کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مشاهده پورنوگرافی برای نوجوانان چقدر مخرب است؟

مشاهده پورنوگرافی برای نوجوانان چقدر مخرب است؟
4.2/5 - (14 امتیاز)

با افزایش دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، فیلم های بزرگسالان و پورنوگرافی به راحتی از طریق گوشی های موبایل به صورت رایگان در دسترس نوجوانان قرار گرفته است. این امر مشاهده فیلم های پورنوگرافی را به انتخابی زیان بار برای نوجوانان تبدیل می کند. اثرات منفی پورنوگرافی بر نوجوانان در مشاوره نوجوانان مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است. متاسفانه، نتایج خوب نیست. در حال حاضر، 87 درصد از پسران در سن دانشگاه و 31 درصد از دختران اظهار می کنند که اغلب پورن تماشا می کنند. اکثر آنها گفتند که از نوجوانی شروع به تماشای فیلم های پورن کردند. نوجوانانی که فیلم های پورنوگرافی را مشاهده می کنند در معرض اثرات مخربی هستند. در اینجا فقط چند مورد را ذکر می کنیم:

مشکلات تمرکز و توجه

انگیزه کم

اضطراب اجتماعی

افسردگی

عزت نفس پایین

اختلال در نعوظ

تاثیر پورن در نوجوان و وظایف والدین در کاهش آسیبها
تاثیر پورن در نوجوان

اثرات منفی پورنوگرافی بر روی مغز نوجوانان چیست؟

مغز در سالهای نوجوانی با سرعت زیادی در حال رشد است. با این پیشرفت، سلول های عصبی در مغز و شیارهای مسیرهای عصبی افزایش می یابند. مسیرهای عصبی با استفاده مداوم از آنها در طول زمان تشکیل می شوند. با قرار گرفتن در معرض مستمر پورن و به ویژه هنگامی که با عمل بسیار تحریک کننده مانند خودارضایی همراه است، مسیرهای عصبی در مغز کاربر نوجوان که پورن نگاه می کند، بریده می شود.

تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان
تاثیر پورن بر کودکان و نوجوانان

وقتی نوجوانان فیلم های مستهجن تماشا می کنند چه اتفاقی در مغز آنها می افتد؟

در عین حال، مغز نوجوان تحت سلطه مدار پاداش و لذت است. همچنین رشد عاطفی با رشد عصبی رخ می دهد. هنگامی که یک نوجوان پورن تماشا می کند، انفجاری از انتقال دهنده عصبی پاداش «دوپامین» در مغز ایجاد می کند. بنابراین، این ترشح شیمیایی می تواند به نوجوان کمک کند تا در آن لحظه ای که فیلم پورن می بیند، احساس آرامش و استرس کمتری داشته باشد. این باعث می شود که او بخواهد برای دیدن فیلم های پورن بیشتر برنامه ریزی کند.

پژوهش ها نشان داده اند که (DeltaFosB) پروتئینی در مغز که به واسطه پاسخ‌های پاداش جنسی عمل می‌کند، در نوجوانانی که به طور منظم پورن می‌بینند، بیش از حد ترشح می‌شود. این ترشح بیش از حد، نوجوانان را برای رابطه جنسی در سنین پایین تحریک می کند.

آیا می دانید نوجوانی از چه سنی شروع می شود؟ برای پاسخ این سوال این مقاله را مطالعه کنید: سن نوجوانی از نظر روانشناسی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مشاهده پورنوگرافی برای نوجوانان چقدر مخرب است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چرا زندگی برای نوجوانی که پورن می بیند، چالش برانگیز می شود؟

مشابه افراد الکلی که فقط برای شروع روز به نوشیدن الکل در صبح زود نیاز دارند، تحریک ناشی از دیدن زیاد فیلم های مستهجن می تواند برای کارکردهای عادی زندگی نوجوانان مشکل ایجاد کند. توجه داشته باشید که، همین اثر به دلیل استفاده از بازی های ویدیویی نیز وجود دارد. بنابراین، با توجه به دلایلی که مطرح کردیم دیدن فیلم پورن در نوجوانی، انجام کارهای زندگی روزمره دشوارتر می شود. به صورتی که، مغز برای احساس آرامش و تمرکز به سطوح بالاتری از تحریک نیاز دارد. همین کمبود تمرکز و انگیزه باعث می شود، اعتماد به نفس کاهش یابد و خطر ابتلا به افسردگی برای نوجوانان افزایش یابد.

اگر والدین از اعتیاد به دیدن فیلم های پورن نوجوان خود بی اطلاع باشند، ممکن است ندانند ریشه مشکلات فرزندشان چیست.

اثرات دیدن فیلم پورن در نوجوانان
اثرات دیدن فیلم پورن

تاثیرات پورنوگرافی بر نوجوانان

پورنوگرافی در تمام مراحل زندگی تأثیرات منفی قابل توجهی دارد. پورنوگرافی باعث ایجاد استرس می شود و نگرش های منفی در مورد تمایلات جنسی را افزایش می دهد.

نگرش نوجوانانی که پورنوگرافی مشاهده می کنند، نسبت به تمایلات جنسی خود و دیگران تغییر می کند و انتظارات و رفتار جنسی آنها بر اساس همین فیلم های پورن شکل می گیرد.

پورنوگرافی با روان کودکان و نوجوانان چه می کند؟
چگونه درباره پورنوگرافی با کودکان صحبت کنیم؟

سلامت جنسی

نوجوانی مرحله رشدی است که نوجوانان باید بیاموزند چگونه با تمایلات جنسی خود کنار بیایند. از طرفی افراد در دوران نوجوانی در مورد باورهای جنسی و ارزش های اخلاقی خود به درک درستی نرسیده اند. در چنین شرایط آسیب پذیری تماشای فیلم های پورن نوجوانان را به راحتی منحرف می کند. تماشای پورن در نوجوانی، عدم اطمینان آنها در مورد تمایلات جنسی را افزایش می دهد.

افزایش دیدن پورن در نوجوانی، باعث افزایش روابط جنسی خارج از ازدواج و کاهش تعهد زناشویی به همسر می شود. مشاوران خانواده و روانشناسی دریافتند که نوجوانانی که در معرض سطوح بالایی از پورنوگرافی قرار می گیرند دارای سطوح پایین تری از عزت نفس جنسی هستند.

مشاهده زیاد پورنوگرافی بر رفتار نوجوانان نیز تأثیر می گذارد. استفاده از پورنوگرافی با افزایش قابل توجه آمیزش جنسی با افراد روسپی مرتبط است.

مشاهده بیش از حد فیلم های پورنوگرافی – اعم از خشونت‌آمیز و غیرخشونت‌آمیز – با پرخاشگری جنسی کلامی و فیزیکی مرتبط است.

قرار گرفتن در معرض محتوای جنسی مستهجن می تواند عامل مهمی در بارداری ناخواسته نوجوانان باشد. مطالعات مشاوره نوجوان همچنین نشان داده است که احتمال حاملگی در نوجوانی که فیلم های پورن نگاه میکنند دو برابر بیشتر از سایر نوجوانان بود.

با تهدید به خودکشی نوجوانان چگونه برخورد کنیم؟ برای پاسخ این سوال حتما مقاله برخورد با تهدید به خودکشی نوجوانان را بخوانید.

پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
عواقب مشاهده فیلم های پورن در کودکان و نوجوانان
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مشاهده پورنوگرافی برای نوجوانان چقدر مخرب است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سلامت روانی

رابطه معنی‌داری بین استفاده مکرر از پورنوگرافی در نوجوانی و احساس تنهایی، از جمله افسردگی شدید وجود دارد.

مشاهده مکرر پورنوگرافی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. همانند تغییرات عصبی که افراد معتاد به کوکائین، الکل و متامفتامین‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احساس شرم: در مطالعه‌ای روی دانش‌آموزان دبیرستانی که اکثرا فیلم های پورنوگرافی را مشاهده کرده‌اند، نشان می داد که آنها از دیدن آن احساس شرمندگی می‌کردند. با این حال، 36 درصد از مردان و 26 درصد از زنان گفتند که هرگز از تماشای پورنوگرافی خجالت نمی‌کشند.

تاثیر دیدن فیلم های مستهجن و پورن بر کودکان و نوجوانان
عوارض دیدن فیلم های پورن

مشارکت والدین در تربیت جنسی

اگرچه نوجوانان ترجیح می دهند که اطلاعات جنسی را از والدینشان دریافت کنند، بیش از نیمی از آنها گزارش می دهند که در مورد جنسی، بارداری و پیشگیری از بارداری از فضای مجازی اطلاعات مورد نیاز را یاد گرفته اند.

مطالعه ای بر روی 1300 دختر هشت تا سیزده ساله صورت گرفت، نشان داد که در میان کسانی که به “رابطه جنسی مجازی” مشغول بودند، 95 درصد والدین کاملاً از فعالیت فرزندان خود بی اطلاع بودند. نوجوانانی که به صورت آنلاین به جستجوی پورنوگرافی می پردازند، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که والدینی داشته باشند که اصلاً (یا خیلی کم) بر رفتار آنها نظارت نمی کنند. در مقایسه با نوجوانانی که به دنبال پورنوگرافی نیستند، نوجوانانی که به دنبال پورنوگرافی هستند سه برابر بیشتر احتمال دارد که وابستگی کمی به والدین خود داشته باشند.

سوالات متداول

نوجوانان چه چیزی باید درباره پورن بدانند؟

ما با نوجوانانمان باید در مورد پورن و تأثیرات منفی آن صحبت کنیم، زیرا اگرچه ممکن است در حال حاضر مشکل بزرگی برای آنها نباشد، ممکن است در 5 یا 10 سال آینده حتما باشد.

اگر نوجوان فیلم پورن نگاه می کند چیکار کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری این است که در وهله اول آن را تماشا نکنید. اگر نوجوان شما در حال تماشای پورن است و شما نمی دانید چگونه به او کمک کنید تا متوقف شود. با مشاوره تلفنی نوجوان تماس بگیرید.

مشاوره نوجوان آویژه

در این مقاله مرکز مشاوره خانواده آویژه در خصوص تاثیرات منفی پورنوگرافی بر روی مغز نوجوانان نکاتی را بیان کردیم. اگر شما هم دیدگاه و نظراتی دارید و در این مقاله به آن پرداخته نشده است، از شما تقاضا داریم تا آن را در بخش دیدگاه های پست بنویسید تا دیگران هم از آن بهره ببرند و از سوی دیگر در مقاله دیگری در حیطه مشاوره نوجوان به صورت اختصاصی به آن پرداخته شود.

برای نکات بیشتر در مورد اثرات مخرب پورنوگرافی در نوجوانان، لطفاً با مرکز ما تماس بگیرید. ما خوشحال می شویم به شما کمک کنیم!

براي مشاوره در زمينه مشاهده پورنوگرافی برای نوجوانان چقدر مخرب است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 36 نظر:

  1. سلام عزیزان

    راهکار …..

    حیای چشم
    حیای فکر
    ازدواج به موقع
    دور شدن و فرار از این چیزها….
    این ها کار شیطانه،

    این صنعت کار دشمنه ، برای نابودی ما فرستاده ، به گفته‌ امام خمینی ، امریکا شیطان بزرگ است …..

    برای درمان ، خودتون رو به کار مثبت و خوب مشغول کنید……

    رابطه رو با خداوند قوی تر کنید …..

    موفق باشيد.

  2. سلام منم مث همه این کارو میکردم
    ولی انقد زیاد شد ک حالم بهم میخورد از خودم ولی باز انجام میدادم
    ولی در حال ترکم و به زندگی و آیندم فک میکنم و میگم ک
    من یه آدم موفقی هستم و نمیخوام آیدمو بخاطر یه
    لذت چند دقیقه ای خراب کنم.
    پس نا امید نشید و هرچی مطالب تحریک آمیز تو گوشیتون دارید رو بپاکید دوستان..

    1. سلام می توانید جست وجو ایمن را در گوگل فعال کنید ویا وقتی احساس شهوت کردید سرکه خانگی بخورید خیلی موثره من امتحان کردم

  3. انجمن معتادان جنسی گمنام راه نجات از تماشای پورنوگرافی و خودارضایی SA را به زندگی خود دعوت کنید کاملا مجانی و در دسترس، یک برنامه 12 قدم به سمت رهایی واقعی

  4. با سلام بر همه ی دوستان لطفا تا جایی که می توانید از دیدن پورنوگرافی صحنه های جنسی و …… پرهیز کنید چون پورنوگرافی یکی از عوامل خودارضایی کردن هستش سعی کنید اصلا به خودارضایی و پورنوگرافی فکر نکنید و اگر یهو به سرتون زد که خودارضایی کنید و پورنوگرافی تماشا کنید سریع حواس خودتون رو پرت کنید

  5. سلام پسرم من به خود ارضایی معتاد شدم الان شش روز است که ترکم ولی واقعا خیلی سخته من میترسم که شکست بخورم

    1. سلام نگران نباش و به خودت ایمان داشته باش من هم خیلی تلاش کردم که خودارضایی رو کنار بگذارم ولی بار ها و بارها شکست خوردم اما دوباره تلاش کردم و امیدم را بدست آوردم و الان خودارضایی نمی کنم و پاکم اگر اراده کنی و بخای میتونی خودارضایی رو کنار بگذاری اگر نخای نمی تونی خودارضایی رو کناربگذاری. هر وقت به سرت که خودارضایی بکنی (حالا به هر دلیلی) جملات زیر را تکرار کن.⬇️⬇️
      ۱.من نباید خودارضایی کنم خودارضایی برای بدنم ضرر دارد
      ۲.خودارضایی گناه بزرگی است و اگر خودارضایی کنم خدا برایم گناه می نویسد

  6. به تمام کسایی که خود ارضایی میکنند توصیه میکنم برید کتاب کنترل شهوت داداش رضا را بخونیدوبا کمک خدا خودتون رو از این فلاکت نجات بدید

  7. خود ارضایی امری طبیعی ولی باید اونو کنترل کنیم تا به ما اسیب نرساند

  8. داداشا من خودم درگیرم حدود چهار ساله خود ارضایی می کنم الان یه معتاده سابقه دارم 🙂
    اما خب چه میشه کرد ؟ نمی تونم دست روی دست بزارم واسه همینم دارم سعی می کنم کنترلش کنم هفته ای یه بار دوهفته یه بار البته اولش که خواستم ترک کنم روزی جندبار این کارو می کردم ولی هی کمترش کردم
    میدونید جدیدا دوباره داره اوضاع خراب میشه یه روز در میون دارم اینکار رو می کنم اما خب امیدمو از دست نمی‌دم به قول بتمن ما سقوط می کنیم که یادبگیریم دفعه بعد محکتر بلند شدیم

  9. خب اگه تو شرایطی بودیم مثل دوره مدارس یا امتحانات که نمی‌توانستیم نیاز جنسی خودمون رو با کار دیگه ای برطرف کنیم چیکار کنیم ؟
    من خودم یه مدت تقریبا طولانی ای هست که ترک کردم این کار رو ولی بازم کنترل کردنش برام یکم سخته

  10. اقا من هر بار که چیز بد میبینم بعدش احساس گناه خیلی زیاد میکنم من درسم خیلی برام مهمه همش احساس میکنم خدا بابت این کارای زشتم تو درسا بهم کمک نمیکنه و بهم ضربه میزنه این حس همیشه دارم
    بعدش هم تصمیم میگیرم که دیگه انجام ندم ولی دوباره میرم سمتش

  11. اقا من هر بار که چیز بد میبینم بعدش احساس گناه خیلی زیاد میکنم من درسم خیلی برام مهمه همش احساس میکنم خدا بابت این کارای زشتم تو درسا بهم کمک نمیکنه و بهم ضربه میزنه این حس همیشه دارم
    بعدش هم تصمیم میگیرم که دیگه انجام ندم ولی دوباره میرم سمتش

  12. 25سالمه نه درس خواندم نه کار دارم انجام بدم 13سال خودارضایی کردم ازسبک زندگیم متنفرم شاید دیگه خیلی دیر شده باشه

    1. ببین یکی ۲۰سالگی زن میگیره
      ۴۰ سالگی میمیره
      یکی ۲۵ سالگی صاحب خونه ماشین میشه ولی ۵۰سالگی میمیره
      یکی ۳۵ سالگی زن میگیره ولی تا ۸۰ سالگی با هم زندگی میکنن
      تو نه از بقیه جلوتری و نه عقب تر تو داری تو زمین بازی خودت بازی می‌کنی
      مطمعن باش اگه بخوای خدا راه ۱۰ساله رو برای تو ، تو یه سال جلو می‌بره
      نذار شیطون با این حرفا گولت بزنه

  13. همه ارزو دارن برگردن به نوجوونیشون. ولی نوجوونی یعنی ارزوی مرگ.
    حتی بعد مرگ هم با اون همه گناه کرده وضعیتت بد تره.

  14. درود به همه ی نوجوانان گل
    به نظرم هر چه ورزش کنید و در کارهای گروهی پر تحرک و شاداب و سازنده شرکت کنید از قرار گرفتن در معرض ابن جور چیزها بیشتر حفظ می شوید. کارهایی که تقریبا زود نتیجه‌ می دهند مثل طراحی ،خیاطی با‌متد آسان ،پخت و‌پز ،سفال ،برش چوب و هنرهای مختلف دستی و آواز خواندن، موسیقی به مرور از خود انتظار داشته باشید که در کارهای دیربازده تر عملی و بعد علوم نظری که مستلزم صبر و تمرکز و تنها بودن است وارد شوید. کارهای سخت ،مسائل پیچیده و وقتگیر اگر اذیتشان می کند و مجبور می شود مدت طولانی تنها و درگیر باشید را فعلا انجام ندهید ،

  15. من 15سالمه بعد از این کار احساس پشیمونی میکنم اما فرداش دوباره اون احساس تحریک میاد سراقم با وجود اینکه میدونم اینکار گناهه ولی نمیتونم جلومو بگیرم ایکاش این کار وجود ننداشت

  16. شما نوشتین که هنگام دیدن این فیلم ها دوپامین ترشح میشه و احساس آرامش و استرس کمتر بهمون نفوذ میکنه و بعد چون که در کار های عادی روزانه اونقدر دوپامین نداریم تمرکز و آرامش کافی را نداریم اعتماد به نفسمون کم میشه این حرف و سوال من اینه که در رابطه جنسی که بین زن و شوهر اتفاق میفته چی اون هم دوپامین ترشح میشه حالا برای در این مورد و یا در جا های زیاد دیگری که دوپامین ترشح میشه این کاهش اعتماد به نفس دیده نمیشه

    1. وقتی بین زن و شوهر رابطه برقرار شه یه نیرویی به اسم یین و یان بین زن و مرد ایجاد میشه که اون دوپامین که ترشح میشه و رابطه سالمی میشه

    2. چرا امری که خدا ازش بیزاره را میگید کاملا کار درستیه
      رفیق تو که درگیری کتاب کنترل شهوت داداش رضا را بخون سه جلدرایگان منم مثل تو بودم ناامید ناامید اما الان که ترک کردم دارم بهترین روزای زندگیم را سر میکنم تو هم میتونی

  17. تنها چیزی که می تونم بهتون بگم اینه که در این سن رابطه خودتونو با خدا محکمتر کنید
    تا 18 سالگی نیازتون رو سرکوب کنید(بخاطر خدا) بعدش زن بگیرید

    1. سلام من یه راه واقعی و درست سراغ دارم که ۱۰۰ درصد جواب میده خوردن قرص # سیپروهپتادین # که کلا قوای جنسی رو تعطیل میکنه ولی به صورت موقت بعدش که نخوری دوباره برمی گرده به حالت اول در ضمن چاق هم میشید

  18. با سلام پسرم ۱۲ ساله دارم چند باری که گوشی اش را چک کردم متوجه شدم کلیپ هایی مثل لیسیدن پا و برده جنسی را سرچ کرده ، چگونه در مورد این مسائل با او صحبت کنم تا متوجه کار اشتباه خود شود خیلی نگران هستم لطفا راهنمایی کنید.

  19. آخه خودت بگو نوجوون نیاز جنسیشو چیکار کنه مخصوصا پسر خودارضایی بده رابطه با جنس مخالف بده خیالپردازی جنسی بده دیدن فیلم مستهجن بده و حتی خواب رابطه جنسی دیدنم بده دارم دیوونه میشم.

    1. چقدر حق !
      واقعا دارم دیوونه میشم و حقیقتا دلم میخواد که نباشم و بمیرم
      و بد تر از اون اینکه بعد از هر دفعه خودارضایی حس بدی به آدم دست میده و عذاب وجدان میگیره آدم کاش تموم میشدم
      کاش هیچ وقت درگیر این چیزا نمی‌شدم
      کاش هیچ تمایل جنسی نداشتم
      کاش میمردم فقط

      1. سلام
        این حرفها را نزنید.شما اگر کسی را هم دوست دارید و بهش دسترسی ندارید با خود ارضایی و آوردن اون شخص در ذهن کاملا کار درستی انجام میدهید.

        1. این چه حرفیه خواهشادرمورد جملاتتون فکر کنید هیچ مجوزی برای خود ارضایی نیست ویک امتحان بزرگ الهی ست که غلبه برشهوت رو در هر شخص می خواد اندازه گیری کنه سعی کنیم موفق از امتحان بیرون بیایم

    2. کی گفته دیدن خواب رابطه بده؟ این یه امر طبیعیه که خدا تو وجود پسرا قرار داده برای اینکه نیاز جتسیشون تا وقت ازدواج از این طریق ارضاء بشه‌ که فقط بعدش غسل داره.
      فعلا سعی کنید با کار های مثبت و پرتحرک مثل ورزش خودتونو سرگرم کنید تا زمانش برسه

  20. نوجوونی بد ترین دوران زندگی منه 2 سال نگذشته هر روز آرزوی مرگ میکنم

    1. بدترین عذاب ناامیدی است

      اگرانگیزه برای ساختن آیندت نداری طوری نیست حداقل بدون که اون بیرون افرادی هستن که نیامزند تو تفکراتت دارن که بیاریشون ازاین مخمصه بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉