کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام
3.9/5 - (16 امتیاز)

معیارهای ازدواج در اسلام کدامند؟

فردی که میخواهد به زودی ازدواج کند، مطمئنا معیارها و ملاک هایی رو برای ازدواج در نظر گرفته، مثل وضعیت تحصیلی، مالی، اخلاقی و… چنین فردی دقیقا مثل کسیه که میخواهد به یه سفر طولانی بره. یه مسافر باید مقصد و هدف نهایی خودش را مشخص کنه. درغیر این صورت سرگردان میشه. ازدواج هم دقیقا همینطوره،جوانان باید بدانند که دوست دارند چجور همسری داشته باشن. یعنی ابتدا باید مقصد را مشخص کنین و بعد سفرتون رو شروع کنین.

ما به عنوان افراد مسلمان، در زمان ازدواج علاوه بر نظرات و معیارهای شخصی باید معیارهای دینی خودمون رو هم در نظر داشته باشیم. لذا یکی از مهم ترین سوالایی که برای جوانان پیش میاد اینه که معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام کدامند؟ یعنی چه کسی رو میتونیم به عنوان همسر انتخاب کنیم به طوریکه بتونیم زندگی راحتی را در کنار هم داشته باشیم.

معیارهای همسر گزینی در اسلام موضوع قابل توجهی است. زیرا اگه جوانان (دختر و پسر) انتخاب درستی داشته باشن، منجر به ایجاد یک هماهنگی و تعادل میشه که با وجود این تعادل، سایر امور و مشکلات به راحتی قابل حل میشند.

مهم ترین معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

با جرات میتونیم بگیم که بسیاری از مشکلات خانوادگی به این دلیله که جوانان در انتخاب همسر اشتباه کردن و همسری متناسب با خصوصیات خودشون انتخاب نکردن. دین مبین اسلام همواره راهنمایی هایی برای چگونگی ازدواج جوانان ارائه داده، که در ادامه به بعضی از مهم ترین معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام میپردازیم:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. دین داری یکی از معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام

یکی از اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر از دیدگاه اسلام دین داری است. کسی که دین نداره، حتی اگه مالک دارایی های زیادی باشه، درواقع هیچ چیزی نداره. یه فرد بی دین یه مرده متحرکه. چون کسی که به دین و مذهب؛ که واقعی ترین مسئله زندگیه؛ متعهد نباشه، چطور میتونه به رعایت حقوق همسر و ضوابط زندگی مشترک پایبند باشه؟ یه فرد متدین نمیتونه با همسر بی دین همراه بشه و زندگی سعادتمندی داشته باشه. چون رسیدن به سعادت بدون صداقت امکان پذیر نیست. البته، اگه هر دو نفر به نحوی از قوانین دین غافل باشن، این امکان وجود داره که بتونن با هم کنار بیان. اما به سعادت و خوشبختی که در اسلام از آن صحبت میشه دست پیدا نمیکنن.

چنانچه در احادیث آمده روزی مردی برای راهنمایی در رابطه با انتخاب همسر نزد پیامبر (ص) میرود و پیامبر در پاسخ چنین میفرمایند: علیک بذات الدین، یعنی داشتن همسر مذهبی برای شما الزامی است. برای خواندن مقاله بهترین سن ازدواج از نظر اسلام کلیک کنید.

مهم ترین معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
معیارهای گزینش همسر در اسلام

2. اخلاق؛ یک ویژگی اساسی و مثبت برای هر دو طرف

اخلاق یکی دیگه از معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام به شمار میره. البته در اینجا اخلاق فقط به معنی خوش برخورد بودن و لبخند زدن نیست. بلکه اخلاق به معنی آداب معاشرت و فضیلت های دوست داشتنی از دیدگاه عقلی و مذهبیه. همونطور که پیامبر درباره فضایل و خصوصیات همسر مناسب و شایسته فرمودند:

ءاذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه و ان لاتفعلو تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر. یعنی وقتی کسی که به سراغ شما آمد که اخلاق و دینش را دوست دارید، با او ازدواج کنید، و اگر این کار را نکنید، در زمین فتنه و فساد بزرگی ایجاد میشود. توجه داشته باشین که پیامبر اسلام دو موضوع اخلاق و دین رو به عنوان معیارهای ازدواج موفق از دیدگاه اسلام عنوان کرده است. این دو پایه و اساس یه زندگی آرام و موفق هستن. برای خواندن مقاله 10 ویژگی مرد خوب برای ازدواج کلیک کنید.

اخلاق؛ یک ویژگی اساسی و مثبت برای هر دو طرف
نظر اسلام درباره معیار زیبایی در انتخاب همسر چیست؟

3. اصالت خانوادگی یک شرط اساسی برای هر دو طرف

همسر ایده آل از نظر اسلام فردیه که از یه خانواده با اصالت باشه. البته اشتباه نکنین اصالت خانوادگی به معنی شهرت، ثروت و موقعیت اجتماعی نیست. بلکه به معنی پاکی و حیا و دین داری خانواده است. توجه کنین که ازدواج به معنی پیوند با یه خانواده، قوم و حتی نژاده. این اصلا منطقی نیست که یه نفر بگه: من میخوام با این شخص ازدواج کنم و با خانواده و اقوام او رابطه ندارم. زیرا این شخص تنها یه شاخه از یه درخته. این شاخه تغذیه و رشد خودش رو از ریشه های همین درخت دریافت کرده. مسلمه که بیشتر خصوصیات اخلاقی، فکری، معنوی و جسمی و… از طریق آموزش، محیط، عادتها و خانواده به این فرد رسیده.

یادتون باشه حتی اگه شما نخواهید ارتباطی با خانواده همسر داشته باشید، هرگز نمیتونید همسرتون رو از آنها جدا کنید. شما برای یک عمر باهاشون در ارتباط خواهید بود. بنابراین اگه خانواده همسرتون افرادی شرور و فاسد باشن، باعث بروز اختلافات در زندگی میشه. علاوه بر این نام و شهرت بد و خوب آنها روی زندگی شما هم تاثیر میذاره. برای خواندن مقاله زنان خطرناک برای ازدواج کلیک کنید. با این دختران ازدواج نکنید!

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

4. عقل و خرد یک شرط اساسی در انتخاب همسر

برای ایجاد یه زندگی سالم و با آرامش، یه ذهن سالم نیازه. روشنفکری و خرد مثل یه چراغه که میتونه در فراز و نشیب های زندگی راه رو به شما نشون بده. به همین دلیل از جمله ویژگی های همسر خوب از دیدگاه اسلام میتونیم به عقل و خرد اشاره کنیم. قدرت تعقل، توانایی تمایز بین غلط و خوب است.

زوجین برای اداره درست زندگی و تربیت شایسته فرزندان، باید به قدرت ذهنی و عقلی مجهز باشن. چنانچه که در اسلام توصیه شده از ازدواج با افراد دیوانه و کم عقل پرهیز کنید چون همراهی چنین افرادی مصیبت و پریشانی رو به همراه داره و فرزندان چنین افرادی تلف میشن. پس اسلام به دو نکته اساسی اشاره کرده: یکی اینکه زندگی با این افراد عذاب آوره و دوم اینکه فرزندان اینها افراد سالمی نخواهند بود.

توجه داشته باشید که ممکنه یه نفر تحصیل کرده باشه اما فردی عاقل و متین و خردمند نباشه. حتی ممکنه فردی در سلامت کامل روانی باشه اما توانایی و قدرت حل مسائل و مشکلات زندگی رو نداشته باشه. پس ازدواج موفق از دیدگاه اسلام، ازدواجیه که با در نظر گرفتن این موارد شکل بگیره و تصمیم گیری تنها بر اساس احساس نباشه. این مقاله را از دست ندهید، تشخیص دختر خوب برای ازدواج.

عقل و خرد یک شرط اساسی در انتخاب همسر
ملاک ازدواج موفق در قرآن کریم چیست؟

5. سلامت جسم و روان یکی دیگه از معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام

سلامت جسمی و روحی نقش مهمی در رونق و موفقیت زندگی مشترک یه زن و شوهر داره. به حدی که به یکی از معیارهای همسر گزینی در اسلام تبدیل شده. البته بعضی از بیماری ها اهمیت چندانی ندارن و مانعی برای انجام وظایف و مسئولیت های زناشویی نیستند. این دسته از بیماریها هیچ شوک و ضربه ای به زندگی وارد نمیکنن. یا اینکه میشه در زمان کوتاهی اینها رو درمان کرد. بحث ما مربوط به چنین بیماریهایی نیست. در عوض، مواردی که باید در هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرند، شامل بیماریهای مزمن و ناهنجاریهای جسمی و روحیه که غیر قابل درمان هستند. این بیماریها مانعی برای ایفای نقش به عنوان همسر است. برای خواندن مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ لطفا کلیک کنید.

6. زیبایی و جذابیت

زیبایی یکی از مواردیه که تاثیر زیادی در رونق و موفقیت زندگی مشترک داره. وقتی قراره دو نفر تمام زندگیشون رو با هم بگذرونن، لازمه که از هر جنبه ای همدیگر رو دوست داشته باشن. یکی از این جنبه ها چهره و ظاهر فرد است. زیبایی مقیاس استاندارد و ثابت خاصی نداره که افراد بر اساس اون قضاوت شوند. در عوض تا حد زیادی به سلیقه فرد بستگی داره. حتی ممکنه یه فرد از دید یه نفر زیبا و از دید دیگری زشت باشه. بنابراین کیفیت زیبایی یه کیفیت نسبیه و اساسا نباید در بالاترین درجه قرار بگیره. اما چیزی که در یه ازدواج لازمه جذابیت و علاقه متقابله. اگه شخصی از ظاهر و چهره همسرش خوشش نیاد ممکنه بیش از حد از او انتقاد کنه و این موضوع زندگی رو تلخ میکنه.

زیبایی از آن جهت به عنوان یکی از معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام شناخته میشه که در محافظت و تقویت حیا و ایمان همسر تاثیر داره. درواقع اگه فردی از زیبایی و ظاهر همسرش راضی باشه، نگاه، فکر و عملش رو به سمت دیگران منحرف نمیکنه.

7. دانش و آموزش

دانش و تحصیلات در سعادت و خوشبختی انسان تاثیر زیادی داره. کسب دانش برای هر زن و مرد مسلمان واجبه. این خصوصیت یکی از معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام به شمار میاد و تمایزی برای یه همسر خوب و شاسته است. دانش و تحصیلات در دستیابی ه کمال و پیشرفت زندگی، انجام وظایف زناشویی و تربیت فرزندان و… هم تاثیر بسزایی داره. اما این ویژگی هم مثل زیبایی، شرط کماله نه پایه و اساس انتخاب همسر و باید در کنار معیارهای واقعی و اساسی در نظر گرفته بشه. مقاله ازدواج بدون عشق را بخوانید. آیا ازدواج بدون علاقه درست است؟

برابری و تناسب بین دو نفر
ویژگیهای همسر خوب از دیدگاه اسلام

8. برابری و تناسب بین دو نفر

یکی از مهم ترین مباحث، تعادل بین دو نفره که حساس ترین موضوع برای انتخاب همسر است. برابری و تعادل بین زن و شوهر به معنی: تناسب، تعادل، هماهنگی، همسویی و همخوانی بین زن و مرد برای کنار هم قرارگرفتن است.

درواقع ازدواج نوعی تلفیق بین دو انسان و دو خانواده است. زندگی مشترک یه امر مرکبه که عناصر واقعی آن زن و مرد هستن. هرچه هماهنگی و همخوانی اندیشه، روح، اخلاق و فیزیک در این ترکیب بیشتر باشه، قدرت و لذت و ثبات آن بیشتر خواهد بود. علت اصلی بدبختی ها، تلاطم و آشفتگی های زندگی خانوادگی به دلیل عدم هماهنگی و تناسب بین زن و مرد است. پس برای پیشگیری از این مشکلات بهتره تمام معیارهای و ملاک های انتخاب همسر رو در نظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرین. برای خواندن مقاله بهترین راهکار برای رفع موانع ازدواج از نظر اسلام کلیک کنید.

سوالات متداول

معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام کدامند؟

دین داری، اخلاق، اصالت خانوادگی، دانش، تعقل، هماهنگی و برابری و…

اخلاق در ازدواج به چه معناست؟

اخلاق فقط به معنی خوش برخورد بودن و لبخند زدن نیست. بلکه اخلاق به معنی آداب معاشرت و فضیلت های دوست داشتنی از دیدگاه عقلی و مذهبیه.

تناسب و برابری در ازدواج چگونه است؟

تعادل بین زن و شوهر به معنی: تناسب، تعادل، هماهنگی، همسویی و همخوانی بین زن و مرد برای کنار هم قرارگرفتن است که هرچه هماهنگی و همخوانی اندیشه، روح، اخلاق و فیزیک در این ترکیب بیشتر باشه، قدرت و لذت و ثبات آن بیشتر خواهد بود.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره ازدواجبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉