کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

پیامد های ازدواج دیرهنگام و عوارض دير ازدواج كردن

پیامد های ازدواج دیرهنگام و عوارض دير ازدواج كردن
4/5 - (4 امتیاز)

مزایا و معایب دیر ازدواج کردن

همانطور که میدانید افراد بنا به انتخاب خود در سنین مختلف ازدواج میکنند. لذا به طور کلی نمیتوانیم یک سن مشخص را به عنوان سن مناسب ازدواج مشخص کنیم. اما تاخیر ازدواج هم عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد. مثلا افراد در سنین بالاتر کمتر با هم کنار میایند یا با بالا رفتن سن توانایی جنسی کاهش میابد که هر کدام از این موارد میتواند باعث بروز مشکلات بزرگی در زندگی شود. با این وجود، در حال حاضر بسیاری از جوانان عقیده دارند ازدواج در سنین بالاتر بهتر است و مزیت های بیشتری را برایشان به همراه دارد. اما کدام مورد درست است؟ آیا ازدواج دیرهنگام کار اشتباهی است یا میتوانیم از مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج و مجرد ماندن چشم پوشی کنیم و یک زندگی مشترک موفق را تجربه کنیم؟

با توجه به اهمیت این موضوع، سعی ما در این مقاله بر این بوده است که معایب و مزایای ازدواج دیر هنگام را به دقت مورد بحث و بررسی قرار دهیم. البته پیشنهاد میکنیم مقاله ازدواج در سن پایین را نیز مطالعه کنید.

پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ناآگاهانه

اگرچه تا حدودی تاخیر در تشکیل زندگی مشترک به منظور رسیدن به ثبات مالی و عاطفی و… قابل قبول است، اما تاخیر بیش از حد ازدواج خطرناک است. چون ممکن است استرس ازدواج نکردن به سراغتان بیاید و به این فکر کنید که از همه ی هم سالان خود جا مانده اید. به همین دلیل در چنین شرایطی احتمال انتخاب غلط و نا آگاهانه افزایش میابد. که پیامدهای بسیار بدی را به دنبال دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه پیامد های ازدواج دیرهنگام و عوارض دير ازدواج كردن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. سازگاری با فرد دیگر کار سختی است

عدم سازش با فرد دیگر، احتمالا از متداول ترین مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج است. زیرا شما که تا به حال فردی مستقل و مجرد بوده اید، تنها متکی به خود هستید. همواره در جهت خواسته های خود گام برداشته اید. در واقع ممکن است به آزادی شخصی خود بیشتر از تشکیل خانواده اهمیت دهید. لذا تنظیم زندگی و آینده برای دنبال کردن علایق و نیازهای فرد دیگر کار سختی است. همین موضوع زمینه ساز بسیاری مشکلات در زندگی مشترک خواهد بود. زیرا یک زندگی مشترک موفق بیش از هر چیز دیگری به فداکاری و گذشت نیاز دارد. برای مطالعه مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ لطفا کلیک کنید.

پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ناآگاهانه
مشکلات و دردسرهای دیر ازدواج کردن

2. امور مالی در اولویت قرار میگیرند

اگرچه امور مالی همیشه مهم هستند، اما یکی از عوارض دیر ازدواج کردن این است که امور مالی بیش از حد اهمیت پیدا میکنند. این امری طبیعی است که هر چقدر سن بالاتر میرود ما به پس انداز و درآمد بیشتری فکر میکنیم تا در دوران بازنشستگی از آن استفاده کنیم. با تاخیر در ازدواج، چنین دیدگاهی میتواند روی زندگی زناشویی تاثیرات منفی بگذارد. شما میتوانید در این مورد مقاله چالش های ازدواج با اختلاف سنی زیاد را بخوانید.

امور مالی در اولویت قرار میگیرند
عواقب ازدواج دیرهنگام و زودهنگام

3. نداشتن وقت کافی برای با هم بودن

گاهی یکی از دلایل تاخیر ازدواج رسیدن به ثبات شغلی است. اما توجه داشته باشید که این موضوع میتواند پیامدهایی هم داشته باشد. زیرا با بالاتر رفتن سن و متمرکز شدن در شغل و حرفه خود، زمان کافی برای گذراندن با همسرتان نخواهید داشت. شما بیشتر وقت خود را به کار کردن میگذرانید و تنها اوقات کم و بی کیفیتی را برای همسرتان خواهید داشت. لطفا برای این 9 دلیل ازدواج نکنید برای خواندن این دلایل ازدواج کلیک کنید.

4. عجله برای بچه دار شدن

از دیگر عوارض ازدواج دیرهنگام این است که باید برای بچه دار شدن عجله کنید. وقتی دیر ازدواج میکنید، توصیه دیگران به شما این است که هر چه زودتر بچه دار شوید. البته این موضوع از نظر پزشکی هم مهم است چون احتمال بروز بیماری های ژنتیکی در نوزادانی که از پدر و مادر مسن تر به دنیا میایند، بیشتر است. بدین ترتیب شما خیلی زود با مسئولیت های زیادی مواجه میشوید. از طرفی فرصت کمتری دارید تا به عنوان یک تازه عروس و داماد با هم وقت بگذرانید. علاوه بر این در ازدواج های دیر هنگام اختلاف سنی شما و فرزندانتان زیاد خواهد بود. لذا به تلاش بیشتری نیاز دارید تا فرزندانتان را درک کنید. لطفا برای اطلاع از ایده آل ترین فاصله سنی ازدواج لطفا کلیک کنید.

عجله برای بچه دار شدن
آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه پیامد های ازدواج دیرهنگام و عوارض دير ازدواج كردن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

5. کاهش قوای جنسی

طبیعی است که با افزایش سن، قوای جنسی زن و مرد کاهش میابد و دیگر آن شور و اشتیاق جوانی در آنها وجود ندارد. یکی از پیامدهای ازدواج نکردن هم همین بی انگیزگی و کاهش تمایلات جنسی است. عدم وجود تعادل در یک رابطه زماشویی میتواند مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله عوامل ازدواج موفق را بخوانید.

6. احساس غریبی نسبت به خودتان پیدا میکنید

کاهش اعتماد به نفس و سردرگمی نمونه ای از عوارض عدم ازدواج کردن است. افرادی که دیرتر ازدواج میکنند، با گذر زمان وقتی خودشان را با دوستان و اطرافیان مقایسه میکنند، احساس عجیب و غریبی را تجربه میکنند. زیرا در فرهنگ ما ازدواج کردن به معنای طبیعی بودن است. هر کس خلاف این امر عمل کند، عجیب و غریب به نظر میرسد. همین موضوع میتواند زمینه ساز مشکلات فردی ناشی از تاخیر ازدواج باشد. افسردگی به دلیل ازدواج نکردن از جمله معمولترین مشکلاتی است که جوانان زیادی را درگیر کرده است.

مزایای مجرد ماندن و ازدواج دیرهنگام
عوارض دير ازدواج كردن

مزایای مجرد ماندن و ازدواج دیرهنگام

با وجود این معایبی که گفتیم اما بسیاری از زوجها را میبینیم که با وجود ازدواج در سنین بالا، موفق و خوشبخت هستند. پس نمیتوان به طور قطع به یقین گفت که ازدواج های در سنین بالاتر شکست میخورند. درواقع ازدواج های دیر هنگام شرایط را برای رشد شخصیتی افراد فراهم میکند. به این ترتیب هرچقدر فردی تکامل یافته تر باشد، در زندگی هم شریک بهتری است. برخی از مهمترین مزیت های این نوع ازدواجها به شرح زیر است:

1. وقت کافی برای کشف خود دارید

خیلی مهم است که قبل از شروع زندگی با شخص دیگر، خودتان را بشناسید. ازدواج های در سنین بالاتر، زمان بیشتری را در اختیار شما میگذارد که با کسب تجربیات بهتر، میتوانید خودتان را بشناسید. آرزوها و اهداف خود را مشخص کنید. حتی میتوانید درباره همسرتان، تعدادفرزندان و… هم تصمیم بگیرید. شناختن خود منجر میشود که درک درستی از اهداف خود در زندگی مشترک داشته باشید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

وقت کافی برای کشف خود دارید
پیامدهای ازدواج نکردن

2. فرصت برای رشد و تغییر

با افزایش سن دیدگاه های ما تغییر میکند. بالغ میشویم و به جای اینکه همه چیز را سیاه یا سفید مطلق ببینیم، یاد میگیریم که سایه های خاکستری را هم ببینیم. با گذر سالها علایق ما تغییر میکند. ممکن است که در سن 20 سالگی همه حرف های پدر و مادرمان را زیر سوال ببریم اما در سن 27 سالگی آنها را درک کنیم. در واقع شخصیت ما رشد میکند و صبورتر میشویم. این رشد و تعالی همان چیزی است که زمینه ساز یک زندگی آرام و بی دغدغه است. برای خواندن مقاله معیارهای ازدواج از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی کلیک کنید.

فرصت برای رشد و تغییر
مشکلات ناشی از تاخیر ازدواج

3. شما میتوانید مدت طولانی تری از آزادی شخصی لذت ببرید

ازدواج با مسئولیت های سنگینی همراه است. که بعد از آن باید زندگی مشترک را در اولویت کارهایتان قرار دهید. اما وقتی که دیرتر ازدواج میکنید، چون این مسئولیت ها را ندارید، آزادی عمل بیشتری دارید. شما فرصت بیشتری برای کشف زندگی و دنیای اطرافتان دارید. میتوانید زندگی را آنطور که دوست دارید پیش ببرید و وقت خود را صرف کارهای مورد علاقه تان کنید.

4. عاقل تر میشوید

از سودمندترین تاثیرات ازدواج در سنین بالاتر این است که وقتی تصمیم به ازدواج میگیرید، توانایی انجام وظایف زناشویی را دارید. زیرا با افزایش سن، تجربه بیشتری کسب میکنیم و به همراه آن بلوغ و خرد به وجود میاید. شما همچنین این امتیاز مثبت را دارید که از تجربیات ازدواج دوستانتان استفاده کنید. کارهای مثبتی که باعث ثبات زندگی مشترک آنها شده را یاد بگیرید و بعدا آنها را به کار بگیرید.

5. در انتخاب شریک زندگی بهتر عمل میکنید

یکی از علل تاخیر ازدواج جوانان این است که اغلب فرد مناسبی برای زندگی مشترک پیدا نمیکنند. اما با گذر زمان شما میتوانید مطمئن شوید چه فردی برای ازدواج با شما مناسب است. در واقع با عقل درایتی که کسب کردید و شناختی که از خودتان دارید، میتوانید بهترین فرد را انتخاب کنید.

رسیدن به ثبات و امنیت مالی
مزایای ازدواج دیر هنگام

6. رسیدن به ثبات و امنیت مالی

چرا دیر ازدواج میکنیم؟ این سوالی است که با شرایط موجود پاسخ آن خیلی دور از ذهن نیست. مشکلات مالی و اقتصادی، یکی از بزرگترین عللی است که جوانان به سبب آن ازدواج خود را به تاخیر میاندازند. اما در ازدواج های دیر هنگام شما تقریبا به ثبات مالی رسیدید و حتی این فرصت را دارید که برای خرید خانه و ماشین و… سرمایه گذاری کنید. پس این امنیت مال یک نکته مثبت در ازدواج شما خواهد بود. پیشنهاد میکنیم مقاله ازدواج با مرد سن بالا را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بچه دار شدن در ازدواج های دیرهنگام چگونه است؟

وقتی دیر ازدواج میکنید، توصیه دیگران به شما این است که هر چه زودتر بچه دار شوید. بدین ترتیب شما خیلی زود با مسئولیت های زیادی مواجه میشوید. از طرفی فرصت کمتری دارید تا به عنوان یک تازه عروس و داماد با هم وقت بگذرانید.

ثبات مالی چه تاثیری در ازدواج های دیر هنگام دارد؟

در ازدواجهای دیر هنگام شما تقریبا به ثبات مالی رسیدید و حتی این فرصت را دارید که برای خرید خانه و ماشین و… سرمایه گذاری کنید. پس این امنیت مال یک نکته مثبت در ازدواج شما خواهد بود.

پیامد های ازدواج دیرهنگام یا ازدواج نکزدن کدامند؟

نداشتن وقت کافی برای با هم بودن، سازگاری با فرد دیگر کار سختی است، کاهش قوای جنسی و… از پیامدهای تاخیر در ازدواج است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسیخدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی قبل از ازدواجبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه پیامد های ازدواج دیرهنگام و عوارض دير ازدواج كردن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 8 نظر:

  1. منم ۳۸ سالمه اذدواج نکردم بخاطر شرایط مالی و تورم بالا تو ایران برای همیشه قید اذدواج رو زدم

  2. خب وقتی با کسی که هم فکرت هستو اخلاقش شبیه خودته ازدواج کنی سازگاری باش کار سختی نیس

    1. والا اصلا هم این طور نیست من الان35سالمه دیگه نمیخام کلا ازدواج کنم چون دیگه بدم اومد خیلی مشکلات هم دارم حس میکنم دیگه هيچوقت خوشبخت نمیشم هیچوقت 😔😔

      1. خوشبختی در ازدواج نیست
        خوشبختی در درون توست
        فکرتو باید اصلاح کنی
        پول سواد دوره های اموزشی خوراک و پوشاک با کیفیت و زیبایی رفاه و … و … همه در خوشبختی تاثیر دارن اما اگه فکر خوب نباشه حتی بهترین همسر و بهترین شغل و بهترین مسکن باز هم نمیتونه یک انسان رو خوشبخت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉