کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

آداب و رسوم ایرانیان در مورد ازدواج

آداب و رسوم ایرانیان در مورد ازدواج
4/5 - (10 امتیاز)

آداب و رسوم خواستگاری در ایران

مراسم ازدواج در ایران یکی از با قدمت ترین مراسمات ازدواج می باشد. آداب ازدواج در ایران و تنوع برگزاری این مراسم بسیار زیاد است و تا حد زیادی به فرهنگ و آداب و رسوم هر قوم ایرانی بستگی دارد. علاوه بر تنوع فرهنگی، زمان نیز بر روی آداب و رسوم ازدواج در ایران تاثیر گذاشته است و با نزدیک شدن به زمان حال از شور و شوق این مراسم کاسته شده است و ساده تر برگزار می شود. حتما تا به حال شنیده اید که قبلا 7 روز و 7 شب جشن به پا می کردند! بله این موضوع حقیقت داشته است. اما با گذشت زمان بسیاری از این مراسمات از بین رفته است. عروسی در ایران از مراسمات ریز و درشت مختلفی تشکیل شده است. در این مقاله می خواهیم در مورد مراسماتی صحبت کنیم که هنوز کم و بیش در فرهنگ های مختلف ایران برگزار می شوند.

آداب خواستگاری در ایران

اولین بخش از مراسم ازدواج در ایران خواستگاری می باشد. قبلا درباره آداب خواستگاری با شما صحبت کرده ایم. خواستگاری در هرجا، با توجه به هر فرهنگ متفاوت برگزار می شود. هدف اصلی از خواستگاری آشنایی دو خانواده با یکدیگر و هم چنین مطرح شدن موضوعات اساسی بین دختر و پسر و خانواده ها می باشد. مسائلی مانند میزان مهریه، شیربها، جهیزیه و نحوه برگزاری مراسم عقد و عروسی در جلسات خواستگاری مطرح می شوند. علاوه بر این سوالات مهم بین دختر و پسر نیز رد و بدل می شود که در یک مقاله جدا به خود مفصل به آن پرداخته ایم. دقت داشته باشید آداب و رسوم خواستگاری در نقاط مختلف ایران متفاوت می باشد ولی دسته گل و شیرینی و به تن داشتن لباس رسمی از پایه های ثابت آن در همه جا است.

آداب خواستگاری در ایران
ازدواج های ایرانی

آداب و رسوم مراسم بله برون

یکی از رسوم ازدواج در ایران مراسم بله برون می باشد. بعد از اینکه جواب مثبت از خانواده دختر گرفته شد مراسم بله برون برگزار می شود. در این مراسم علاوه بر خانواده عروس و داماد، بزرگترهای فامیل هر طرف نیز حضور دارند و به نوعی شاهد قول و قرارهایی می شوند که قرار است بین دو خانواده گذاشته شود. در این جلسه چیزهایی که دو خانواده در مراسم عروسی همانند میزان مهریه، جهزیه، و … توافق کردند بر روی کاغذ نوشته می شود. در نهایت نیز خانواده پسر یک انگشتر را به عنوان نشان به دختر هدیه می دهند. در برخی از فرهنگ ها این مراسم جدی برگزار می شود و سور و ساتی نیز دارند. از وظایف خانواده عروس در بله برون این است که از خانواده داماد و فامیل ایشان پذیرایی بکنند. برای خواندن مقاله چگونه از خواستگاری کنیم؟ کلیک کنید.

آداب و رسوم مراسم عقد

یکی از اصلی ترین آداب ازدواج در ایران برگزاری مراسم عقدکنون می باشد. رسومات در برگزاری مراسم عقد بسیار متنوع هستند. برخی ها مراسم عقد را در خانه خود برگزار می کنند و جشن می گیرند و سپس آن را در محضر ثبت رسمی می کنند. برخی دیگر نیز مراسم خود را در محضر برگزار می کنند. در اکثر نقاط ایران برگزاری مراسم عقدکنون و هزینه های آن به عهده خانواده عروس می باشد.

معمولا بین مراسم عقد و عروسی فاصله زیادی می افتد. این فاصله ممکن است چندین سال باشد. در این مدت خانواده عروس فرصت دارد تا جهیزیه عروسی را تهیه کند و خانواده داماد نیز خودشان را برای تامین مخارج جشن عروسی و تهیه خانه مهیا کنند. رسم ازدواج در ایران این است که دختر و پسر مدتی نامزد یکدیگر باشند تا با هم آشنایی بیشتری پیدا کنند زیرا اگر به مشکلی بر بخورند بهتر است همین زمان از یکدیگر جدا شوند و مراسم عروسی برگزار نشود. البته رسم است در این فاصله در اعیاد کوچک عروس و داماد به یکدیگر کادو می دهند ولی دیگر فامیل های طرفین دعوت نمی شوند. برای خواندن مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ کلیک کنید.

آداب و رسوم مراسم بله برون
انواع ازدواج در ایران
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آداب و رسوم ایرانیان در مورد ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تهیه جهیزیه عروس

یکی از رسوم ازدواج در ایران، مراسم تهیه جهیزیه عروس و یا به اصطلاح جهازبرون می باشد. در این زمان جهیزیه ای را که خانواده عروس تهیه کرده است در خانه ای که قرار است زندگی کنند چیده می شود و از خانم های فامیل های عروس و داماد دعوت می شود تا به خانه عروس بیایند. هم چنین در این مراسم وسایل و زیورآلات عروس به فامیل نشان داده می شود. البته اعضای فامیل نیز هر کدام در این مراسم به عروس هدیه ای می دهند.

مراسم حنابندان

این مراسم دقیقا شب قبل از عروسی برگزار می شود و به منظور خداحافظی عروس با خانواده پدری اش انجام می شود. در این مراسم نیز خانم های فامیل در خانواده عروس جمع می شوند و به جشن و شادی می پردازند. دلیل اینکه این مراسم حنابندان نام دارد این است که در آخر شب بر کف دستان عروس حنا می گذارند و این کار را نشانه خوش یمنی می دانند. برای خواندن مقاله تست تفاهم قبل از ازدواج کلیک کنید.

آداب و رسوم ازدواج در ایران
ازدواج در ایران
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آداب و رسوم ایرانیان در مورد ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آداب و رسوم مراسم عروسی

و اما می رسیم به اصلی ترین جشن که همان جشن عروسی می باشد. فرهنگ ازدواج در ایران بسیار متنوع است به طوری که در برخی از نقاط دو روستا و یا شهر نزدیک به هم نیز مراسم عروسی را بسیار متفاوت برگزار می کنند. قدیم ها مراسم عروسی در خانواده دختر و یا پسر بسته به اینکه کدام خانه برای پذیرایی از مهمان مناسب تر بود برگزار می شد. اما امروزه با توجه به ایجاد تالارهایی مخصوص برگزاری مراسمات عروسی، مراسمات عروسی در این تالارها برگزار می شوند. این مراسم از غروب یک روز تا پایان شب ادامه دارد. اما هنوز هم در برخی از روستاها از صبح یک روز شروع به جشن گرفتن می کنند.

مراسم پاتختی

این مراسم نیز معمولا در همان روز عروسی برگزار می شود ولی در آن فقط فامیل های نزدیک عروس و داماد حضور دارند. در این مراسم فامیل ها باید برای عروس هدیه ببرند. مقاله سوالات آشنایی قبل از ازدواج حتما بخوانید.

انواع ازدواج در ایران
انواع ازدواج در ایران

ماه عسل

به مسافرتی که زن و شوهر دو نفری بعد از ازدواج با یکدیگر می روند ماه عسل می گویند. این مسافرت معمولا با چند روز فاصله از مراسم عروسی می باشد. خوب است بدانید که ماه عسل تنها در آداب و رسوم ازدواج در ایران وجود ندارد و در کشورهای اروپایی و امریکا نیز به همین نام شناخته می شود.

به طور قطع نمی توان گفت که تمام این مراسماتی که نام برده شد در تمامی فرهنگ ها و شهرها اجرا می شوند. بلکه برخی ها مراسمات خاص خودشان را دارند. ما در این مقاله سعی کردیم چیز هایی که عمومیت بیشتری داشته اند را برای شما بیاوریم.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

براي مشاوره در زمينه آداب و رسوم ایرانیان در مورد ازدواج

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉