کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

17 مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی

17 مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی
4.7/5 - (13 امتیاز)

راه های کنترل عصبانیت در زندگی مشترک!

همانطور که میدونید همه روابط عاشقانه به طور منظم فراز و نشیب هایی دارند. با این وجود عصبانیت بش از حد میتواند بر روابط تأثیر مخرب تری به جا بذاره. اگه فکر میکنید که همیشه به دنبال چیزهای منفی در شریک زندگیتان میگردید، او را سریعاً سرزنش میکنید یا به راحتی متهمش میکنید، اینها میتونه به یک رابطه آسیب برسونه و بهتر است هرچه سریعتر این مشکلات را برطرف کنید. حل سریع تعارضات و کنترل خشم نسبت به همسر، کلید عبور از سرزنش و پرخاشگری است. اما کنترل خشم در خانواده برای خیلی از افراد کار سختیه، و به یه سری مهارت ها نیاز داره. بعضی نکات کاربردی درباره کنترل خشم در خانواده موضوع این مقاله است که توصیه میکنم به دقت مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: با همسر دروغگو چگونه رفتار کنیم؟


الف) تغییر خلق و خو در طول یک مشاجره

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 17 مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. قبل از صحبت فکر کنید

اگرچه ممکنه شما از اون دسته افراد باشید که با نشون دادن عصبانیت خود احساس راحتی و آرامش کنید. اما یه نکته مهم درباره کنترل عصبانیت در زندگی زناشویی اینه که قبل از به زبون آوردن کلمات خود فکر کنید. قبل از صحبت کردن، فکرهای خودتون رو جمع کنید تا از گفتن چیزی که ممکنه بعدا از گفتنش پشیمون بشید، یا به همسرتان آسیب میرسونه، جلوگیری کنید. اگر میخواهید به کاری که همسرتان انجام داده یا گفته است واکنش نشون بدین، حتما یه قدم به عقب بردارید و افکار خودتون رو جمع کنید.

قبل از صحبت فکر کنید
چرا خشم در خانواده های ما وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: علت دعوای زیاد زن و شوهر چیست؟


2. نفس عمیق بکشید

تمرکز داشتن روی تنفس میتونه به آرامش بدن و ذهن کمک کنه و در نتیجه روش موثری برای کنترل خشم در خانواده است. استفاده از تنفس عمیق میتونه شما رو از شرایط استرس و احساس خشم فوری جدا کنه و به شما در تمرکز درونی کمک کنه. پس سعی کنین تنفس عمیق رو مثل یک تمرین انجام بدین. سپس، وقتی عصبانی یا ناراحت هستین، آن را امتحان کنید. قطعا تاثیر شگفت انگیزش رو خواهید دید که چگونه به شما در رسیدن به آرامش کمک میکنه. برای اینکه نفس های عمیق شما رو آرام کنه، باید از دیافراگم نفس بکشید نه از قفسه سینه. توجه کنین وقتی از دیافراگم نفس میکشید باید معده خود را بالا و پایین کنید (نه شانه ها). برای تمرین میتونید دستتون رو روی شکم قرار بدید تا حرکت را احساس کنید.

نفس عمیق بکشید
مدیریت خشم در خانواده

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برای ایجاد یک خانواده شاد و سالم


3. یک عبارت آرام بخش رو تکرار کنید

اگر با کنترل عصبانیت خود مشکل دارید، از یک کلمه یا عبارت آرام بخش استفاده کنید. این عبارت باید به شما یادآوری کنه که خونسردی خودت رو حفظ کن. استفاده از اینجور عبارات میتونه شما رو در مسیر درست برای کنترل خشم در خانواده قرار بده. و اجازه ندهد احساسات شما اوضاع رو بدتر کنه. فقط کافیه با خودتون تکرار کنید، “آرام باش”، یا “من آرام هستم” و… به خصوص اگه احساس میکنید عصبانیت شما بالا گرفته، از این تکنیک استفاده کنید.

4. احساسات خود را با آرامش ابراز کن

یکی از نکات کلیدی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی اینه که؛ احساستون رو با آرامش بروز بدید. حتی وقتی به شدت احساس عصبانیت میکنید. در واقع هدفتون این باشه که ابراز خواسته ها، نیازها و احساساتتون بدون ذره ای سرزنش و صدمه به همسرتون باشه. با بیان آرام و دلنشین و حمله نکردن به شریک زندگی از فرصت ها برای صحبت استفاده کنید. این روش همچنین در برخورد با زنان عصبی مزاج موثره.

به عنوان مثال در زمان عصبانیت یا برخورد با فرد عصبی مزاج و پرخاشگر، شما میتونید به جای “تو” از عبارت “من” استفاده کنید. به جای اینکه بگید، “تو من رو خیلی عصبانی میکنی” بگو، “وقتی این حرف رو میزنی واقعاً عصبانی میشم.” داشتن احساسات شخصی به شما قدرت میبخشه. همچنین کلام شما برای همسرتون سرزنش بار نیست.

احساسات خود را با آرامش ابراز کن
مهارت های کنترل خشم و کاهش دعواهای خانوادگی

بیشتر بخوانید: انواع مشکلات خانوادگی و راهکارهای مواجهه


5. به خودتون فرصت بدین

اگر در کنترل عصبانیت در زندگی زناشویی با مشکل روبرو هستید، به شریک زندگیتون بگین که به شما کمی وقت بده. اگر میترسید که حرف بدی به زبون بیارید یا برای جمع آوری افکار و احساستون به کمی زمان نیاز دارید، بهترین کار اینه که این موضوع رو به شریک زندگیتون بگید. میتونید اینطوری موضوع رو عنوان کنید که؛ من میدونم بحث مهمیه، اما به استراحت نیاز دارم. یا بگویید، “این بحث مهمه، با این حال، من واقعا عصبی هستم، کاش در فرصت مناسب تری صحبت کنیم”‌. بعد از محل خارج شید، صورتتون رو با آب خنک بشویید، یا قدم بزنید. برای کمک به آرامش مزاج هر کاری لازمه انجام بدید. توجه داشته باشید که شما نباید برای جلوگیری و فرار از بحث این کار رو انجام بدین بلکه هدف به دست آوردن خونسردی است.

ب) مدیریت علائم هشدار دهنده خشم

6. از علائم هشدار دهنده عصبانیت خود آگاه باشید

در حالی که ممکنه عصبانیت خود را بروز بدید، اما علائم هشدار دهنده افزایش خشم وجود دارد. در واقع بدن شما قبل از هر واکنش احساسی، عصبانیت رو بروز میده. پس در مواجه با عصبانیت مردان یا زنان بهتره این علائم در نظر گرفته بشه: لرزش دست یا فک ، فشار عضلات (مانند شانه ها)، احساس سرخ شدن، تنفس سریعتر، سردرد، افزایش نیاز به حرکت، تپش قلب و…

از علائم هشدار دهنده عصبانیت خود آگاه باشید
توصیه هایی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم که زن و شوهر با هم صادق هستند؟


7. عصبانیت انعکاس احساس شماست

یکی از نکات مهم مربوط به مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی اینه که بدونید عصبانیت انعکاسی از احساس شماست، نه احساسی که همسرتون در شما به وجود آورده. و مسئولیت عصبانیت هم به عهده شماست و نه شریک زندگیتون. پس از سرزنش شریک زندگیتون دست بردارید و بپذیرید که علت عصبانیت شما خودتون هستید. این دیدگاه که؛ عصبانیت شما متعلق به خود شماست؛ یعنی به راحتی قادر به کنترلش هستید.

8. عوامل بیرونی را کنترل کنید

چند سوال رایج وجود داره که معمولا زوجها از ما میپرسن. مثلا آقایان زیادی به دنبال جواب این سوالند که: وقتی خانومم ناراحته چیکار کنم؟ یا خانم هایی که میگن شوهرم خیلی زود عصبانی میشه چیکار کنم؟ توصیه ما به این افراد اینه که قبل از هر اقدامی عوامل بیرونی رو بررسی کنند.

یعنی تشخیص بدید که آیا عوامل بیرونی باعث خشم شما یا همسرتون شده؟ این عوامل بیرونی میتونن شامل عدم استراحت کافی، گرسنگی، احساس استرس در محل کار یا دانشگاه و… باشه. اگر متوجه شدید که عصبانیت شما یا همسرتون، وقتی که عوامل استرس زای بیرونی دارید، بیشتر میشه پس به دنبال حذف این عوامل باشید. به وضعیت خودتون نگاه کنین و وقایع یا موقعیت هایی رو که منجر به خشم میشن، از بین ببرید. این شرایط ممکنه شامل رفت و آمد، تعامل با بچه ها یا خواب منظم هر شب باشد. این فاکتورها را برطرف کنید و برای مدیریت خشم در خانواده، راه های سالم پیدا کنید و تقصیرها رو گردن شریک زندگیتون نندازید.

9. به احساسات اولیه بپردازید

غالباً، عصبانیت یه احساس ثانویه نسبت به سایر احساسات عمیق تر مثل غم، گناه، شرم، ترس، صدمه یا طرد شدن است. به این فکر کنید که آیا عصبانیت احساس اصلیتونه یا اینکه روشیه که با استفاده از اون احساس اصلیتونو پنهان میکنید؟ در واقع اگر احساس ضعف کنید، ممکنه عصبانیت ابراز بشه. چون خشم میتونه به عنوان یه سد دفاعی عمل کنه که باعث میشه احساس قدرت بیشتری کنید. از خودتون بپرسید آیا واقعاً عصبانی هستم یا به احساس آسیب پذیری، ضعف، ناراحتی یا شرمندگی پاسخ میدم. پس به طور کلی اگر عصبانیت تنها احساسیه که به طور منظم تجربه میکنید، ممکنه از احساسات دیگه ای ناشی بشه که باعث میشه احساس آسیب پذیری کنید. از خودتون بپرسید چه چیزی مانع این احساسات میشه و بیان اونها رو تمرین کنید.

10. افکار ناسازگار خود را شناسایی کنید

یک راه کنترل خشم در زندگی زناشویی اینه که به این باور برسید که به غیر از برداشت خود شما از موقعیت ها، هیچ چیز دیگه ای عامل ایجاد خشم شما نیست. عصبانیت بیشتر از اتفاقات بین زوجین، با تعابیر آنها ارتباط داره. بپذیرید که چطور افکار شما بر خشم شما تأثیر میگذاره. شریک زندگی شما میتونه شما رو تحریک کنه یا خشم شما رو برطرف کنه. برخی از الگوهای رایج مخرب شامل:

تعمیم دادن؛ گفتن اینکه شریک زندگی شما همیشه کاری انجام میده یا هرگز کاری انجام نمیده. مثلا “هرگز سطل زباله را بیرون نمیبری” یا “وقتی صحبت می کنم همیشه حرفمو قطع میکنی”).

سرزنش؛ معمولا اولین واکنش افراد وقتی مشکلی پیش میاد اینه که طرف مقابل رو سرزنش میکنند. درواقع به جای مسئولیت پذیری، شریک زندگیتون رو به خاطر اتفاقاتی که براتون پیش اومدن، سرزنش میکنید.

11. بر الگوهای تفکر منفی غلبه کنید

بهترین راه برای برخورد با عصبانیت زنان یا مردانی که در رابطه عاشقانه هستند، دوری از افکار منفیه. شما باید وقتی که الگوهای فکری خودتون رو شناسایی کردید، بیاموزید که چطور به آنها پاسخ منطقی بدید. وقتی شریک زندگیتون رو به اشتباه متهم میکنید، افکارتون رو مرور کنید. افکار بدبینانه رو از خودتون دور کنید و به واقعیت ها نگاه کنید.

ج) اجتناب از درگیری بیشتر

12. رابطه را در اولویت قرار دهید

از اصول مهم مربوط به مهارت کنترل خشم زوجین، احترام گذاشتن و توجه به همسر است. اگر اولویت شما کار و موفقیت های شغلی و… است، بدونید که این موضوع باعث آسیب رسیدن به زندگی مشترکتون میشه. در بسیاری موارد علت عصبانیت خانم ها همین در اولویت نبودن آنها در زندگیه. پس اگه میخواید بدونید نحوه برخورد با زن پرخاشگر چطوره، بهتره تمام توجهتون رو برای مدتی به اون معطوف کنید. این توجه مثل آب روی آتش عمل میکنه. نه تنها عصبانیت همسرتون رو مهار میکنه بلکه مانع از درگیری بیشتر میشه.

13. روی موضوع اصلی تمرکز کنید

وقتی عصبانی هستید، ممکنه سعی کنید اشتباهات همسرتون در گذشته رو هم یادآوری کنید. با این کار تنها همسرتان را سرزنش میکنید و مشکلات را بزرگتر میکنید. پس فقط بر حل مسئله فعلی تمرکز کنید. اگر بحث شما از مسیر اصلی منحرف شد، به همسرتون بگید که “بهتره به بحث درمورد موضوع اصلی ادامه بدیم.” با این کار هم گفتگوی سالمی دارید و هممشکلات رو برطرف میکنید.

14. گوش دادن فعال را تمرین کنید

در حین صحبت همسرتون از قطع کردن حرفهاش خودداری کنید. به شریک زندگیتون اجازه بدید صحبتش رو تموم کنه، بعد نظرتون رو اعلام کنید. به این ترتیب، میتونید همسرتون رو درک کنید و حرفهاشو تأیید کنید. این یک روش آرام کردن همسر است.

15. اشتباهات خود را بپذیرید

وقتی مرد عصبانی است چه کنیم؟ شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشه. وقتی همسرتون عصبانی شده به جای انکار تقصیراتتون سعی کنید، بپذیرید که اشتباه میکنید. هرگونه اشتباه رو تشخیص بدید و مسئولیت گفتار و کردارتون رو بر عهده بگیرید. البته مجبور نیستید مسئولیت همه چیز رو به گردن بگیرید، اما اشتباه خودتون رو بشناسید و از همسرتون عذرخواهی کنید.

16. بخشش را پیشنهاد کنید

نسبت به شریک زندگیتون احساس ناراحتی نکنید. بخشنده باشید و از بخشش به عنوان راهی برای ترمیم رابطه استفاده کنید. در واقع بخشش راهی برای آزادی و رها کردن هرگونه احساس منفی نسبت به شریک زندگی شماست. یادتون باشه این بخشش به این معنا نیست که شما مسئولیت کامل رو بر عهده میگیرید یا حتی اتفاقی که افتاده را قبول میکنید. این فقط به این معنی است که شما مایلید آن را کنار بگذارید.

17. بدانید چه موقع باید از متخصص کمک بگیرید

اگر عصبانیت در زندگی شما تداخل ایجاد کرده و باعث آزار اطرافیان میشه، یا کاملاً از کنترل خارج شده است، به دنبال درمان باشید. شما میتونید به مشاور خانواده مراجعه کنید. البته مهمه که بدونید عصبانیت شما چه زمانی مخربه، و هیچ اشکالی نداره که به خاطر خودتون و زندگی مشترک به دنبال کمک باشید. درواقع اگر همه این روشها رو امتحان کردین و هنوز هم میخواید بدونید چگونه با زن عصبانی برخورد کنیم؟ بهترین راه مشاوره است. بعد از انجام این کارها و مشاهده تاثیرات آن به نقش کنترل خشم در زندگی ارتباطی زوجین پی میبرید.

خدمات مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره روانشناسی و خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.

منبع: How to Control Anger in a Relationship

براي مشاوره در زمينه 17 مهارت کنترل خشم در زندگی زناشویی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 8 نظر:

  1. مفید بود ولی شما میگید خودمونو مقصر کنیم بیشتر اوقات حق با ماست ولی اونها عصبین درکشون پایین تر از ماست

  2. سلام من همسرم در بحث و صحبت هایی که میکنیم خیلی زود عصبی میشه زود جوش میاره و بد صحبت میکنه من چیکار کنم که اینجوری نباشه و آرامش داشته باشه

    1. سعی کنید مستقیم نگین . در اوقات خوب و خوش به طور غیر مستقیم عنوان کنید .

  3. سلام من هم شوهرم شکاک و عصبی است و بعد از عملم زود خودم دردهایم شروع می شود و او اصلا با من حرف نمی زند درد و دل نمی کند فقط با رفقایش حرف می زند بارها می ترساندم و دست به زن هم دارد و پسرم هم می ترسم خانه بگذارم چون واقعا عصبی است. شما پلیس هستید؟

  4. سلام من هم شوهرم شکاک و عصبی است و بعد از عملم زود خودم دردهایم شروع می شود و او اصلا با من حرف نمی زند درد و دل نمی کند فقط با رفقایش حرف می زند بارها می ترساندم و دست به زن هم دارد و پسرم هم می ترسم خانه بگذارم چون واقعا عصبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉