. آیت الله خمینی (ره) بلوغ رو به این صورت تعریف کردند: بلوغ به معنای حضور قدرتمند ذهن و هوش در تعاملات شخص، توانایی شخص برای محافظت از داشته های خود و احتیاط در هزینه ها به روشی خردمندانه است. بلوغ برای دختران هم میتونه اینطور تعبیر بشه: توانایی اداره زندگی، پذیرش مسئولیت مادر بودن و تربیت فرزندان و همچنین رفتار اجتماعی مناسب. گاهی فردی ممکنه در سن 14 سالگی آمادگی پذیرش این مسئولیت ها رو داشته باشه اما یک زن 30 ساله از پس این مسئولیتها برنیاد.

لذا میشه اینطور استنباط کرد که ممکنه یه نفر به سن بلوغ رسیده باشه اما از نظر اسلام به عنوان یه فرد بالغ شناخته نشه. به همین دلیله که سن مناسب ازدواج از نظر اسلام برای هر فرد زمانیه که به بلوغ کامل رسیده باشه. برای مطالب بیشتر در مورد ویژگی های همسر خوب کلیک کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه بهترین سن ازدواج از نظر اسلام با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بهترین سن ازدواج برای دختران از نظر اسلام کدام است؟

میشه گفت که دختران جوان مثل میوه های روی درختان هستن. اگه این میوه ها به موقع چیده نشن، نور خورشید، باد و… آنها را از بین میبره. همانطوریکه زمان مناسبی برای برداشت میوه وجود داره، برای هر دختری هم یه سن مناسب برای ازدواج وجود داره. دخترانی هم که به سن بلوغ میرسن برای دوری از آسیب باید ازدواج کنن.

دختری که نمیتونه مسئولیت زندگی زناشویی رو به عهده بگیره مثل یه میوه خامه که تا موقع رسیدن باید روی شاخه درخت باقی بمونه. اما اگه به دنبال یه عدد مشخص برای ازدواج دختران هستین باید بگیم که در اسلام به طور مشخص به یه سن خاص اشاره نشده. اسلام سن بلوغ جسمی رو مشخص کرده اما سن بلوغ ذهنی رو مشخص نکرده. بلکه اختیار این موضوع رو به والدین و فرزندان واگذار کرده. پس به طور کلی میشه نتیجه گرفت که سن ازدواج از نظر اسلام زمانیه که فرد به بلوغ جسمی و روحی میرسه. برای خواندن مطلب ایده آل ترین فاصله سنی در ازدواج کلیک کنید.

زمان مناسب برای ازدواج

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام چه سنیه؟

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام سنیه که نه تنها فرد به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشه، بلکه باید از نظر تعاملات اجتماعی تکامل پیدا کرده باشه. چون در زندگی مشترک این مرده که وظیفه مدیریت خانواده رو به عهده داره. تامین مایحتاج خانواده، مسکن، خوراک و… همه به عهده مرد است. پس فردی که توانایی رفع این نیازها رو نداشته باشه، فرد مناسبی برای ازدواج نیست. لطفا مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ را مطالعه کنید.

بهترین سن ازدواج از نظر اسلام

اختلاف سن ازدواج در اسلام و موفقیت رابطه زن و شوهر

یکی از سوالاتی که معمولا درباره اسلام و سن ازدواج مطرح میشه؛ اینه که اختلاف سن ازدواج در اسلام باید چقدر باشه؟ چند تا عامل در تعیین اختلاف سنی مناسب تاثیر داره. اولا: سن بلوغ در دختران و پسران متفاوته و در اکثر موارد دختران زودتر به بلوغ جسمی میرسن. دوما: زنان زودتر تمایلات جنسیشون رو از دست میدن. به همین دلیل فاصله سنی بین 5 تا 6 سال مناسبه؛ به طوریکه مرد بزرگتر باشه. چون با این فاصله سنی، زنان زمانی به یائسگی میرسن که خواسته های جنسی مرد تا حدی فروکش کرده. از طرفی یه تعادلی در زندگی ایجاد میشه.

مثلا اگه مرد خیلی بزرگتر از همسرش باشه ممکنه بیشتر مثل یه پدر باهمسرش رفتار کنه تا یه همسر. همین موضوع میتونه باعث بی تفاوتی، عصبانیت و عدم تعادل در رابطه بشه؛ چون این دو نفر از نظر روحی و جسمی با همدیگه در تعادل نیستند. اگه مرد بزرگتر باشه، زن میتونه به او اعتماد کنه و مدیریت خانواده رو بهش محول کنه. از طرفی جذابیت و طراوت زن برای مرد حفظ میشه.

از آنجا که سیره معصومین برای الگو و برهان به حساب میاد. در تعیین بهترین سن ازدواج از نظر اسلام میتونیم به زندگی آن بزرگواران رجوع کنیم. چه بسا شرح حال معصومین هم نشون میده که به جز موارد معدودی مثل ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه، ائمه و پیشوایان دین از همسرانشان بزرگتر بوده اند. شما میتوانید مقاله چالش های ازدواج با اختاف سنی زیاد را مطالعه کنید.

اختلاف سن ازدواج در اسلام، فاصله سنی مناسب برای ازدواج از نظر اسلام

حداقل سن ازدواج در اسلام

همونطوری که قبلا هم عنوان کردیم دین اسلام سن مشخصی رو برای ازدواج دختران و پسران در نظر نگرفته. اما تاکید اسلام بر این بوده که جوانان زودتر ازدواج کنند. چرا که ازدواج رو راهی برای دوری از گناه میدونه. لذا بالا بردن سن قانونی ازدواج در جامعه میتونه مانع ایجاد یه فضای سالم برای رفع گرایش های طبیعی جوانان بشه و آنها رو به سمت بی بند و باری سوق بده. اگه پسران اجازه تشکیل خانواده قبل از سن 18 یا 20 سالگی رو نداشته باشن یا اگه دختران به دلایل مشابه مجبور به مواجهه با فشارهای روحی و روانی شوند، پس آنها بسیار مستعد مشکلات اجتماعی و روانی میشن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج در سن کم کلیک کنید.

بنابراین حداقل سن ازدواج در اسلام زمانیه که دختر و پسر بدونن از پس زندگی برمیان و به بلوغ فکری و جسمی لازم دست پیدا کردن. حال این سن ممکنه برای یه نفر 18 سالگی باشه اما برای کس دیگه 30 سالگی باشه. البته خانواده هم در تعیین این حداقل سن برای ازدواج نقش دارن.

سوالات متداول

سن مناسب ازدواج از نظر دین اسلام چه سنیه؟

دین اسلام هیچ سن خاصی رو برای ازدواج تعیین نکرده. تنها پیشنهاد کرده که افراد در سنین جوانی ازدواج کنند تا از گناه و آلودگی در امان بمونند.

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام چه سنیه؟

بهترین سن ازدواج برای پسران از نظر اسلام سنیه که نه تنها فرد به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشه، بلکه باید از نظر تعاملات اجتماعی تکامل پیدا کرده باشه.

اختلاف سن ازدواج در اسلام باید چقدر باشه؟

چون سن بلوغ در دختران و پسران متفاوته و زنان زودتر تمایلات جنسیشون رو از دست میدن لذا به همین دلیل فاصله سنی بین 5 تا 6 سال مناسبه.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره از ازدواجبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه بهترین سن ازدواج از نظر اسلام

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 40 نظر:

  1. سلام من 15 سالمه عاشق دختر 16 ساله شدم امکان ازدواج هم در خانواده وجود ندارد مدام هم غرق گناهم چی کار کنم؟

    1. راست میگی بی بندو باری خوبه که هر وقت دلت خواست به هر پسری بدی

      شما ها نمی تونین پابند به زندگی انسانی باشین و باید مثل حیوانات هر دفعه که دلتون خواست با یکی جفت گیری کنید

      چون حیفه که یک زندگی سالم داشته باشید

  2. چجوری ازدواج کردی شغلت چیه چیکار میکنی چجوری از پس مخارج بر میای پدر مادر کمکت میکنن؟

  3. سلام.من میخوام با دختری که12سال ازم کوچکتره ازدواج کنم،روانشناسی خوندم،چون منو دوست داره،نمیخوام دلشو بشکونم،بهش توضیح میدم ولی قبول نمیکنه،تنها راه ازدواج مونده.به امید خوشبختی همه دختران سرزمینم ایران.الهی و ربی…

  4. برای ما پسرای ۱۷ و ۱۸ ساله نیاز های جنسی ب اوج خودش میرسه حالا ب دلالیل فردی متفاوتی ک در جامعه و تفکراتمون برامون پیش میاد ولی با این وضع اقتصاد و تفکرات خانواده ها نمتونیم ازدواج کنیم اصلا این باب نیست ک ب پسران ب سن من زن بدن
    پس بعضیها مثل من ک حالا حتی در طاهر میخوان ابرو دار باشن باید چیکار کنن غیر از اینه مجبورن خود ارضایی کنن؟

    1. متاسفم برای همه مردم فضول و پدر و مادر های ظالم و از همه مهم تر برای شمایی که حرف یک مشت احمق برات از دینت مهم تره من حرفاتونو درک می کنم ولی مراقب غواقبش باشید و ازدواج کنید و با پذیرش مسئولیت یک زندگی خوب آبرو بخرید
      منم 16 ازدواج کردم والان در سن 22 سالگی صاحب سه فرزند هستم
      تقریبا همه جا یا طرد شدم یا خودم از آدما فاصله گرفتم اما زندگیم و خانوادمو از حرف مردم با ارزش تر می دونم
      لعنت خدا بر مذهبیونی که به زور دین جوان ها را گرفتند و وقتی آثار کارهاشونو دیدن همرو انداختن گردن جوان ها لعنت خدا بر هر کس ازدواج را از دهه دوم زندگی 10 تا 20 سال عقب انداخت

  5. خب ببینید من هنوز بنظرم به سن ازدواج نرسیدم شاید دوسال دیگه ولی برای هرکسی متفاوته شاید دختر بچه‌ای در ۱۴ سالگی باشه و همچنین زنی هم در ۱۴ سالگی باشه یعنی نمیشه یک جور عمومی گفت بلکه باید گفت هر کس به تبع استعدادش توی سن خاص خودش میتونه ازدواج کنه

      1. دوست عزیزم بااختلاف سنی اون دختره کاری ندارم اما اینو در نظر داشته باش همه بل عشق ازدواج میکنن کسایی که طلاق میگیرن ی زمانی عاشق هم بودند پس فقط عشق نیست واسه ازدواج چندین فاکتور وجود داره

  6. ازدواج با اختلاف سنی 6 ماه در صورتی که مرد بزرگتره چی؟در آینده مشکل ایجاد میشه؟

      1. خودشون بچه ن چی میدونن مگه یه انتخاب رشته درست ندارن تند تند پشیمون میشن

  7. ازنظر من درسته که دوره و زمانه عوض شده وکمتر کسی در سن کم ازدواج میکنه اما یادمان باشه که بیشتر پدر مادرا مون در سن کم یعنی بین 13 تا18 سالگی ازدواج کردن و زندگی موفقی داشتند
    پس از نظر من اسلام درست گفته و ما باید فرزندانمان را برای ازدواج اماده کنیم و پشتیبان انها باشیم

          1. نه تو نمیفهمی چون هیچ بچه ای تو سن ۷ سالگی عاشق نمیشه چون هنوز حتی به بلوغ نرسیده روی فکر حرف بزن

    1. خدا لعنت کند هر آنکس که به اسم تقوا انسان ها را از فطرتشان ازدواج در زمان بلوغ جنسی دور کرد و همه این گند ها را به اسم اسلام زد
      گناه فرزندی که نگذاشتند ازدواج کند به گردن تکتک افرادی هست که جلو ازدواجشو گرفتند بعد ازدواجو که نهی می کنند وقتی هم به گناه افتاد میگن این جوونا مملکت رو به گند کشیدن
      اون جوون بد بخت نمی تونه بین فطرتش و دین دروغین شما پا روی فطرتش بگذاره پا روی دین می گذاره هعیییییی
      منم 16 ازدواج کردم و الان 22 سالمه سه تا بچه دارم تقریبا از تمام آشنا ها طرد شدم و الان تنهای تنهام

      1. وقتی خودتون از زندگی تون راضی هستید هیچ وقت غصه نخورید فامیل و آشنایی ک پشت آدم نباشه بدرد هیچی نمیخوره مطمئن باشید اونام یک روز این موقعیت رو تجربه میکنن شمار از زندگی تون لذت ببرید همین ک پدرو مادر خودت و همسرت پشتتون باشن کافیه
        امیدوارم خوش بخت باشید

      2. به هیچ کدوم اینا فکر نکن گذراست این ماییم که میزاریم حرف گردم انقد برامون مهم باشه اصلا برات اهمیت نداشته باشه که از همه جا طرد شدی مهم زندگی تو هست ک با همسرت عالیه و خانواده هاتون قبولشون دارن بقیش مهم نیس ما با حرف اونا زندگی نمیکنیم امیدوارم درک کرده باشی تو الان باید تمام هدفت روی تربیت ۳ تا بچه هات باشه امیدوارم خوشبخت بشی

  8. ۱۴ سالگی سن بچگی هست نه ازدواج
    دختر ۱۳.۱۴ ساله چرا باید زندگیش تباه بشه

    1. من خیلی هارا می شناسیم که در سن ۱۴و۱۵سالگی ازدواج کردن والان موفق هستن حتی در تحصیل و نمره از یه مجرد

    1. بنظرم ادم باید کاملً از نظر جسمی و رو حی اماده باشه فرقی نداره که ۱۳یا ۳۰ باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉