کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه صمیمیت در خانواده را افزایش دهیم؟

چگونه صمیمیت در خانواده را افزایش دهیم؟
4/5 - (8 امتیاز)

در اینجا قصد داریم شما را با مفهوم صمیمیت در خانواده، عوامل ایجاد آن، راهکارهایی برای افزایش صمیمیت و نقش آن در خانواده آشنا نماییم. صمیمیت به معنای ایجاد رابطه­ عمیق با دیگران است. حال این رابطه­ عمیق ابعادی دارد که شامل جسمی، فکری و عاطفی است. در خانواده وجود هر سه بعد صمیمیت بسیار ضروری و لازم است. خصوصا در رابطه ی میان والدین و فرزندان تقویت این رابطه بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است و حتی بر تاثیر مادر بر پسر خانواده نیز بسیار مهم است. چون نحوه­ ی زندگی و آینده ی فرزندانمان به میزان این صمیمیت بستگی دارد.

وقتی که صمیمیت در میان اعضای خانواده افزایش پیدا کند، به تبع آن نشاط و آرامش در خانواده افزایش پیدا می­کند. از طرفی باعث ایجاد تمرکز و مدیریت صحیح در برابر بروز مشکلات احتمالی می گردد. از این رو ایجاد صمیمیت نقشی اساسی در استحکام بنیان خانواده دارد و در مشاوره خانواده به اهمیت آن توجه بسیار میشود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه صمیمیت در خانواده را افزایش دهیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

عوامل ایجاد صمیمیت در خانواده کدامند؟

1. اولین مسئله برای ایجاد صمیمیت داشتن مهارت لازم برای برقراری ارتباط صحیح است.

بدان معنا که باید بدانید چگونه با یک نفر ارتباط برقرار کنید تا طرف مقابلتان با شما راحت باشد و بتواند حسش را به خوبی بیان کند. یکی از مشکلات اساسی در خانواده ها و مابین زوجین و نیز بین والدین فرزندان و فرزندان با یکدیگر عدم وجود نشاط بین اعضاست و همین امر می­تواند مشکلات زیادی در خانواده­ ها ایجاد کند.

فردی که نتواند در خانواده­ی خود احساساتش را به راحتی بیان کند و مورد حمایت عاطفی و فکری قرار نگیرد، به دنبال این حمایت در بیرون از خانواده می­گردد و آسیب­های زیادی برای جذب این حمایت خواهد دید. در حقیقت بسیاری از اختلافات خانوادگی، طلاق، بزهکاری کودکان و نوجوانان و نیز مشکلات روانی مردم ریشه در محیط خانواده دارد. خانواده­ای که سرد و بی روح باشد و جسم و فکر و روح اعضایش را تغذیه نکند، زمینه ­ساز ناهنجاری­های گوناگونی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: چگونه یک مرد را خوشحال کنیم؟


3. اعضای خانواده باید سعی کنند با محبت و عدالت با هم رفتار کنند

اعضای خانواده میبایست، اعتماد را در محیط خانواده نهادینه کنند و از بروز مشکلات ترسی به دل راه نداده و با گفتگو و تبادل نظر مشکلاتشان را حل کنند. اول از همه این نوع رابطه عمیق باید میان زن و شوهر برقرار شود تا بتواند به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. افراد خانواده می­بایست برای یکدیگر از القاب پسندیده استفاده کنند، با هم با خوشرویی و محبت رفتار کنند.

4. اصول انتقاد کردن و انتقادپذیری را بدانند و به طور صحیح استفاده کنند

اعضای خانواده باید تا حد امکان از بحث و جدل و دعوا با هم پرهیز کنند. ابراز عشق و علاقه از الزامات هر زندگی زناشویی است. تاثیری که بیان عشق در زندگی می­گذارد با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. با ابراز عشق به یکدیگر می توانید در خانواده آرامش و نشاط کافی را به دست بیاورید.


بیشتر بخوانید: چگونه به همسرم محبت کنم؟


عوامل ایجاد صمیمیت در خانواده

راهکارهای افزایش صمیمیت در خانواده کدامند؟

برای افزایش صمیمیت در خانواده راهکارهای زبادی وجود دارد که در اینجا چند مورد از آنها را ذکر خواهیم کرد.

# کلمات جادویی

یکی از این راهکارها استفاده از کلماتی مثل لطفا، متشکرم و خواهش می کنم. در حقیقت مودبانه حرف زدن صمیمیت را بین اعضای خانواده افزایش می دهد.

# قدردانی کردن

یکی دیگر از راهکارها این است که برای امور روزانه و ساده­ زندگی از یکدیگر تشکر کنید. شاید این کار بسیار ساده به نظر برسد اما می­تواند صمیمیت عمیقی بین اعضا ایجاد نماید.

# رازداری

خانواده باید محلی امن و مورد اعتماد برای اعضا باشد تا بتوانند حتی رازهایشان را با یکدیگر در میان بگذارند و ترسی از فاش شدن آن نداشته باشند. اگر رازهایتان را با هم در میان می­گذارید پس بدانید که رابطه عمیق با هم دارید. این رابطه عمیق باعث ایجاد آرامش و نهایتا ایجاد نشاط در خانواده می گردد.

# تعامل مثبت

گاهی می توانید خاطراتتان را با هم مرور کنید و از شنیدن آنها لذت ببرید و نیز برای یکدیگر خاطره سازی نمایید. سعی کنید در انجام کارهایتان با یکدیگر همراهی کنید و به هم دلگرمی بدهید. سعی کنید از انجام رفتارهای نامناسب و حرف­های زشت پرهیز کنید، چون این رفتارها ناخودآگاه حس بدی در انسان ایجاد می کند و صمیمیت را کمرنگ می کند.

# توجه و عشق ورزیدن

به همسر خود کاملا عشق بورزید تا بتواند با پر شدن ظرف محبتش این عشق را نثار فرزندان نماید. سعی کنید به همه اعضای خانواده خود توجه نمایید و از نیازهایشان آگاه باشید. حتما زمانی را برای گفتگو با یکدیگر اختصاص دهید. روند گفتگو خود می تواند عاملی برای افزایش صمیمیت باشد.

# مشارکت در تصمیم گیری ها

در مورد امور مربوط به خانه و خانواده تکی تصمیم گیری نکنید بلکه سعی کنید تا حد امکان با هم مشورت نمایید. حتی بچه ها را هم در این تصمیم گیری ها دخیل کنید. سعی کنید با کارهای کوچک و بدون هزینه باعث خوشحالی همسرتان شوید.

# احترام به علایق و سلایق یکدیگر

همیشه زمانی را برای تفریح و گردش و مسافرت اختصاص دهید. چون با این کار ناخودآگاه وقت زیادی را با یکدیگر سپری می کنید و بسیاری از ناراحتی ها و سو تفاهم ها از بین می رود. به علایق یکدیگر احترام بگذارید و به آنها توجه داشته باشید. وقتی اختلافی ایجاد می شود، سعی کنید که در اسرع وقت آن را حل و فصل نمایید چون اگر حل نشود کهنه می­شود و آثاری را بر روی روابط بر جای می گذارد. در انتها محبت کلامی در هر برهه ای می تواند تاثیرگذار باشد. پس از آن غافل نشوید.

راهکارهای افزایش صمیمیت در خانواده

نقش صمیمیت در خانواده چیست؟

صمیمیت در زندگی نقشی بسیار اساسی دارد و مهم ترین عامل تحکیم میان خانواده هاست. هرچه صمیمیت میان اعضای خانواده بیشتر شود خانواده ی مستحکم تری خواهید داشت. صمیمیت و رابطه ی عمیق میان اعضا چیزی نیست که یک شبه به وجود بیاید و یا از اول وجود داشته باشد. بلکه باید برای ایجاد آن وقت گذاشت و مهارت های لازم را آموخت. عوامل زیادی هستند که به ایجاد این نوع رابطه ی عمیق کمک می کنند، مانند:

  1. داشتن شناخت متقابل از یکدیگر
  2. تقسیم شادی ها و غم ها
  3. ایجاد شادی و خاطره سازی
  4. بیان افکار و احساسات
  5. حمایت از یکدیگر
  6. داشتن وجوه مشترک با یکدیگر

قاعدتا برای هر انسانی بسیار ارزشمند است که اطرافیانش او را دوست داشته باشند و درک کنند.

پذیرش از جانب اعضای خانواده احساس ارزشمند بودن به فرد می دهد و باعث افزایش عزت نفس می گردد.

با بالا رفتن عزت نفس دیگر هیچ کس یه دنبال روش های نامتعارف برای اثبات خود نمی گردد، چرا که آنچه نیاز دارد در خانواده و از اعضای آن دریافت می کند. هنگامی که یه نفر مشکل شما را مشکل خود بداند و در نحوه رویارویی و حل آن به شما کمک نماید، احساس خوبی به شما می دهد. جمع شدن این احساسات خوب بر روی یکدیگر باعث ایجاد آرامش و نهایتا نشاط در خانواده می گردد و صمیمیت میان اعضا عمیق می شود. باید خانواده به گونه ای سازماندهی شود که مرتبا در مورد احساسات و مسائل مربوط به خانواده در آن صحبت شود.

چه گفتگویی در خانواده ایجاد صمیمیت میکند؟

گفتگو یکی از مهم ترین عوامل ایجاد صمیمیت است و چه بسا می توان گفت که مهم ترین بخش آن است. حرف زدن محبت آمیز با اعضا بسیار مهم است. گاهی اوقات دوست داشتن و عشق نیاز به ابراز دارد تا احساس خوبی را در اعضای خانواده ایجاد کند. خوشرو بودن نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر صمیمیت و رابطه ی عمیق عاطفی میان اعضا وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها در خانواده و در زندگی آینده ی فرزندان از بین می رود.

فرزندان با وجود عشق و صمیمیت و حمایتی که از خانواده دریافت می کنند و امنیتی که در آنجا دارند، به طور حتم در زندگی شخصی موفقیت های چشمگیری به دست می آورند و دیگر بسیاری از مشکلات معمول میان نوجوانان و جوانان را نخواهند داشت. صمیمیت تعهد میان زوجین را نیز بالا می برد و آن را استحکام می بخشد. این تعهد به فرزندان هم انتقال پیدا می کند. فرد متعهد به اعضای خانواده اش اعتماد کامل دارد و از راهنمایی و حمایت آنها نیز نهایت استفاده را می کند. در نهایت آرامش کاملی میان اعضای خانواده ایجاد می گردد. این آرامش و تعهد بر اهداف، خواسته ها و برنامه ریزی های افراد خانواده تاثیر گذار است و آنها را در مسیر درستی هدایت می کند.

نقش صمیمیت در خانواده

نبود رابطه صمیمی و فاصله بین اعضای خانواده

چنانچه در زندگی و در میان افراد خانواده صمیمت و رابطه عمیق جسمی، فکری و عاطفی وجود نداشته باشد، اعضای خانواده و خصوصا فرزندان در مواجهه با مشکلات و سختی ها دچار استیصال می شوند و ممکن است که به دنبال راه های غیر متعارف و نسنجیده برای حل مشکلات خود بگردند. هنگامی که فرد در خانواده جایی نداشته باشد به دنبال جایی می گردد تا شخصیت خود را در آنجا پیدا کند و به اثبات برساند و نتیجتا از محیط خانواده دور و دورتر می شود.

هنگامی که صمیمیت و احترام در خانواده وجود داشته باشد، فرزندان هم ناخودآگاه به کانون خانواده جذب می شوند و برای حل چالش های به وجود آمده از پدر و مادر خود استمداد می طلبند. اینگونه است که والدین نیز می توانند بهترین نوع تربیت را برای فرزندان خود داشته باشند. ذهن فرزندان از ابتدا بسیار پاک و عاری از هر گونه خوبی و بدی است. اگر والدین با تربیت صحیح و صمیمیت و احترام این ذهن پاک را پر کنند، آنگاه در آینده فرزندان موفق و دارای اعتماد به نفس بالا خواهند داشت که از وجودشان لذت ببرند.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینهمشاوره زناشویی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Family Intimacy Measures

براي مشاوره در زمينه چگونه صمیمیت در خانواده را افزایش دهیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. سلام ،من همیشه فکر میکردم در زمان بحث و انتقاد اگه ساکت باشم و حرفی نزنم ، خود بخود بحث تموم میشه و ادامه پیدا نمیکنه ، اما همین دیدگاه الان خیلی ازارم میده و به بمبست رسیدم به نظر شما باید چیکار کنم ؟چطور آرامش رو برای خودم و بقیه فراهم کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉