کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مشکلات ژنتیکی و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی
3.7/5 - (8 امتیاز)

بیماری های ازدواج فامیلی

همانطور که می دانید و حتما شنیده اید یکی از بزرگترین معایب ازدواج فامیلی مشکلات ژنتیکی ای است که برای فرزندان حاصل از این ازدواج به وجود می آید. با وجود این که علم پزشکی بسیاری از این مشکلات و بیماری ها را ثابت کرده است اما باز هم آمار ازدواج های فامیلی در کشورهای مسلمان به دلیل آداب و رسوم و فرهنگ بالا است. در این مقاله سعی می کنیم تا بیماری های ژنتیکی ناشی از ازدواج فامیلی را برایتان به طور کامل توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خطرات ژنتیکی مختص به ازدواج های فامیلی هست؟

شاید برای شما پیش آمده باشد که فرزند زوجی را ببینید که از مشکلات ژنتیکی رنج می برد. و وقتی که از آن ها می پرسید چه نسبتی دارند می گویند که با یکدیگر غریبه هستند و هیچگونه نسبت فامیلی ای ندارند. اگر تا کنون فکر می کرده اید که مشکلات ژنتیکی فرزندان تنها ناشی از ازدواج های فامیلی است باید به شما بگویم که اشتباه می کرده اید. در علم پزشکی هیچگونه ازدواجی بی خطر نیست و فقط درصد احتمال بروز این مشکلات متفاوت است. به طوری که در ازدواج دو فرد غریبه با یکدیگر احتمال بروز مشکلات ژنتیکی چیزی حدود 2 یا 3 درصد است. در حالی که این احتمال در ازدواج های فامیلی بسیار بیشتر است. به طوری که احتمال تولد کودک معلول در ازدواج های فامیلی نزدیک به 3 برابر ازدواج های معمولی است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مشکلات ژنتیکی و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

پرخطرترین ازدواج فامیلی

خطرات ناشی از ازدواج فامیلی در همه ازدواج ها به یک میزان نیست و با توجه به نسبتی که زوجین دارند متغیر است. در همین راستا بهترین نوع ازدواج فامیلی، ازدواج بین دخترعمو و پسرعمو و بدترین نسبت برای ازدواج فامیلی، ازدواج بین دخترخاله و پسرخاله است. البته باید در نظر داشته باشید که در بهترین نسبت نیز امکان به وجود آمدن مشکلات ژنتیکی هست و فقط احتمال وقوع آن ها متفاوت است.

بیماری های ژنتیکی ازدواج فامیلی

بیماری های ژنتیکی مختلفی در اثر ازدواج فامیلی بوجود می آیند که در ادامه برای شما آورده شده است.

سندرم داون

سندرم داون یا همان مونگولیسم از شایع ترین بیماری های ژنتیکی حاصل از ازدواج فامیلی است که کودکان را در معرض بیماری های شایع دیگری قرار می دهد.

کودکانی که دچار سندروم داون می شوند معمولا ظاهری مشخص و منحصر به فرد دارند. این افراد صورت هایی صاف، زبان بیرون آمده دارند. قد آن ها معمولا کوتاه تر از نرمال جامعه است. علاوه بر مشکلات ظاهری مشکلات ذهنی فراوانی برای آن ها به وجود می آید. اختلال در یادگیری در سطوح مختلف از شایع ترین مشکلات ذهنی اینگونه افراد است که در سطوح مختلف خفیف تا شدید وجود دارد.

ابتلا به بیماری اوتیسم که ناشی از اختلالات ذهنی است در افراد مبتلا به سندروم داون بیشتر است.

باید بدانید که این افراد معمولا کمتر از حد معمولی عمر می کنند و 15 درصد آن ها در همان سال اول زندگی فوت می کنند.


بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج برای انتخابی عاقلانه است یا زندگی ای عاشقانه؟


بیماری های حاصل از ازدواج فامیلی

سندرم کلاین فلتر

این بیماری مختص به پسران است. این سندروم به شدت بر رشد بیضه ها تاثیر می گذارد و باعث می شود که بیش از حد کوچک باشند. تشخیص این بیماری سخت است و ممکن است حتی تا بزرگسالی و رسیدن به سن بلوغ تشخیص داده نشود.

از علائم این بیماری می توان به:

اختلال در تکلم

عضلات ضعیف

استخوان های ضعیف

کم پشتی مو

اشاره کرد. به طور معمول افرادی که دچار این سندرم باشند نابارور هستند. ولی با استفاده از آزمایش ژنتیک بعد از تولد فرزند می توان راه های درمانی ای برای او تجویز کرد که در مواردی منجر به بارور شدن می شود.


بیشتر بخوانید: سرد شدن رابطه در دوران نامزدی | دلایل و راهکارها


بررسی بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

سندرم ترنر

این بیماری فقط مختص زنان است و به دلیل ایجاد نقص در کروموزوم های ایکس به وجود می آید. از علایم آن در نوزادان می توان به ورم دست ها و پاها و پهن شدن گردن اشاره کرد.

این افراد در آینده دچار مشکلات فراوانی مش وند که از جمله آن ها می توان به کوچک ماندن سینه های، موهای کم پشت، ناباروری و یا حتی در بعضی از موارد فقدان قاعدگی اشاره کرد.

از مشکلاتی که در آینده برای این افراد به وجود می آید می توان به:

دیابت

مشکلات قلبی

مشکلات کلیوی

افزایش فشار خون

آرتروز و… اشاره کرد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مشکلات ژنتیکی و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سندروم فنیل کتونوریا

این بیماری به علت کمبود نوعی آنزیم در بدن رخ می دهد و در 2 الی 3 ماه اول هیچگونه علامتی ندارد. اما سپس تمایل نوزاد به خوردن شیر کم می شود و ادارش بوی بسیار زنندی پیدا می کند. متاسفانه این کودکان به مرور زمان دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند. اما خوشبختانه اگر با دادن آزمایش خون به موقع این بیماری تشخیص داده شود با درمان های مناسب و رژیم های غذایی می توان جلوی آن را گرفت.


بیشتر بخوانید: معیارهای ازدواج موفق از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی


ازدواج فامیلی و بیماری کودکان

سندروم نونان

این بیماری که به علت کمبود یک پروتئین در بدن به وجود می آید مشکلات فراوانی را به وجود می آورد. از جمله مشکلات آن می توان به ناشنوایی، مشکلات پوستی، عدم توانایی کنترل ادرار و خونریزی های متعدد اشاره کرد.

همانطور که گفته شد این بیماری دامنه وسیعی دارد و قسمت های مختلف را درگیر می کند. خوشبختانه برای آن راه حل های درمانی نیز وجود دارد که می توانند در صورت تشخیص به موقع و خفیف بودن میزان بیماری تا حد زیادی آن را کنترل کنند. از راه درمانی آن می توان به جراحی، هورمون درمانی و … اشاره کرد.

فلج مغری

فلج مغری یا همان سندروم مارفان یکی از بیماری هایی است که باید حتما بررسی شود. زیرا اگر یکی از افراد خانواده دچار این بیماری شده باشند امکان رخ دادن دوباره آن بسیار زیاد است. از علایم این بیماری می توان به قد بلند و کشیده افراد، نزدیک بینی و اختلالات چشمی، دندان های نامنظم و کف پای صاف اشاره کرد. میزان بروز بیماری در افراد مختلف متفاوت است. با روش های درمانی این بیماری قابل کنترل است ولی به شرطی که به موقع تشخیص داده شود. خطرناک ترین عارضه این بیماری پاره شدن بزرگ ترین سرخرگ یا همان آئورت است که موجب مرگ ناگهانی فرد می شود.

دیستروفی عضلات

این بیماری عارضه ضعیف شدن فیبرهای عضلات بدن است. متاسفانه این بیماری ژنتیکی که اکثر اوقات بخاطر ازدواج های فامیلی اتفاق می افتد یک بیماری پیش رونده است و با گذر زمان علائم آن بیشتر می شود. این بیماری معمولا در پسرها اتفاق می افتد و غیرقابل درمان است.


بیشتر بخوانید: تفاوت ازدواج سنتی و مدرن؟ کدام بهتر است!


بیماری های شایع در ازدواج فامیلی

کاتاراکت

این بیماری به موجب کدر شدن عدسی چشم به وجود می آید. شخص مبتلا به این بیماری به حدی دچار مشکل بینایی می شود که فقط نور و تاریکی را تشخیص می دهد. البته روند پیشرفت آن در افراد مختلف متفاوت است ولی خوشبختانه در هر زمان با تشخیص پزشک می توان با عمل جراحی آن را برطرف کرد. ولی افراد بعد از آن نیاز به عینک دارند.

آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی

باید توجه داشته باشید که درمان مشکلات ژنتیکی ازدواج فامیلی بسیار محدود می باشند و به همین خاطر بهترین کاری که می توانید انجام دهید پیشگیری است. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی امروزه آزمایش های تحت عنوان آزمایش ژنتیک وجود دارند که قبل از ازدواج صورت می گیرند. با انجام دادن این آزمایش ها می توان میزان احتمال وقوع بیماری های ژنتیکی را در فرزندان حاصل از ازدواج فامیلی تشخیص داد.

آزمایش ژنتیک چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج به شما نشان خواهد داد که آیا ازدواج شما با شخص مورد علاقه اتان از نظر علم پژشکی صحیح است یا خیر. پایه و اساس این آزمایش ها بررسی دی ان ای و شجره خانوادگی شما از لحاظ بیماری های ژنتیکی و غیرقابل درمان است. پس از این که آزمایش خون از شما گرفته شد می توانید با در دست داشتن جواب آزمایش به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید و او شما را راهنمایی می کند.

آزمایش ژنتیک شامل چه مواردی می شود؟

آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج شامل آزمایش بیماری های مقاربتی که بیشتر عامل عفونی دارند و ممکن است علامتی از خود نداشته باشند می شود. علاوه بر این ها آزمایش سیفیلیس، ایدز، هپاتیت نیز گرفته می شود.

از دیگر آزمایش های مهم می توان به تالاسمی اشاره کرد. این بیماری که گلبول های قرمز فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار خطرناک است و اگر هر یک از زوجین زمینه آن را اشته باشند به شدت از ازدواج با یکدیگر منع می شوند.

هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی!

هزینه آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بسیار متفاوت است و بستگی به عوامل متعددی دارد. از جلمه عوامل موثر در آن می توان به:

میزان تخصصی بودن آزمایشگاه و پرسنل آن

قرار داشتن در شهرهای بزرگ و موقعیت مکانی

نوع آزمایشات انجام شده

و …

محدوده قمیتی این آزمایشات می تواند از 300 هزار تومان تا 10 میلیون تومان متفاوت باشد.

جواب آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چقدر طول می کشد؟

بسته به نوع آزمایشی که انجام می شود مدت زمان آماده شدن پاسخ آن نیز متفاوت است. طبیعی است که هرچه تعداد آزمایش ها بیشتر و تخصصی تر باشند مدت زمان آماده شدن جواب نیز طولانی تر می شود. گاهی اوقات مدت زمان آماده شدن جواب این آزمایش ها بالغ بر 6 هفته می شود.

درست است که این آزمایشات زمانبر هستند و هزینه بسیار زیادی را می طلبند ولی اگر کمی دقت بکنید متوجه خواهید شد که برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات مختلف برای فرزندان لازم هستند و در صورتی که این هزینه ها را در قبل از ازدواج نکنید مجبور هستید هزینه بسیار بیشتری را بعد ز ازدواج برای درمان فرزند خود بکنید

سوالات متداول

مشکلات ژنتیکی در کدام ازدواج ها بیشتر است ؟

ازدواجهای فامیلی نزدیک ، ازدواجهای فامیلی که همخونی دارند و ازدواجهای فامیلی که از نظر ژنتیکی به هم نزدیکتر هستند و یا شبیه تر هستند . ازدواجهایی که اجداد بیماری داشته اند و اکنون دو نفر با اجداد مشترک با هم ازدواج میکنند احتمال بروز بیماری دو برابر میشود .

بیماریهای حاصل ازازدواج فامیلی چیست؟

مهمترین آنها تالاسمی است که در اثر ازدواج فامیلی بوجود می آید . دو تالاسمی مینور با هم ازدواج میکنند فرزندشان تالاسمی ماژور میشود . بیماری خطرناکی که تا آخر عمر نیاز به مراقبتهای ویژه پزشکی دارد .

انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی ؟

بیماریهای تک ژنی ، بیماریهای چند عاملی که یکی از عوامل ان ژن است یعنی چند عامل باعث بروز بیماری میشود که یک عامل آن دی ان ای میباشد . بیماریهای کروموزومی که در یک یا جفت کروموزوم جهش ایجاد شده است که باعث اختلال در یکی از بخشهای بدن بوجود می آید .

بیماریهای رایج ازدواج فامیلی چیست ؟

معلولیت ، شبکوری مادرزادی ، نقص ایمنی ، انواع سندروم ها ، تالاسمی ، سقط جنین ، فلج مغزی و بیماری های عفونی از جمله بیماری های رایج ازدواج فامیلی هستند . یکی دیگر از بیماریهای رایج مرده بدنیا آمدن مکرر نوزادان است که اگر نوزادان بعدی زنده بمانند قطعا معلول خواهند بود .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج فامیلیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

براي مشاوره در زمينه مشکلات ژنتیکی و بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 8 نظر:

  1. اگه کسی پدر و مادر خودش دخترخاله و پسر خاله باشند و بخواد با پسر عموش ازدواج کنه چقدر ریسک بیماری ژنتیکی بیشتر میشه

  2. سلام
    مشکلات ژنتیکی ازدواج دختردایی وپسر عمه را لطفا بیان کنید؟
    من خودم علاقه مند دختر دایی ام
    علی رغم تفاهم سر این مشکلات ژنتیکی کاری نشدبکنم.

  3. سلام ،ما ازدواج فامیلی داشتیم دخترم ۱ سال داره و گردش رو نگه نمیداره نمیشینه وراه نمیره وآزمایش هاش هم مشکل نداره تشنج هم نداره ؟؟

  4. ببخشید منی که دیابت دارم اگر ازدواج فامیلی داشته باشم چه عواقبی داره
    خیلی میترسم میشه راهنمایی کنید

  5. سلام ممکن بچه ای در ازدواج فامیلی سالم باشد ولی در جوانی به علت نامعلوم فوت کند

  6. یخب اینجوری یعنی ما اگه بخوایم ازدواج فامیلی بکنیم بچه اگه هیچکدوم از این ها رو هم نگیره در هر صورت امکان اینکه ژنتیکش ایرادی پیدا کنه خیلی زیاده

      1. ببخشید منی که دیابت دارم اگر ازدواج فامیلی داشته باشم چه عواقبی داره
        خیلی میترسم میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉