کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

به این 10 دلیل همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید!!

مقایسه همسر
4.7/5 - (3 امتیاز)

برخی از زوج ها با مقایسه همسرشان با دیگران، باعث خراب شدن زندگی مشترک خود می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که زندگی همه از بیرون خوب و عالی به نظر می رسد و شما فکر می کنید بهترین زندگی را دارند. در صورتی که شما نمی دانید آنها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. آیا شما جزء آن دسته از زنان یا مردانی هستید که دائم در حال مقایسه همسر خود با دیگران اند؟ آیا درگیر فضای مجازی و زندگی های عالی و بدون نقص آنها شده اید؟ اصلا خبر دارید چند درصد از این زندگی ها واقعی است و چند درصد فیک می باشد؟

متاسفانه امروزه مقایسه کردن زندگی خود با دیگران بسیار زیاد شده است و اکثر افراد اطلاعی از پیامدهای ناگوار این مقایسه ها ندارند. به همین منظور مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه تحقیقاتی در مورد تاثیرات منفی مقایسه همسر با دیگران و مقایسه زندگی خود با دیگران انجام داده اند و نتایج آن را در این مقاله جامع و کاربردی در اختیار شما قرار داده اند. لطفا کمی وقت بگذارید و یا به جای مقایسه همسر خود با دیگران این مقاله را مطالعه کنید تا با فهمیدن پیامدهای آن، دست از این اخلاق مضر و منفی بردارید.

مقایسه همسر با زنان دیگر

چرا مردم زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند؟

به طور کلی، مقایسه کردن زندگی و روابط خود با دیگران، تا حدودی بخش عادی از طبیعت انسان است. یکی از مهم ترین دلایل مقایسه همسر با دیگران این است که افراد از کودکی توسط والدین و یا اطرافیان با دیگران و هم سن و سال های خود مقایسه می شوند. البته همیشه نمی توان گفت این مقایسه کردن یک رفتار ناسالم است بلکه در برخی از موارد برای ایجاد یک رقابت سالم استفاده می شود. اینکه چه کسی قد بلندتر است یا چه کسی می تواند بهتر بدود، چه کسی نمرات بهتری کسب کرده است و جملاتی مشابه این ها اولین مقایسه فرد با هم سن و سال هایش می باشد. بعد از دوران کودکی و جوانی نوبت به ازدواج و زندگی زناشویی می رسد. آیا تا به حال همسر خود را با دیگران مقایسه کرده اید؟

اینکه یک زن از مقایسه شوهر خود با دیگران استفاده می کند و یا یک مرد همسرش را با دیگران مقایسه می کند نشان از این نیست که دیگر اشتیاقی به زندگی با همسر خود ندارد و یا از او خسته شده است. بلکه فقط به دنبال پیدا کردن آن رفتار و یا ویژگی مثبت در همسرش است. پس این درست است که مقایسه کردن همسر با دیگران اصلا کار درست و سنجیده ای نیست اما به این منظور هم نیست که وقتی شما را با دیگران مقایسه کردند هدفشان جایگزین کردن آنها با شما است.

مقایسه کردن خوب است یا بد؟

گاهی افراد خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و یا از مقایسه زندگی خود با دیگران برای رشد و تقویت خود استفاده می کنند. این کار تا حدودی بخش سالمی از رشد در هر مرحله از زندگی است. این کار نوعی خودسنجی و انگیزه برای حفظ هدف و حرکت به سمت اهداف شخصی تلقی می شود. پس اگر مقایسه کردن از روی حسادت نباشد و به طور مثبت مورد استفاده قرار بگیرد، به شما انگیزه می دهد که بهتر کار کنید و برای تقویت رابطه و داشتن یک زندگی شاد تلاش کنید. اما اگر از مقایسه کردن به طور منفی استفاده کنیم و در نهایت به حسادت و حسرت زندگی دیگران ختم شود، بسیار مخرب است و می تواند باعث پایان دادن به زندگی مشترک شما شود.

دلایل مقایسه همسر با دیگران

بزرگترین اشتباه در زندگی مشترک، مقایسه زندگی خود و همسرتان با روابط و زندگی های فضای مجازی است.

همه ما منحصر به فرد هستیم و ویژگی های مثبت و منفی منحصر به خودمان را داریم. به همین دلیل مقایسه زندگی خود با دیگران و تعریف از دیگران جلوی همسر بسیار اشتباه و سمی است. اگر زندگی مشترک خود را با فضاهای مجازی مقایسه می کنید باید به شما بگویم که بزرگترین اشتباه زندگیتان را مرتکب شده اید. چرا؟؟؟ دلیل این موضوع را در زیر به شما خواهیم گفت:

شما باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کرده اید.

هیچ رابطه ای کامل نیست و هیچ فردی نیز کامل نمی باشد.

مدام از لذت ها و خوبی های زندگی پست گذاشتن آیا بنظرتان تظاهر و خودنمایی نیست؟

هیچ شخصی از دعوای زیاد زن و شوهر در زندگی مشترک خود فیلم و عکس نمی گذارد.

در شبکه های اجتماعی ما همه چیزهایی را می بینیم که فیلتر شده است و به ما این احساس را می دهد که آنچه را که داریم به اندازه کافی خوب نیست یا اینکه باید بیشتر بخواهیم.

دیدن زندگی خاص و غیر واقعی در فضای مجازی باعث مقایسه همسر با زنان دیگر و یا مقایسه شوهر با مردان دیگر می شود.

نمایش زندگی پر از رفاه و تجملات در فضای مجازی به بسیاری از افراد احساس نارضایتی از زندگی و همسر خود را می دهد.

شما شریک زندگی خود را به طور ناعادلانه و غیر منطقی با دیگران مقایسه می کنید. در نتیجه، مردان می گویند زنم از مردان دیگر تعریف می کند و زنان نیز از این موضوع شکایت دارند که شوهرم از زنان دیگر تعریف می کند.

فضای مجازی و مقایسه همسر با دیگران باعث می شود دیدگاه شما نسبت به عشق، به طرز مضری تغییر کند.

مقایسه کردن همسر

پیامدهای مقایسه همسر با دیگران

اینکه شما دائم همسرتان را با دیگران مقایسه کنید و یا به تعریف از دیگران جلوی همسر بپردازید. مسلما تاثیرات منفی و نامطلوبی را در زندگی مشترک شما خواهد داشت. برخی از مهم ترین پیامدهای مقایسه همسر با دیگران عبارتند از:

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه به این 10 دلیل همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید!! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه به این 10 دلیل همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید!! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رابطه عاطفی سرد می شود

بدترین تاثیر مقایسه همسر با دیگران این است که می تواند رابطه عاطفی شما را به شدت ضعیف کند. اگر حتی شما به شوخی از مرد یا زن دیگری در پیش همسرتان تعریف کنید. ممکن است او خودش را ناکافی ببیند. مقایسه کردن با دیگران باعث می شود با گذشت زمان رابطه عاطفی شما و همسرتان کمرنگ شود. اگر دائم در حال مقایسه دیگران با همسرتان باشید و او را سرزنش کنید اوضاع بدتر می شود. بحث و دعوا بر سر دیگران و حسادت شما به دوستانتان باعث می شود که زندگی مشترکتان به پایان خودش نزدیک شود. اگر به دنبال خوشبختی در زندگی مشترک هستید به شما توصیه می کنم حتما مقاله راز خوشبختی در زندگی زناشویی را مطالعه بفرمایید.

 

ایجاد حس بی کفایتی در همسر

این موضوع بیشتر در مورد مردان اهمیت دارد. مردان ترس از این دارند که به اندازه کافی برای همسرشان ارزشمند و مهم نباشند. یا به بیان بهتر می ترسند در زندگی مشترک خود بی کفایت شناخته شوند. وقتی به مقایسه شوهر خود با دیگران می پردازید ترس از بی احترامی و بی ارزشی در آنها بیشتر می شود. آنها فکر می کنند که نتوانسته اند زندگی خوبی را برای شما بسازند.

همچنین ایجاد احساس بی کفایتی در مورد زنان نیز صدق می کند. اگر شوهرتان درمورد بدن یا ظاهر شما شوخی کند و یا از زن دیگری جلوی شما تعریف کند. احتمالا به شدت عصبانی می شوید و یک حس ناامنی را تجربه می کنید. زیرا اکثر زنان نسبت به ظاهر و بدن خود نقطه ضعف دارند و وقتی مورد تایید همسرشان قرار نگیرند احساس بی کفایتی و ناامنی می کنند.

 

دلسردی و دلزدگی از زندگی

دلسردی به معنای از دست دادن اشتیاق و اعتماد به نفس، ناامید شدن از چیزی یا کسی است. اگر مرد یا زنی احساس کند که نمی تواند به اندازه کافی ارزشمند و قابل احترام باشد. آنقدر دلسرد می شود که فکر می کند تلاش هایش تفاوتی در زندگی و توقعات همسرش از او ایجاد نمی کند. وقتی همسرتان نسبت به شما و یا زندگی مشترک خود دلسرد شود ممکن است از رابطه خود با شما کناره گیری کند و به دنبال احترام و ارزش خود در جای دیگر باشد.

 

عدم اعتماد به یکدیگر

اگر دائم شوهرتان را با مردان دیگر مقایسه کنید و یا پیش همسر خود از زنان دیگر تعریف کنید، اعتماد در رابطه شما از بین می رود. شریک زندگی شما احساس می کند شما آرزو داشتید که شخص دیگری جای او بوده یا کسی را دوست دارید که دائم از او تعریف می کنید. مقایسه کردن شما این اخطار را به همسرتان می دهد که دیگر او را نمی خواهید. اعتمادش نسبت به شما از بین می رود و شاید دائم بخواهد شما را کنترل کند. یا مراقب رفت و آمدهای شما باشد.

 

ایجاد احساس حقارت در همسر

مقایسه آشکار همسرتان با فرد دیگری به او و دیگران این پیام را می دهد که همسرتان به اندازه کافی خوب نیست. در حالت بدتر این معنی را می رساند که ای کاش به جای او شخص دیگری بود. لطفا همسرتان را جلو دیگران مقایسه نکنید. شما با این کار او را حقیر و شرمنده کرده اید و ویژگی های مثبت او را نادیده گرفته اید. حتی اگر پشیمان نیز شوید، ممکن است عذرخواهی از همسر کارساز نباشد. چرا که شخصیت او در پیش اطرافیان تخریب شده است.

 

کاهش اعتماد به نفس

مقایسه همسرتان با دیگران باعث می شود که به مرور اعتماد به نفس در شما و همسرتان کاهش یابد. اینکه شما زندگی خود را دائم با زندگی خواهر و یا دوست خود مقایسه کنید باعث می شود دیگر احساس خوبی نسبت به آن نداشته باشید. این به معنی تخریب و کاهش اعتماد به نفس شما است. پس حواستان باشد مقایسه همسر یا زندگی با دیگران به خودتان نیز آسیب می زند.

وقتی همسرتان را با دیگران مقایسه می کنید و او را به خاطر دیگران سرزنش می کنید. در اصل اعتماد به نفس و عزت نفس همسرتان را نشانه گیری کرده اید. کاهش اعتماد به نفس همسرتان باعث می شود او فردی گوشه گیر و منزوی شود و دیگر تلاشی برای برقراری ارتباط با دیگران نکند.

 

افزایش احتمال افسردگی

تعریف مرد از زنان دیگر و یا تعریف زن از مردان دیگر باعث بالا رفتن احتمال افسردگی در فرد می شود. مقایسه کردن همسرتان با دیگران می تواند بر سلامت روان خودتان و او تاثیرات نامطلوبی به جا بگذارد. وقتی دائم ناراضی باشید کم کم احساس افسردگی می کنید و دلزدگی از زندگی در شما افزایش می یابد. همچنین وقتی همسرتان دائم مورد سرزنش و مقایسه قرار بگیرد، به دلیل احساس کمبود محبت، به افسردگی دچار می شود.

حواستان باشد اگر خانم شما، زندگی با خانواده همسر را تجربه می کند هرگز او را با خواهر یا مادر خود مقایسه نکنید و یا جلوی خانواده خود همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید. این کار باعث آسیب رساندن جدی بر سلامت روان همسرتان می شود.

 

لذت نبردن از زندگی

اینکه شما دائم در حال مقایسه زندگی خود با دیگران یا مقایسه همسر خود با دیگران هستید فرصت زندگی کردن را از دست می دهید. شما تمام وقت و انرژی خود را صرف مقایسه خواهید کرد. از آنچه که در زندگی خود دارید لذت نمی برید. سعی کنید نیمه پر لیوان را نگاه کنید. با یک شاخه گل یا هدیه ای کوچک برای آشتی کردن با همسر قدم بردارید. از او به خاطر مقایسه کردن با دیگران معذرت خواهی کنید. برای ساختن یک زندگی پر از لذت و شادی تلاش کنید.

 

افزایش احتمال خیانت

وقتی شما دائم در حال مقایسه با دیگران باشید کم کم به این نتیجه می رسید که از زندگی خود راضی نیستید. به دنبال یک راه برای ساختن یک زندگی ایده آل می گردید. شاید به ذهنتان برسد که در کنار مرد یا زن دیگری می توانید به رضایت برسید. در صورتی که تا عادت مقایسه کردن را از زندگی خود حذف نکنید، زندگی در کنار هیچ کسی برایتان رضایت بخش نخواهد بود.

همچنین وقتی همسرتان ببیند شما از زندگی خود راضی نیستید و خوبی ها و نقاط مثبت او را نمی بینید. پس به دنبال کسی می گردد که بتواند هم نیازهایش را برطرف کند و هم او را همین گونه که هست بپذیرد. وقتی از زندگی در کنار شما دلسرد شود و صمیمیت عاطفی در زندگی مشترکش مشاهده نکند. به سمت خیانت و یا برقراری ارتباط عاطفی با شخص دیگری سوق پیدا می کند.

افزایش حسادت

مقایسه بیش از اندازه با دیگران می تواند از شما یک انسان حسود بسازد. بعد از مدتی متوجه می شوید که به زندگی و رابطه های شخصی اطرافیان خود حسادت می کنید. البته کمی حسادت در وجود همه افراد است. اما اگر مقدار آن فراتر از حد انتظار برود دیگر طبیعی نیست. باعث ایجاد بیماری های جسمی و روانی برای شما می شود. همچنین مقایسه همسرتان با دیگران باعث می شود همسرتان نیز یک آدم حسود شود. دائم نسبت به ویژگی های مثبت دیگران یا زندگی مشترک اطرافیان حسادت می کند.

پیامدهای مقایسه همسر با دیگران

سخنی از مشاوران آویژه

نکته حیاتی در زندگی مشترک این است که باور کنیم نسخه زندگی شاد و رابطه سالم در هر زندگی با زندگی دیگر متفاوت است. هر تلاشی که باعث خوشحالی و رضایت زن و شوهر از زندگی خود می شود یک راهکار برای ساختن زندگی شاد برای آن دو نفر خواهد بود. با علاقه و موقعیت زوج دیگر تفاوت خواهد داشت. هیچ کسی نباید درگیر مقایسه روابط و یا انسان ها با یکدیگر شود. زیرا آنچه که شما و همسرتان را خوشحال می کند منحصر به خود شما دو نفر است. روی زندگی مشترک خود و همسرتان تمرکز کنید. به جای مقایسه کردن، برای ساختن یک زندگی عالی تلاش کنید. اگر نمی توانید دست از مقایسه کردن زندگی خود با دیگران بردارید. یا نمی دانید چگونه تمام حواس خود را به همسرتان بدهید و دائم او را با دیگران مقایسه نکنید می توانید از مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

سوالات متداول

چرا نباید زندگی خود را با دیگران مقایسه کرذ؟

شما زوجی متفاوت از دیگران در زندگی خود هستید. پس زندگی منحصر به فرد خود را دارید. مقایسه فقط منجر به ناراحتی، مشاجره و افزایش ناامیدی می شود. دید شما و همسرتان را نسبت به زندگی عوض می کند. توانایی شما را برای دیدن آنچه واقعاً در زندگی شخصی شما زیبا است، از کار می‌ اندازد.

چرا ازدواج خود را با دیگران مقایسه می کنم؟

اغلب، ما خودمان را در حال مقایسه می بینیم زیرا به آنچه دیگران فکر می کنند اهمیت می دهیم. یا چیزی را که نداریم بزرگ و ایده آل می بینیم. به یاد داشته باشید هیچ فردی شبیه به فرد دیگری نیست. و به همین دلیل هیچ زندگی و رابطه ای شبیه با زندگی دیگری نیست.

براي مشاوره در زمينه به این 10 دلیل همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید!!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉